Permalänk

[QUOTE]Ursprungligen inskrivet av knolpak
[B]Jo det borde det göra. Ska få min på onsdag. Kan slänga iväg en bild på den då.

Vad fick du betala för den?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av knolpak
Det blev en 6400 för mig också.

Jag lade till:
-Blank skärm (ej högupplösta)
-9cell batteri (struntar i om det sticker ut, det är billig extra ström)
-Office basic
-Sladdlös mus
-Uppgraderade till 924 skrivare
-Resource CD
-Windows CD

Detta blev 10130kr. Det tycker jag är helt ok för en sån dator.

Visa signatur

Stäng av datorn och rör på er

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av knolpak

Vad har du för specifikation på den?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av houssamalmassri
Vad har du för specifikation på den?

Nu ska vi se... Saxar ihop lite...

-Core duo T2300 1,66 GHz
-15,4" wide true life 1280x800
-512mb ddr2 ram (2x256mb)
-60GB 5400rpm
-8x dvd, 24x cd-rw
-9-cell 80Whr Li-ion
-Intel media accelerator 950 graphics up to 256mb shared memory
-Intel pro WLAN för duo processorer

Visa signatur

Stäng av datorn och rör på er

Permalänk

Dell är verkligen unika. Det finns nog ingen annan datortillverkare som i dagsläget kan få folk att köpa en bärbar med en kombo-enhet för över 10 papp. Om ett par år, när andra tillverkare erbjuder laptops med hddvd-brännare för 5000, kommer Dell fortfarande ha cd-brännare som standard. Dell är som värsta sortens bilhandlare, där allt kostar extra. Värdelöst!

Permalänk
Medlem

Vet inte om ni märkt det, men nu kan man få Inspiron 6400 med X1300 eller X1400-grafikkort. (128/256)

Visa signatur

Laptop: Zepto 6214W, Core Duo @ 2.0 GHz, 2048 MB RAM, 100 GB 7200 rpm
Server: Asus A7N8X Deluxe 2.0, Athlon XP 2500+ Barton, 2*Corsair 1024 MB, 200 GB Seagate, 3*320 GB WD3200 varav 2*RAID Edition

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pomidoroff
Dell är verkligen unika. Det finns nog ingen annan datortillverkare som i dagsläget kan få folk att köpa en bärbar med en kombo-enhet för över 10 papp. Om ett par år, när andra tillverkare erbjuder laptops med hddvd-brännare för 5000, kommer Dell fortfarande ha cd-brännare som standard. Dell är som värsta sortens bilhandlare, där allt kostar extra. Värdelöst!

Jag har DVD-brännare som standard på min Dell Inspiron 6000...

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pomidoroff
Dell är verkligen unika. Det finns nog ingen annan datortillverkare som i dagsläget kan få folk att köpa en bärbar med en kombo-enhet för över 10 papp. Om ett par år, när andra tillverkare erbjuder laptops med hddvd-brännare för 5000, kommer Dell fortfarande ha cd-brännare som standard. Dell är som värsta sortens bilhandlare, där allt kostar extra. Värdelöst!

Vad ska du med en dvd-brännare på en laptop till? Jag förstår om du är på resande fot under längre tider. Men när annars behöver du den? Jag behöver den inte. Den är för mig Värdelös!

Visa signatur

Stäng av datorn och rör på er

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av knolpak
Vad ska du med en dvd-brännare på en laptop till? Jag förstår om du är på resande fot under längre tider. Men när annars behöver du den? Jag behöver den inte. Den är för mig Värdelös!

Det beror väl på om den bärbara är din enda dator eller inte. Själv har jag skrotat min stationära och då är det ju naturligt att jag har en dvdr i den bärbara.

Pomidoroff: Det är väl aldrig dåligt med valfrihet? Det är ju knappast optiska läsaren som är mest avgörande för slutpriset.

Permalänk

Visst är det bra med valfrihet, men grejen är att så fort du börjar lägga till nånting i dells konfiguration blir det genast svindyrt och värdelöst jämfört med andra tillverkare på marknaden.

Och köper man en dator med 512 MB ram, 60 GB hårddisk och kombo-enhet för över tio papp i dagsläget då kan man lika gärna köpa en begagnad med samma prestanda, ok inte samma processor men du kan säkert få en med pentium m för under 5000.

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte hur man kan tycka att Dell är dyra och oprisvärda. När jag köpte min 6000 för 13 tkr så kostade samma konfig hos alla andra märken minst 2000 mer, alternativt inte uppfyllde samtliga mina behov, vilket är Dells styrka. Men tråden ska väl inte handla om dett i och för sig, så sorry för att jag gått lite ot.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pomidoroff
Dell är verkligen unika. Det finns nog ingen annan datortillverkare som i dagsläget kan få folk att köpa en bärbar med en kombo-enhet för över 10 papp. Om ett par år, när andra tillverkare erbjuder laptops med hddvd-brännare för 5000, kommer Dell fortfarande ha cd-brännare som standard. Dell är som värsta sortens bilhandlare, där allt kostar extra. Värdelöst!

eerr? Är bara,vad jag vet, Dells billigaste bärbara för 4 300 kronor som man inte får dvd brännare med. Där får man cd-rw + dvd.

Pomidoroff

Det är oftast överpris på beg. marknaden av bärbaradatorer.
Här är den billigaste datorn med Pentium M på blocket:
http://www.blocket.se/vi/7577411.htm?ca=11_s

Den viktigaste sidan hos Dell innan köp är den här: (här kan då spara väldigt mycket pengar om du gör rätt)
http://www1.euro.dell.com/content/products/features.aspx/insp...
Just på den här sidan är det så att datorn i mitten (näst dyraste) är bättre än de längst till vänster (den dyraste). De har exakt samma specs. Båda har 512 MB i internminne, MEN om du kollar längre upp så ser du att bara den i mitten har dubbelt minne-erbjudande (alltså 1024). Där med är den i mitten bättre fast den är mycket billigare

Hehe Den billgaste, längst till höger, är faktiskt den som är allra billigast :D. 600 kronor billigare med samma spec som den i mitten

Permalänk
Medlem

Måste berömma dell lite.

Skulle fått min dator igår. Var till schenker, och då hade bara skrivaren dykt upp. Jaja. Skrev till dell igår kväll. Idag på jobbet ringde någon (hann inte svara) vid lunchtid. Lite senare ringer schenker och säger att datorn kommit. Kom hem och slog på datorn. I mailen låg ett väldigt trevligt mail från dell som förklarade att schenker lagt datorn på fel lastbil men den var på väg (schenker hade ju redan ringt). I mailet önskade dom även glad påsk och önskade mig en trevlig dag.

Även om det blev lite fel så gjorde dom allt dom kunde. Tom ringde mig fast jag mailade dom. Det kan vara en av dom faktorer som gett Michael Dell hans 130 miljarder eller vad det var han var god för.

Visa signatur

Stäng av datorn och rör på er

Permalänk
Medlem

knolpak...har du nån fixat nån bild på den när 9cells sitter i ?

Visa signatur

;-D

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ank4n
knolpak...har du nån fixat nån bild på den när 9cells sitter i ?

Nej. Schenker kommer med den till jobbet idag. Så senare ikväll kanske jag hinner lägga ut en bild. Nyfiken?

EDIT: Fick den idag. Och batteriet sticker inte ut. "Hålet" är gjort för 9-cells batteriet. Skulle gissa på att 6-cells batteriet är "utbyggt" i plast för att passa.

Den beräknade dessutom att jag hade 5,5h batteritid i windows på låg processorkraft och ljusaste skärminställningen. Med lägsta vart det ca 8h.

Visa signatur

Stäng av datorn och rör på er

Permalänk

nice

knolpak: låter mycket intressant! blir nog en sådan när jag får råd då:) eventuellt funderar jag på en 630m då jag är rädd att 6400 är lite för stor..

förresten.. jag är lite "ljudallergisk" .. går fläkten ofta igång? hur tyst är fläkten?

Permalänk
Medlem

måste berömma dell här.. min kollega beställde en 6400 i Söndags. Fick leveransbesked till 16 Maj vilket inte var så roligt. I dag onsdag morgon kom UPS med datorn. 2 arbetsdagar för att bygga och leverera datorn från Irland fram till kundens dörr. Otroligt!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Det gick otroligt fort för mig också när väl ordern gick till produktion. Min har i skrivande stund hunnit till SE-VMO (Värnamo?) enligt Schenkers Tracking. Om allt går väl har jag den den 2/5...

Efter att ha googlat lite har jag fått intrycket att den får riktigt skapliga betyg i testerna iaf, även om det inte verkar finnas så många på nätet.

Ett norskt test hittade jag iaf som gjorde mig ganska nöjd.

http://www.dinside.no/php/art.php?id=299866

Kan det inte bli tisdag snart...

Edit: ... och nu är det tisdag - och jag ÄLSKAR min Dell. Jag tycker den är vacker, programmen _flyger_ fram på den och allt är bara SÅ underbart. Ni som går i köptankar - KÖP KÖP KÖP!

Men den är mer släpbar än bärbar måste jag väl erkänna. Inget man bara har med sig överallt och alltid. Därtill är den för tung.

Men annars...

Visa signatur

Dell Inspiron 6400, Intel T2300 Dual Core (Yonah)@1.66 GHz, IBM 945GM grafik (spelar aldrig), 1024 MB DDR2, 80 GB HD,Vista Ultimate, Dell inbyggd Bluetooth

Permalänk

en fråga, kommer det komma snart HD skärmar till bärbara?

Permalänk
Medlem

Funderar på att slå till på den här saken snart. Läste bland nyheterna att Core Duo kanske går ner i pris 28 maj.

Är det värt att vänta? Hur fort slår en ev prissänkning igenom i Sverige?

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | HP ZR24w & Hyundai L90D+ | Corsair HX520W | Asus P8P67 Pro | i5 2500k @ 4,0 | Samsung 850 Evo 500GiB | GTX960 | 16 GB

Permalänk
Medlem

Måste ta åt mig lite av äran för leveranstiden Jobbar nämligen åt UPS

Permalänk

6400 recension

Recension av min Dell Inspiron 6400 som jag fick för 4-5 timmar sedan. Detta kanske kan hjälpa de som går i köpastankar. Specifikationerna:

Inspiron 6400
1.66ghz Core Duo
1gb ram 533mhz
"glansig" skärm
80whr batteri
80gb hdd
Ati Mobilty x1300 grafikkort

Dell kastade med en 924 skrivare också,, vet inte varför. Antagligen någon kampanj.

Med 5% studentrabatt kostade kalaset 9250:-.

Min första rekommendation är att, om du ska köpa denna dator, VÄLJ DET STÖRRE BATTERIET. Detta har jag gjort och viktmässigt/prismässigt skiljer inte mycket mot standardbatteriet. En fördel förutom själva batterikapaciteten är att det större batteriet klarar fler urladdningscykler. Batteriet sticker heller inte ut från datorn på något sätt. Det verkar som om batteritiden ligger på ungefär 5timmar vid normal användning.

Min skärm saknade döda pixlar vilket väl får anses vara en lättnad. Dock upplever jag att belysningen är ojämn. Om man har ljusstyrkan på maxnivå så känns nederdelen av skärmen ljusare än överdelen. Jag kan även tycka att plastkanten runt skärmen är för kraftig och att lcd-ytan borde varit högre. Den glansiga effekten(truelife) tycker jag fungerar bra men jag har ingen dator utan "glans" bredvid mig att jämföra med så.

Hantverksmässigt är datorn bra byggd. Enkelt och bra tangentbord, rejält chassi. Ventilationen fungerar mycket bra, luftutblåset ligger på baksidan av datorn. Snabbknapparna framme vid touchpaden känns möjligen lite plastiga. Hårddisken låter lite väl mycket, dock ska det tilläggas att jag är extremt "ljudallergisk". En normal människa skulle nog inte uppleva detta som ett problem.

Prestandamässigt är jag mycket nöjd med datorn. Datorn saktar aldrig ner trots att jag använder diverse beräkningsprogramm, några webbläsarfönster, något bildbehandlingsprogram samt openoffice samtidigt.

Jag har testat SuperPI för att beräkna 2 miljoner decimaler utav pi. Detta tog 1:22. Därefter har jag också kört 3dMark05 och fick 1302 i poäng. Jag tror att grafikkortet x1400 har ett 3dmark05 resultat som liggerunt 2500 medans denna recension: http://www.dinside.no/php/art.php?id=299866 visar att 3dmark05 resultatet med den inbyggda 950 kretsen ligger på ungefär 500.

Jag tycker att de inbyggda högtalarna är bra för en laptop. En dålig sak är att det inte medföljer någon windows xp skiva med datorn. Istället är en bit av hårddisken partionerad som en återställningspartition som återställer windows ifall man vill formatera om datorn.

Så sammantaget:

+prestanda
+batteritid
+bra pris

Inget direkt minus men skärmen och vikten kunde varit bättre.

Uppdatering: Ytterligare en sak att tänka på är att om du väljer till ett grafikkort, x1300 eller x1400 tex så kommer dessa monteras som PCI-express kort. Detta är oftast att föredra då du senare kommer ah möjlighet att uppgradera grafikkort. Om du kör på den interna intel 950 kretsen tror jag inte du kommer att ha denna valmöjligheten. En nackdel med ett pci-expresskort är att de antagligen drar lite mer ström än ett "internt" grafikkort såsom intel 950.

Permalänk
Medlem

Mycket bra formulerat. Det där stryker jag under på alltihop. Det följer faktiskt med en "riktig" skiva - om man betalar Dell 90 spänn för den. Väl använda pengar, liksom de 300 mer 9-cellers kostar.

Visa signatur

Dell Inspiron 6400, Intel T2300 Dual Core (Yonah)@1.66 GHz, IBM 945GM grafik (spelar aldrig), 1024 MB DDR2, 80 GB HD,Vista Ultimate, Dell inbyggd Bluetooth

Permalänk
Medlem

Är det någon som vet vilka dagar schenker levererar och hur lång tid det brukar ta från att datorn skickats iväg från jättefabriken i Irland?
Väntar med spänning på min dator..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fidelity
Är det någon som vet vilka dagar schenker levererar och hur lång tid det brukar ta från att datorn skickats iväg från jättefabriken i Irland?
Väntar med spänning på min dator..

Det går fort, 3 dgr max. För mig tog själva leveransen 2 dygn om jag minns rätt.

Permalänk
Medlem

Inspiron 6400
1.83ghz Core Duo
2gb ram 533mhz
1680x1050 skärmen
80whr batteri
100gb hdd
Ati Mobilty x1400 grafikkort
DVD-brännare
1 Quick-snap-skal...

Summa: 12490:- inkl frakt

Det var lågt...utan rabatter...

/Danny

Visa signatur

Asus A6Ja Q028, HP Compaq 2510P, Asus Eee 1000H

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ef98dp
[...]
1680x1050 skärmen
[...]
/Danny [/B]

Känns skärmen med högre upplösning värt det?

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | HP ZR24w & Hyundai L90D+ | Corsair HX520W | Asus P8P67 Pro | i5 2500k @ 4,0 | Samsung 850 Evo 500GiB | GTX960 | 16 GB

Permalänk
Medlem

vet inte... har inte köpt den än...

Visa signatur

Asus A6Ja Q028, HP Compaq 2510P, Asus Eee 1000H

Permalänk

Klarar den här datorn av full hd-upplösning utan laggning? Kolla på hd till projektor. Och jag har tänkt ha den mest som stationär, är det smidigt att ta ut-in batteriet(rekommenderar Dell att köra utan?) Tänkte lagra den i kylen/(frysen?), med förhoppningar till längre livslängd.

Permalänk
Medlem

Det är ingen som har en rabattkod till ef98dp's paket?
Onaka, hur klarar ditt X1300 av spel?

Visa signatur

:D:D:D