Permalänk
Medlem

Windows eller nVidias IDE-drivrutiner

Vilken av dem ska man välja? Båda kanske har för och nackdelar.

Sitter i sitsen att jag snart ska formatera om hårddisken, och jag vill gärna veta redan innan vilket man borde/inte borde välja.

Edit: Har två st SATAII-diskar (snart tre), alla av samma märke. Inga PATA-diskar.

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk
Medlem

Inte Nvidias iaf.. använd M$ drivrutiner.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Någon motivering till varför?

Jag har lite problem med mina hårddiskar nu, de gillar definitivt inte multitasking, och att packa upp rarfiler tar EXTREMT lång tid, så något är seriöst fel.

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk
Medlem

nVidias funkar utmärkt för mig

Visa signatur

Ryzen 7 7700
Gigabyte B650 Eagle ax
2x16 GB RAM
Sapphire Radeon RX 7800 XT PULSE

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ackelind
Någon motivering till varför?

Jag har lite problem med mina hårddiskar nu, de gillar definitivt inte multitasking, och att packa upp rarfiler tar EXTREMT lång tid, så något är seriöst fel.

Prova att växla mellan dom & se om det blir någon skillnad.

Har provat dom & får hängningar i UT99 när jag kör med Nvidias...

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Jag börjar fundera på vilken det är jag har nu egentligen. Hur kan man se skillnaden?

Jag kanske HAR just nVidias drivrutiner och det är därför allt strular så förbannat.

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk
Medlem

Jag använder nVidias IDE drivisar.. fungerar bra för mig.

föresten hur kan man strunta i att installera nVidias IDE drivisar och bara installera Sata drivarna?

Visa signatur

Desktop: Ryzen 9 3950x | RTX 2060 | 16Gb RAM | 512Gb + 256Gb SSD
NAS: HP Microserver Gen8 | 8GB Ram | 3x2Tb ZFS | FreeNAS
SRV: HP ML350p Gen8 | 64GB Ram | 2x E5-2630v2 | ESXI

Permalänk
Medlem

byta drivare - m$ vs nvida

Hej.

Något liknande detta gör du för att kolla och ev byta drivare.

Gå in i Device Manager (via Administrative Tools - Computer Management), gå till 'IDE ATA/ATAPI Controllers'. Leta upp 'Standard Dual Channel PCI IDE Controller'. Högerklicka och kolla 'Properties' och 'Driver' på alla rader så ser du om det är Microsoft eller NVidia. Om det är NVidia, välj 'Upgrade Driver', och klicka dig fram tills dess du får välja drivrutin från en lista. Där väljer du sedan 'Standard Dual Channel PCI IDE Controller.

Du bör klara dej med denna info - annars får du återkomma så kanske någon annan kan ge dej mer detaljerad info..

Edit: Nvidias drivare funkar inte så bra på min Samsung SP Sata disk - M$ drivare funkar där emot riktigt bra.

MVH
skrock

Permalänk
Medlem

Skrock, jag hittar lite allt möjligt

2* NVIDIA nForce4 Serial ATA Controller
Primär IDE-kanal
Sekundär IDE-kanal
Standard PCI IDE-styrenhet

Verkar ju som har har nVidias kontroller installerade då, men under Standard PCI IDE-styrenhet så står det microsoft som leverantör.

Jag har inga IDE-diskar, bara två (snart tre) SATA-II diskar (samsung spinpoint allihopa), samt en IDE DVDRW.

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk
Avstängd

Du har nvidias sata drivare
MS pata drivare

Visa signatur

AMD Phenom II 965 c3//XFX Ati 5850 BE//Intel X25-M 80gb ssd//WD 750gb Black//Asus bräda M4A79XTD EVO//g15 v2//g500
Samsung t240 Fullhd gaming monitor//incoming sammy 2270
Lappy Asus UL30VT-QX030V

Permalänk

körde in minna drivrutiner å då blev allt helt cp... formaterade om hdd men det var ändå kvar! gick inte att starta datorn, det kom bara fram en cp nvidia sak men jag resetade cmos och sen så funkade det.. fan va jag hatade nvidia just då:P men annars är dom bra:)

Visa signatur

E2180 @ 2.45ghz , 2x2048mb DDR2 800mhz, 8800gts 540/1920

Permalänk
Medlem

Man behöver inte installera Nvidias drivrutiner, ingen prestandaskillnad och det fungarar ofta mer problemfritt med dem som installeras automatiskt av windows (xp sp2) såvida man inte planerar att köra hårddiskarna i RAID.

...och det där med att rarfiler tar lång tid att packa upp låter annars som det klassiska "hårddisk i PIO-läge" problemet

Permalänk
Medlem

För mig tog det upp till 3 min för windows att boota med MS drivrutiner. 25+ sekunder med nVidias.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frispel
Man behöver inte installera Nvidias drivrutiner, ingen prestandaskillnad och det fungarar ofta mer problemfritt med dem som installeras automatiskt av windows (xp sp2) såvida man inte planerar att köra hårddiskarna i RAID.

...och det där med att rarfiler tar lång tid att packa upp låter annars som det klassiska "hårddisk i PIO-läge" problemet

Problemet är att de inte är i PIO-läge.

Dessutom är ALLA guider skrivna för PATA-diskar, medan mina är SATA. Har SATA ens PIO-läge?

Står bara "Let bios select transfer mode" när jag kollar på egenskaperna.

Kan det vara att NCQ är aktiverat? Det kanske är därför jag har helt VÄRDELÖS multitasking?

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk
Medlem

Har alltid använt Nvidias storage driver som den heter numera i nForce 6.70 som oxå tillsätter en SATA styrenhet och de har alltid givit mig bättre resultat i disk prestanda test och samt har jag aldrig upplevt några problem med dem.

Med dessa omtalade drivrutiner går det inte annat än att testa dem själv, för vissa fungerar de, för andra inte.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem

Har alltid kört in Nvidias egna aldrig haft nåt problem med dom så inte ens bekymrat mig om det mer än så.

Visa signatur

Ryzen 9 5900X, Asus TUF X570-PLUS, XFX 6950XT, 48GB G.Skill 3600Mhz, Corsair HX650, Samsung 840 EVO 250Gb, Kingston A2000 M.2 500GB, 1+2 Tb HDD, MSI Optix MPG321UR-QD

Permalänk
Medlem

Nvidias

Nvidias egna är att rekommendera, men dock kan en del få problem med dem... Jag trodde länge att det va de som gjorde att mitt windows tog sån tid på sig att boota, men efter jag stängde av NCQ(Native Command Queing) så verkar de funka bättre...

/Jonas

Visa signatur

Asrock P67 Extreme 4 | Intel i7 2600K@4ghz | 8GB Crucial Ballistix DDR3 1600mhz | Gigabyte GTX660Ti 2gb | SB X-Fi | HDD Total 2TB | Coolermaster Realpower 520w | Coolermaster Stacker | All Components are watercooled ||

Permalänk
Medlem

Jag tror vi är lösningen på spåren.

Vet någon om NCQ är aktiverat med Windows IDE-drivrutiner? Jag har tydligen nVidias drivrutiner, och NCQ är aktiverat per default. Just nu har jag avaktiverat NCQ och jag tycker mig känna att systemet flyter på bra mycket bättre faktiskt.

Btw, ska inte WinRAR vara CPU-krävande?

För mig så drar det ca 5% CPU-kraft medan jag packar upp för fullt. Det kanske beror på packningsgraden, antar att enbart "store" är använt för vissa filer. CnQ körde fortfarande på 5x multipel tidigare när jag testade.

Edit: 2min50sek tog det att extrahera en 680mb fil på samma hårddisk som jag hade 11mb/s nedströms trafik på.

Edit2: Testade en 700mb fil på en obelastad samt en lätt belastad (500kb/s uppströms trafik) hårddisk. Tog 37sek i båda fallen.

Med NCQ på hade det tagit betydligt längre tid.

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk
Medlem

Winrar brukar slöa ner rätt rejält ja..

Winrar är rätt krävande ja...

Tar ett exempel på hur mitt system packar upp på tid..

Ett rar arkiv på totalt 4.4gb tar cirka 4 minuter om jag packar upp det till samma disk som jag läser det ifrån, och det tar 1 minut o 30 sekunder om jag packar det till en disk som inte jobbar med nåt annat...

Har du installerat drivrutinen för din cpu från amds sida med tanke på att du kör CNQ ?

Min data spec är som följer iaf...

Asus A8N-SLi Deluxe
AMD64 3500+ (Venice) @ 2375mhz(3-4-4-8)
Corasiar PC4000PT 2*1024mb @ 237,5mhz
2 st Seagate Sata och 1 Seagate PATA

Har inte CNQ aktiverat...

Jag vet inte om NCQ är aktiverat med windows rutinerna, aldrig tänkt på det då jag aldrig haft problem med dem... Men jag märkte skillnad med nvidia rutinerna när jag stängde av NCQ iaf...

/Jonas

Visa signatur

Asrock P67 Extreme 4 | Intel i7 2600K@4ghz | 8GB Crucial Ballistix DDR3 1600mhz | Gigabyte GTX660Ti 2gb | SB X-Fi | HDD Total 2TB | Coolermaster Realpower 520w | Coolermaster Stacker | All Components are watercooled ||

Permalänk
Medlem

Det beror på hur man räknar att det är krävande. Arkiv som är sparade med winrar kan antingen bara vara "store" eller så kan det vara någon form av kompression inblandad. Har du kompression så är minnesbandbredd och processorn något som har stor betydelse, är det bara "store" så blir det disk i/o som gäller.

Jag har inte CnQ aktiverat nu. Har avinstallerat AMDs CPU-drivrutin dessutom.

Ska testa packa upp 4.4gb data som är enbart är packat med "store" så vi kan jämföra. Tidigare tog det runt 15-20 minuter för mig!

Mitt system går i 2.25GHz, minnena går med 333Mhz divider i 204Mhz, 2.5-3-3-8 1T. Diskarna är de som står i sign.

Edit: Sådär. 4.4gb data i en fil packad med "store" tog ca 4:15 att packa upp till samma disk.

Är det någon fler som känner för att göra samma sak så vi kan jämföra tider? Leta reda på något på 4.4gb som är packat med "store" och extrahera det till samma disk (obelastad disk). En dvdiso brukar vara i den storleken.

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.