Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MasteraCe
Vet inte.. kan vara så också ;).. men att den väntar på reservdelar i 1v låter ju inte heller så bra.. men dom lägger såklart skulden på någon annan.

Nåja.. min dator är skickad idag.. "OK" tänkte jag.. så jag ringde ACER och hörde vad dom gjort med den.. dom hade BLÅST den rent! .. HAHA det löste säkert problemet!

....med tanke på att jag använt den mindre än 3timmar sen jag packade upp den så var det säkert PACKAT MED DAMM I!! Nåja då får jag ju göra återköp iaf.. less nu =P

Detta är ju komiskt!

Min väntar fortfarande på nytt moderkort tydligen. Kommer troligen på tisdag-onsdag, vilket ger 5-7 arbetsdagar att laga för en DOA. Jag pratade om en ersättningsdator men fick inget gensvar..

MasteraCe vad ska du köpa för dator istället?

Visa signatur

Lundapåg i Finland

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ibjiba
Min väntar fortfarande på nytt moderkort tydligen. Kommer troligen på tisdag-onsdag, vilket ger 5-7 arbetsdagar att laga för en DOA. Jag pratade om en ersättningsdator men fick inget gensvar..

MasteraCe vad ska du köpa för dator istället?

Aa.. det är otroligt.. :/

Jag vet inte.. jag funderade på en DELL XPS men jag vet inte.. ska fundera på saken

själv då?

Visa signatur

Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk

Hej. Har precis beställt en 5024 från Acershop. Min fråga är nu om ALLA har problem med den modellen eller om det bara är en liten del? Tråden ger en riktigt sunkig bild av datorn.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Krigsholm
Hej. Har precis beställt en 5024 från Acershop. Min fråga är nu om ALLA har problem med den modellen eller om det bara är en liten del? Tråden ger en riktigt sunkig bild av datorn.

Det är frågan alltså.. Enligt mig, vad jag tror iaf är att alla 5024 har värmeproblem.. Annars är det en fin dator.. Men jag tycker inte en ny dator ska bli för varm.. så det blir retur..

För övrigt.. får tillbaks min dator idag eller imorgon.. imorgon troligtvis... sen blir det återköp.. i hope.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: tv-out problem.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av wolfbane
Det hjälpte inte iallafall att byta drivrutiner till x700, jag kör nu med senaste omega. Vad är det för Acer program som styr "fn"+F5 knappen?

Har installerat om windows och jag får fortfarande inte tv-out att fungera. För att underlätta min felsökning så behöver jag svar på en enkel fråga. Behöver tv-outen vara inkopplad för att man ska kunna switcha output med fn+f5? Jag har för mig att den inte behöver det men bäst att fråga och vara säker.

Om någon orkar så skulle jag vara väldigt tacksam ifall någon kan lägga upp skärmdumpningar på inställningarna på gfx-kortet.

Sen får jag inte recovery-skivorna att fungara, det borde väl bara att stoppa i ettan och boota på den för att sätta igång recoveryn?

Permalänk
Citat:

Det är frågan alltså.. Enligt mig, vad jag tror iaf är att alla 5024 har värmeproblem.. Annars är det en fin dator.. Men jag tycker inte en ny dator ska bli för varm.. så det blir retur..

För övrigt.. får tillbaks min dator idag eller imorgon.. imorgon troligtvis... sen blir det återköp.. i hope.

Ok, på så vis. Blev faktiskt lite nojig och avbeställde min. Fick bli en Toshiba M70-144 istället med lite mer RAM. Den har ju fått ganska fina recensioner. Lite trist ändå för Acern såg bra ut i specsen o så. Men men... tar det mindre osäkra farmför det väldigt osäkra.

Hoppas det löser sig för dig.

Permalänk
Medlem

Jag har haft min sen jul och inte haft några problem alls med den. Spelar spel och har mig på den. Kör på extern skärm osv. Funderar på köpa till laptopkylning

Permalänk
Medlem

Har fått tillbaka min.. GUESS WHAT!?:O:O .. samma fel!.. hooh.. inte oväntat.. inkompetenta tekniker.. suck... här är en screenshot just då den throttlar

sorry för kass bild.. men står 800 MHz och 83C iaf =P
Ska ringa acer sweden nu.

Edit . Update 13:30

Har snackat med den första killen.. han hänvisade till en annan.. ska snacka med honom senare.. dock sa denna kille att typ att det inte är säkert att jag får pengarna tillbaka.. för att det kanske ska vara så? .. Okej.. sure..

Då påstod jag att Acer är falska som säljer datorer med otillräcklig kylning.. då svarade han med att man ju inte så ofta använder proccessorn till max.. sen om man ska spela bör man ha en stationär dator..

JAHAAJA .. så Radeon X700 sitter väl i för att Word ska se häftigt ut antar jag?! .. Suck... Inkompetenta idioter.. fy fan..

Till er EJ acer ägare som läser detta.. köp för FAN aldrig acer..!

Återkommer efter jag snackat med den andra killen... be back!

Edit: Update 14:00 ..

Snackat med den andra killen.. han har skickat frågan till deras "djupare" support i taiwan.. trevligt.. not.. lär ta flera dagar innan dom får svar sa han.. suck...

Men sen snackade jag med konsumentverket och dom sa att jag skulle snacka med dom jag köpt den hos.. oavsett om jag fått en ny dator.. snackade med dom.. på dom lät det som att det var ok att få pengarna tillbaka men jag måste snacka med deras ansvariga på lördag...

Väntan väntan..

Köpte denna dator den 14:e Mars .. idag 4 Maj sitter jag fortfarande med samma problem..

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

...
Köpte denna dator den 14:e Mars .. idag 4 Maj sitter jag fortfarande med samma problem..

Det är ju löjligt, men av nyfikenhet, har någon eller du testat samma program samma inställningar med likadan turion i en annan dator och kollat om samma fenomen inträffar? Och då även i samma spänning? För som en innan skrev, Acer har satt spänningen ovanligt högt, och jag tror knappast att man snålar med en kylning, då brända grafikkort o processorer måste vara det dyraste o byta ut?

Försvarar verkligen inte, men supporten (oftast) är där för att svara på vanliga frågor, och som du ser så har Acer mer än en produkt, så att specificera sig på En enda modell o kolla ett fenomen som endast händer när du maxxar skiten, kanske inte är vad personalen är utbildade för?

Och att skicka frågan vidare är en vanlig sak o görs av de flesta datortillverkare, då SJälvklart det är i de länderna produkterna designas och tillverkas...

Att du ska ha dina pengar tillbaka är självklart, och det kommer du antagligen, bara att det ska vara en jobbig procedur för att just inte 5 miljoner personer ska göra samma sak...
Håll ut o stå fast vid din sak o låt inte massa undanförklaringar ändra på det hela.

Visa signatur

MacBook Pro C2D

Permalänk
Medlem

Har formaterat om min dator nyligen och allt verkar fungera utom IR. Finns det någon speciell drivrutin till IR-enheten eller ska man göra något annat speciellt för att få igång den?

Permalänk
Medlem

Alltså min 5024'as prolle går upp och ner som fan, nu är den på 800 mhz (som jag vill att den ska vara atm), men snart går fläktarna igång igen och den går upp i 1800mhz igen. Finns det nåt enkelt sätt att hålla den på 800 mhz? Power Scheme är på "batteridrift". Mest är det jobbigt att fläktarna går varvar ner och 20 sekunder senare varvar som fan.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Metalic
Det är ju löjligt, men av nyfikenhet, har någon eller du testat samma program samma inställningar med likadan turion i en annan dator och kollat om samma fenomen inträffar? Och då även i samma spänning? För som en innan skrev, Acer har satt spänningen ovanligt högt, och jag tror knappast att man snålar med en kylning, då brända grafikkort o processorer måste vara det dyraste o byta ut?

Försvarar verkligen inte, men supporten (oftast) är där för att svara på vanliga frågor, och som du ser så har Acer mer än en produkt, så att specificera sig på En enda modell o kolla ett fenomen som endast händer när du maxxar skiten, kanske inte är vad personalen är utbildade för?

Och att skicka frågan vidare är en vanlig sak o görs av de flesta datortillverkare, då SJälvklart det är i de länderna produkterna designas och tillverkas...

Att du ska ha dina pengar tillbaka är självklart, och det kommer du antagligen, bara att det ska vara en jobbig procedur för att just inte 5 miljoner personer ska göra samma sak...
Håll ut o stå fast vid din sak o låt inte massa undanförklaringar ändra på det hela.

Nja.. i en annan dator? Det har jag inte gjort..

Jo man tycker att det borde kosta en hel del.. och bara UPS transporterna fram och tillbaka måste ju kosta även det en hel del.

Nej supporten är förstås inte alls särskilt kompetenta.. har märkt det.. dom sitter mest och håller med bara.. minns att jag yrkade på att kanske få bytt till någon annan modell med Intel t.ex .. han sa att han noterade det.. sen när jag snackade med en annan kille fanns inte denna notering..

Dock var ju en kille på supporten trevlig.. han tog ju t.om och testade samma procedur på en av deras 5024wlmi.. och kom fram till samma resultat.

Så jag drar inte alla över en kam nu men några stycken..

Jodå.. precis.. jag har iaf snackat med konsumentverket.. och dom sa att jag ska snacka med microstore.. även trots jag fått en annan dator så är det dom som har avtalet.. så sa dom iaf.. så har snackat med microstore.. dom lät positiva.. men ska snacka med den ansvariga på lördag så vi får se.

jag återkommer i frågan!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

gör så! Om du nu får pengarna tillbaka, kan inte vi andra som också känner oss "lurade" bara direkt vända oss till återförsäljaren o påpeka att samma sak har hänt en annan användare o ev. ha kontakt med en ansvarig på Acer?

För mailet har ju som sagt skickats till lite mer kunnig personal, o om dem konstanterar samma sak, så kan man väl använda det som bevis o byta direkt istället för 3 inskickningar osv?

Älskar datorn o den funkar väldigt felfritt, men då under en massa olika mod för att få den så som jag vill...

Visa signatur

MacBook Pro C2D

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Metalic
gör så! Om du nu får pengarna tillbaka, kan inte vi andra som också känner oss "lurade" bara direkt vända oss till återförsäljaren o påpeka att samma sak har hänt en annan användare o ev. ha kontakt med en ansvarig på Acer?

För mailet har ju som sagt skickats till lite mer kunnig personal, o om dem konstanterar samma sak, så kan man väl använda det som bevis o byta direkt istället för 3 inskickningar osv?

Älskar datorn o den funkar väldigt felfritt, men då under en massa olika mod för att få den så som jag vill...

Jo jag tycker det.. det är ju inte rätt att det ska vara såhär.. jag nämde även när jag snackade med acer sweden att jag uppmärksammat andra 5024ägare om detta problem så ni lär få fler påringningar .. då blev han lite småsur .. men men..

Japp.. 3 inskickningar vill jag ingen mer ska behöva gå igenom Ni ska få all information jag får.. förhoppningsvis får jag pengarna tillbaka av microstore.. dock ska ju acer ringa nästa vecka.. (sa dom iaf) men om dom ringer så skriver jag om det här..!

Jo samma här.. lite tråkigt.. vill bara inte behöva ha en massa program för att hålla nere tempen.. undervolta med RMclock t.ex..

mvh

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har fått tillbaka min dator nu från supporten. tog 3 veckor (nästan) inkl frakttiden (det var under påsken, extra fördröjning där). För er som missat eller inte kommer ihåg så blev min cpu 102 grader. Nu har jag fått tillbaka den och de har bara rensat fläkt och fläns från damm, och nu blir inte cpun varmare än 70 grader. Så alla 5024:or har inte problem med värmen.

Däremot har jag lite problem med mina ljudkortsdrivrutiner, installerade om windows nu när jag fick tillbaka den. Har installerat wdm_a358 och då funkade inte ljudkortet. Då packade jag upp den och installerade det manuellt och nu funkar ljudet, men det låter piss. Någon som har en lösning? Det funkade bra innan ominstallation

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av thrawn
Har fått tillbaka min dator nu från supporten. tog 3 veckor (nästan) inkl frakttiden (det var under påsken, extra fördröjning där). För er som missat eller inte kommer ihåg så blev min cpu 102 grader. Nu har jag fått tillbaka den och de har bara rensat fläkt och fläns från damm, och nu blir inte cpun varmare än 70 grader. Så alla 5024:or har inte problem med värmen.

Däremot har jag lite problem med mina ljudkortsdrivrutiner, installerade om windows nu när jag fick tillbaka den. Har installerat wdm_a358 och då funkade inte ljudkortet. Då packade jag upp den och installerade det manuellt och nu funkar ljudet, men det låter piss. Någon som har en lösning? Det funkade bra innan ominstallation

Är du säker på detta? .. har du testat prime95 på max cpu torture.. låt den stå i 30min för att vara säker.. När jag nyfått datorn var den kall för den varit ute.. så det tog ca 15min innan den kom upp i 83C ..

Att jag fått 3 datorer med samma fel låter väldigt otroligt.. speciellt eftersom Acer 5021 med 1.6GHz blir ~75 grader full load.. så låter dina siffror inte troliga

Visa signatur

Permalänk
Medlem

inte 30 min. Kan prova. men den blev inte lika varm snabbt som den blev innan de blåste rent den...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av thrawn
inte 30 min. Kan prova. men den blev inte lika varm snabbt som den blev innan de blåste rent den...

OK.. dom blåste min ren med jag hade använt den 1timma sen jag packade upp den splitterny från kartong

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kanske är det jag som är okunnig nu, men vad är det för problem vi diskuterar? Att datorn throttlar när den blir varm är väl en naturlig säkerhetsåtgärd? Eller är problemet att datorn blir för varm för snabbt?
Ska jag (om jag nu får min nya datorn nån gång) köra en torture-test och kolla tempen? Vilka är gränsvärdena för att ringa å klaga?

Visa signatur

Lundapåg i Finland

Permalänk
Medlem
Citat:

Kanske är det jag som är okunnig nu, men vad är det för problem vi diskuterar? Att datorn throttlar när den blir varm är väl en naturlig säkerhetsåtgärd? Eller är problemet att datorn blir för varm för snabbt?
Ska jag (om jag nu får min nya datorn nån gång) köra en torture-test och kolla tempen? Vilka är gränsvärdena för att ringa å klaga?

Tja det kan ju vara värt att kolla.. proccessorn throttlar när den når temperaturen 83C .. Det går ganska fort att komma upp i det om den varit i rumstemp.

Aaa.. det är en naturlig säkerhetsåtgärd.. men kylningen ska ju vara tillräcklig så den inte ska behöva throttla.. jag fick typ 600-1000p mindre när den höll på att throttla i 3dmark03 ...

Dock vet jag inte om det lönar sig att skicka på rep då dom inte kan fixa felet hur som helst.

Bäst är nog att lämna tillbaka den om du inte har lust att undervolta och hålla på för att få till det.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hejsan,

jag undrar ifall någon kan hjälpa mig. Jag ska ominstallera windows och jag hittar inte min systemskiva som följde med 5024:an och utan den så kan jag inte använda de 2 recovery-skivorna, så jag undrar ifall någon vänlíg själ kan göra en kopia av den och lägga upp någonstans eller köra över via msn/icq eller dyl.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wolfbane
Hejsan,

jag undrar ifall någon kan hjälpa mig. Jag ska ominstallera windows och jag hittar inte min systemskiva som följde med 5024:an och utan den så kan jag inte använda de 2 recovery-skivorna, så jag undrar ifall någon vänlíg själ kan göra en kopia av den och lägga upp någonstans eller köra över via msn/icq eller dyl.

har du inte ändrat partioneringen på datorn så behöver du ingen skiva för att installea om windows.. tror du tycker ALT+F10 vid bios för att starta recovery utan skiva.. annars står det i manualen om det inte var det.

Edit: sitter på laptopen med Ubuntu 64bit nu.. grymt impad faktiskt av vad man kan få gratis.. är det nån som vill ha en ubuntu så hojta.. jag har 5st 64bit och 10st 32bit..

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ingen som är sugen på att köpa min Acer 5021?
Jag har köpt till en Targus rygsäck med skyddande innerfodral och 1gb ram.
Datorn ser fortfarande ut att vara helt ny!
9000kr kan ni sweclockers få den för

Visa signatur

D630 laptop med heldött batteri

Permalänk
Medlem

Dessvärre så har jag ändrar partionerna för ingen är väl nöjd med de som acer ger en från början, jag har dock inte raderat recovery partitionen men jag får inte tillgång/igång den varken från windows eller vid boot så den gör ingen nytta.

Citat:

har du inte ändrat partioneringen på datorn så behöver du ingen skiva för att installea om windows.. tror du tycker ALT+F10 vid bios för att starta recovery utan skiva.. annars står det i manualen om det inte var det.

Edit: sitter på laptopen med Ubuntu 64bit nu.. grymt impad faktiskt av vad man kan få gratis.. är det nån som vill ha en ubuntu så hojta.. jag har 5st 64bit och 10st 32bit..

Permalänk
Medlem

Mikrofonproblem! Kolla!

Jag fick min nya 5024:a (den senaste modellen) idag som ersättning eftersom de tagit för lång tid på sig att reparera min gamla. Denna helt nya dator har dock exakt samma problem som den förra!!! Nämligen att ljud från den inbyggda mikrofonen läcker ut i högtalaren även när mikrofonen är avstängd.

Jag skulle uppskatta om fler vill testa! Så här gör du:
Höj ljudet så högt det går med FN + Uppil, koppla in ett par externa högtalare eller hörlurar, och stryk lite med fingret på mikrofonen. För mig hörs det (eller prat, tangenttryckningar, osv) i ena externa högtalaren/hörluren då.
Det hörs även väldigt svagt i den vänstra interna högtalaren om du inte har något externt.

Är tacksam om fler provar, eftersom detta verkar vara ett modellproblem ju...!

Var sedan vänliga och skicka pm till mig varesig du har felet eller inte så kan jag sammanställa här.

Visa signatur

Lundapåg i Finland

Permalänk
Medlem

Re: Mikrofonproblem! Kolla!

Citat:

Jag fick min nya 5024:a (den senaste modellen) idag som ersättning eftersom de tagit för lång tid på sig att reparera min gamla. Denna helt nya dator har dock exakt samma problem som den förra!!! Nämligen att ljud från den inbyggda mikrofonen läcker ut i högtalaren även när mikrofonen är avstängd.

Höj ljudet så högt det går med FN + Uppil, koppla in ett par externa högtalare eller hörlurar, och stryk lite med fingret på mikrofonen. För mig hörs det (eller prat, tangenttryckningar, osv) i ena externa högtalaren/hörluren då.
Det hörs även väldigt svagt i den vänstra interna högtalaren om du inte har något externt.

Var sedan vänliga och skicka pm till mig varesig du har felet eller inte så kan jag sammanställa här.

Tjenare, jag har testat precis som du sa, externa högtalare och den inbyggda micen, och det hörs mest i den vänstra... jag hör även ett regelbundet dunkande, som om nån skiva snurrar o slår i hela tiden, fast väldigt långsamt.. detta endast i max volym på allt...

Det konstiga med det hela är att man inte kan stänga av micen.. Jag kopplar in en extern mic, och enbart då stängs den inbyggda av, men då är den externa likadan... var aldrig så här med mina gamla micar.

Hoppas detta hjälpte!

Visa signatur

MacBook Pro C2D

Permalänk
Medlem

Alla säger hela tiden "1års garanti för det priset" osv...

På ALLA elektronik varor är det 2års garanti... ALLA... Mobiler etc.

Det de fösöker göra är att tjäna pengar på "Extra försäkringar"...

eller... "betala 200:- får 1 års mer garanti" osv... minst 2 års garanti punkt slut!

Permalänk
Medlem

Re: Mikrofonproblem! Kolla!

Citat:

Även jag har detta problem.. inget jag märkt av tidigare dock.. provade att höja till max och lade örat mot vänstra inbygga högtalaren.. och strök micen.. då hördes det.. trots micen var avstängd.. tråkigt det.. först värmeproblem och nu detta..

F.ö verkar det inte som att jag kommer få pengarna tillbaka av microstore heller.. KÖP aldrig av microstore.. han sa att dom tänkte ta in och titta på den för att fastställa om det är ett fel och sen skicka den på REP I TYSKLAND IGEN! .. trots konsumentverket sagt att jag ska få pengarna tillbaka.. måste ringa konsumentverket igen imorgon och höra..

Har upptäckt en bugg föressten.. om man slår på bluetooth när man har nån musik på så försvinner ljudet.. man måste starta om t.ex winamp

SKIT NAAAAAAAAAJS ACER!!!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

ag har haft en Acer i några veckor, körde först på den inbyggda skärmen på laptopen, allt fungerade perfekt! Sedan kopplade jag på en extern monitor och då började det gå åt h*****e .
Det som händer är att när den börjar få lite att göra dvs mer än tre program igång så får jag pixlar i schackmönster över hela skärmen(extern + intern) och till slut går den ned i power saving mode. Drar jag ut den externa monitorn och väntar lite är den igång helt perfekt igen.... drar igång en massa program fungerar bra, och så kopplar jag in den externa så tar det några sekunder så blir det distortion på bägge skärmarna och ned i powersaving igen. Någon som haft likanande symptom? Är det drivarna eller är det bara att lämna in?
Tacksam för hjälp, annars blir det att skicka in den på reparation nästa vecka.

/Gattal

Permalänk
Medlem

Lösningen på mikrofonproblemet och Acer-support strul

Tre personer har hört av sig till mig att de har samma mikrofonläckage på sina 5024:or. Jag har nu snackat med någon på supporten på huvudkontoret istället. Lösning: Han bad mig stänga av inte bara mikrofonen utan även linjeingången i ljudinställningarna. Det löste problemet och mikrofonen läcker inte då. Konstigt bara att man ska behöva stänga av linjeingången för att få tyst på micken...

Så till de som är sugna på att höra hela min support-historia: (slutsats, undvik Acer om du vill ha bra support). Jag skriver en sammanfattning här, mer besvär ligger bakom egentligen...

13/4 köper datorn
19/4 upptäcker felet och blir ombedd att skicka in datorn som urgent warranty med UPS express. UPS blir försenade och slarvar dessutom bort paketet så det inte kommer fram förrän 24/4.
26/4 eftersom det gått två arbetsdagar hör jag av mig och frågar vad som händer. Väntar på reservdelar tydligen (nytt moderkort). Ber om en ersättningsdator enligt de garantivillkor som hittas hos diverse butiker, men något sådant har de aldrig hört talas om.
27/4-2/5 ringer varje dag och ber om status. Blir alltid lovad att de ska skriva och be repartionscentret skynda på. Är angelägen om att få tillbaka datorn för kandidatuppsatsen jag skriver.
3/5 blir lovad ersättningsdator som skall skickas till mig snarast.
8/5 ersättningsdatorn skickas. Jag har även första kontakt med huvudkontoret varför inget händer.
9/5 hk svarar att min dator i Tyskland är lagad och skickas omedelbart, samma dag hämtar jag ut min ersättningsdator på posten. Upptäcker mikrofonläckaget på den också, supporten lovar ha ett beslut till mig dagen efter vad som ska göras.
10/5 supporten har inte ett beslut till mig som lovat. Blir kopplad till djupa supporten som lovar återkomma viss tid. Supporten återkommer inte men efter ny påringring från mig löser vi problemet. Har även skickat fråga till hk om det ska gå till så här, att man endast ska kunna använda sin helt nyinköpta dator 6 av de 26 dagar historien varat.

Jag valde datorn på grund av prestandan, hade jag vetat allt det här hade jag lagt på en tusing och köpt något annat märke.

Visa signatur

Lundapåg i Finland