Permalänk

Intel Core Duo 1,66 Mhz eller 1,83 Mhz

Hur stor ökning i prestanda får man om man väljer en 1,83 GHz jämfört med en 1,66 GHz Dual Core?

Jag har en AMD Athlon 2800+ 2,08 GHz hur stor skillnad skulle jag få om jag bytte till en Dual Core?

Permalänk
Medlem

I singeltrådad program = hyfsad försämring.

Visa signatur

Ryzen 7 7700
Gigabyte B650 Eagle ax
2x16 GB RAM
Sapphire Radeon RX 7800 XT PULSE

Permalänk

Men blir det inte rätt så lika i singeltrådprogram ändå iom att Core Duon har en bättre FSB bl.a. Och att den ändå avlastas något av den andra och kan då utföra den bästemda processen bättre?

Jag har ingen egen erfarenhet men det låter ju logiskt. Finns det ingen sida där de har haft sådana tester?

Permalänk
Medlem

köp en turion istället. vem har nytta av dualcore i en bärbar? dessutom så är core-duo inte 64-bitars kompatibel och dyr.

Visa signatur

enlisy Systemd
WS1: X2 4400+ | WS2: X2 4000+ | Laptop: Athlon2 P520 | Server: XP 2400+

Permalänk

Nja dyr vet ja inte. Den kostar ungefär lika mkt. Men jag skulle gärna vilja ha lite mer info från tester osv.

Det lilla jag läst ska det ju vara väldigt skönt att jobba med i framförallt windows-miljö där man utan problem kan köra många saker samtidigt utan att det segar ner och att man får vänta.

Jag tänkte köpa den billigaste Core Duo modellen just nu för att sedan skaffa AMD:s 64-bits X2 till bärbar när den kommer ut. Iofs kommer den nog till hösten men jag får nog rikta in mig på att skaffa en sån om ett par år tillsammans med Windows Vista.

Edit: Läste precis att AMD egentligen skulle släppt sina Turion X2 den 9:e maj men att det nu blir uppskjutet till juni. Det låter som goda nyheter. Så jag kanske borde avvakta med mitt köp.