Auzentech HDA X-Plosion kodar Dolby Digital och DTS i realtid

Permalänk
Melding Plague

Auzentech HDA X-Plosion kodar Dolby Digital och DTS i realtid

<font style="font-size: 10pt"><b>Auzentech HDA X-Plosion kodar Dolby Digital och DTS i realtid</b></font> <small class="small">måndag 3 april av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Jonas</a></small><br>
Auzentech HDA X-Plosion är ett nytt ljudkort som stöder Dolby Digital Live och DTS Connect 7.1. Dessa tekniker gör det möjligt att i realtid göra om vilken ljudkälla som helst till en Dolby Digital eller DTS bitström och skicka via digitalutgången på ljudkortet.
<br />
<br />Detta betyder till exempel att man kan få flerkanalsljud från spel via endast en digitalkabel. I vanliga fall krävs det att man använder en kabel för varje kanal.
<br />
<br />Tidigare har Nvidia haft denna funktionalitet i Soundstorm till Nforce 2, något de märkligt nog tog bort i Nforce 3 och Nforce 4. Intel har denna teknik på sina senaste moderkort med integrerade ljudkort, och det är tillverkaren bakom dessa ljudchip (C-Media) som tagit tekniken och gjort ett separat PCI-ljudkort av det.
<br />
<br />Trevligt är också att ljudkortet har både optisk såväl som koaxial S/PDIF-kontakt. Att upptäcka att alla ens optiska digitalingångar (eller tvärtom koaxial digitalingångar) på sin förstärkare redan är upptagna är nämligen ingen höjdare.
<br />
<br /><a href="http://www.extremeoverclocking.com/reviews/sound/Auzentech_X-..." target="_blank">Extreme Overclocking</a> har testat Auzentech HDA X-Plosion:
<br />
<br /><i>”After using the X-Plosion sound card for several weeks, I don't know how I ever managed without it. In fact, I plan on purchasing another card for my HTPC. To me, running a rats nest of separate audio cables from a PC to a receiver for surround sound is a little antiquated <cough>Creative</cough>.”</i>

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Yes, äntligen! Ett sådant här kort har jag väntat på ända sedan jag uppgraderade moderkort från mitt Nforce2 kort. Helt oumbärligt

Permalänk
Medlem

Smidigt för folk som har långt (10m+) mellan receiver/dator, men annars är mitt tips att lägga pengarna på ett kort med bra dacar och koppla analogt.

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 2000+
Smidigt för folk som har långt (10m+) mellan receiver/dator, men annars är mitt tips att lägga pengarna på ett kort med bra dacar och koppla analogt.

Eh, varför? Bättre med dacarna i förstärkaren.

Permalänk
Medlem

Jag hörde att dom tog bort Soundstorm eftersom det blev för dyr tillverkningskostnad, eller något sånt.

Visa signatur

R7 5800X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | 16 GB RAM | RTX 3080 | 2 TB SSD | CM NF200P | Corsair SF600

Permalänk
Medlem
Visa signatur

[XP2400+@2800+][3x512Mb PC3200 DDR][MSI KT3 ULTRA-ARU][ATi R9800SE@R9800PRO 450/780][NEC DVD+-R/RW][Samsung 913N TFT][NXD Research speakers][Telia 100/100Mbit]

Permalänk
Medlem

Jag har HDA's båda kort, alltså den med DTS och den utan. Även om de ser lika ut så måste jag hålla DTS versionen som låter bättre med både högtalare och lurar. TOM med EAX enabled i spel låter det kusligt bra även om EAX inte är kortets starka sida. DDO är ett helt annat spel nu jämfört med onboard ljud förrut.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem

det är inte samma som mystique.. mystique är lillebrorsan enligt recensionen.

http://www.shg.biz/link.asp?goto=infobox&varenr=730285 där e riktiga.. Lite väl dyr kanske?

Permalänk
Medlem

dyr i jämförelse med vadå ?

Creative X-fi `var ju dyrare på alla sätt utom på ett kort...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sprucetwig
Eh, varför? Bättre med dacarna i förstärkaren.

Därför att koda till Dolby Digital är en förstörande komprimering, du förlorar kvalité på det.

Permalänk
Medlem

Creative har en sån pryl också, fast som extern låda. Har dock inte hittat den i Sverige.

Finns denna att köpa?
Har soundstorm i burken men köpte ett x-fi som jag använder till spel. Och har ärligt inte saknat DD Live ännu.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sprucetwig
Eh, varför? Bättre med dacarna i förstärkaren.

Precis som en talare redan har påpekat, du förlorar kvalité på att koda om till ett lossy format.

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Medlem

Jag fattar inte riktigt grejen, man får väl ändå bara stereo i slutändan eller?

Visa signatur

2600k@ 4,4 Vattenkylt med en Noctua 120mm @ 7v. 16 gig Corsair Dominator. GTX 1050 Ti Passivtkylt. Corsair RM550 80 Gold. Corsair M4 ssd 256 gig. Asus Sabertooth p67. (Takfläkten låter mer än själva datorn).

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 2000+
Precis som en talare redan har påpekat, du förlorar kvalité på att koda om till ett lossy format.

jämför det med DACen i ljudkortet i datorn samt de kassa kablarna från kortet till stereon .. lol

det är ju givet att detta kort är bättre.

iofs körman med en sterso från onoff vet man ju inte bättre.

Visa signatur

https://www.piratpartiet.se/ - Ljuset i politiskt mörka sverige
Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety, deserve neither Liberty nor Safety.

Permalänk
Medlem

Dum fråga kanske, men kan man inte skicka en pcm-kodad bitström över en spdif? Då slipper man ju dels det idiotiska att komprimera ljudströmmen till ett lossy format samt att ljudkortets dac inte behöver jobba, utan att förstärkaren får göra allt jobbet.

För inte kan väl bandbredden vara något problem här?

Permalänk
Medlem

DTS är väl mindre komprimerat än Dolby Digital?

Visa signatur

.... a man without a plan is not a man

http://www.codered.se/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Code Red
DTS är väl mindre komprimerat än Dolby Digital?

Sant, men DTS är knappt bättre ändå.

DTS tar _mycket_ större plats men när det kommer till kritan så är DD och DTS väldigt lika varandra vad gäller ljudkvalite. Någon kommer säkert hoppa på mig men det faktum att det många 'krigar' för att båda formaten borde (iaf i det här fallet) innebära att skillnaderna är små.

Jag har varigt sugen på det här kortet. Men jag vill kunna skicka bit-perfect ljud också, för det är ju idiotiskt att koda om till DTS när källan redan är i DTS som vid ex. en DVD eller då man vill njuta av musik med så bra ljud som möjligt.

Klarar detta kort av det och är det någon som vet om det går att fixa med MCE 05?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Sant, men DTS är knappt bättre ändå.

DTS tar _mycket_ större plats men när det kommer till kritan så är DD och DTS väldigt lika varandra vad gäller ljudkvalite. Någon kommer säkert hoppa på mig men det faktum att det många 'krigar' för att båda formaten borde (iaf i det här fallet) innebära att skillnaderna är små.

De som inte hört att DTS är bättre har troligen bara hört det på mindre bra system. Jag hör på min anläggning betydligt mer detaljer och bättre dynamik på DTS. Dock finns det bra och dåliga inspelningar.

Jag har kört digitalt ut från mitt ljudkort länge nu, varför det skulle bli bättre av att man kodar om det i DD eller DTS ser jag dock inte. Någon som vill förklara?

Visa signatur

Mest prylar när han dör vinner!
Core i7 920, 12GB DDR3 PC12800, ASUS RAMPAGE II GENE X58, NOCTUANH-C12P-SE14, Nvidia Geforce GTX 1060 6GB, Fractal Design R2, 1 X INTEL SSD DC S3700 100GB, 2 X INTEL SSD DC S3700 200GB, Phillips 328P6VJEB/00 (32" 4K)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BasiqfuXX
De som inte hört att DTS är bättre har troligen bara hört det på mindre bra system. Jag hör på min anläggning betydligt mer detaljer och bättre dynamik på DTS. Dock finns det bra och dåliga inspelningar.

Jag har kört digitalt ut från mitt ljudkort länge nu, varför det skulle bli bättre av att man kodar om det i DD eller DTS ser jag dock inte. Någon som vill förklara?

Det handlar om att man med här kortet kan koda upp det hela till 5.1 i datorn. Som Pro Logic 2, ungefär.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 2000+
Precis som en talare redan har påpekat, du förlorar kvalité på att koda om till ett lossy format.

Det är ju främst till spel man ska använda det, och då lär inte DTS begränsa kvaliteten. Sen kan man ju köra PCM, och om man vill lyssna på flerkanals-musik är det bättre att skaffa en riktig SACD/DVD-audio-spelare.

Permalänk
Medlem

Alltså så här ligger det till :

kollar du på en film med 5.1 så funkar kortet som vilket annat kort.. dvs
du behöver inte koda om ljudet till DD eller DTS detta sker redan automatiskt

MEN

så vad är grejen med Auzentech HDA X-Plosion och den tidigare modellen
HDA Digital X-Mystique?

med DD LIVE och nu DTS CONNECT så kan man köra spel i 5.1 genom
SPDIF eller optisk kabel som är kopplad till en förstärkare...
alltså en jävla kabel in i en förstärkare!
och du kan SPELA i 5.1 ..... sa jag spela?

sen att man kan välja och lyssna på musik i DD LIVE är ju bara en bonus
fan vet jag kör skype i 5.1 när du snackar med din mormor..
men om ljudkällan är i dålig kvalitet så märks det bara mer i 5.1

CREATIVE kör en slad för varje högtalare för de säljer DATOR högtalare..
så du köper ett ljudkort + högtalar paket från dom..

men för dom som redan har "hemmabio" finns inte många alternativ
om nåt .. med tanke på att man måste anstränga sig något för att få
tag på ett ljudkort som Auzentech HDA X-Plosion

synd att Nvidia inte fortsatte med Soundstorm men som nån sa tidigare
kommer säkert tillbaka ..kanske tillomed integrerat i grafikkort nångång

nån som vet om kortet finns/kommer till nån mer internetbutik än shg.biz?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sprucetwig
Det är ju främst till spel man ska använda det, och då lär inte DTS begränsa kvaliteten. Sen kan man ju köra PCM, och om man vill lyssna på flerkanals-musik är det bättre att skaffa en riktig SACD/DVD-audio-spelare.

Men har man spel vill man ju också gärna ha EAX m.m. som detta kortet inte stödjer så bra eller?

Så detta är nog inte det rätta kortet för en gamer.

Visa signatur

| AMD Phenom II x6 1100T @ 4 GHz || Thermalright ultra 120 eXtreme || Asus Crosshair IV Formula 890FX |
| 8GB Corsair Vengeance LP @ 7-8-8-19 1500 MHz || Asus GTX 560 ti directCUII @ 1000/2300 MHz |
| Adata XPG SX900 512 GB SSD || Corsair HX Series 520W || Antec p182 |

Permalänk
Medlem

om du läser här så ser du att den passa säker till gamers också ...

http://www.extremeoverclocking.com/reviews/sound/Auzentech_X-...

eller...

The Auzentech HDA X-Plosion supports A3D 1.0, EAX 1.0 & 2.0 (via Sensaura software emulation), C3DX, DirectSound 3D, and others. EAX (currently up to version 5.0) is simply audio enhancements that add more "punch" to games via a standardized API (developed of course by Creative). There is a movement to support a more open-source API called OpenAL, which hopefully over time we will see more games and hardware support rather than the proprietary EAX standards. Most games that support even the latest versions of EAX usually support the older versions too, so that's not really a huge issue. Some games just don't handle EAX sound well and often (at least to me) EAX is more of an annoyance than an actual "feature". I remember on my old SB-Live when playing Counterstrike some EAX effects (like a long delay echo) would stick on and would not reset until a map change.

Permalänk
Medlem

Visst, det är ju inte alltid så bra men den senaste versionen av EAX KAN ge mycket fina effekter.
Det stödjer ju dock 1 o 2 så om man sitter på en fin förstärkare för x anta tusen så verkar ju detta vara riktigt fint.

Visa signatur

| AMD Phenom II x6 1100T @ 4 GHz || Thermalright ultra 120 eXtreme || Asus Crosshair IV Formula 890FX |
| 8GB Corsair Vengeance LP @ 7-8-8-19 1500 MHz || Asus GTX 560 ti directCUII @ 1000/2300 MHz |
| Adata XPG SX900 512 GB SSD || Corsair HX Series 520W || Antec p182 |

Permalänk
Medlem

Jag köpte en RCA-kabel som jag kopplade från mitt integrerade Realtek ALC850 SPDIF ut till min hemmabio Digital In och trodde jag skulle 5.1 men så fel jag hade.
Sen funderade jag X-fi, men då måste man ha en kabel till varje högtalare och det funkar ju ej till hemmabion, dessutom vill man ju ha så lite kablage som möjligt från datorn.

Sen ser jag detta kortet, men det kostar ju 1750:- och min hemmabio kostar 2500:-
Så detta är enda alternativet just nu om man vill få 5.1 på en hemmabio med endast en digital in och en stereo in? Finns inget billigare alternativ?

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Medlem

kan alltid köpa kortet som kom innan som finns på datorbutiken.com och
shg.biz

http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=XMYST
990kr helt ok pris med tanke på vad creative har eller vad de inte har...

940 kr på http://www.shg.biz/link.asp?goto=infobox&varenr=730285

hade själv tänkt köpa den men nu när jag sett denna så vill jag hellre ha
den nyare av nån anledning

1750:- är det inklusive frakt från shg.biz?

------------------

OJ det är exklusive moms ..shit va dyrt!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mirpour
Alltså så här ligger det till :

kollar du på en film med 5.1 så funkar kortet som vilket annat kort.. dvs
du behöver inte koda om ljudet till DD eller DTS detta sker redan automatiskt

Det är inte så lätt.

De flesta kort skickar inte över bit-perfect ljud (dvs. ingen omvandling alls) om man inte pysslar med en massa inställningar. Har man bit-perfect så kan man inte ens ändra volymen på datorn eftersom ljudet isåfall inte längre skulle vara bit-perfect.

Så på något sätt måste ju kortet göra om ljudet i alla fall, skulle inte bli förvånad om den tar en DTS/DD ström och encodar om den till DTS/DD igen men jag har kanske fel där.

Dessutom så måste man med de flesta korten ändra i drivrutinerna hurvida man ska skicka bit-perfect 2kanals eller bit-perfect 5.1 (vet inte om man även måste skilja på DTS och DD). Skitsmidigt på en HTPC, NOT.

Kan tänka mig att det blir ännu jobbigare med HDA X-Plosion eftersom du då har:

* DTS Encoding
* DD Encoding
* bit-perfect
* bit-perfect 5.1

Finns visserligen kort med autosense som fixar det där automatiskt men jag har inte hittat nåt som har det i Sverige.

Har även läst att HDAs kort inte fixar någon form utav bit-perfect. Vet inte vad jag ska tro eftersom det står olika överallt och de flesta inte vet vad bit-perfect innebär.

Permalänk
Medlem

vet inte själv va bit-perfect är exakt men som du förklarar
så menar du att det är bra om korten har eller inte har?

för om de flesta korten inte omvandlar ..så är det väl bra?

för DD och DTS ska ju inte omvandlas..
vilket jag tror att HDA X-Plosion och Mystique inte gör..
eftersom inställningen för DD LIVE ska ställas in manuellt om man
ska spela tex..

trodde att SPDIF ut från ett ljudkort eller integrerat i moderkort funkar som
en dvd spelares utgång?
alltså när du kollar på en dvd med 5.1 så ser man i förstärkaren att den ställer om till DD eller DTS om det finns och man kan ändra det i dvd menyn och en vcd tex så brukar det vara stereo och då ändras
det till 2.1

jag har ett integrerat ljudkort i moderkortet ALC850 tror jag och det ända jag
kan ändra på i windows är om det ska vara 6 eller 8 kanaler?

sen kan jag bara ändra volymen genom förstärkaren när jag
kollar på nåt i 5.1

måste kolla up dethär...

finns ett test här också http://www.nvnews.net/reviews/hda_xplosion/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mirpour
vet inte själv va bit-perfect är exakt men som du förklarar
så menar du att det är bra om korten har eller inte har?

Det är bra.
Bit-perfect är alltså att man skickar allting exakt från källan. Har du en CD-skiva t.ex. så skickar man ettorna och nollorna rakt till förstärkaren så får den behandla ettorna och nollorna.
För detta krävs alltså inget bra ljudkort eftersom det enda ljudkortet gör är att skicka informationen.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mirpour
för om de flesta korten inte omvandlar ..så är det väl bra?

för DD och DTS ska ju inte omvandlas..
vilket jag tror att HDA X-Plosion och Mystique inte gör..
eftersom inställningen för DD LIVE ska ställas in manuellt om man
ska spela tex..

Precis, hur det är med HDA korten vet jag inte. Däremot så verkar det vara klurigt att skicka musik i bit-perfect. Problemet är att *allt* ljud går igenom windows kmixer (som finns där för att man ska kunna ändra volym osv.) och blir behandlat där vilket inte är bra.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mirpour
trodde att SPDIF ut från ett ljudkort eller integrerat i moderkort funkar som
en dvd spelares utgång?

Det gör det på många men inte alla moderkort.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mirpour
alltså när du kollar på en dvd med 5.1 så ser man i förstärkaren att den ställer om till DD eller DTS om det finns och man kan ändra det i dvd menyn och en vcd tex så brukar det vara stereo och då ändras
det till 2.1

Jo, det är ju ett tecken på att det fungerar som det ska (i alla fall DD och DTS, men inte säkert med 2 kanal) på ett vanligt ljudkort i alla fall. Med HDAs kort som kan skicka DD och DTS även om källan inte är det så kan man ju bli lurad.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mirpour

sen kan jag bara ändra volymen genom förstärkaren när jag
kollar på nåt i 5.1

Låter som du har bit-perfect för 5.1 i alla fall. Men jag är ingen expert.

Vill bara få det att fungerar själv och det var lättare sagt än gjort
Mitt moderkort stödjer inte bit-perfect.

Permalänk
Medlem

När jag körde med soundstorm fungerade det såhär (när dolby digital live var påslaget):

Stereoljud från t ex winamp etc kodades som höger/vänster kanal i en 5.1 DD-signal, som skickades digitalt till förstärkaren som tog hand om den som en DD5.1-signal.

Surroundljud från t ex spel kodades som respektive kanal i en 5.1 DD-signal, som skickades digitalt till förstärkaren som tog hand om den som en DD5.1-signal.

DD-ljud från t ex DVD-film skickades med SPDIF passthrough direkt till förstärkaren som tog hand om den som en DD5.1-signal.

DTS-ljud från t ex DVD-film skickades med SPDIF passthrough direkt till förstärkaren som tog hand om den som en DTS-signal.

I slutändan betyder detta att det enda man behöver ändra på, är volymen på förstärkaren. Det går förståss att ändra volymen på ljud från t ex winamp i mixern i windows, men det är ju knappast optimalt att ha något annat än maxvolym där.

Citat:

Dum fråga kanske, men kan man inte skicka en pcm-kodad bitström över en spdif?

De förstärkare jag känner till klarar endast av att ta emot en PCM-signal upp till 1536kbit (d vs två kanaler), alternativt DD/DTS upp till 1536kbit (d vs full-rate DTS).

Citat:

Jag hör på min anläggning betydligt mer detaljer och bättre dynamik på DTS

Är du säker på att det du hör inte är ett resultat av olika mixningar? På DVD är det inte alls ovanligt att DTS-spåret har en annan ljudmix jämfört med DD-spåret. Detta för att DD-spåret vanligtvis skall passa bra även i tvåkanalsanläggningar (då det är standardspåret och måste fungera för alla), medans det valbara DTS-spåret kan anpassas fullt ut för surroundsystem.