Permalänk
Medlem

äntligen!! yonah och Aopeni975XA

sådär ja nu var paketet komplett igen!

tänkte bara säga att jag trivs rågrymt med min nya setup!

T2600 noctuakylning NH-U12
aopen i975Xa-ydg thermalright hr05
corsair 5400ul standard heatsinks?
xfx 7900gt zalman vf900

plus lite annat små krafs som s12 600w och mcubed tbalancer och så vertical silence på 3 diskar en raptor 74 och två samsung 250Gb, lianli chassi, osv..

lägger nog upp lite mera bilder på systemet här snart!
några frågor?

Visa signatur

vad gör man inte för massorna med en
"riktigt stor digital penis"

Permalänk
Medlem

Jag har en magistern!... När får vi se bilder?

Edit: Såg att du hade publicerat två i Yonah tråden.. Du kan inte ta lite fler på moderkortet, med tillbehören of course... Vill verkligen se fjärrisen ... Lite mer högupplösta bilder på hela packetet hade inte heller varit fel... Sen vill jag och alla andra se benchar som sopar mattan med FX-60

Permalänk
Medlem

har inte tid att bencha just nu..

fjärren
http://img224.imageshack.us/img224/5307/dsc003144of.jpg

NY !!! super pi

http://img238.imageshack.us/img238/5790/superpi8zr.jpg

trevlig saknar dock lite enkla inställningar på fjärren osv..

Visa signatur

vad gör man inte för massorna med en
"riktigt stor digital penis"

Permalänk

Inte direkt låg vcore men bra resultat!
Vad ligger klocken på?

Permalänk
Medlem

misstänker dock nästan att vcore är felaktig..

står högst upp i högra hörnet.. i grönt på bilden...

3dmark hmm inga inställningar för optimal prestanda.. vet knappt.. körde bara

Visa signatur

vad gör man inte för massorna med en
"riktigt stor digital penis"

Permalänk
Medlem

Det var en aning låga resultat på 3DMarken.. har du installerat senaste directx och drivrutiner för graffen ?

Permalänk
Medlem

Vcoren rapporteras fel i de flesta program av någon anledning, ingen idé att bry sig om vad som står där... det viktiga är att ställa in den korrekt i BIOS

Visa signatur

2500K @ 4.6<> 16Gb RAM <> Gigabyte Radeon 6970 OC <> 2*OCZ Vertex 3 120Gb

Permalänk
Medlem

problem med fel vcore så testa följande program, endast för yonah, löser tempen direkt från båda kärnornas sensor:
http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?t=96757

Permalänk
Medlem

altså... hmm har inte installerat någonting typ

Visa signatur

vad gör man inte för massorna med en
"riktigt stor digital penis"

Permalänk
Discokungen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MOrKiz
Det var en aning låga resultat på 3DMarken.. har du installerat senaste directx och drivrutiner för graffen ?

1900p för den prollen är verkligen inte mycket.

Hur högt klockar den? Kollat maxklock än?

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem

fan vad sugen på conroe man blir nu Längta !!!!!!!!!!!

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem

Här är en test på Yonah och ett Aopen I975Xa jämfört med bl.a. en AMD X2 4400+. Lite skumt, den är överlägsen i Super-Pi men inte i så mycket annat.
http://www.hkepc.com/hwdb/yonah-crossfire-3.htm

Permalänk
Discokungen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bom
Här är en test på Yonah och ett Aopen I975Xa jämfört med bl.a. en AMD X2 4400+. Lite skumt, den är överlägsen i Super-Pi men inte i så mycket annat.
http://www.hkepc.com/hwdb/yonah-crossfire-3.htm

Underklockad och prestandaminskad Conroe igentligen. Merom (efterföljaren till Yonah) kommer med all säkerhet att prestera som Conroe i samma klockfrekvenser. (det gör ju iofs Yonah redan. 24s i SuperPi)

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flamso
Underklockad och prestandaminskad Conroe igentligen. Merom (efterföljaren till Yonah) kommer med all säkerhet att prestera som Conroe i samma klockfrekvenser. (det gör ju iofs Yonah redan. 24s i SuperPi)

Det tror jag säkert men jag blev ändå lite förvånad. Efter att ha sett så bra resultat med Yonah tidigare i Super-pi så hade jag trott att den skulle va bättre i andra benchmark också, inte minst i spel om än inte lika överlägsen som i Super-pi.

Permalänk
Discokungen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bom
Det tror jag säkert men jag blev ändå lite förvånad. Efter att ha sett så bra resultat med Yonah tidigare i Super-pi så hade jag trott att den skulle va bättre i andra benchmark också, inte minst i spel om än inte lika överlägsen som i Super-pi.

Hade L2 cachen haft bättre latency (se Dothan) så hade Yonah kickat ännu mer ass i SuperPi än vad den gör nu. Hoppas på att Conroe har en snabb L2 cache

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flamso
Hade L2 cachen haft bättre latency (se Dothan) så hade Yonah kickat ännu mer ass i SuperPi än vad den gör nu. Hoppas på att Conroe har en snabb L2 cache

Intel och AMD använder olika principer för att hantera cachen. Jag misstänker att just Super-pi passar väldigt bra med det sätt som Intel anväder cachen på så att mer data kan ligga kvar i cachen istället för att hämta från minnet. Jag vet inte men jag kan tänka mig att det är en anledning till att resultatet för Super-pi inte korrelerar särkilt bra till andra benchmark och program som funkar på ett annat sätt.

Permalänk
Medlem

Conroe använder en 4MB L2 cache som delas av de 2 processorerna därför går Conroe så bra i superpi eftersom i superpi används endast en processor som då får tillgång till hela L2 cachen.. det är iaf. så jag uppfattat det.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Conroe använder en 4MB L2 cache som delas av de 2 processorerna därför går Conroe så bra i superpi eftersom i superpi används endast en processor som då får tillgång till hela L2 cachen.. det är iaf. så jag uppfattat det.

Jag tänkte framförallt på Yonah eftersom tråden handlar om det. Yonah gör också riktigt bra ifrån sig i Super-pi, den slog t.ex. en liknande klockad AMD X2 4400+ med 10 sek men av någon anledning så märks inte det så mycket i andra benchmark. Du kan se länken ovan från testet i ett tidigare inlägg.

Permalänk
Medlem

har lagt in nya super pi resultatet

Visa signatur

vad gör man inte för massorna med en
"riktigt stor digital penis"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bom
Jag tänkte framförallt på Yonah eftersom tråden handlar om det. Yonah gör också riktigt bra ifrån sig i Super-pi, den slog t.ex. en liknande klockad AMD X2 4400+ med 10 sek men av någon anledning så märks inte det så mycket i andra benchmark. Du kan se länken ovan från testet i ett tidigare inlägg.

Jo, jag vet att tråden handlar om Yonah. men tänkte mer på det du skrev..

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bom
Intel och AMD använder olika principer för att hantera cachen. Jag misstänker att just Super-pi passar väldigt bra med det sätt som Intel anväder cachen på så att mer data kan ligga kvar i cachen istället för att hämta från minnet.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Jo, jag vet att tråden handlar om Yonah. men tänkte mer på det du skrev..

Japp, jag menar att jag tror inte att storleken på cachen betyder allt ens i Super-pi. Yonah är ju inte så mycket sämre än Conroe på super-pi och jag är inte så säker på att AMD skulle få så mycket bättre resultat i Super-pi även om man fördubblade cachen. Det borde finnas fler anledningar är just storleken på cachen. Det var bara en tanke att även sättet som man använder cachen på spelar stor roll i just Super-pi.

Permalänk
Medlem

tog bort två pinns från moderkortet och då kör det på 800MHZ FSB

vilket ger 2.6Ghz sen kan man höja ännu mera.. ligger stabilt i två instancer av superpi på över 2700 utan att ändra den något höjda vcoren

mitt bästa enkel super pi ligger på 21 sumpade dock screenshotet men slutsatsen är helt klart att man klockar väldigt lätt!

ligger på ca 33 resp 27 grader i idle med den passiva noctuan (har dock chassifläktar)

i 2700MHZ så ligger den högsta tempen på 50 +-2grader på den inbyggda sensorn i prollen

kan nog förbättra kylarens fästanordning och lyckas minska tempen med kanske 4grader..

Visa signatur

vad gör man inte för massorna med en
"riktigt stor digital penis"