Permalänk
Medlem

Dual- eller singelcore, AMD eller Intel?

Nu har min 2,4ghz'are gjort sitt. Dags att uppgradera datorn och tänkte höra med er. Jag har läst lite om både AMD Athlon64 X2 3800+ (Dock 3000kr) och Intel Pentium D 2,8GHz (2000kr) samt också Intel Pentium D 2,6GHz (1400kr). Jag har läst ett antal trådar här på SweC och sett att AMD'n är lite bättre än båda Pentium-modellerna. Dock spelar jag inte speciellt många spel, men det händer, när jag gör det så spelar jag WoW och Oblivion.

Jag kommer att använda mycket Photoshop, programmerar mycket både program och hemsidor (.NET 2005), jag brukar vara slö, därför blir det en hel program startade efter ett tag. Behöver jag köpa en AMD eller ska jag gå på Intel processorerna? Jag läste på en sida om en som klockat upp sin 2,6GHz Pentium D processor till 3,6GHz. Så, nu vänder jag mig till er, vilken processor ska jag välja efter det jag gör? Kan tillägga att jag är en ganska fattig student också

Det diffar trots allt på ungefär 1200kr mellan Intel och AMD.

/ Marcus

Permalänk
Hedersmedlem

Jag skulle satsa på ett A64-system trots att Intels billigaste dualcore är billigare. Ev. skulle jag satsa på en vanlig singlecore ifall ekonomin är dålig.

Intels Prescottbaserade alternativ har för dålig prestanda i förhållande till sitt pris, och har alldeles för hög strömförsörjning för att det ska vara ett alternativ i mina ögon.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Medlem

Hur mycket prestanda (cirka) kommer jag vinna med varje alternativ? Kommer jag kunna spela spel på en P-D 805 klockad till 3,4GHz? Jag har som det är just nu ett X800XL 256MB Grafikkort och 1GB ram.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vicotnik
Intels Prescottbaserade alternativ har för dålig prestanda i förhållande till sitt pris, och har alldeles för hög strömförsörjning för att det ska vara ett alternativ i mina ögon.

det första du säger kan jag inte hålla med om. 805'an är just nu den prisvärdaste processorn som finns idag enligt mig. "dålig prestanda i förhållande till sitt pris", lol

jag tycker du ska satsa på en 805a. (P-D 2.66ghz)

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maez
det första du säger kan jag inte hålla med om. 805'an är just nu den prisvärdaste processorn som finns idag enligt mig. "dålig prestanda i förhållande till sitt pris", lol

jag tycker du ska satsa på en 805a. (P-D 2.66ghz)

Smaken är som baken. Visst är 805an prisvärd (sett till ren prestanda, borträknat problemen med värmen), men den presterar inte otroligt bra. Jag hade som sagt hellre satsat på en singlecore A64a istället. Bra prestanda, lågt pris, låg effektförbrukning. Dualcore är som jag påpekat tidigare inget annat än ett nödvändigt ont. Är man i en sån situation att en singlecore inte räcker till vad gäller prestanda så är nog inte 805an med sin mediokra prestanda svaret.

Därmed inte sagt att det kan vara en intressant processor att leka lite med. Överklockar den bra kan det vara ett billigt litet projekt att överklocka med. Dock lär det inte bli något prestandamonster, och dualcore Prescott.. det blir väldigt, väldigt varmt.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk

detta är frågan om "hur dåligt med cash har du" med en släng av "vad har du för kylning och ljudkrav"
det krävs rejält meck för att få en DC-Prescott att bli lika tyst som en X2, troligtvis kommer priskillnaden att minska rejält om man bestämmer sig för att ta tag i den biten
jag menar inte att en X2a är helt oskyldigt enkel få tyst på, men bra mycket lättare

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life

Permalänk
Hjälpsam

805an (med klockning) ger bra prestanda.

Sedan får du ta till hänsyn priskillnader i moderkort och minnen också innan du bestämmer dig.

Totalt blir en 3800+ x2 med system nog lite dyrare, men inte 1800:- som är skillnaden på bara processorn.

Jag rekomenderar en 3800+ över en P-D om du har möjlighet till det. Räkna lite till på det.

Min 3800+ x2 fixar tex 2500mhz med /sänkt/ vCore, så de går ju at tklocka de med

(Glöm inte Photoshop-CS patchen för dualcpu/core support, den buggar annars tex på wandtool och några andra saker).

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI