Permalänk
Medlem

AMD Opteron

Har en fråga om någon vet.. hur är det egentligen med Opteron processorena? Ska de sluta sälja sånna? För alla ställen jag tittat på så finns de inte i lagret och det är obekräftat om de ska komma eller inte.. En kompis sa att de skulle bara sälja till företag och sådant.. hur är det egentligen? någon som vet?

//Björnar

Visa signatur

I5 9600K, RTX 2070, 16GB 2600mhz ram

Permalänk

Säger dom inte att helst man ska ha en server för att få köpa en?....vet många som är sugna för de klockar ju som stryk... tror faan att amd gör så för att de ska bli mer eftertraktade... (min lilla teori förståss)
Men ska väl fortfarande finnas i lager eller hur, men förståss begrännsat ?

Visa signatur

Dator1: [Asus A8N-SLI Premium] [AMD64 3700+] [Kingston PC3200 HyperX 1Gb+512mb Samsung] [x800GTO2]
Laptop: Fujitsu siemens Lifebook E8020 : Centrino 1,86Ghz : 1024mb Ram : ATI X600

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bloodstain
Säger dom inte att helst man ska ha en server för att få köpa en?....vet många som är sugna för de klockar ju som stryk... tror faan att amd gör så för att de ska bli mer eftertraktade... (min lilla teori förståss)
Men ska väl fortfarande finnas i lager eller hur, men förståss begrännsat ?

javet inte faktiskt.. det kan nog vara så.. men som sagt de är ju väldigt eftertraktade så jag förstår inte att de bara börjar mass produsera dom! folk vill ju ha dom!

Jo klart det borde finnas i lager men inte på datorbutiken iaf.

Tack för svaret

Visa signatur

I5 9600K, RTX 2070, 16GB 2600mhz ram

Permalänk
Medlem

finns på komplett.se

Permalänk
Medlem

det gjorde det ja.. j'dra skit jag som redan beställt en annan nu

Visa signatur

I5 9600K, RTX 2070, 16GB 2600mhz ram

Permalänk
Medlem

Datorhandel.com
har ett gäng oxå.....

Visa signatur

TT Tsunami, DFI Lanparty Ut SLI-DR "Venus"#930/1000, Operon 175, OCZ Pc4000 EB Platinum 2*1024, 37,7Gb Raptor OS,Totalt 1,5TB, SB X-FI Fatal1Ty , Tagan Easycon 580w , XFX 7900GTX XXX

Permalänk
Hedersmedlem

Var det inte enbart S940-Opterons som var "begränsade"? S939-varianterna finns ju lite överallt nu.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av mackos
Datorhandel.com
har ett gäng oxå.....

Dock bör man inte handla från Datorhandel imho. Verkar inte vara ett vidare bra företag om man får tro trådarna om detta företag när på SweC.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Medlem

okok.. verkar som om de finns kvar än iaf.. men kommer de sluta efter ett tag eller inte? fortfarande ingen som veT? Min kompis berättar bestämt att de ska sluta sälja de.. tack för svaren!

Visa signatur

I5 9600K, RTX 2070, 16GB 2600mhz ram

Permalänk
Medlem

Snarare så att 940 kommer fortsätta till socket F kommer i alla fall och 939 i så fall försvinna då det i min mening bara är omdöpta och låsta athlon FX processorer för socket 939. Opteron på socket 939 har intem ö gemensamt i likhet med Opteron på 940 som athlon på 939.

Opteron 940 är dom RTICKTIGA opteron processorerna som stödjer 1-8 processorer och har flera HT bussar och kör med annan minneskontroller för ECC/REG minnen och klarar fler moduler med.

Opteron 939 är nog svårare å få tag på och 940 fins nog inte i lager utan är beställnigsvara oftast då den inte efterfrågas av vanliga svensons lika mycket som 939 då 939 passar vanliga moderkort.

jag har inte haft nåt problem med å få hem 940 opterons om jag efterbeställt har komit inom en vecka från grosist till levrantör.

Permalänk
Medlem

pa1983, tack! var ett sådant svar jag sökte från början.

Visa signatur

I5 9600K, RTX 2070, 16GB 2600mhz ram

Permalänk

inget svårt att få tag på s939 opteron alls nu, finns massor på komplett

Visa signatur

|i5 2500k@4ghz |Gigabyte z68X-ud3h-b3|
Gigabyte HD7970 |16GB corsair xms3 1600 mhz|HDD 2 Tb|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av slappyjoe
inget svårt att få tag på s939 opteron alls nu, finns massor på komplett

ne har väll komit in ett parti men varit känt länge att det var brist på dom. Tror dock knappast det är brist på 940. Mne säljs nog välldigt många till andra företag som bygger system på dom och butiker som mer ricktar sig å hemma användare tar nog inte hem så mycket men fins oftast i lager hoss grosister mm så man får vänta 5-10 dagar på leverans. Men har ju som sagt mer med leveranser att göra än att det skulle vara bristvara.

Tror inte det kommer några Opteron till AM2 förens socket F kommit då det skulle vara rätt korkat å sälja opterons som stödjer DDR2 800Mhz på AM2 medans Socket 940 kör DDR 400. Sedan om det kommer några efter det är ju en annan fråga.

har igen ricktig koll på när socket F kommer men borde väll koma samtidigt som AM2 eller inte allt för långt efter.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pa1983
Snarare så att 940 kommer fortsätta till socket F kommer i alla fall och 939 i så fall försvinna då det i min mening bara är omdöpta och låsta athlon FX processorer för socket 939. Opteron på socket 939 har intem ö gemensamt i likhet med Opteron på 940 som athlon på 939.

Opteron 940 är dom RTICKTIGA opteron processorerna som stödjer 1-8 processorer och har flera HT bussar och kör med annan minneskontroller för ECC/REG minnen och klarar fler moduler med.

Opteron 939 är nog svårare å få tag på och 940 fins nog inte i lager utan är beställnigsvara oftast då den inte efterfrågas av vanliga svensons lika mycket som 939 då 939 passar vanliga moderkort.

jag har inte haft nåt problem med å få hem 940 opterons om jag efterbeställt har komit inom en vecka från grosist till levrantör.

En socket 939, eller socket 940 cpu, ur 1** serien, är exakt samma cpu, med 1 undantag, ECC eller inte för minnena. Vidare är det kanske en förvåning för dig, men A64/X2 är samma cpu det med.

B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk

Beställde min Opteron 146 förra veckan, fick den efter 2 dagar eller så
Så det tycks inte vara någon brist nu iaf.

Visa signatur

AMD Opteron 146 @ 2870 MHz, Abit KN8-SLI, Crucial BallistiX PC3200 2x512 MB @ 480 MHz 2.5-2-2-6, WD 320 GB SATA2, GeForce 7600GT 256 MB
Intel Pentium 4 @ 2200 MHz, Random MSI-skräp, TwinMOS PC3200 2x512 MB, 250 GB, 300 GB, 60 GB, 80 GB, GeForce Ti4200 64 MB
MacBook Pro 15.4", Core 2 Duo T7700 @ 2400 MHz, 2x1024 MB, 160 GB, GeForce 8600M GT 256 MB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=Mr_B=-
En socket 939, eller socket 940 cpu, ur 1** serien, är exakt samma cpu, med 1 undantag, ECC eller inte för minnena. Vidare är det kanske en förvåning för dig, men A64/X2 är samma cpu det med.

B!

en socket 939 och socket 940 opteron är inte samma CPU mer än att båda är K8 processorer. minneskontrollern skillger sig rätt avsevärt då den kräver REG minnen men vad jag vet ej nödvändigtvis ECC därimot.

REG som skillger både 939 och 940 stödjer ECC sedan stödjer inte alla moderkort ECC för 754/939.

Sedan vad du menar med A64/X2 så får du nog förklarar det för A64 är igen koreckt benämning då det är en förkortning som kommit te sedan athlon64 släpptes. X2 syfftar bara på dubbla kärnor på en athlon64 inget annat.

Så det ända som förvånar mig är att du värkar tro att A64 är en koreckt betäckning som AMD angivit dom.

Så kanske du som ska vara förvånad att ECC inte är skillnaden mellan dom utan kravet på registrerade minnen på Opteron och en av anledningarna är för att opteron ska kunna hantera fler moduler och fler moduler kräver oftast ECC med annars blirt problem. En Athlon 64 även med stöd skulle få problem med 8st moduler uttan ECC/REG då dom inte skulle kunna hålla syncen med varandra och fel skulle uppstå.

Som exempel står det i min Tayn manual till mitt dual opteron moderkort att det måste finnas minst en Registrerad modul för att det ska fungera men inget krav på ECC därimot.

Permalänk
Medlem

Det är exakt samma core i opteron, som i "Athlon 64" vilket var längre att skriva, därför kallas de allmänt A64, någonting, som kanske förvånar dig, och ja, det är exakt sammma core's i de dual core opterons, som i X2'orna. Det är mindre skillnader i minneskontrollern, och cachen som gör dem olika. Därför presterar de likadant, vilket gör dem precis lika lämpade, eller olämpade för olika uppgifter.

Jag kan dock erkänna ett visst slarv, det FINNS reg icke ECC kretsar, men de är ovanliga, och på andra hållet, det finns ECC, utan reg, men de är oxå ovanliga.

B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=Mr_B=-
Det är exakt samma core i opteron, som i "Athlon 64" vilket var längre att skriva, därför kallas de allmänt A64, någonting, som kanske förvånar dig, och ja, det är exakt sammma core's i de dual core opterons, som i X2'orna. Det är mindre skillnader i minneskontrollern, och cachen som gör dem olika. Därför presterar de likadant, vilket gör dem precis lika lämpade, eller olämpade för olika uppgifter.

Jag kan dock erkänna ett visst slarv, det FINNS reg icke ECC kretsar, men de är ovanliga, och på andra hållet, det finns ECC, utan reg, men de är oxå ovanliga.

B!

Jag vet det om minnet och jag vet att dom är lika i övrigt förutom skillnade i minneskontrollern villket är precis det jag skrevet men vad du menade med A64/X2 begriper jag inte då du sa opteron dualcore och X2 nu.

jag vet skillnaderna.

Permalänk
Medlem

Det får ju poängteras, eftersom 1** serien Opterons finns BÅDE som dual och singelcore cpu, vad är det som gör det svårt att förstå? Jag misstänker att du är missnöjd med nåhgonting annat, och av outgrundlig anledning roar dig med ogrundade påhopp?

En singel core opteron är en A64'a med anorlunda uppfostrad minneskontroller, en dual core opteron är en x2'a med samma skillnad.
Därutöver finns vissa variationer med cache fram och tillbaka, det är allt.

2** serien opterons går att köra i dual, och har fler HTT länkar, 8** är kapabel till "mer än 2" och har skymtats i konfigurationer med över 64'a cpu'er... 8-way är dock "allt" AMD stödjer, om jag inte har fått fel för mig.

Det är dock fortfarande samma core.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=Mr_B=-
Det får ju poängteras, eftersom 1** serien Opterons finns BÅDE som dual och singelcore cpu, vad är det som gör det svårt att förstå? Jag misstänker att du är missnöjd med nåhgonting annat, och av outgrundlig anledning roar dig med ogrundade påhopp?

En singel core opteron är en A64'a med anorlunda uppfostrad minneskontroller, en dual core opteron är en x2'a med samma skillnad.
Därutöver finns vissa variationer med cache fram och tillbaka, det är allt.

2** serien opterons går att köra i dual, och har fler HTT länkar, 8** är kapabel till "mer än 2" och har skymtats i konfigurationer med över 64'a cpu'er... 8-way är dock "allt" AMD stödjer, om jag inte har fått fel för mig.

Det är dock fortfarande samma core.
B!

Var har jag skrevet at det inte är samma core? Minnes kontrollern skillger vad är det du itne fattar? DÄrmed itne samma processor. Är en volvo Kombi och en Volvo Sedan samma bil bara för motorn är den samma? I alla fall tycker jag dom har olika futures?

Kärnan är samma vet väl dom flästa men inte minneskontrollern. Inte påståt nåt annat häller. Som ajg sa vet skillnaderna. Gör du?

Läs igen vad jag skrev.

Jag vet skillnaderna vad det gäller HT bussarna med.
Var har jag skrevet att opteron 1XX serien inte fins som dualcore?
Inte jag som gjort några påhop i alla fall.
Kan min fackta annars hade jag inte skrevet den.