mer ASUS A8N32-SLI problem, snälla hjälp!

Permalänk

mer ASUS A8N32-SLI problem, snälla hjälp!

köpte nyss ett Promise SATA300 TX4 kontrollerkort för att koppla om mina Maxtor DiamondMax 10 SATA HDD. (eftersom de inte fungerar, läs data korruption)

problemet är dock att detta kontrollerkort (satt i valfri PCI-plats) skapar konflikt med moderkortets egna USB kontroller (openHCD usb kontroller, vilket gör att vissa [underligt nog inte alla] usb enheter inte fungerar. I det här fallet Mus/Tangentbord.

har pratat med asus och återförsäljaren. utan att de ens kunnat gissa/lösa problemet.

testat kontrollerkortet i en annan dator, fungerar utan konflikt. kortet i sig fungerar fint, alla diskar hittade i bios, windows osv. men vad gör det för nytta utan mus eller tangentbord (övriga usb enheter)?

någon som vet något?
någon som hört något?

har även testat moderkortets PCI platser med andra PCI kort, inga problem, inga konflikter.

kan jag då utesluta att det inte är något fel på moderkortet/PCI-platserna?

sökt internet som en galning, men har inte lyckas hitta någon information om liknande problem/inkompatibilitet.

sur är man, har bara varit problem ASUS A8N32-SLI imo.

Permalänk
Inaktiv

jag är inte så inne på sånt där men en gissning skulle ju kunna va att det finns en IRQ-konflikt. vet inte riktigt hur det fungerar men om flera enheter har samma IRQ-värde så fungerar dom inte korrekt. det går att ställa in IRQ manuellt i bios, kolla de. alltid nåt:)

mvh

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KlavKalashj
jag är inte så inne på sånt där men en gissning skulle ju kunna va att det finns en IRQ-konflikt. vet inte riktigt hur det fungerar men om flera enheter har samma IRQ-värde så fungerar dom inte korrekt. det går att ställa in IRQ manuellt i bios, kolla de. alltid nåt:)

mvh

vart exakt i bios på det här moderkortet kan man ställa in IRQ? har bios 1103.
och vilken IRQ är det jag ska ändra i så fall?

det lustiga är:

konflikten sker redan ute i boot (dos) läge. precis efter att kontrollerkortets "bios" laddats.
kontrollerkortet har ingen nyare bios än den som redan är på. har redan kollat med promise.
har även testat som sagt med ett annat PCI kort (USB2 hub) vilket inte skapar denna konflikt, även på samma kortplats (borde de inte ha samma IRQ?). Så det verkar enbart vara det här kortet. Alt. kortets BIOS eller liknande.

hittar ingen annan som rapporterat samma problem, inte ens någon tråd om någon som haft problem med något PCI kort på A8N32-SLI vilket verkar konstigt.

Permalänk
Medlem

Hur fungerar det med ett annat märke på HDD´n?

Fungerar klanderfritt med WD diskar iaf.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Då jag är något av en WD-fanboy så hade den lata sidan i mig bara instämt i det Skruvis säger.

Men det är kanske inte det bästa för dig så nu måste jag bli lite "elak" och säga, ärligt talat:

HAR DU VERKLIGEN SÖKT i den utsökta informationskällan jag länkade till dig???? Du kanske är ny inför extremesys men uppe till höger i deras forumgränssnitt finns KLART OCH TYDLIGT en "search this thread" funktion. Om du missade detta kan du inte varit där i mer än 5min.

När jag nyss sökte där på "maxtor" fick jag en massa träffar där några verkar ha liknande problem som dig. Jag tänker inte ge dig lyxen med en länk som läxa för att ditt problem nu utgör TVÅ!!!! trådar i detta forum. Att nån moderator inte låst ännu är nog för att de känner sympati eller nått.

Ingen länk alltså men jag kommer ge dig en teaser:

"flashed the firmware on my Maxtor drive from BANC1G10 to BANC1G20...thank goodness everything went smooth"

Sug på den en stund...

Posta sedan där (då de faktiskt vet mest om brädan) om ALL den infon du hittar där inte är tillräcklig. Men var säker på att du har lästa alla relevanta inlägg innan och posta sedan med alla din hårdvara och biosverre, hdd firmware mm när du förklarar ditt problem. De kommer nog bli mer irriterade än mig annars. Den tråden är helig så spam undanbedes det starkaste.

Jag ville inte ge dig svaret utan istället visa vägen till biblioteket. Det finns en massa smarta idéer och tips i den tråden som alla A8N32 ägare borde känna till. Häng där ett tag och lär, ben805 och Marios mm vet vad de snackar om nämnligen och denna bräda behöver mkt kärlek för att få ut all potential ur den.

Ok skit i alla hård ord nu och kör på för jag hoppas verkligen att det löser sig och att du slipper köpa nytt (jag hade dock bytt ändå till WD, problem eller inte)
/
Pudeln

Permalänk
Medlem

Re: mer ASUS A8N32-SLI problem, snälla hjälp!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av provocateur
köpte nyss ett Promise SATA300 TX4 kontrollerkort för att koppla om mina Maxtor DiamondMax 10 SATA HDD. (eftersom de inte fungerar, läs data korruption)

problemet är dock att detta kontrollerkort (satt i valfri PCI-plats) skapar konflikt med moderkortets egna USB kontroller (openHCD usb kontroller, vilket gör att vissa [underligt nog inte alla] usb enheter inte fungerar. I det här fallet Mus/Tangentbord.

har pratat med asus och återförsäljaren. utan att de ens kunnat gissa/lösa problemet.

testat kontrollerkortet i en annan dator, fungerar utan konflikt. kortet i sig fungerar fint, alla diskar hittade i bios, windows osv. men vad gör det för nytta utan mus eller tangentbord (övriga usb enheter)?

någon som vet något?
någon som hört något?

har även testat moderkortets PCI platser med andra PCI kort, inga problem, inga konflikter.

kan jag då utesluta att det inte är något fel på moderkortet/PCI-platserna?

sökt internet som en galning, men har inte lyckas hitta någon information om liknande problem/inkompatibilitet.

sur är man, har bara varit problem ASUS A8N32-SLI imo.

Se om Disable legacy USB hjälper. Det bioset du har och den funktionen skapar massor med bekymmer med bland annat minnen också. Ett riktigt skräpbios faktist. 1009 är bättre på alla kanter.

En annan sak du kan prova är att lasta ned Powerstrip och se vad för irq allting använder och förr i tiden kunde man också "routa" om dessa irq's. Det kanske fungerar nu också.
Har du diskar på de andra satakanalerna?

Att Asus själva inte kan göra nått låter otroligt.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk

Till Skruvis:

det är ju inte diskarna det är fel på. utan konflikten uppstår med PCI-kortet (Promise SATA300 TX4)

Till marcusOCZ:

japp, har testat med olika inställningar i BIOS b.la. usb legacy off... datorn går igenom "oändligt" många timmar i memtest86+ samt fungerar med andra PCI kort... men just inte det här... har även testat utan onboard Silicon Image kontrollern. men det hjälper inte, inge skillnad... har kollar IRQ, inget har samma IRQ.
ska byta kontrollerkort helt enkelt, till ett som tillverkaren kan "lova" att det ska fungera med mitt moderkort.

p.s.
ja, alla native Nf4 SATA2 portar används, på dem sitter diskar från WD och Hitachi (SATA150) inga problem alls.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av provocateur
Till Skruvis:

det är ju inte diskarna det är fel på. utan konflikten uppstår med PCI-kortet (Promise SATA300 TX4)

Ok, jag uppfattade det som om du skaffade kontroller kortet för att maxtor diskarna inte fungerade på native kontrollern...

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Funkar inte Maxtor diskar på mobot? har beställt en sån och har en maxtor disk

Visa signatur

[AMD Ryzen 7 2700X][MSI X470 GAMING PRO CARBON] [Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3000MHz 2x8GB ] [MSI Radeon RX 5700 XT Mech OC] [Fractal design Define R2] [Asus VP278] Logitech G502][Razer Ornata chroma]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Ok, jag uppfattade det som om du skaffade kontroller kortet för att maxtor diskarna inte fungerade på native kontrollern...

jo, precis, det var så... men så kommer det fram att PCI kontrollerkortet inte är "kombatibelt" med moderkortet... sjuka problem

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av provocateur
jo, precis, det var så... men så kommer det fram att PCI kontrollerkortet inte är "kombatibelt" med moderkortet... sjuka problem

När uppstår problemet med kontrollerkortet? när du hänger på maxtor diskarna eller finns även problemet fastän du inte har några diskar kopplade på kontrollerkortet?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
När uppstår problemet med kontrollerkortet? när du hänger på maxtor diskarna eller finns även problemet fastän du inte har några diskar kopplade på kontrollerkortet?

'

redan i boot, efter kontrollerkortets BIOS laddas och den hittar diskarna som är kopplade till det.
samma utan eller med diskar på, samma problem utan eller med maxtor diskarna, spelar ingen roll, hitachi, WD... sata2 / sata150 ... samma poroblem hela tiden.

funderar på om det är något allvarligt fel på mitt moderkort, upplever data korruption när man läser/skriver till ALLA diskar... har 4xPATA diskar, 1 maxtor, 1 ibm, 2 hitachi... har 4xSATA 150 diskar, 2 hitachi, 2 WD, har 3xSATA II diskar, 3 maxtor diamondmax 10... (de vet jag kan ha problem) men samma "random" corruption på alla diskar?! man måste ju skoja...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av provocateur
'

redan i boot, efter kontrollerkortets BIOS laddas och den hittar diskarna som är kopplade till det.
samma utan eller med diskar på, samma problem utan eller med maxtor diskarna, spelar ingen roll, hitachi, WD... sata2 / sata150 ... samma poroblem hela tiden.

funderar på om det är något allvarligt fel på mitt moderkort, upplever data korruption när man läser/skriver till ALLA diskar... har 4xPATA diskar, 1 maxtor, 1 ibm, 2 hitachi... har 4xSATA 150 diskar, 2 hitachi, 2 WD, har 3xSATA II diskar, 3 maxtor diamondmax 10... (de vet jag kan ha problem) men samma "random" corruption på alla diskar?! man måste ju skoja...

Eee kom att tänka på en sak.... kanske lite långsökt men du har inte installerat Nvidias IDE drivrutin? de kan nämligen ställa till det en del & själv installerar jag endast SMBus drivrutinen & inget annat skit...

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Eee kom att tänka på en sak.... kanske lite långsökt men du har inte installerat Nvidias IDE drivrutin? de kan nämligen ställa till det en del & själv installerar jag endast SMBus drivrutinen & inget annat skit...

samma problem med eller utan nvidias ide SW drivisar, samma problem med eller utan NCQ

Permalänk
Avstängd

Vad blir det för problem när du kör Maxtor diskarna på NF4 kontr

Iallafall så ska Diamond max 10 funka på NF4 om du har FW: VA630111

Jag har Diamond 10 med asus nf4 bräda

Har ochså haft otaliga problem med maxtor diskar både på nf3 å nf4

Visa signatur

AMD Phenom II 965 c3//XFX Ati 5850 BE//Intel X25-M 80gb ssd//WD 750gb Black//Asus bräda M4A79XTD EVO//g15 v2//g500
Samsung t240 Fullhd gaming monitor//incoming sammy 2270
Lappy Asus UL30VT-QX030V

Permalänk
Inaktiv

funkar den firmwaren till nforce 3 också? vilket e e annars? var hittar man det, google? vissa säger att man måste mejla maxtor å¨dom töntarna svarar ju inte=(