Permalänk
Medlem

Opteron 165

Hej!
Jag undrar om Opteron 165 passar bra till detta moderkort:

Abit - Socket 939 - ATX ATI RD480 + ULI 1575 (AT8) - AMD / PCI-E / Crossfire
finns det några bra överklockningsmöjligheter på det kortet?

Edit: Skulle bli glad om någon kunde plocka ihop ett optimalt system för en opteron 165 med pris kring 8-9 tusen och gärna med förklaringar till de komponenter som ni väljer.
Plocka gärna delarna på Webhallen.com, och ja jag vet att de inte är de billigaste, men jag tjänar på det
bortse från minnen, uppgraderar de vid ett senare tillfälle

edit: denna tråd kan stängas

Permalänk

funderar också på att köpa Opt. 165, dock ett MSI K8N Neo Ultra-moderkort...
passar på att fråga så att det är säkerställt så att de fungerar?

OnT: vad menar du med 500:- extra för 2x1MB? alla Dual Core Opteron har väl 2MB? eller syftar du på någon A64 X2-modell eller SingleCore med 1MB?

Visa signatur

Systemet: Win10 x64, SilverStone Temjin TJ08-E, Corsair RM650X 650W, Intel i5 3570k, Be quiet! Shadow Rock Slim, ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC, Asus P8Z77-M Pro, 16GB Corsair Vengaence LP, Samsung 860 QVO 1TB, Asus VG248QE 24".

Permalänk
Medlem

precis, A64 X2 syftade jag på...

Permalänk
Medlem

2Mb cache totalt. Missvisande information för det är 1Mb cache pär core alltså samma sak som två st singel core processorer med 1Mb cache var i SMP system.

Klart värt det tycker jag. Kör med 1Mb cache för det mästa förutom mina midrange datorer.

Permalänk
Avstängd

Re: Opteron 165

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Javene
Hej!
Jag undrar om Opteron 165 passar bra till detta moderkort:

Abit - Socket 939 - ATX ATI RD480 + ULI 1575 (AT8) - AMD / PCI-E / Crossfire
finns det några bra överklockningsmöjligheter på det kortet?

Edit: Läste i tråden Dual Core FAQ att 2x1MB cache inte gör någon större skillnad, men ändå har jag blivit rekommenderad denna processor..
Är det värt de 500 kr extra?

Vanta nagra dagar och kop Abits nya Crossfirekort istallet... det borde vara battre......

Visa signatur

Asus R552JK-CN159H | 15.6" | i7 4700HQ | GTX 850M | 8GB | 750GB HDD+8GB SSD
Acer AS5755G 2414G75Mnks | 15.6" | i5 2410 | GT 540m | 4GB (trasig fläkt)

Permalänk

det abitkortet du nämner javene är inget överklockningskort värt att nämna! finns bättre kort!

Permalänk
Medlem

okej, men berätta vad jag ska köpa då, som inte kostar för mycket, samt har passiv kylning och crossfire/SLi

tack på förhand!

Edit: Detta då?

http://www.webhallen.com/prod.php?id=45386

Permalänk
Medlem

Några fina kort:

Asus A8R32-MVP Deluxe . http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=317633
DFI LANPARTY UT nF4 ULTRA-D . http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=310787

Permalänk
Medlem

Tack, kör nog på ASUS-kortet, såg grymt bra ut, men hur enkelt är det för en nybörjare på OC?

Permalänk

asus korten är ju enklare pga att det inte finns så mkt inställningar. men orkar man läsa på så är det ju enklare att klocka ett dfi pga att det finns så mkt inställningar.

dfi ägarna är ju bortskämda med dfi-street.com också.

asus kortet har en del babysjukdomar så orkar man stå ut ett tag tills det kommer nya biosförbättringar så kanske man kan tänka sig ett sånt. själv hade jag aldrig tvekat på att ta ett annat kort iaf. är dessutom ganska less på asus support...

Permalänk
Medlem

Okej
En fråga ang. överklockning, hur pass mycket sliter man på en processor som är överklockad? och vad rekommenderar ni för kylning till en opteron 165?

Tack som fan!

Edit: snälla
nu drunknar min tråd snart igen

Permalänk
Medlem

stockkylningen till alla AMDs x2:or fungerar utmärkt. Bara lite sämre än de allra bästa.

Permalänk
Medlem

Okej, även om man klockar alltså?

Permalänk

Köp en Zalman CNPS9500 och lite Arctic Silver 5 kylarpasta. Det gör susen ska du se!

OffT: Förfan lär er stava!

Permalänk
Medlem

väntar..

Permalänk
Medlem

Utan tvekan:

Dfi lp ultra-d , eller expert om du vill lägga ut lite extra på fyrfas, sli mm...

Bra minnen:

http://www.overclockers.co.uk/acatalog/G_Skill.html

Zalmans 9500 kyler bra och låter inte allt för mkt heller... lite dyr kanske dock...

Visa signatur

| CM Stacker | Asus P5K | Intel C2D E6600 @ 3.28GHz - 1.375 volt | 2 x OCZ Gold XTC DDR2 PC6400 4096MB KIT | Raptor WD1500ADFD | Leadtek Winfast 8800GTS TDH 640MB | Xfi- Platinum | Dell 3007WFP*HC lcd | Hiper 580w | Zalman CNPS9500 | Logitech Z-5450 |