Permalänk
Medlem

Dfi?

Hejsan!

jag har planerat att köpa detta DFI mobo:

http://www.webhallen.com/prod.php?id=38470

Men ville kolla här på forumet först, eftersom att ni är så kunniga

Så, är det ett bra kort?
Hört att det ska vara problem med corsair minnen?
Och om det är någon som har en opteron 165 på detta kort, fungerar det bra?
Vad har du/ni nått för överklockningsresultat, med originalkylaren?
Det kvittar om jag tar ett ATi/Nvidia grafikkort?
Vilken processorkylare skulle ni rekommendera som alternativ?

Tack på förhand.

Permalänk
Medlem

Re: Dfi?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Javene
[B]http://www.webhallen.com/prod.php?id=38470

[/B]

Citat:

Så, är det ett bra kort?

Ja, men det är det dyraste Nforce 4 ultra kortet som finns i handeln.

Citat:

Hört att det ska vara problem med corsair minnen?

Först och främst vill jag konstatera att det har florerat ett sådant rykte. Sen kan det möjligtvis vara en annan fråga hur det förhåller sig i verkligheten.

Det finns inga skäl att tro att valfritt PC3200/PC4000 minne inte klarar angivna hastigheter. Ens överklockningsframgång kan bero på vilka Corsair minnen och vilket BIOS man använder. Om du funderar på att köpa Corsair minnen kan jag säga dig att de generellt inte på något sätt gör bättre minnen än något annat minnesvarumärke. De gör populära budgetminnen, när man kommer upp i högre prisklasser kan de ofta överträffas av somliga andra premiumvarumärken antingen gällande klockfrekvenser eller prisvärdhet. OCZ (exempelvis) brukar oftare leva upp till sina förväntningar i högre prisklasser. Om du redan äger Corsairminnen har du absolut ingen anledning att köpa nytt.

Citat:

Och om det är någon som har en opteron 165 på detta kort, fungerar det bra?

Opteron 165 passar perfekt liksom vanliga Athlon 64:or

Citat:

Vad har du/ni nått för överklockningsresultat, med originalkylaren?

Opteron 165 har en så pass bra originalkylare att klockresultaten lär vara i klass med andra eftermarknadskylare.

Citat:

Det kvittar om jag tar ett ATi/Nvidia grafikkort?

Det kvittar.

Citat:

Vilken processorkylare skulle ni rekommendera som alternativ?

Vänta med att fundera på alternativa kylare innan du prövat originalkylaren. Chassit plomberas ju inte när du plockat ihop datorn för första gången.

Permalänk
Medlem

Tack för att du tog dig tid att verkligen hjälpa mig med mina frågor, förväntade mig något i stil med" ja det är bra/dåligt"
Stort tack!
Har du något bra alternativ till ett överklockningsvänligt mobo i samma prisklass?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Javene

Har du något bra alternativ till ett överklockningsvänligt mobo i samma prisklass?

ASUS A8N32-SLI Deluxe är en bra överklockare, dock billigare. Jag har ett själv och är helnöjd. Alla inställningar man behöver finns där.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem

Jag har hört så mycket predikningar om DFI's kort, men...hur ställer de sig mot kortet du nämnde?

Det var dock inte alls billigare? ;P

Permalänk
Medlem

DFI kortet är att rekomendera. Finns jag och många andra här på forumet som äger ett dfi och som kan hjälpa dig vid problem eller så finns alltid www.dfi-street.com. DFI är otroligt bra moderkort som är stabilt på alla sätt. Du kommer inte bli missnöjd.

Permalänk
Gäst

MEn DFI lanparty finns ju i många olika prisklasser varför?

Permalänk
Medlem

http://www.webhallen.com/prod.php?id=45621
Detta kort kostar lika mycket, vad är det för skillnader? detta har SLI, men borde det inte vara dyrare då? eller väger de upp varandra på något sätt?

Permalänk
Medlem

dfi + corsair = krångel allså... min polare hade nyss köpt sig dfi ett sånt kort och sen 2 x 1 Gb corsair och det bara krånglade hela tiden, så han fick köpa nya minnen av annan sort för att det ska funka bättre

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av strike_formation
MEn DFI lanparty finns ju i många olika prisklasser varför?

För att det är olika kort med olika möjligheter.

Permalänk
Medlem

Jag har DFI LP UT nF4 Ultra-d, körde med förut 2x512 Corsair XMS Pro, jag hade inga problem alls med dom minnerna funkade kanonbra.

Visa signatur

ASRock Z97M OC Formula / Intel Pentium Anniversary Edition G3258 3,2GHz 1.09v @ 4.5Ghz 1.26v / Corsair Hydro H110i GT / Sapphire HD7750 1GB Ultimate / Kingston HyperX Savage (2x4GB) 2400Mhz / Fractal Design Tesla R2 500W 80+ Gold / Fractlal Define S

Permalänk
Medlem

Det står på Corsairs hemsida vilka minnen som är kompatibla med vilka brädor.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem

Det är vissa skillnader på tex SLI-DR och Infinity SLI, Infinity är DFI´s budget variant om man kan kalla det så av deras omtalade överklocknings brädor.

Det är alltså så att budget varianten saknar en del av det som dom exklusivare varianterna av DFI´s moderkort har, sedan så är inte Infinity lika utvecklat för överklockning som på dom exklusivare korten.
Infinity har tex endast 8 banor för vardera PCI-E plats vare sig du kör SLI eller med singel kort, nu står det på deras sida att dom har 16 banor att tillgå för singelkort men det stämmer inte eftersom kortet saknar en switch mellan dessa lägen.

Här kan du kolla en del av skillnaderna mellan korten.

DFI SLI-DR

http://www.dfi.com.tw/Product/xx_product_spec_details_r_us.js...

DFI NF4 SLI INFINITY

http://www.dfi.com.tw/Product/xx_product_spec_details_r_us.js...

Om du nu ska införskaffa ett DFI så rekomenderar jag absolut att du kör på dom exklusivare varianterna, nu så säger jag inte att Infinity är dåligt utan jag säger bara att Ultra, SLI, SLI-DR, Expert och Venus är bättre.

Visa signatur

CPU: INTEL QX6850 //Moderkort: DFI 680i LT//Minnen: OCZ Flex 9200//Grafik: Asus Geforce 8800ULTRA
Power: Silverstone Olympia 1000w//HD: WD Raptor 74GB/36GB//Chassi: LIAN LI PC6070B/Cooler Master Stacker

Permalänk
Gäst

Då betyder det att alla dfi lanparty klockar lika bra??

Permalänk
Medlem

vilka av de andra märken är i klass med DFI när det gäller överklocklning? Abit, ASUS etc. vilka av deras brädor?

Visa signatur

HP Pavillion DV9005EA
www.cannabisera.se/overgrow.html

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ganescha
vilka av de andra märken är i klass med DFI när det gäller överklocklning? Abit, ASUS etc. vilka av deras brädor?

ASUS A8N32-SLI Deluxe har faktiskt slagit någon DFI bräda i något test någonstans... hehe.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem

DFI Lanparty - Socket 939 nForce 4 SLI-DR Expert
eller
DFI Lanparty - Socket 939 nForce 4 SLI-DR

på webhallen är Expert billigare....förvirrad?

Finns det inget DFI-kort som är passivt kylt

Permalänk
Medlem

Kör på ett Ultra-D, har ett själv och är mer än nöjd.

Visa signatur

dfi lanparty ultra-d ::: amd 3700+ ::: ocz pc4000 2x1024mb (2gb) ::: xfx geforce 7800gt @ 474/1400 ::: 2x samsung spinpont 250gb (500gb) ::: hiper type-r 580w