Permalänk
Medlem

p4(1,4ghz) mobile går bara i 600mhz

Har en p4 1400mhzare (dell x300) som bara går i 600mhz när man kollar med CPU-Z.
Har prövat att ställa om till "max performance" i dell quickset, men det hjälper inte.
Finns det något tredjeparts-program som kan hjälpa mig?

Permalänk
Medlem

Re: p4(1,4ghz) mobile går bara i 600mhz

Citat:

Ursprungligen inskrivet av badboy
Har en p4 1400mhzare (dell x300) som bara går i 600mhz när man kollar med CPU-Z.
Har prövat att ställa om till "max performance" i dell quickset, men det hjälper inte.
Finns det något tredjeparts-program som kan hjälpa mig?

klockar inte såna ner sig när den inte behöver jobba fortare. t.ex. i win o så. vet iaf att ja suttit vid en laptop som betedde sig så

Visa signatur

Stationär: FD Define R4 | Asus P8Z77-V Pro | Core i5 3570K @ 4.23GHz | 8 GB Corsair Vengeance @1648Mhz | Asus Radeon HD 7790 | Samsung Evo 850 512 GB | Win 10 Home x64 | NAS Synology 210j 2x2TB Samsung F4

Permalänk
Medlem

thermal throttling tror jag det heter, kan man stänga av i bios

Visa signatur

| Intel Core i5-4690k | Gigabyte GA-Z97X-Gaming 3 | Corsair XMS3 DDR3 8GB| Asus Geforce 750Ti OC 2GB | Corsair CX V2 600W |

Permalänk
Medlem

Så här var det lite mer utförligt.
Jag hade redan ställt bort nånting som heter speedstep i bioset och före det så låg CPU på ca900mhz och efter det så ligger den på 600mhz.
Så speedstep har inte hjälp och thermalthrottling hittar jag inte i mit bios iaf.

Permalänk

"Rightmark CPU clock utility"
Men du, har du prövat att maxbelasta cpu'n och se vad som händer?
Speedstep är ju inget man vill stänga av och Nerz det här är inte thermal throttling, men fungerar på samma sätt med nerklockning. Speedstep gör så att din cpu inte går på fullt när det inte behövs, detta leder till lägre värmeutveckling och därmed slipper din fläkt vara igång 24/7. Sen jag började med cpu-rightmark och sänkte vcore, samt ordnade med speedstep går min fläkt igång kanske en eller ett par gånger om dagen!
Min Dothan körs på 1.052V iställer för 1.34v som är standard, det är en jevla skillnad kan jag säga.

Visa signatur

- We are an army of dreamers, and therefore invincible. How can we fail to win, with this imagination overturning everything. - Subcomandante Marcos

Permalänk
Medlem

Kör med seti 24/7 så jag har helatiden maxbelastning.
Ska söka reda på det där programmet och testa lite