Vad önskas i en Workstation dist...

Permalänk
Medlem

Vad önskas i en Workstation dist...

Hej!

Nu har jag äntligen tagit mig i kragen och påbörjat ett projekt jag länge har viljat göra. Jag har använt Linux i olika sammanhang i sju år nu ungefär. Jag kan nog säga att nästan varenda dist har blivit provad! Men jag har ALLTID fått kompromissa med hur jag vill ha det. Så nu ska jag då göra en distribution "the way i want it". Men den ska faktiskt inte vara helt onödig även för andra också. Tanken är en Workstation distribution (förväxla inte med Desktop!)

Systemet har fått väldigt mycket inspiration från Mac OS X med grafisk boot. Det använder inte "init" och runlevels som andra distar gör. Utan allt styrs via den grafiska start processen.

Som desktop enviroment använder jag Gnome tillsammans med GDM för inloggning.

Jaha och vad ska man nu använda detta till då? same same but different?

Som det är nu så SKA följande program gå att köra installera utan krångel:

Cad/MCad/Engineering:
Pro Engineering Wildfire 2
Ansys Multiphysics v10
Ansys ICEM CFD v10
Ansys Workbench v10

Devel:
hmm u tell me?

Graphics:
Gimp

3D:
Maya

System:
VMware

Eftersom nästan alla kommersiella program är gjorda för att köras på redhat så kommer det ligga väldigt mycket kompatibilitet för just redhat!

Projektet kommer ta väldigt länge innan det kommer bli stabilt med version 1.0. Men redan nu finns det en bra början på min hårddisk grafisk boot som fungerar och kickar igång gdm väldigt snabbt

Så nu vill jag ha eran hjälp! vad vill ni se i ett operativsystem baserat på Linux kärna med starka influenser av Mac OS X????

Postar en liten FAQ också om jag nu missade något...
FAQ
--------------------------
Q: Why another linux distribution?
A: This will be a distribution with some fresh thinking aimed to be a workstation
solution much like what apple did with OSX. Ready to use! Compatibility with
rh7.3 for ProE Wildfire is a good example. Hopefully with some help we will get
a long list of supported software!

Q: Will this project use XGL or aiglx??
A: When they are both stable we will decide wich one. I like the concept of aiglx!But who knows... maybe both?

Q: Why dont u have runlevels with init like everybody else?
A: If someone would jump off a cliff would u follow? no more comment at this point

Q: When will the first stable version be released?
A: When i know i have a system i can relie on, Stability and Reliability is the corner stones for this project.

Q: Why not kde, flux, rox, foobar?
A: Gnome and everything gnome. As i see it and many others, Gnome is the only desktop enviroment with the complete amount of software and unity that we are looking for.

Q: When will u add a win32 api?
A: The day wine is stable in my eyes... wich wont happend in a couple of years. But they do a terrific job! Try ReactOS if thats what ur looking for.. or just install Win2k and buy urself a copy of ur favourite antivirus...

Q: I use Photoshop is ther any alternative?
A: Take a look at GIMP.

Q: Wich office suit can i use?
A: Openoffice as for now is recommended

Ge mig era synpunkter på projektet!
MvH \\Bylund

Visa signatur

Windows användare sedan 1995 (Windows 95A)
Linux användare sedan 1998 (Red Hat 5.2)
Mac användare sedan 2005 (Mac OS 10.3)

Permalänk
Medlem

Du är medveten om att Mac OS X inte styrs av WindowServer utan av launchd?

Launchd är f.ö. opensource, så porta det till Linux

http://en.wikipedia.org/wiki/Launchd

Visa signatur

Mina boktips: Clean codeHead First Design PatternsHead First Object-oriented Analysis and Design
Innovation distinguishes between a leader and a follower. — Steve Jobs

Permalänk
Medlem

Varför en FAQ på engelska?

Aja låter som ett kul projekt.

Permalänk

Låter som något jag borde testa. Har du något namn på disten och en hemsida så man kan hålla sig uppdaterad?

Visa signatur

I don't want to be human! I want to see gamma rays! I want to hear X-rays! And I want to - I want to smell dark matter!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DrRotmos
Du är medveten om att Mac OS X inte styrs av WindowServer utan av launchd?

Launchd är f.ö. opensource, så porta det till Linux

http://en.wikipedia.org/wiki/Launchd

Lite oupdaterad var jag allt för jag trodde fortfarande dom körde med system starter eller vad dom nu kallade det Någon portning blir det nog inte iaf.. tack för upplysningen!
Så här ser det ut hos mig:
Kernel -> Preboot -> Guiboot -> GDM

Citat:

Ursprungligen inskrivet av zightx
Varför en FAQ på engelska?

Aja låter som ett kul projekt.

Man måste ju vara lite internationell eller hur Jag tänker för övrigt på engelska! *skadad*

Citat:

Ursprungligen inskrivet av cable_guy6
Låter som något jag borde testa. Har du något namn på disten och en hemsida så man kan hålla sig uppdaterad?

För tillfället så finns inte det.. Jag är väldigt mycket på steg ett! Men min stackars dator jobbar för fullt med att få ut en test version. Försöks kaniner är ju alldrig fel
Kontrollera tråden efter hand!
Projektet går under namnet "Delta" som den grekiska bokstaven..
Delta = Skillnaden mellan två storheter (lite filosofiskt så)

MvH \\Bylund

Visa signatur

Windows användare sedan 1995 (Windows 95A)
Linux användare sedan 1998 (Red Hat 5.2)
Mac användare sedan 2005 (Mac OS 10.3)

Permalänk

Hur går det?

Visa signatur

Neun und neunsich.

Permalänk
Medlem

Frivillig försökskanin här!

Permalänk

Jag med!

Visa signatur

Neun und neunsich.

Permalänk
Medlem

när jag hör 'workstationdist' tänker jag maximal arbetseffektivitet med minimal 'övrigt pill' och som vi alla vet kan det bli en hel del pill med div konstig hårdvara.

alltså, skär ner (det rekomenderade) hårdvarustödet och se till att de komponeter som stöds verkligen fungerar 100, både sett till kompatibilitet och prestanda.

det är min tanke iaf.

Visa signatur

bitte kein Hotlinking!