Permalänk
Medlem

Pentum Dual core prisvärt för mej?

Jag ska bygga en ny PC och funderar på om jag ska använda en Pentium Dual Core eller inte. Detta är mina behov:

- Jag ska ha datorn till beräkningar, så flyttalsprestanda och att flytta runt stora mängder data är det viktigaste.
- Min budget för processor är begränsad till ca 2500 (exkl moms).
- Jag har inget behov alls av bra spelprestanda eller 3D grafik.

Tittar jag hos t ex Dustin ser jag att jag kan få en Dual Core 2,8 GHZ för ungefär samma pengar som en Pentium-4 3,4 GHz.

Vad ska jag välja? Eller är min fråga fel ställd? Beräkningsprestanda är ju mer är bara processor och klockfrekvens...

Tacksam för svar/tips!

Permalänk
Medlem

Helt klart tycker jag du ska ta dual core. håller men på med det du verkar göra är väl enda vettiga anledningen i dag att ha dual core , när nu inga spel stödjer det ännu .

du kan ju lägga upp så du kör ett program ex packar stora filer winrar eller vad som hälst på en prolle.

sammtidigt som du tittar på en divx rulle på andra och packnigen fortsätter i full fart mot att den förmodligen hadde tagit dubbel så lång tid med en vanlig cpu.

detta är uppfattningen jag har fått kan vara fel . hoppas det hjälpte dig .

Visa signatur

tjopp

Permalänk
Medlem

Kan säga att du idag får en an Intels topmodeller.. Pentium D 950 @ 3,4GHz för precis 3000kr på shg.biz, mycket aggresiv prissättning, 920 modellen går att få för under 2000kr. Ifall det är prestanda du vill ha och orkar vänta så kommer det prissänkningar på Yonah (core duo) nu under maj...

Permalänk
Medlem

och du tror en ny intel modell rellas med ett pris på 2500 kr ?

Visa signatur

tjopp

Permalänk
Medlem

Enklast att fråga om du använder flertrådade beräkningsapplikationer. Själv håller jag på med CFD modellering och har mycket liten användning av dual core. Kommer givetvis att ändra sig snart då dual core processorerna verkar komma upp i motsvarande prestanda som single core när det gäller att köra en tråd. Kommer du att överklocka gäller inte ovanstående givetvis. Tänker främst på den senaste tidens Yonah OC resultat, men det ser inte heller ut som om din budget gillar AOpens smaskiga moderkortspriser så det är kanske inte ett alternativ.

Btw, vad menar du med att flytta runt stora mängder data? Inom CPUn till L1 och L2 cachen eller menar du CPU---RAM eller kanske skriva till HD?

Visa signatur

"Trying is the first step to failure." - Homer Simpson

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av epoxy
och du tror en ny intel modell rellas med ett pris på 2500 kr ?

http://www.theinquirer.net/?article=30881 .. var det mej du citerade eller?