Opera lanserar publik beta av version 9

Permalänk
Melding Plague

Opera lanserar publik beta av version 9

<font style="font-size: 10pt"><b>Opera lanserar publik beta av version 9</b></font> <small class="small">torsdag 20 april av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Jonas</a></small><br>
En publik beta av nästa version av den norska webbläsaren Opera har lanserats idag, skriver företaget i ett <a href="http://opera.com/pressreleases/en/2006/04/20/" target="_blank">pressmeddelande</a>. Nyheter som kommer i version 9 innefattar bland annat Bittorrent-stöd, stöd för ”widgets” (små webbapplikationer), möjlighet att blockera visst innehåll och en funktion som förhandsgranskar innehållet i tabbarna med tumnagelbilder.
<br />
<br />I september förra året tog Opera bort sina annonser i webbläsaren, och företaget meddelar att även nästa version kommer att finnas i en gratis version utan reklam.
<br />
<br /><i>”We're proud to release this Beta of Opera 9 to Web users around the world .”</i> säger Jon S. von Tetzchner, chef på Opera Software, och tillägger <i>”Opera 9 brings powerful new features to enhance the Web browsing experience and empower Web 2.0 developers. Opera 9 unlocks new levels of productivity for the Internet ecosystem.”</i>
<br />
<br />Betan kan laddas ner från <a href="http://opera.com/download/index.dml?ver=9.0b" target="_blank">Operas hemsida</a>.

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Firefox.

Visa signatur

Asus P5W DH Deluxe i975X | E8600| 7970 | XMS2-6400 |

Permalänk
Medlem

Opera är klockrent, man blev inte direkt besviken av att dom tog bort reklamen i programmet också. Jag har testat de flesta webläsare som finns men fastnade för Opera, nu kör jag det både hemma och på min arbetsplats.

Visa signatur

ETT @ CPU: i7-10700K - RAM: 32GB - GPU: RTX 3080 - MON: 32" 1440p 144Hz
TVÅ @ CPU: i9-9900K - RAM: 64GB - GPU: GTX 1660 Ti - MON: 49" 1440p 120Hz
TRE @ CPU: i7-6700K - RAM: 16GB - GPU: GTX 1080 - MON: 27" 1080p 144Hz
FYRA @ CPU: i7-11700 - RAM: 128GB - GPU: RTX 3060 - MON 49" 1440p 120Hz
FEM @ CPU: i7-11800H - RAM: 16GB - GPU: RTX 3070 - MON 15,6" 1440p 165Hz

Permalänk
Medlem

hoppas den funkar lite bättre än 8

den buggar rätt ofta för mig - och det är relaterat till certifikat när jag loggar på en del skyddade nät

Visa signatur

Har varit på detta forum på tok för länge...

Permalänk

Opera är så grymt bra. Mouse gestures är revolutionerande och gör att allt går så jävla snabbt och flexibelt. Rekommenderas ...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av simplybored
Opera är så grymt bra. Mouse gestures är revolutionerande och gör att allt går så jävla snabbt och flexibelt. Rekommenderas ...

Undrar bara vad du använder mouse gestures till som gör det så extremt snabbt och flexibelt?

Permalänk
Medlem

Lite Offtopic men.

Jag hörde att Operas VD skulle simma över Atlanten fall de fick mer än X antal nerladdningar när de släppte Opera 8 (bör det ha varit) på några dagar och de fick så många så började simma. En polare berättade det dock.

Någon som vet hur det gick eller vet har en go länk? Har inte Googlat, mina Google kunskaper suger dock.

Visa signatur

Inga upphetsande burkar.
Kameragear: D700 + 24-70 + 70-200 VR1 + 50/1.8 + SB-800

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rille88
Lite Offtopic men.

Jag hörde att Operas VD skulle simma över Atlanten fall de fick mer än X antal nerladdningar när de släppte Opera 8 (bör det ha varit) på några dagar och de fick så många så började simma. En polare berättade det dock.

Någon som vet hur det gick eller vet har en go länk? Har inte Googlat, mina Google kunskaper suger dock.

http://news.zdnet.co.uk/software/applications/0,39020384,3919...

Men detta var ju ett år sen så...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WIRN
http://news.zdnet.co.uk/software/applications/0,39020384,3919...

Men detta var ju ett år sen så...

Jo, jag vet. Jag bara kom att tänka på att jag han berättade det och sen har jag glömt av det. Nyheten fick mig att tänka på det igen

Visa signatur

Inga upphetsande burkar.
Kameragear: D700 + 24-70 + 70-200 VR1 + 50/1.8 + SB-800

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Undrar bara vad du använder mouse gestures till som gör det så extremt snabbt och flexibelt?

Man kan öppna upp sidor (flikar), bläddra mellan dom, gå bakåt, framåt, uppdatera sidan och mycket mycket mer med musen. Dessa är bara de grundläggande. När man vänjer sig går det grymmt bra .. Jag kommer aldrig återgå till firefox.

Permalänk

Internet Explorer \o/

Visa signatur

Alfred E. Neuman

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WIRN
http://news.zdnet.co.uk/software/applications/0,39020384,3919...

Men detta var ju ett år sen så...

Citat:

Anne Stavnes, Human Resource Manager at Opera Software, said she was more worried about what the company's CEO would look like in his speedos than his swimming ability.

"I am not sure he realises how cold the Norwegian Sea is in April. However, having seen Jon in his red beach attire before, I am not sure if swimming to the USA is scarier than exposing people to this sight," said Stavnes.

hahahaha

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av simplybored
Man kan öppna upp sidor (flikar), bläddra mellan dom, gå bakåt, framåt, uppdatera sidan och mycket mycket mer med musen. Dessa är bara de grundläggande. När man vänjer sig går det grymmt bra .. Jag kommer aldrig återgå till firefox.

Finns extensions för det till Firefox med, så är egentligen inget bra argument. Men visst är Opera otroligt trevligt Sitter och testkör det själv nu, kanske blir att byta ifrån räven, men tror det kan bli tufft att leva utan alla trevliga extensions jag har nu :/

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av simplybored
Man kan öppna upp sidor (flikar), bläddra mellan dom, gå bakåt, framåt, uppdatera sidan och mycket mycket mer med musen. Dessa är bara de grundläggande. När man vänjer sig går det grymmt bra .. Jag kommer aldrig återgå till firefox.

Medans du får musarm (Jo, jag vet att bara misslyckade tanter som inte lärt sig att använda musen ergonomiskt får musarm) så trycker jag med min tumme på sidoknappen på min MX510.... Bra mycket smidigare, och går snabbare, och är lättare vid slösurfning.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk

instalerade v9-beta igår och tja.. den funkar bra, mouse gestures i opera är visserligen låååångt ifrån lika bra som "mouse gestures"-extentionen till FF
vet dom inte vad som bör finnas med? vad sägs om: zoomfunktion? öppna nytt fönster? googla markerad text i ny tab (vid drag uppåt)? stänga ett fönster med m-g? komigen, det finns saker som borde vara standard... jag sitter med en MX700 så fram-bak är inte så viktigt för mig

hur F*N kan man missa att göra "uppdatera ALLA flikar"-funktion? skall jag gå igenom alla 10+ och uppdatera dom en efter en?
idiotiskt att inte kunna göra "uppdatera automatiskt" som default när funktionen ändå finns

sen har jag inte hittat något lika bra som adblock till opera än... AdMuncher lämnar mycket att önska (och dessutom shareware vilket hos mig stavas "onödigt bekymmer om 30 dagar")

och så har vi den enorma SEGHETEN i vissa fall.... för det mesta är det underbart (minst lika bra som FF), men dom gånger som det verkligen segar vill man avsluta bekanskapen fortare än kvickt

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av simplybored
Man kan öppna upp sidor (flikar), bläddra mellan dom, gå bakåt, framåt, uppdatera sidan och mycket mycket mer med musen. Dessa är bara de grundläggande. När man vänjer sig går det grymmt bra .. Jag kommer aldrig återgå till firefox.

Jag har mouse gestures i Firefox.

Visa signatur

R7 5800X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | 16 GB RAM | RTX 3080 | 2 TB SSD | CM NF200P | Corsair SF600

Permalänk

Du menar väl allmän eller offentlig beta. Publik kan förvisso ha betydelsen allmän men då är allmänheten åhörare i ett eller annat slag. Nu låter det som en taskig snabböversättning av det engelska pressmeddelandet.
Men det åsido; ska tanka nu

Visa signatur

]:)
veni auditivi decendare

Permalänk
Medlem

Så länge det inte finns ett vettigt alternativ till AdBlock i en annan browser kommer jag aldrig byta från FF.

Visa signatur

Lille Hard Gay får gärna PM:a mig i vilken tråd jag ljugit, puzz
www.scififorum.se | www.ageofconan.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av aac_ripper
Så länge det inte finns ett vettigt alternativ till AdBlock i en annan browser kommer jag aldrig byta från FF.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frostyfog
sen har jag inte hittat något lika bra som adblock till opera än... AdMuncher lämnar mycket att önska (och dessutom shareware vilket hos mig stavas "onödigt bekymmer om 30 dagar")

Uhm, har ni ens testat den nya betan?
Opera har nu en inbyggd adblock-funktion. Bara att högerklicka på sidan och välja "Block Content". Mycket smidigt!

Permalänk
Medlem

Det finns mouse-gestures för att stänga fönster (ned-höger), öppna flik i bakgrunden (ned-upp), öppna nytt fönster (ned) mm;

http://help.opera.com/Windows/8.54/en/mouse.html

Så det så

Permalänk
Inaktiv

Jag har kört opera sen version 4.x och har inte haft en tanke av att byta till Firefox, har testat båda men Opera är enligt mig mycket bättre.. Och sedan är opera som vanligt före alla andra webläsare med nya idéer som flikar, torrent osv.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Plux
Uhm, har ni ens testat den nya betan?
Opera har nu en inbyggd adblock-funktion. Bara att högerklicka på sidan och välja "Block Content". Mycket smidigt!

BS! den "adblocken" suger APA! den kan inte blokera google-ads, den defaultar till att blokera hela domänet - inte bara någon liten underkategori (t ex så defaultar den till att blokera allt på sweclockers/media när man bara vill bli kvitt en liten banner)
den som säger att den inbyggda i v9b är bra kan inte ha använt adblock för FF - det är Fiat vs Ferarri
AdMuncher är klart bättre än den inbyggda (klarar att blocka det allra mesta) men ändå bara nästan AdBlock-klass

edit: hur får man Opera att bete sig som en normal weebläsare - när jag redigerar ett inlägg och sparar så skickas jag tillbaka till den cachade sidan(så som den såg ut innan ändringen) är det en korkad defaultinställning eller är det bara korkat?

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frostyfog
BS! den "adblocken" suger APA! den kan inte blokera google-ads, den defaultar till att blokera hela domänet - inte bara någon liten underkategori (t ex så defaultar den till att blokera allt på sweclockers/media när man bara vill bli kvitt en liten banner)
den som säger att den inbyggda i v9b är bra kan inte ha använt adblock för FF - det är Fiat vs Ferarri
AdMuncher är klart bättre än den inbyggda (klarar att blocka det allra mesta) men ändå bara nästan AdBlock-klass

edit: hur får man Opera att bete sig som en normal weebläsare - när jag redigerar ett inlägg och sparar så skickas jag tillbaka till den cachade sidan(så som den såg ut innan ändringen) är det en korkad defaultinställning eller är det bara korkat?

Är inga problem att blocka google ads, bara att lägga in http://*.googlesyndication.com/pagead/* i blockern.
Om du bara vill blocka en viss bild så är det bara att shift-klicka på bilden du önskar blocka.
Kom även ihåg att content block inte på något sätt är färdigutvecklad, utan detta är ju bara en betaversion - mycket kan förbättras till den slutgiltiga versionen.

Låter som du har någ konstigt cache-problem, inga såna problem här, så det kan jag tyvärr inte säga nåt om

Permalänk

Beta eller inte Beta är ingen ursäkt - antingen fungerar det eller så gör det inte det (det är resultatet som är intressant för användaren)
googleads går inte att ens välja med "högerkick-block content" - någon programerare som bör ta en till kopp kaffe och göra färdigt gårdagens uppgift? , och grovheten på blockningen... kräver finjustering... nej det är inte ok att behöva efterjustera adressen manuellt efteråt - det tar för mycket av användarens tid

jaja, kanske vi kan hoppas på den riktiga v9-releasen, men idag är inte funktionen användarvänlig

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life

Permalänk
Medlem

Är väl ändå bättre än tidigare, då inget fanns?

Är beta ingen ursäkt? Tror du mjukvara bara får alla funktioner direkt. Nä just det, de måste implementeras, testas, justeras, testas igen osv..

Förstår inte vad du menar med grovheten på blockningen, hur ska det uppföra sig enligt dig?

Permalänk

Plux: AdMuncher och jag tror jag har sett fler tillvägagångssätt att blocka skräp på nämnas....

ur användarens perspektiv så är det viktiga hur bra det fungerar - inte vad det heter... och efter att ha haft Firefox med Adblock så vet man vad det finns för alternativ, Opera skall ha något som är lika bra för att bli attraktivt - alfa, beta eller välbeprövad, buggfri release

Grovheten i blockningen:
ex Sweclockers reklam ligger i [media.sweclockers.annonser/skitens_namn]
v9b vill blocka hela [media.sweclockers] vilket tar bort väldigt många om inte alla bilder och ikoner som sweclockers använder - den borde defaulta till [media.sweclockers.annonser]
obs, sweclockers är långt ifrån den enda platsen där "för grov" blockning behöver undvikas, många internetbutiker skulle blockats helt med v9b's tillvägagångssätt

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frostyfog
Beta eller inte Beta är ingen ursäkt

Klart det är en ursäkt, en helt godtagbar sådan som inte bör ifrågasättas överhuvudtaget.

Det vet med sig om att den inte är färdig men ger användare möjlighet att testa produkten ändå, detta är riskabelt av den anledning att folk (som dig själv) inte verkar förstå innebörden av en beta och sågar produkten innan den ens är färdig.

Många betor har dragits in av den anledningen och det är fel. En beta för oss användare är bra för att kunna testa produkten innan den kommer, men självklart så ska man vara medveten om att produkten inte är färdig och att buggar och att man kan råka ut för buggar och bristande funktionalitet. Fördelen för utvecklarna är att de troligen blir uppmärksamma på fler buggar som de inte visste om samt feedback från kunderna om vad de vill ha.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Klart det är en ursäkt, en helt godtagbar sådan som inte bör ifrågasättas överhuvudtaget.

Det vet med sig om att den inte är färdig men ger användare möjlighet att testa produkten ändå, detta är riskabelt av den anledning att folk (som dig själv) inte verkar förstå innebörden av en beta och sågar produkten innan den ens är färdig.

Många betor har dragits in av den anledningen och det är fel. En beta för oss användare är bra för att kunna testa produkten innan den kommer, men självklart så ska man vara medveten om att produkten inte är färdig och att buggar och att man kan råka ut för buggar och bristande funktionalitet. Fördelen för utvecklarna är att de troligen blir uppmärksamma på fler buggar som de inte visste om samt feedback från kunderna om vad de vill ha.

jag är mycket väl medveten om innebörden av beta
men om vi säger såhär: innan Opera får en BRA motsvarighet till Adblock så är det inte en lika bra produkt som FF med rätt extentions.

Oavsett om den är en dålig produkt i färdigt tillstånd eller pga det är beta - idag så saknar Opera ett användarvänligt och bra skräpfilter

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life

Permalänk
Medlem

Humm, mitt inlägg var rätt kasst skrivet ser jag nu, var rätt stressad :\

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frostyfog
jag är mycket väl medveten om innebörden av beta
men om vi säger såhär: innan Opera får en BRA motsvarighet till Adblock så är det inte en lika bra produkt som FF med rätt extentions.

Oavsett om den är en dålig produkt i färdigt tillstånd eller pga det är beta - idag så saknar Opera ett användarvänligt och bra skräpfilter

Då är ju svaret enkelt, FF är bättre (enligt dig).

Om nästa version av Opera är bättre än FF återstår att se, men förutsätt inget pga. hur betan fungerar.

Permalänk
Hedersmedlem

Får testa Opera nu, då firefox hänger sig hela tiden.