Mest klockvänliga moderkortet för AMD64 X2 4800+?

Permalänk
Medlem

Mest klockvänliga moderkortet för AMD64 X2 4800+?

Är lite missnöjd med mitt nuvarande moderkort då det erbjuder ganska fattiga BIOS-modifikationer vad det gäller överklockning. Funderar på att köpa nytt i prisklassen 1000-1500 pix. Vad kan man tänka sig då? Minimikrav är att det skall ha SATA2-stöd, Gigabit Ethernet, Dual Channel-arkitektur. Processorn är en AMD64 X2 4800+, 2x1 gb minne. Integrerat ljud/grafik behövs inte. Har kikat lite på ett Abit KN8-SLI, är det prisvärt och kan enkelt klockas via BIOS? Eller finns det bättre lösningar?

Permalänk
Relik 📜

Vad har du för GFX? Har du tänkt att evt i framtiden köra CrossFire eller SLi?

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

gillar du hög klockning och massa instälningar finns bara ett alternativ

http://www.webhallen.com/prod.php?id=38470

vad sägs om inbyggt memtest i bios?
eller att du kan spara 4 olika bios settings?
eller ett ton med inställningar och pilla på.

då e det kortet för dig

Visa signatur

|| Förstärkare Amplifix || Högtalare Canton RC-L || Cambridge Audio Dacmagic || asrock 330||

http://www.minhembio.com/forum/index.php?s=dd15fd8c8426beaecf...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lezziter
Vad har du för GFX? Har du tänkt att evt i framtiden köra CrossFire eller SLi?

Bra fråga, borde jag ha skrivit från början. Ajabaja mig :D....Nej, för dagen finns det inga sådana planer men hårdvarukraven ökar ju hela tiden och rimligtvis lär man väl komma till den dagen när SLI/Crossfire kan vara nödvändigt för vissa spel t ex. Så svaret är nej, inte för dagen, men finns optionen på moderkortet är det ju inget fel. Glömde också att PCIe x16 är ett minimikrav. Idag har jag ett XFX Geforce 6800XT 256 mb vilket jag verkar klara mig ganska bra på än så länge. Tråkigt dock att NV42 inte verkar tillåta upplåsning av dom resterande fyra pipes som är låsta.

EDIT: Tack för tipset Foetus, det kortet har jag kollat på och hört mycket gott om. Definitivt ett alternativ!

Permalänk
Relik 📜

Om du nu tänker satsa på ATi för framtiden är detta ett väldigt bra kort om mans ka tro reccensioner. Har själv ett på G.
http://www.webhallen.com/prod.php?id=55044

DFI-korten är ju dock jädrans mysiga..

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

http://www.webhallen.com/prod.php?id=48759 har jag atm, klockar helt ok, inte lika mkt inställningar för minnen osv som mitt gammla DFI ultra D men de räcker och det är fin passiv kylning. som du ser i min sign klockar det helt ok faktiskt.

Visa signatur

| AMD 5600 X | ASUS PRIME B550-PLUS | Kingston Fury 16GB DDR4 3600MHz | MSI RTX 3070 | Be Quiet Dark power Pro 10 850W | Dell S2716DG | Noctua NH-D15 | Corsair Carbide 600Q | | Sony Z2 tablet | En HTPC

Permalänk
Medlem

Tack för svaren Lezziter och Ten, båda korten ser ju helt OK ut, dock lite för mycket "on the pricey side" så att säga.....:D.......Kvalitet kostar ju iofs. Har ingen erfarenhet av Abit KN8-SLI http://www.webhallen.com/prod.php?id=45386 ? Har haft ett par Abitkort förut och dom har funkat fint samt haft rätt så skapliga OC-egenskaper. Detta kort har jag dock en omfattande okunskap om......

Permalänk
Medlem

Abit och Asus är hugget som stucket vad jag hajjar, iaf ska det inte vara någon markant skillnad på de korten dvs anv det du gillar, i mitt fall vart det ett asus för jag fick det så billigt 1500:- + frakt nytt så jag ville testa nytt bara.

Visa signatur

| AMD 5600 X | ASUS PRIME B550-PLUS | Kingston Fury 16GB DDR4 3600MHz | MSI RTX 3070 | Be Quiet Dark power Pro 10 850W | Dell S2716DG | Noctua NH-D15 | Corsair Carbide 600Q | | Sony Z2 tablet | En HTPC

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ten
Abit och Asus är hugget som stucket vad jag hajjar, iaf ska det inte vara någon markant skillnad på de korten dvs anv det du gillar, i mitt fall vart det ett asus för jag fick det så billigt 1500:- + frakt nytt så jag ville testa nytt bara.

Jo, jag är nog benägen att hålla med dig där, vad det gäller kvalitetsbiten. Dock har jag fått för mig att Asus är lite snålare med klockmöjligheterna i BIOS? Kanske bara en feeling och även beroende på vilket Asus-kort man väljer (har ett ASUS A8N-VM CSM nu) men jag vill minnas att Abit är generösare där. Kör väl också annat BIOS tror jag (Award).

Permalänk
Relik 📜

Mja, tror det är svårt att hitta fler detalljinställningar för minnet än vad jag har med detta kort. Men det är ju som sagt var mera omd u tänkt dig ett CF-system.

Måste ösa lite ros över X3200-kretsen med, grymt snabb och smidig är den!

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DeNiro
Jo, jag är nog benägen att hålla med dig där, vad det gäller kvalitetsbiten. Dock har jag fått för mig att Asus är lite snålare med klockmöjligheterna i BIOS? Kanske bara en feeling och även beroende på vilket Asus-kort man väljer (har ett ASUS A8N-VM CSM nu) men jag vill minnas att Abit är generösare där. Kör väl också annat BIOS tror jag (Award).

neh inte vad jag vet på A8N32 SLI x16 deluxen finns typ allt jag behöver nu när jag inte kör bh-5 längre behöver jag inte de massa inställningar som DFI står tillhands med på minnena.

Visa signatur

| AMD 5600 X | ASUS PRIME B550-PLUS | Kingston Fury 16GB DDR4 3600MHz | MSI RTX 3070 | Be Quiet Dark power Pro 10 850W | Dell S2716DG | Noctua NH-D15 | Corsair Carbide 600Q | | Sony Z2 tablet | En HTPC

Permalänk

Har DFI LanParty UT Nforce 4 Ultra-D , och kan starkt rekommendera DFI korten. Utmärkt stabilitet tack vare de japanska komponenterna. Värt sitt pris.

Permalänk
Medlem

Jao det är fint oxo hade ett sånt innan detta, men n-b fläckten är jobbig men den går ju att byta till tex en titan gpu fläckt. Ang DFI kortet dvs.

Visa signatur

| AMD 5600 X | ASUS PRIME B550-PLUS | Kingston Fury 16GB DDR4 3600MHz | MSI RTX 3070 | Be Quiet Dark power Pro 10 850W | Dell S2716DG | Noctua NH-D15 | Corsair Carbide 600Q | | Sony Z2 tablet | En HTPC