Permalänk
Medlem

Minnena pajar samtidigt??

Sedan min dator började bete sig konstigt med omstarter osv körde jag memtest..

Samtliga av mina tre stickor hittade memtest mååånga fel på. (dock endast i en kategori)
Från att fungera felfritt dag 1 till att ha tre av tre trasiga stickor dag 2.

Vad kan ha hänt?

Är lite nyfiken så att man inte köper nytt minne och bränner det med...

Visa signatur

E8500 @ 3.68ghz , 2gb Corsair PC6400, ASUS P5N-E SLI, 4870x2, SB X-fi Xtreme music

Permalänk
Medlem

Har du klockat minnena, höjt FSB'n i datorn, ändrat FSB:DRAM ration eller ändrat på antalet volt minnena matas med? Behöver nödvändigtvis inte ha gjorts nyss, men någon gång?

Om något av ovanstående är sant, kan du testa att sänka vad det nu var du ändrade på. Har du ändrat något men inte minns vad det kan ha varit (eller vad standardvärdet ska vara) kan det finnas en inställning i BIOS som heter någonting i stil med 'set by SPD' eller 'auto' eller 'default' under en meny som kan tänkas heta 'dram' eller 'chipset' eller 'memory' Då brukar minnena köras på inställningar som av tillverkaren anses stabila (OBS: brukar. Stämmer inte alltid).

Som jag förstått det behöver felmeddelanden genererade av memtest INTE nödvändigtvis betyda att minnena är trasiga, utan att de körs för hårt (alltså är något av ovanstående; klockade, voltmoddade etc). Så om du inte vet att de är sönder, testa att pilla lite i BIOS innan du köper nya minnen.

Lycka till

Visa signatur

Man är aldrig IRL, bara AFK.