Permalänk

Sleepfunktion under Ubuntu

Tjenamors,

På mina Macar finns det en utomordentligt trevlig och smart sleepfunktion. Går det att få igång nått liknande på pc-datorer med Ubuntu, och i så fall, hur går man tillväga? Jag söker alltså INTE "hibernate", "vänteläge", eller dylikt, utan en enkel sleep från vilken datorn återställs i normaltillstånd på under 10 sekunder. Går det?

W

Permalänk

Syftar du på Suspend to RAM?

All form suspend etc kräver att acpi:n fungerar korrekt vilket det inte gör på alla datorer. Dvs det är rätt beroende på vad man har för hårdvara om det fungerar eller inte.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TheGoodOne
Syftar du på Suspend to RAM?

All form suspend etc kräver att acpi:n fungerar korrekt vilket det inte gör på alla datorer. Dvs det är rätt beroende på vad man har för hårdvara om det fungerar eller inte.

suspend to disk tror jag han menar. (som Windows) till RAM verkar ju finnas i Linux med. och om S3 finns med i BIOS borde det la funka?

sen är ju lite av poängen med Linux att allt startas kontrollerat, så en snabbinläsning utan sånt kanske motverkar grundtanken. (?)

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk

Suspend to disk motsvaras ju av Hibernate i Windows vilket han inte var intresserad av.

Permalänk
Inaktiv

Re: Sleepfunktion under Ubuntu

Kolla vad du har för alternativ (vanligtvis mem & disc, eller standby):

cat /sys/power/state

Beroende av vad du har för kernel osv, men tex såhär (eller standby):

echo mem >/sys/power/state

Detta är hur man suspendar, men det kan behövas ytterligare rader innan och efter för att alla enheter ska starta korrekt.
Nvidias drivrutin är lite lurig på de senaste 2.6 versionerna, men det går att fixa för suspend. Ati vet jag inte.. intels verkar dö på resume men det funkar med swsusp2 tror jag.

Annars får du gärna förklara vad du menar, om detta inte var något intressant
(5 sekunder stänga av, 10 sekunder starta..)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TheGoodOne
Suspend to disk motsvaras ju av Hibernate i Windows vilket han inte var intresserad av.

hoppsan. ~ ignorera inlägget tidigare.

blev förvirrad av tydligheten. (det är ju inte så vanligt)

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TheGoodOne
Syftar du på Suspend to RAM?

All form suspend etc kräver att acpi:n fungerar korrekt vilket det inte gör på alla datorer. Dvs det är rätt beroende på vad man har för hårdvara om det fungerar eller inte.

Det verkar vara vad jag är ute efter. Tack till alla svarande för de olika tipsen. Skall undersöka hur det ligger till med just min hårdvara. Det är en standardutrustad Dell Dimension 5100, inga fancy grejjer direkt alltså, så med lite tur borde ju nån kreativ kernelhacker ha fixat stöd för detta med suspend-to-ram för min burk. Brukar sätta Macarna i sleepläge över natten, och när jag på morgonen vill hacka ihop lite prylar snabbt så känns det halvdant att det tar 60-90 sek att boota Ubuntu-boxen. Iofs sägs Dapper vara snabbare i uppstarten, men jag prioriterar ändå stabilitet på arbetsstationen framför häftiga grejjer. I vart fall, ska spana vidare på ämnet.

Edit: Har undersökt vidare och finner att /etc/default/acpi-support är rätt fil att spana i. Suspenden verkar efter lite edits häri fungera, men däremot får jag ingen bild på skärmen när jag sedan startar burken. Som påpekats tidigare i tråden kan det säkert ha med drivrutiner att göra. I vart fall är det ett litet steg framåt.

Edit ännu senare: http://www.thinkwiki.org/wiki/Problems_with_SATA_and_Linux anger att suspend inte fungerar med SATA-diskar (som jag har) i kärnor före 2.6.16. Ubuntu 5.10 kör 2.6.12. Med andra ord får jag vänta till Dapper kommer för att få den här funktionaliteten fullt ut. Nåväl, det kan jag ta, så länge jag vet att det kommer så småningom

Cheerio,

W

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WorldSpawn
Suspenden verkar efter lite edits häri fungera, men däremot får jag ingen bild på skärmen när jag sedan startar burken.

nvidia?
Aja.. om du har nvidia iaf.. och bestämmer dig för att uppgradera kerneln, så kommer du stöta på ett ytterligare problem. Så jag skulle rekommendera dig att kompilera en egen kernel

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WorldSpawn

Edit ännu senare: http://www.thinkwiki.org/wiki/Problems_with_SATA_and_Linux anger att suspend inte fungerar med SATA-diskar (som jag har) i kärnor före 2.6.16. Ubuntu 5.10 kör 2.6.12. Med andra ord får jag vänta till Dapper kommer för att få den här funktionaliteten fullt ut. Nåväl, det kan jag ta, så länge jag vet att det kommer så småningom

Cheerio,

W

fast breezy är ju färdigpatchat för det oavsett kärna står det.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk

Du kan ju dunka in vilken kärna du vill i breezy, bara att ladda ned och kompilera. Jag har Dapper Drake, men får inte grafiken att vakna efter suspend to ram. Kör ett integrerat intelkort. Så fort S2R börjar lira i ubuntu så kommer det att vara allt jag någonsin önskat mig. Kör det förvisso redan, men ändå....

Visa signatur

Macbook PRO, 2.33Ghz, 3Gb RAM.

Permalänk
Medlem

Jag har hållt på att pilla med detta en del med min Sony Vaio VGN-TX2XP. Att suspenda går relativt snabbt men sedan att starta upp igen tar en jävla tid.

Sett på en del ställen att man kan lägga till Option "VBERestore" "on" i sin xorg.conf (dubbelkolla detta. skriver ifrån minnet) för att få ner resume tiden till 40 sekunder vilket jag tycker är fortfarande oacceptabelt. Ner under 10 skall man åt minstånde. Helst under 5.

Återkommer kanske lite senare idag om jag hinner exprimentera lite.

(Breezy Badger btw)

EDIT 1: Bra länk. http://www.linux-on-laptops.com

Visa signatur

Teeworlds - För dig som gillar gulliga saker med stora vapen.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av matricks
... 40 sekunder vilket jag tycker är fortfarande oacceptabelt. Ner under 10 skall man åt minstånde. Helst under 5.

Säker på att du inte menar suspend to disk nu?
Suspend to mem går under 10 på resume på min iaf, så det låter konstigt annars.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nosnahoj
Säker på att du inte menar suspend to disk nu?
Suspend to mem går under 10 på resume på min iaf, så det låter konstigt annars.

Lite sen men iallafall.. Nej det är suspend to ram.. det är förmodligen någon driver historia som slöar ner det.

Visa signatur

Teeworlds - För dig som gillar gulliga saker med stora vapen.

Permalänk

Efter att själva gett mig in in samma projekt (att suspend:a en stationär) så kan jag tipsa om http://wiki.archlinux.org/index.php/Suspend_to_Disk#NVidia_sp... som kan lösa en del saker.