Så här gör du för att få PERFEKT tv-ut. (Bara Radeon)

Permalänk
Medlem

Varför har ljudkabeln inga kondensatorer där den vanliga har det?

Kommer en ljudkabel fungera normalt även om man inte har 3.5mm-pluggen inkopplad.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Chimaira
Varför har ljudkabeln inga kondensatorer där den vanliga har det?

Kommer en ljudkabel fungera normalt även om man inte har 3.5mm-pluggen inkopplad.

Kika tex. på detta inlägget lite tidigare i tråden:

http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&postid=6262959...

MVH // David

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av soca
Kika tex. på detta inlägget lite tidigare i tråden:

http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&postid=6262959...

MVH // David

Ah, tack

Permalänk

Halloj.

Har haft underbara upplevelser med denna kabel från PCn till TVn. Nu har jag lånat en projektor som har VGA samt DVDn har Scart. Så för att få den bästa kvaliten, skulle det vara toppen om det gick att utnyttja denna fantastiska kabel...

Men efter att ha testat, så ger inte DVDn någon signal till projektorn... Tyvär, utan när jag trycker på Video anslutningen så avläser den ingen signal. Någon som har lyckats med detta? Kör nu för stunden med en skiten video signal kabel... Usch och tvi vad kornigt...

Stort tack!

Visa signatur

2003 : 3dmark 01 03| Burken
2004 : SuperPI 29s
06 - 07 : Miranda
www.porrverkad.se

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Razor_cut
Halloj.

Har haft underbara upplevelser med denna kabel från PCn till TVn. Nu har jag lånat en projektor som har VGA samt DVDn har Scart. Så för att få den bästa kvaliten, skulle det vara toppen om det gick att utnyttja denna fantastiska kabel...

Men efter att ha testat, så ger inte DVDn någon signal till projektorn... Tyvär, utan när jag trycker på Video anslutningen så avläser den ingen signal. Någon som har lyckats med detta? Kör nu för stunden med en skiten video signal kabel... Usch och tvi vad kornigt...

Stort tack!

funkar inte med denna kabel för detta endamål. Köp tex en: http://www.dustinhome.se/dacsaportal/?ProdID=5010079533

Visa signatur

Föredetta hårdvarubesatt

Permalänk
Medlem

soca: Det ska gå utmärkt att koppla den röd-vita ledaren direkt till pinne 8 i scarten. Då får du förstås inte ha 100 Ohms-motståndet i VGA-kontakten, utan i scarten. Löd dit en kort ledare från pinne 8 till 100 Ohms-motståndet som sitter på pinne 16.

Razor_cut: Tyvärr är sync-ledarna kopplade på fel sätt för att det ska fungera åt andra hållet. Leta upp ett schema på nätet för en sådan kabel som PsycoSaurus länkar till så ser du vad som skiljer kablarna åt. Sen ska det "bara" vara att flytta sync-ledarna i båda kontakterna (och kanske ta bort något motstånd) för att få det att fungera. Sen om det är värt jobbet för en lånad projektor får du själv bestämma.
Annars kan du ju köpa Dustin-kabeln och flytta DVD-spelaren nära projektorn medans du har den.

Visa signatur

...

Permalänk

vilken tv har rgb egentligen

jag har gjort sladden o tänkte nu köpa en beg tv med rgb in. Har hittaten panasonic quintrix tx-28mk1f/m o trodde att en koll med panasonic skulle räcka. Men nej det visste dem inte. Den är kanske 10 år gammal max med 2 scart uttag. Kan denna ha rgb nån som vet?
Har ett radeo 7000 så jag hoppas det kommer att funka:)

Permalänk
Medlem

Har ni provat med vanlig audio kabel in i tvns video ingång, har jämfört den med s-video kabeln och det är STOR skillnad. Är faktiskt bra kvalite, går att läsa hur bra som helst på tvn. Kablen kallar även rca tror jag iaf

Visa signatur

OggE

Permalänk
Medlem

Skulle uppskatta om några här kan svåra på mina frågar i tråden "Problemer med TV-Out"

Permalänk
Medlem
Visa signatur

ordning är bara för idioter genier behärskar även kaos

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av psxsux
Har ni provat med vanlig audio kabel in i tvns video ingång, har jämfört den med s-video kabeln och det är STOR skillnad. Är faktiskt bra kvalite, går att läsa hur bra som helst på tvn. Kablen kallar även rca tror jag iaf

Jag har ett gammalt VIVO-kort som både har s-video och composit(audioliknande kabeln du pratar om) och jag kan inte se någon skillnad mellan de båda kablarna.
Däremot om jag har båda kablarna inkopplade samtidigt blir bilden hur bra som helst Helskumt :/

Permalänk
Medlem

Något som skulle behövas på din sida MrJonas är en liten databas över fungerande grafikkort. Jag är nästan säker på att jag läst att något tex fått igång kabeln med x1300, men nu hittar jag det inte. Lite svårt att leta i tråden

Permalänk

radeon 7000

Tvn går igång med att datorn startar (bilden flimrar först i svartvita streck sedan i färger när windows aktiverats dock ingen synlig bild) däremot kan jag inte komma in i 2a skärmen i powerstrip(pilarna är grå). I ati är andra skärmen däremot igång. Jag läste en hel del här o radeon 7000 kanske inte funkar för det här men varför i så fall?(suck har gjort en kabel i så fall helt i onödan:(

Permalänk
Relik 📜

Finns det verkligen INGET sätt man kan få det att fungera med X1800?

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Måste de finnas med motstånd. går de inte utan elle???

Visa signatur

Intel Core I7 6700K 4.2GHz Turbo
Asus GeForce GTX 1080 8GB
Gigabyte Z170X Gaming 3 - G1
Crucial Sport LT 16GB 2400MHz DDR4
Corsair VS, 650W 80+ V2

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kane5100
Måste de finnas med motstånd. går de inte utan elle???

De sitter där av en anledning och måste finnas med.

Visa signatur

Föredetta hårdvarubesatt

Permalänk

Tänkte börja med att tacka MrJonas för denna guide och för hur enkelt det blir när man använder den. Har använt min kabel sen innan jul och är mycket nöjd, förutom några få saker, kanterna i bilden är alldeles "vågiga"... och jag tror jag vet att det är overscan som krånglar till det. Tydligen ser jag "overscan" sidorna?

TV'n är en Philips 32" CRT som inköptes för några månader sedan, dvs. mkt ny!

Här nedan kommer timingsen jag använder i Powerstrip:

Citat:

PowerStrip timing parameters:
688x536=688,56,24,160,536,10,23,51,14872,41

Generic timing details for 688x536:
HFP=56 HSW=24 HBP=160 kHz=16 VFP=10 VSW=23 VBP=51 Hz=26

Linux modeline parameters:
"688x536" 14,872 688 744 768 928 536 546 569 620 interlace +hsync +vsync

Anledningen till att jag inte vill mixtra för mycket innan jag frågar är för att jag har haft stora problem tidigare när jag bara ändrat en enstaka grej, ibland försvinner bilden helt och det vill jag inte riskera, därför frågar jag er/dig MrJonas först.

Tog även några bilder på hur det ser ut med min digitalkamera:

(BTW, den översta och understa bilden är tagna från snedden, det är alltså högerkanten på tvn man ser, där det är mest vågigt)

Jag använder MediaPortal som program, och där har jag ställt in overscan inställningar till det bästa som går!
Som man ser på andra bilden så är det mycket svart i kanterna, detta beror på att programmet inte är avsett för widescreen och är utdraget, när det är "widescreenfilmer" så blir det inte lika tydligt, utan ungefär som på första bilden (bara i högerkant).

Hoppas ni har möjligheten att hjälpa mig med detta, det är lite störande ibland när det blir för tydligt, tack alla!

Permalänk
Medlem

XperienZe: Det är just för att slippa se de där vågigheterna som tv-apparater har overscan, det är alldeles för svårt (går inte?) att få en perfekt bild på en CRT-tv. Speciellt svårt verkar det vara med "flata" bildrör. Kanske kan du gå in i tv:ns servicemeny och justera lite så att kanterna ser rakare ut. Annars får du leva med det eller öka overscan så att imperfektionerna inte syns...

trey: Det låter som en bra idé, ska fixa det!

Visa signatur

...

Permalänk

Tack MrJonas, ska kolla runt lite! Men hur ökar jag overscanen (så att mer kommer utanför bilden)? Betyder det att jag ska ställa in en högre upplösning än vad tvn ser?

När programmen som visas på TV inte är avsedda för widescreen "dras" de ju ut till nästan fullskärm, därför så finns det mkt svart kvar i kanterna och mkt vågigt! Någon som vet om det går att ändra detta så det blir bättre i MediaPortal (främst för program som inte är widescreen, dom som är, är ganska bra).

Tack för hjälpen annars!

Permalänk
Medlem

Kabeln Defekt???

Hejsan
Har nu lött ihop kablen exakt som den skall vara har kollat 3-4 gånger nu.
Jag kör med ett ATI Radeon 9200 med en VGA, Svideo & en Composit ut
datorn skall enbart vara HTPC.
Mitt problem är att jag får bara en blå bild på min tv efter jag har har ställt in inställningarna i Powerstrip.

Tvn är en 32" Wide 50Hz Märke okänt.

Vill fåigång denna kabeln annars förlorar man extremt mkt pengar då HTCPn hänger på den

Tacksam för svar!

MVH LINUZ

Visa signatur

Az
Novell
Life is to short for rebots!

Permalänk
Medlem

Edit: Fixat!

Någon i Malmö som har lust att hjälpa till med kabelskapande mot betalning? Skriv ett PM i så fall

M v h Kviske

Permalänk
Medlem

Re: Kabeln Defekt???

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Azash
Hejsan
Har nu lött ihop kablen exakt som den skall vara har kollat 3-4 gånger nu.
Jag kör med ett ATI Radeon 9200 med en VGA, Svideo & en Composit ut
datorn skall enbart vara HTPC.
Mitt problem är att jag får bara en blå bild på min tv efter jag har har ställt in inställningarna i Powerstrip.

Tvn är en 32" Wide 50Hz Märke okänt.

Vill fåigång denna kabeln annars förlorar man extremt mkt pengar då HTCPn hänger på den

Tacksam för svar!

MVH LINUZ

Kolla mina postningar på 2-3 tidigare sidorna, det kan vara det som är fel. Rapportera gärna här om det fungerar eller inte.

Permalänk
Medlem

Hej Igen
Nu har jag testat lite till men inte lyckats.
Jag har testat med alla inställningar jag har hittat men samma resultat.

Har läst lite i manualen till min tv och har nu testat den andra scartingågen som skall klara RGB stod även i manualen att (får du en blå skärm så känner tvn ej av ngn signal"

Har även nu testat med den andra datorn jag har som har ett ATI X800GTO med följande kontakter"VGA,DVI,SVHS" testade att använda min VGA-->Scart kabel på både dvi och VGA men utan resultat.
Mätte även om kabeln igen och det skall stämma med schemat!

Någon som har något mer tipps?
Någon som bor inärheten av Eksjö i småland eller Jönköping som har en fungerande kabel som skulle vilja testa min och se om det är den som det är fel på?

följande konfiguration av hårdvara har testats:
GFX1:
ATI Radeon 9200 (VGA,SVHS,Composit)

GFX2:
ATI X800GTO TurboEdition IceQII (VGA,DVI,SVHS)

Tacksam för alla svar!
//Linuz

EDIT
Arune
jag skall testa det med att löda om kabeln på måndag få se om det kan va det som är problemet
Det jag tycker är konstigt att tvn inte känner att det kommer ngn signal alls :S
JEJE Trevligt helg alla glada!

Visa signatur

Az
Novell
Life is to short for rebots!

Permalänk
Medlem

Hejsan!

Jag har problem med att få igång kabeln på min ASUS notebook med ett Mobility Radeon 7500, Någon med några erfarenheter av mitt grafikkort?

Har testat kablen på ett par andra datorer med bra resultat.

Permalänk
Medlem

ska det inet vara 9000> kort

Visa signatur
Permalänk

Är också intresserad av att köpa en färdig kabel av någon duktig lödare. PM:a mig.
Mvh/Daniel

Visa signatur

P35-DS4, E6600, corsair 6400 cl4, 8800gtx.
Dell XPS m1730

Permalänk
Hedersmedlem

Hejsan

Jag har precis fixat iordning allt för att börja på med inställningarna när jag i Powerstrip märker att jag inte kan klicka på Advanced Timings? Den är bara grå (ej klickbar). Någon som har något förslag?
Jag kör med enbart tv:n inkopplad och gör allt via VNC.

Edit: Har mätt med multimeter på scarten och fick följande resultat: Scart 20: 0,4V, scart 16: ~5V, scart 15: 0.6V, scart 11: 0,7V, scart 7: 0,8V. Multimetern inställd på DC. Vet inte om det hjälper något, men av avläsningarna tror jag iaf inte att det är något fel på kabeln? Någon annan kanske kan läsa av sin scart och jämföra?

Edit2: Installerad om alla drivisar + powerstrip. Sen funkade det. Nu ska man bara få ordning på bilden med =/

Visa signatur

Don't drink and drive, you might spill your drink.

Permalänk

har en liten fråga... satt o funderade lite på det där med alla inställningar som alla verkar ha problem med.... jag oxå innan jag fick allt o lira.. men men..
Varför är det olika inställningar som funkar för olika personer?? är inte rgb nån standard så att EN inställning SKA funka för alla??
Vad är det som gör att man måste "finjustera" för just din tv?
lite nyfiken bara.. tycker att man borde kunna "räkna" ut vad alla värden ska vara typ.

Permalänk
Medlem

Kan man använda samma powerstrip-inställningar om man kör med den här synk-konvertern...

http://www.moddning.com/?page=vga2tv

...eller är det andra parametrar som gäller då?

Permalänk
Medlem

BrigTSD: Ja, fast du skall inte kryssa i composite sync isåfall.