Hur lång tid tar det att lära sig *nix

Permalänk
Medlem

Hur lång tid tar det att lära sig *nix

Ja frågan lyder helt enkelt hur lång tid det tar att lära sig linux, med lära sig menar jag tills man behärskar os:et tillräckligt bra.

Permalänk
Medlem

det beror på om du vill lära dig att använda konsolen eller bara vill använda dig av de gratiska hjälpverktygen som kommer med skrivbordshanteraren. helst föredrar jag att använda så mkt konsol-skrivning som möjligt då man lär sig linux bäst och mest. men det tar lång tid att lära sig det mesta men har man intresset uppe så ska det inte vara något som helst bekymmer.

använde suse förr som hade det exellenta yast2 konfigurationsverktyg vilket ledde till att jag inte lärde mig mycket av vad som skedde under ytan. satt på suse i ca ett år och tyckte att jag inte lärde mig någonting. kanske för jag då var för lat att lära mig konsolen när jag hade alla gui-verktyg till hands. suttit på ubuntu i två veckor nu och lärt mig oerhört mkt, mer än det jag lärt mig i ett år på suse.

att kunna linux in och ut tar väl några månader om man lägger ner tid på det.

Visa signatur

Windows: ClickAndGo
Linux: Write...rewrite...ERROR MESSAGE

Permalänk
Medlem

En dag att lära sig, en livstid att bemästra.

Visa signatur

Dator: C=64 med bandare och diskdrive.

Permalänk
Medlem

Jag sade aldrig för bemästra ett operativ som är i ständig utveckling är svårt och med alla tusentals programvaror som finns.
Men om du sitter o och laborerar och enbart kör *nix i 2 års tid så har du nog lärt dig väldigt mycket och kan lösa det mesta som kan uppstå.
Att hålla sig ajour genom att läsa forum som hanterar olika sorters problem och liknande är en väldigt bra källa för information för att kunna lära sig om olika problem som kan uppstå och enligt mig är det nästan ett måste ibland så man ligger ett halvt steg före problemt eller hur jag ska säga.

Visa signatur

Ryzen 9 5900X, Asus TUF X570-PLUS, XFX 6950XT, 48GB G.Skill 3600Mhz, Corsair HX650, Samsung 840 EVO 250Gb, Kingston A2000 M.2 500GB, 1+2 Tb HDD, MSI Optix MPG321UR-QD

Permalänk
Medlem

Ungefär som tidigare sagts: någon vecka att lära sig, en livstid att bemästra.

Visa signatur

Stationär: Intel-baserad, Arch + KDE
Bärbar: Dell XPS 13, Arch + KDE

Permalänk
Medlem

Det beror ju på hur basic du är och var du startar.

Permalänk
Medlem

När man suttit och lekt med det i ett halvår - år så börjar man komma in i det stadiet då man kan använda det.

Jag har inte riktigt kommit dit då jag kan använda det utan problem, och jag har ändå meckat med det fram och tillbaka i tre-fyra år. Men så har jag liksom inget behov av linux heller

Permalänk
Medlem

En månad (+- två veckor), förutsatt att man har normal inlärningskapacitet och är intresserad.

Visa signatur

Mina boktips: Clean codeHead First Design PatternsHead First Object-oriented Analysis and Design
Innovation distinguishes between a leader and a follower. — Steve Jobs

Permalänk

Efter två månader kan man allt man behöver och inte behöver kunna.

Visa signatur

][- perfect -][

Permalänk

Det beror helt och hållet på hur mycket man vill lära sig och hur mycket man sitter med det. Inte ens Linus har full koll på allt som finns i systemet så jag svarar Aldrig.

Visa signatur

I don't want to be human! I want to see gamma rays! I want to hear X-rays! And I want to - I want to smell dark matter!

Permalänk
Medlem

Att lära sig så man behärskar det så tar det la 1-2 månader, men det kräver ju att man har ett intresse för det och verkligen försöker!

Visa signatur

Behind every great fortune there is a crime. - Honoré de Balzac
simonb @ irc

Permalänk
Medlem

Har man någon dator vana klarar man nästa direkt gnome eller kde, fem, tio minuter tar det kanske. Men man kan nog inte filstrukturen eller så mycket CLI, jag röst på 2 månader. Jag känner efter den tiden kan man lösa de problem som uppstår men det finns fortfarande mycket att lära.

Permalänk
Medlem

Beror ju på hur man använder OSet... drar man in tex någon hyfsat enkel dist och sitter bara och surfar i firefox och chattar med amsn så lär man sig inte så mycket.

Permalänk
Medlem

Det beror på vad man menar med att behärska och hur bra man är när man börjar jag har i alla fall håligt på men GNU/Linux i ett halvt år och kan behärska Linux men har fortfarande mycket kvar att lära.

Permalänk
Medlem

har hållt på i 2 år och kan inte jättemycket.... Det beror väl på hur mycket man går in för det.

Visa signatur

ubuntu 16.04

Permalänk
Medlem

Efter att ha suttit i 6 månader i Ubuntu så kände jag att jag var redo att pröva något svårare och bytte till Slack. Så det tar iaf ett par månader innan man känner sig hemma i det.
Sen är det som andra säger att man kan inte helt bemästra det. Det är alltid något man inte kan.

Visa signatur

Laptop: Zepto Znote 3215W | Intel C2D T7250 2.0ghz | 2GB ram | Intel X3100 GPU | 120 GB 5400rpm hdd | Intel 4965 AGN | 9-cell batteri
Kamera: Nikon D80 + batterigrepp | Nikkor AF-S DX 18-55mm 3.5-5.6G VR | Nikkor AF-S 70-300/4.5-5.6 G VR IF-ED | Nikkor AF 50mm 1.8D | Nikon SB-600 blixt

Permalänk
Medlem

intressant omröstning då jag själv ska börja med lite linux igen snart... har hållt på med lite knopix för samt ubuntu fast inte i någon större utsträckning.

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk

Svårt att säga, beror ju helt på definitionen. Men för mig har det tagit ca 1-2 år att gå från "Vad är Linux?" till att behärska installation och drift av Linux, BSD, etc, med nätverk och server-mjukvara osv.

Men det beror nog allra mest på hur intresserad man är och hur mycket tid man har.

Visa signatur

People... What a bunch of bastards... | Mac Pro 2x2.26GHz QuadCore - Nehalem, 24GB DDR3, ATI HD4870, 3TB HDD | MacBook Pro 13.3 ", Core 2 Duo - 2.26GHz, 8GB DDR3, 9400M 256MB, 120GB SSD | PowerMac G4 MDD, Dual 1,25GHz, 2GB DDR, 1,45TB HDD | FCNSA | VCP4

Permalänk

men vafan.. det finns ju 10 000 skumma terminalkommandon som tar en evighet att förstå sig på.
Finns ju alltid något nytt att lära sig

Permalänk
Medlem

Vad menas med behärska då? Jag anser mig behärska linux just nu i och med att jag har ihittat rätt dist (för mig), lyckas instalera det, lärt mig dom mest grundläggande kunskaperna och sedan använda linux till just det ändamålet som jag instalerade det för (web, sql, ftp, ts2 server).
Och att sätta sig in i linux för att klara detta tog ju mindre än en månad. Men kan ju knappast säga att jag "kan" linux, i alla fall inte på samma "bekväma" sätt som jag kan windows, i och med att det är just dos/windows jag alltid har använt mig av inna (nu påstår jag ju inte att jag kan allt i dos/windows heller fast jag har använt det i över 15år).

Permalänk
Medlem

Efter ett år börjar man känna sig hemma och man kan bemästra det som är viktigt...

Permalänk
Medlem

Röstade på två månader. Efter den tiden kan man nog det mesta grundläggande och blir inte förskräckt av något som inte fungerar. Sen om det är det samma som behärskar vet jag inte.

Permalänk

En vecka, max.

Lärde mig FreeBSD bra nog för att kunna använda det effektivt på cirka
en eller två dagar.

Visa signatur

Asus Maximus II formula, E8400 @ 3.9GHz, 4GB Dominator DDR2, Radeon HD4850.

Permalänk
Medlem

Sedan beror det ju faktiskt helt på vilket system man går ifrån. Går man från FreeBSD exempelvis tar det nog inte många timmar.

Visa signatur

Mina boktips: Clean codeHead First Design PatternsHead First Object-oriented Analysis and Design
Innovation distinguishes between a leader and a follower. — Steve Jobs

Permalänk
Inaktiv

Vägen till upplysning är lång, krokig och farlig.

För att kunna bemästra UNIX måste du hantera minst tio språk, plockat isär otaliga kärnor och lusläst källkoden. Du kommer att hamna på avvägar, ångra att du började resan, skjuta dig i foten med en hagelbössa, tappa hår och få psykiska men...

Om man skall vara lite seriös så tar det nog inte så lång tid att kunna bli produktiv med dagens linux-distar. Men att _verkligen_ bemästra UNIX kräver nog betydligt mer än så, att ha koll på alla möjligheter som erbjuds och vilka svagheter som finns kräver att man är nyfiken, har talang och är uthållig. Det finns tillräckligt med områden i UNIX att besöka för att hålla en sysselsatt en hel livstid.

Det finns roliga texter hos ESR som nuddar vid ämnet på http://www.catb.org/~esr/faqs/

Permalänk
Medlem

Efter ungefär tre månader borde man kunna så pass mycket att man blir självgående. Med det menar jag att man kan läsa manualerna, man kan använda distens pakethanteringssystem utan problem, man förstår vad "kärnan" innebär, man kan förstå och använda kommandon, man förstår hur man monterar filsystem, och framförallt tycker man inte längre att allt är så förbannat konstigt och ologiskt. En linuxanvändare som har nått det här stadiet är tillräckligt duktig för att själv hitta lösningarna på sina problem.

Visa signatur

Är det inte Fingal Olsson som sitter där borta?