Permalänk
Medlem

dpkg-reconfigure?

Hur vet man vilka filer i systemet men kan använda dpkg-reconfigure med? Jag menar när jag skriver dpkg-reconfigure xserver-xorg, då tippar jag på att xserver-xorg är en deb-paket. Men varför hittar jag inte den i / och hur kan dpkg-reconfigure hitta den?

Kan någon förklara lite närmre?

Visa signatur

Katter har nio. Du med ett - ett som är kort som fan.
Lev det härligt!
***Carpe Diem***

Permalänk
Medlem

Den konfigurerar om det redan installerade paketet.
Förstår inte riktigt vad mer du menar?

Visa signatur

Behind every great fortune there is a crime. - Honoré de Balzac
simonb @ irc

Permalänk
Medlem

dpkg är ett pakethanterarverktyg till .deb paket.
När du installerar ett program antingen med dpkg eller apt-get(cli eller gui) så håller dessa koll på var var alla filerna som paketet innehåller hamnar. T.ex binären hamnar då i /usr/bin. När du kör dpkg-reconfigure <paketnamnet> så ändrar den i configfilen tillhörande paketet du installerat. Så xserver som du vill ställa om kan du ändra i om du går till /etc/X11/xorg.conf

Hoppas det hjälpte.
(slå mig om jag har fel.)

Visa signatur

DELL 20" 30" 20" PLP | Svorak.a5 | Kinesis Advantage Contoured <3 | Ergodox

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Movement
Den konfigurerar om det redan installerade paketet.
Förstår inte riktigt vad mer du menar?

Jag menar att t.ex. om jag installerar flygspel.deb (som använder debconf) och sedan raderar flygspel.deb med rm och kör dpkg-reconfigure flygspel. Kommer det fortfarande att fungera eller måste jag t.ex. ha kvar flygspel.deb?

Sen, hur får jag fram en lista på alla installerade paket, och som eventuellt använder sig av debconf så jag vet vilka jag kan konfa med dpkg-reconfigure?

Visa signatur

Katter har nio. Du med ett - ett som är kort som fan.
Lev det härligt!
***Carpe Diem***

Permalänk
Medlem

Som jag sa så lägger dpkg ut alla filern i paketet på olika ställen. Kör du rm paket.deb så tas bara paketfilen bort från där du laggt den, hela programmet tas inte bort. Vill du ta bort programmet så får du använda dpkg-remove.

Visa signatur

DELL 20" 30" 20" PLP | Svorak.a5 | Kinesis Advantage Contoured <3 | Ergodox

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flogiston
Som jag sa så lägger dpkg ut alla filern i paketet på olika ställen. Kör du rm paket.deb så tas bara paketfilen bort från där du laggt den, hela programmet tas inte bort. Vill du ta bort programmet så får du använda dpkg-remove.

Eller apt-get remove. Man tar det man känner för för tillfället

Visa signatur

Laptop: Zepto Znote 3215W | Intel C2D T7250 2.0ghz | 2GB ram | Intel X3100 GPU | 120 GB 5400rpm hdd | Intel 4965 AGN | 9-cell batteri
Kamera: Nikon D80 + batterigrepp | Nikkor AF-S DX 18-55mm 3.5-5.6G VR | Nikkor AF-S 70-300/4.5-5.6 G VR IF-ED | Nikkor AF 50mm 1.8D | Nikon SB-600 blixt