Socket 754 överlever 939?

Permalänk
Melding Plague

Socket 754 överlever 939?

<font style="font-size: 10pt"><b>Socket 754 överlever 939?</b></font> <small class="small">måndag 3 april av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Bjorn</a></small><br>
AMD kommer snart lansera nya socklar för sina processorer och de äldre socklarna kommer därför att slutas tillverkas. Enligt <a href="http://www.dailytech.com/article.aspx?newsid=1554" target="_blank">DailyTech</a> så verkar det som att AMD kommer att sluta tillverka Socket 939 före Socket 754, trots att Socket 754 är mycket äldre. AMD planerar att fasa ut Socket 939 det fjärde kvartalet i år, medan Socket 754 kommer att fasas ut ett år senare, det fjärde kvartalet 2007.<br /><br />AMD planerar att sluta sälja Venice-baserade Socket 939-processorer i sommar och San Diego-baserade modeller i vinter. Athlon X2-processorer för Socket 939 kommer att sluta säljas andra kvartalet nästa år. Ersättaren Socket AM2 kommer att lanseras i juni.<br /><br />Läs mer hos <a href="http://www.dailytech.com/article.aspx?newsid=1554" target="_blank">DailyTech</a>.

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Sweet! Antagligen kommer detta snabba upp bytet till AM2..:D

Permalänk
Medlem

Socket 754 lever väl vidare pga Turion antar jag?

Visa signatur

WS: AMD Ryzen 3700X | 16GB Corsair LPX 3733 | MSI RX 6800 | Samsung PM981a 1TB | Louqe Ghost S1
Laptop: ASUS UX32LN | i7-4510U | 12GB DDR3 | 13.3" FHD | 256GB SSD
Server: Intel Xeon E5-2660 | 32GB DDR3 | UnRaid

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pellen
Socket 754 lever väl vidare pga Turion antar jag?

Förmodligen samt att det säkert är billigare att tillverka socket 754 prollar.

Jag tänker klänga mig fast till socket 939 så länge det bara går.

Edit: Ruskiga stavfel

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

Då blir det att köpa nytt i slutet på kvartal 3 då, när priserna går neråt inför utfasning. Ser ingen egentlig mening med att slänga ut de extrapengar som AM2 kommer kosta bara för att den är ny, när man troligen kommer kunna få 939 riktigt billigt

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Får passa på att köpa 939 PCI-e mobob då. AM2 ligger långt in i framtiden för mig

Permalänk

om jag får spekulera och hoppas vilt så kanske man kan tänka sig att AMD sitter med ett ess i rockärmen för att kunna svara på conroe?

jag resonerar som så att s754 behålls som budgetplattform tills en ännu värre variant av AM2 släpps (4e kvartalet 2007 möjligtvis.)

hehe rena förhoppningar, tänker på hur amd gjorde med A64 när det kom.

ganska självklart är det väl så att s754 behålls pga turion...

Permalänk
Medlem

Eller så är de rädda att skillnaden mellan 939 och AM2 är för liten och därför skulle folk köpa det billigare s939 istället. Fattar inte varför de går över till DDR2 egentligen när DDR funkar ju riktigt bra. Skulle heller sett vidareutvecklad s939 och sedan hoppa över till DDR3 eller vad det nu skulle bli och helt hoppa över DDR2. S754 borde vara död vid det här laget också när S939-moderkort är så billiga. Bara sänka priset på de lägre klockade processorer med 512kb minne så har de en ersättare för S754.

Permalänk

Lite dumt då en av tanken med AM2 var att få en gemensam plattform för både budget, mellan och L337-processorerna. Men AMD har väl räknat ut att de tjänar mest pengar på detta sätt..

Visa signatur

Most of one's life is one prolonged effort to prevent oneself from thinking. People intoxicate themselves with work so they won't see how they really are. - Aldous Huxley

Permalänk

Någon som vet om det kommer att släppas någon sempron cpu till s 939?? jag ska också stanna vid s 939, är inte int.. av am2 med all dma och skydd som finns i den.

Permalänk
Medlem

säger bara "HA-HA!"

Visa signatur

Citera mig! ananrs hittar jag inte tillbaka!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mickedatakungen
Någon som vet om det kommer att släppas någon sempron cpu till s 939?? jag ska också stanna vid s 939, är inte int.. av am2 med all dma och skydd som finns i den.

OEM tillverkare har fått semprons till socket 939, kolla ebay där brukar de ibland dyka upp.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Avstängd

Amd gör det för att dom är medvetna om att am2 inte är så bra tror jag!
nee efter min opteron 165a blir det en intel tror jag!

Visa signatur

Fel forum!
Word

Permalänk
Avstängd

Undra hur ofta företagsledarna i AMD tvinga sina barn byta strumpor.

Permalänk
Medlem

Kommer detta göra att det typ inte är bra att köpa tex en shuttle med socket 939? Om man köper burken om 2-3 månader?

Visa signatur

AMD Athlon X2 4200+ GeForce 7600GS, Kingston DDR2 1gb 750mhz, 250gb Seagate + 250gb Samsung.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av g4bb3
Undra hur ofta företagsledarna i AMD tvinga sina barn byta strumpor.

Det har läckt en roadmap för det, nästa strumpbyte skall ske årsskiftet 2006/2007...

Visa signatur

~ Macbook <> Debian-server

Permalänk

Har en ganska bra sida här med kommade cpus www.c627627.com/AMD/Athlon64/

Permalänk
Medlem

jättebra sida för kommande cpuar .. senast uppdaterad för lite mera än dryga året sen . 14feb 2005 ..

Permalänk
Medlem

då blir de att hänga kvar i s939 så länge som möjligt då

nästa uppgradering så lär ja ju köpa:
moderkort
grafikkort
minne

och de e ju inte gratis precis..

Visa signatur

MSI Z370 Gaming Pro Carbon :: Intel Core i5 8600K :: Corsair 16GB DDR4 3000MHz :: MSI RTX 2070 Gaming Z
FD Define R6 Vit TG :: Corsair RMx v2 750W :: 2 x Samsung 850 EVO 250GB :: 2 x Western Digital Caviar Green 2TB
Canon EOS 60D :: Samsung Galaxy S9+

Permalänk
Medlem

jaha... då behäller jag min 754 ett tag till iof inte tänkt slänga eller sälja öht

men till hösten blir det nog en billig 939 med x2 ... om de finns kvar då...

Visa signatur

....ursäktar om jag svär mycket...

Permalänk

Lite tråkigt att 939 ska sluta tillverkas.
Känns som man nog ska börja lägga undan lite pengar till M2 cpu/mobo och ddr2 minne. Tur att man jobbar.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk

Trodde 754:an var död!

Permalänk
Medlem

Skrev den 20:e Jan

"Faktum är att S754 lever i högsta grad och mycket väl kommer att överleva S939 om nu prestandan på SAM2 blir bra så finns inget behov att hålla S939 vid liv medans S754 är lågprisplattformen så den fortsätter..."

Har man läst AMDs roadmaps så har det varit rätt uppenbart länge, nåja...

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk

Mmmm.. de va ju synd att 939 läggs ner, men man förstår tanken bakom de hela. Klart AMD tjänar på de. Men undra nu hur pass mycket bättre AM2 verkligen är om man jämför med 939. Skiljer de sig knappt nåt ja då håller ja mig nog kvar på mitt nuvarande. Aja de återstår att se, de är bara att vänta.

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk

jupp håller mej te min socket 754 orka byta varje gång de kommer en ny pryl

Visa signatur

Gammal Värsting/ Core 2 Duo E6850 @3.6ghz / EVGA 680i Sli / Corsair Dominator 1066 4gb/ Gainward 8800 Ultra

Permalänk

Synd att de skall lägga ned 939, men de har väl kommit på att de inte får sålt så många AM2 så länge som 939 finns kvar, prestandaskillnaden verkar ju inte så stor direkt. Dessutom vill de väl inte ha kvar 939 som budgetalternativ utan kör på 754 så att ännu fler skall gå över till AM2. Lite trist, men det är väl för att maximera vinsten antar jag. Frågan är dock om de inte förlorar på det ändå, Intel är ju på gång nu och om de prestenterar bra alternativ inom det närmsta året så byter folk kanske till Intel istället för AM2, man får ju ändå byta lika mycket (minne, processor och moderkort).

Visa signatur

~Pelle~