Permalänk
Medlem

Pentium 4 660 3,6 - fel multipel?

Öppnade upp cpu-z och fick info om att min cpu(P4 3,6ghz) har en corespeed på 2790mhz och multipel på 14x.
Borde det inte vara 18x på multipeln? Har 200 i fsb.
Eller är det så att 3,6ghz egentligen arbetar i 2,8ghz??

aja, jag blev jäkligt förvirrad iaf.

Permalänk
Medlem

du har inga värmeproblem? p4:or throttlar om dom blir för varma

Visa signatur

mm, just de!

Permalänk
Hedersmedlem

Det är väl nån speedstep-grej. Multi 14 låter bekant men jag är inte så påläst på det där tyvärr. Throttlande är det inte iaf, då sänks inte klockfrekvensen (eller multipliern).

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Medlem

Jo, det är nog EIST, Enchanced Intel SpeedStep. Det sänker multipliern när processorn inte belastas, för att sänka temperauren (och indirekt ljudnivån) samt effektförbrukningen (iofs så är det första en effekt av det senare). Inget farligt alltså. Om du belastar processorn bör den gå upp i x18 och 3,6.

Visa signatur

Ja, jag har också hård vara.
Är du inte dum, har du inte otur när du tänker är du troligtvis totalt hjärndöd.

Permalänk
Medlem

ok, då är jag med. var lite fundersam där ett tag.
Tack för hjälpen!

Permalänk
Medlem

har en likadant processor den går inte ner i några 2790 x14 alltid 3.6 x18 200fsb kvittar vad jag gör med burken.

Permalänk

Har en 3,6 prescott 560J, den kör också konstant i 18 x 200, alltså 3,6ghz

Visa signatur

P4 Prescott 560 - 2gb DDR2 533 - Asus 6800Ultra - 1x160 1x250 1x300GB Hd - HP L2335 TFT 23" - /skutte

Permalänk
Medlem

Vad jag vet så går EIST att stänga av.

/Adrian

Visa signatur

Medlem i signaturgruppen Appleanvändare för ett fritt SweClockers.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zandros
Vad jag vet så går EIST att stänga av.

/Adrian

Japp, i Bios.

Visa signatur

Pcgames destroyed my life, good thing I have 2 extra lives.

Permalänk
Medlem

Jag har trots att jag inaktiverat EIST i bios inte lyckats 'slippa det', men det kanske är lika bra att ha det igång? Jag har ändå tvingat upp min Pentium 630 3,0GHz i 3,2GHz.

Några ideér eller förslag?

Visa signatur

XFX 500W, ASUS P5K-E/WIFI-AP, E6600@3,0GHz, Corsair PC6400 XMS2 XTREME 3GB, XFX HD7870
"Elementet är helt orelevant, ta i chassiet. Det är chassiet och delarna i som du vill ha samma laddning som, för jag antar att du inte ska bygga element? " - elklazor 2014