Permalänk
Medlem

Att maximera sitt AGP system

Ok... har precis bestämt mig för att behålla mitt ATI Radeon9800 Pro kort och köpa ett nytt moderkort + CPU till det

(Anledningen är att jag inte vill hosta upp typ 3000 för ett PCIe graffekort nu, utan om jag gör det vid ett senare tillfälle så kan jag då oxå lägga en tusing för ett PCIe MoBo oxå)

I alla fall, har kollat upp 939 MoBos med AGP, fattar jag rätt om detta är typ det bästa som finns?
MSI K8N NEO2-FX,nForce3 250Gb,Socket-939 Raid, ATX, SATA, GbLAN, Ljud, AGP8X

Komplett tar bara 725kr för kortet vilket jag tycker är rätt prisvärt.

Jag tänkte köra en 3700+ på den och kanske 2GB med CL2 minnen, vad tror ni isåfall om systemet? 9800pro kortet kommer såklart vara svagaste länken men det borde väl funka hyfsat? Åsikter om Moderkortet? har sökt trådar om det men hittat knappt några...
Sen verkar alla 7700 kylare vara inkompatibla med detta kort, någon som har hittat nå'n annan bra lösning till detta.. jag har som krav att det ska vara tyst och kyla extremt bra...
/tackar.......

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Varför inte ett AsRock? Har både AGP och PCIe.

http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=ASR939DUAL

EDIT: Både billigare och snabbare om jag inte är felunderättad.

Visa signatur

Asus P9X79 | Xeon 1680v2@4.4Ghz | X61 Kraken | 24gb Corsair Dominator | Intel 750 400gb | XFX 6800XT Merc 319

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Korgan
Varför inte ett AsRock? Har både AGP och PCIe.

http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=ASR939DUAL

EDIT: Både billigare och snabbare om jag inte är felunderättad.

HmMmmmm.... det var som f... har letat efter MoBos med båda men inte sett.... sant sant... detta kan ju vara nå't helt klart - good find !

Visa signatur
Permalänk
Medlem

är en 3700+ värd priskillnaden mellan den och en pentium D 805 (2,66 GHz 64bitars dualcore) till båda finns moderkort med både agp och pci-e.

1500 kr jämfört med 2600 kr? AMD kommer med ny plattform till hösten, Intel kommer med Conroe. Är det här bara övergångsplattformar i dagsläget?

är processorerna jämförbara i spel?

Permalänk
Avstängd

var beredd på om du ska Överclocka så är inte AsRock så bra å clocka med....Det mobot du visade först är ett av Agp's stabilaste överclocknings mobo (jag har ett sj)...OBS. Vissa cpu kylare passar inte på MSI K8N NEO2-FX som tex. Zalman 7700Cu,Ninja scychte, osv Prg av Agp slotten är för nära Sockeln ..Den som passar är zalman 7000BCU .:)

MVH:Peter_86

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Peter_86
var beredd på om du ska Överclocka så är inte AsRock så bra å clocka med....Det mobot du visade först är ett av Agp's stabilaste överclocknings mobo (jag har ett sj)...OBS. Vissa cpu kylare passar inte på MSI K8N NEO2-FX som tex. Zalman 7700Cu,Ninja scychte, osv Prg av Agp slotten är för nära Sockeln ..Den som passar är zalman 7000BCU .:)

MVH:Peter_86

Ahhh... vilken njutning! tack för det tipset! jag gick igenom ett gäng 7700:are och utgick från att alla var inkompatibla med MSIkortet... tack för det !

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Peter_86
var beredd på om du ska Överclocka så är inte AsRock så bra å clocka med....Det mobot du visade först är ett av Agp's stabilaste överclocknings mobo (jag har ett sj)...OBS. Vissa cpu kylare passar inte på MSI K8N NEO2-FX som tex. Zalman 7700Cu,Ninja scychte, osv Prg av Agp slotten är för nära Sockeln ..Den som passar är zalman 7000BCU .:)

MVH:Peter_86

Polaren har ett ASRock-kort och en Opteron 165 som han kör i 2,7GHz. SÅ kortet klockar helt ok enligt mig. Sen presterar ULI-chipsetet nästan lika bra som nForce4 vilket är snabbare än nForce3. Så ASRock är både snabbare och billigare vilket hade gjort valet lätt för mig iaf. När man dessutom får möjlighet att köra både PCIe och M2-cpuer i framtiden på ASRock så hade jag inte tvekat en sekund. Kortet har uppgraderingsbar CPU-sockel.

Visa signatur

Asus P9X79 | Xeon 1680v2@4.4Ghz | X61 Kraken | 24gb Corsair Dominator | Intel 750 400gb | XFX 6800XT Merc 319

Permalänk
Medlem

tänkte bara nämna att jag har just monterat min zalman 7700 på mitt msi k8n neo2 kort och det funka "fina fisken" visst .. det var på det berömda .. men .. det funkar för mig i alla fall