Geforce 7900 GT överklockar bra

Permalänk

"7900GT är svala det är bara att svälja, ja nånstans tar ju W vägen men inte är det ut i värmevärlden iaf."

Energiprincipen gäller så 111W ombildas till värme samt ytterst lite rörelseenergi i form av ljudvågor. Förutsatt samma värmegenomgångstal och att värmestrålningen är försumbar (vilket den är) så kommer temperaturen att öka linjärt (deltaT alltså Tkylfläns-Tomgivning) med effekten. Det är något du måste svälja.

Visa signatur

Core2duo 5500 - 2gig - 160 gig - radeon x1400

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av heddan
LOL... ja jättebra att investera i ett kort för under 4k och sedan köpa en exktra kompressor för 6k att kyla den med... dummaste jag hört..

du va mig då rolig, vad tror du att jag menade på att en privatperson köper en kompressor endast för att trycka på , på sina 7900GT ?

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Discokungen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
du va mig då rolig, vad tror du att jag menade på att en privatperson köper en kompressor endast för att trycka på , på sina 7900GT ?

Lite meningslöst att använda kompressor på 7900GT. Läs artikeln!

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flamso
Lite meningslöst att använda kompressor på 7900GT. Läs artikeln!

jiises tänke mest på wr.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Discokungen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
jiises tänke mest på wr.

Då har jag svårtatt tänka mig att det tas med 7900GT. 7900GTX eller 7900GTX2 i SLI är mer troligt på nVidias sida

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flamso
Då har jag svårtatt tänka mig att det tas med 7900GT. 7900GTX eller 7900GTX2 i SLI är mer troligt på nVidias sida

jo det fattar la jag me, men tänkte mest 7900GT wr FLAMSO:D:D:D:D

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Discokungen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
jo det fattar la jag me, men tänkte mest 7900GT wr FLAMSO:D:D:D:D

Jaja. Det ligger på 15k i 05 och 9k eller lite mer i 06. En bit kvar

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk

Mmm, rätt bra resultat från 7900GT. Lite drygt ändå där på voltmodd bilderna att man är tvungen att ta bort en resistor bara för att stänga av protection. Inte direkt för att de är svårt men jobbigt i alla fall. Blev lite sugen på att optimera grafikkort nu

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av chemicalbrother
"7900GT är svala det är bara att svälja, ja nånstans tar ju W vägen men inte är det ut i värmevärlden iaf."

Energiprincipen gäller så 111W ombildas till värme samt ytterst lite rörelseenergi i form av ljudvågor. Förutsatt samma värmegenomgångstal och att värmestrålningen är försumbar (vilket den är) så kommer temperaturen att öka linjärt (deltaT alltså Tkylfläns-Tomgivning) med effekten. Det är något du måste svälja.

Var står det i artikeln att temperaturen inte ökar med överklockningen?

Visa signatur

MSI K8T Neo2 FIR, AMD 3500+ s939, Corsair Value S. PC3200 2x512MB, Inno3d GF 6800 GT @ Ultra, Western Digital Raptor 74GB, Seagate 200GB, Creative SB Audigy 2 ZS, NEC ND-3500A, Acousticase 6607A, Creative Gigaworks S750

Permalänk

inte nånstans, klart den ökar, men dom moddade kortet bra och fick tempen att minsa markant.

chemicalbrother: förstår inte riktigt vad du ville få ut av ditt inlägg förutom hur det fungerar vilket i det här sammanhanget är oväsentligt. dom moddade kortet bra och behöll sina temps. kortet överklockar som en gud och är fortfarande sval, finns inget mer man kan begära, själv ska jag köpa en Zalman 7000B imorrn/måndag och modda på samt Vmod

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sergej_WTF
vad drar ett asus 7800 GTX 256mb, någon som vet? (ström)

du menade inte effekt då?

många säger ju "hur mkt ström drar en processor" när man egentligen menar hur mkt effekt den utvecklar.

Visa signatur

Träningslära - En mycket vettig träningsblogg!
Styrketräningstråden
Träningsjournal

Permalänk

ja , jag har moddat mitt så det går i 1.4V och 680/1840Mhz är resultaten artifakt fritt, går dock högretror jag, har inte testat högre:

http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=57586...

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

Direkt när jag såg denna nyheten visste jag att Doja o Datanusse skulle hylla 7900GT, era små fanboys;)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aki||es
Direkt när jag såg denna nyheten visste jag att Doja o Datanusse skulle hylla 7900GT, era små fanboys;)

Vadå då? Menar du att dom har fel?

Permalänk
Discokungen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aki||es
Direkt när jag såg denna nyheten visste jag att Doja o Datanusse skulle hylla 7900GT, era små fanboys;)

Ja? Problemet är? 7900GT är sjukt prisvärt. 7900GTX för 2500kr mindre och 256MB mindre minne. Det är ju inte speciellt illa

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aki||es
Direkt när jag såg denna nyheten visste jag att Doja o Datanusse skulle hylla 7900GT, era små fanboys;)

vadådå ? säg du ett ända Grafikkort som överklockar så bra som 7900~ , finns iaf inget Ati kort som klockar helften så bra på luft. det är inte att hylla, det är att vara glad att Nvidia har gjort nåt riktigt bra.

det är bara folk som har Ati verkar detsom som inte kan ta de, du är en utav dom "jag visste att doja och datanusse skulle hylla"

well i did know, some fanboy with an Ati card would write something to the Nvidiaboys and just give'em some..

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
vadådå ? säg du ett ända Grafikkort som överklockar så bra som 7900~ , finns iaf inget Ati kort som klockar helften så bra på luft. det är inte att hylla, det är att vara glad att Nvidia har gjort nåt riktigt bra.

det är bara folk som har Ati verkar detsom som inte kan ta de, du är en utav dom "jag visste att doja och datanusse skulle hylla"

well i did know, some fanboy with an Ati card would write something to the Nvidiaboys and just give'em some..

Det blev lite fel, asså ni har ju rätt 7900GT är ju ett grymt prisvärt kort.

Jag skulle bara skoja till det lite;)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
ja , jag har moddat mitt så det går i 1.4V och 680/1840Mhz är resultaten artifakt fritt, går dock högretror jag, har inte testat högre:

http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=57586...

Det krävdes 700/1840 och en spänningsmod för att komma upp i den nivå som ditt påstådda 11188p med 623/1856?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Petterk
Det krävdes 700/1840 och en spänningsmod för att komma upp i den nivå som ditt påstådda 11188p med 623/1856?

well testa du själv detta kortet med drivisarna 84.25 och 83.19 så märker du en stor skillnad,

vet du vad jag får med den här klocken jag kör rginalt nu (biosflashat) 680/1800 i 3dmark 2001 ?

jag får 30k och innan fick jag nästan 33k med orginalt Gkort och 83.19.

på tal om 2003 då ? ännu värre, du vet "wings of fury" det testet, där man ser planet framifrån då det är en bugg som gör att du får över 2000fps i nån halv sekund där får jag med nya klocken ca 900fps,och orginalt får jag 2600fps~ med 83.19 drivisarna, men med 84.25 drivisarna i denna klock 680/1800 får jag 20k 3dmarks. vet du vad jag får orginalt med 83.19 ? 20-21k.

det är drivisarna som fibblar sig med 3dmark med mitt system,. skumt men så är det.

kollar du andras resultat i 3dmark så har dom mer än mig i 2001 och 2003 fast dom har sämre system.

det är inge lögn, varför skulle jag isf ljuga om en sån sak, har suttit här sen 2002 och alltid vart seriös. vem fan bryr sig om , om jag får 40k i 2003 ? ine en ända. finns inget att ljuga om liksom.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
well testa du själv detta kortet med drivisarna 84.25 och 83.19 så märker du en stor skillnad,

vet du vad jag får med den här klocken jag kör rginalt nu (biosflashat) 680/1800 i 3dmark 2001 ?

jag får 30k och innan fick jag nästan 33k med orginalt Gkort och 83.19.

på tal om 2003 då ? ännu värre, du vet "wings of fury" det testet, där man ser planet framifrån då det är en bugg som gör att du får över 2000fps i nån halv sekund där får jag med nya klocken ca 900fps,och orginalt får jag 2600fps~ med 83.19 drivisarna, men med 84.25 drivisarna i denna klock 680/1800 får jag 20k 3dmarks. vet du vad jag får orginalt med 83.19 ? 20-21k.

det är drivisarna som fibblar sig med 3dmark med mitt system,. skumt men så är det.

kollar du andras resultat i 3dmark så har dom mer än mig i 2001 och 2003 fast dom har sämre system.

det är inge lögn, varför skulle jag isf ljuga om en sån sak, har suttit här sen 2002 och alltid vart seriös. vem fan bryr sig om , om jag får 40k i 2003 ? ine en ända. finns inget att ljuga om liksom.

Och du kan inte göra en rollback för att bencha? Är det en bugg som ger högre resultat är det ju ogiltigt ändå. En regel är att köra med den drivrutin som ger mest i den benchmark man ska köra ju.

Permalänk
Discokungen

Det är ungefär som att jag får sämre resultat i 3DMark när jag klockar. Helt sjukt! Nätagget tro? =/

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Petterk
Och du kan inte göra en rollback för att bencha? Är det en bugg som ger högre resultat är det ju ogiltigt ändå. En regel är att köra med den drivrutin som ger mest i den benchmark man ska köra ju.

sure det kan jag göra fast inte idag. sen så vet jag inte varför prollen inte går upp o 3Ghz längre stabilt, vet ej varför.

btw: varför är du så intresserad utav att jag ska kunna sätta 11k med ett klockat 7900GT i 630/1860 ?, vad spelar det för roll för dig ?, wr ligger ju långt ovanför den klocken med ett singelcard, förstår inte varför varför du tjatar så mycket.

sen är det la inte ogiltigt, vem har sagt att det är en bugg ? det är inget Nvidia har släppt ut utan jag fick dom drivisarna med kortet när jag köpte kortet. och som du skrev själv "En regel är att köra med den drivrutin som ger mest i den benchmark man ska köra ju." sen bryr jag mig inte om 3dmark speciellt mycket, det är inte verklighet. när jag lirar oblivion idag och gämfört med några dagar sen så är det ca 40% skillnad. samma sak i toca racer driver 3, det är dom 2 mest krävande spelen som jag har spelat idag, fear mfl är inte alls lika krävande.

så hade jag kördt med 83.19 drivisarna i oblivion så hade jag inte alls fått den boosten gämfört med drivisarna 84.25.
ska köra lite beches så fort jag har formaterad om disken när jag väl pallar det

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

Suspekt värre. Har det inte kommit några kommentar från Nvidia om detta felet?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja

btw: varför är du så intresserad utav att jag ska kunna sätta 11k med ett klockat 7900GT i 630/1860 ?, vad spelar det för roll för dig ?, wr ligger ju långt ovanför den klocken med ett singelcard, förstår inte varför varför du tjatar så mycket.

För att du skriver femtielvatusen gånger varje dag om ditt kort och 3dmark, bryr du dig inte så är det konstigt att du tjötar i femtielva trådar, jag har skrivit i 2, och då färre inlägg än du skrivit i enbart denna tråd.
Jag bryr mig inte varför du kör den och den drivaren, du behöver inte skriv massor om det då jag inte tänker köpa 7900GT för att testa drivare åt dig. Det resultatet på 12.5k är efter att vi tjöta sist. Tror jag länkade eller nämnde samma person tom.

Men forsätt du dina inlägg med dålig egelska och etc, jag behöver inte läsa de och tänker inte skriva något mer i denna tråd eller dina andra.

Permalänk
Discokungen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Petterk
För att du skriver femtielvatusen gånger varje dag om ditt kort och 3dmark, bryr du dig inte så är det konstigt att du tjötar i femtielva trådar, jag har skrivit i 2, och då färre inlägg än du skrivit i enbart denna tråd.
Jag bryr mig inte varför du kör den och den drivaren, du behöver inte skriv massor om det då jag inte tänker köpa 7900GT för att testa drivare åt dig. Det resultatet på 12.5k är efter att vi tjöta sist. Tror jag länkade eller nämnde samma person tom.

Men forsätt du dina inlägg med dålig egelska och etc, jag behöver inte läsa de och tänker inte skriva något mer i denna tråd eller dina andra.

Varför whinar du i denna tråden om du inte ska köpa kortet eller har det? Tycker du är enormt otrevlig och det hör inte hemma här.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Petterk
För att du skriver femtielvatusen gånger varje dag om ditt kort och 3dmark, bryr du dig inte så är det konstigt att du tjötar i femtielva trådar, jag har skrivit i 2, och då färre inlägg än du skrivit i enbart denna tråd.
Jag bryr mig inte varför du kör den och den drivaren, du behöver inte skriv massor om det då jag inte tänker köpa 7900GT för att testa drivare åt dig. Det resultatet på 12.5k är efter att vi tjöta sist. Tror jag länkade eller nämnde samma person tom.

Men forsätt du dina inlägg med dålig egelska och etc, jag behöver inte läsa de och tänker inte skriva något mer i denna tråd eller dina andra.

oj nu kmr dom stora meningarna

dålig engelska ? kanske , snackar aldrig engelska, bara amerikanska , det är annat än vad du lärde dig på din tid. brittisk engelska. jag vägrade vara med på lektionerna

sen angående engelskan har varken kooll ifrån usa, eller min promotion killar i england klagat på så..

om du nu vet så vet du att engelskan har ca 30 olika dialekter, precis som i sverige massor olika dialekter, hade jag vart ifrån usa och kunnat svenska relativt bra så hade jag tyckt att skåningarna pratade dålig svenska.

så vänd det tvärtom så kanske jag pratar dålig engelska, jag pratar inge "fin" engelska, utan mer "ghetto/slang" engelska.

sry för offtopic men när pojkar hoppar på en så..

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
oj nu kmr dom stora meningarna

dålig engelska ? kanske , snackar aldrig engelska, bara amerikanska , det är annat än vad du lärde dig på din tid. brittisk engelska. jag vägrade vara med på lektionerna

sen angående engelskan har varken kooll ifrån usa, eller min promotion killar i england klagat på så..

om du nu vet så vet du att engelskan har ca 30 olika dialekter, precis som i sverige massor olika dialekter, hade jag vart ifrån usa och kunnat svenska relativt bra så hade jag tyckt att skåningarna pratade dålig svenska.

så vänd det tvärtom så kanske jag pratar dålig engelska, jag pratar inge "fin" engelska, utan mer "ghetto/slang" engelska.

sry för offtopic men när pojkar hoppar på en så..

Nu skulle jag inte skriva igen eftersom jag inte är välkommen att göra det, men.
Det jag pratade om var skriftlig engelska (jag har inte lyssnat på din rapp, utan läst vad du skrivit, du får rappa hur ghetto du vill), och det kan man inte skriva med slang eller dialekter, det finns ingen akademiskt godkänd ordbok med ghettoengelska som ett eget språk så vitt jag vet. Hur som helst skriver ju ingen på slang eller dialekter om man vill att ens medmänniskor i stora vida världen ska förstå. Sen om engelskan är brittisk, amerikansk eller australiensk spelar inte mig någon roll när det är skriftligt, det var inte tal jag syfta på som sagt och skrev det i samma mening som inlägg så det skulle förstås, så någon diskussion om skåningar ska vi inte ha.
Sen är jag nog inte äldre än dig överhuvudtaget, snarare yngre, jag var inte med på tiden med riktig "fin" brittisk engelska i skolan, visst var läroböckerna på brittiska, men de läste jag nog aldrig Jaja dags att lägga ned detta.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Petterk
Nu skulle jag inte skriva igen eftersom jag inte är välkommen att göra det, men.
Det jag pratade om var skriftlig engelska (jag har inte lyssnat på din rapp, utan läst vad du skrivit, du får rappa hur ghetto du vill), och det kan man inte skriva med slang eller dialekter, det finns ingen akademiskt godkänd ordbok med ghettoengelska som ett eget språk så vitt jag vet. Hur som helst skriver ju ingen på slang eller dialekter om man vill att ens medmänniskor i stora vida världen ska förstå. Sen om engelskan är brittisk, amerikansk eller australiensk spelar inte mig någon roll när det är skriftligt, det var inte tal jag syfta på som sagt och skrev det i samma mening som inlägg så det skulle förstås, så någon diskussion om skåningar ska vi inte ha.
Sen är jag nog inte äldre än dig överhuvudtaget, snarare yngre, jag var inte med på tiden med riktig "fin" brittisk engelska i skolan, visst var läroböckerna på brittiska, men de läste jag nog aldrig Jaja dags att lägga ned detta.

kändes rätt onödigt att skriva allt det där när du inte ens citerar. citera nåt jag har skrivit istället så kan vi utgå därifrån.

sen är jag sångare inte rappare.

EDIT: precis du hittar inget,

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.