Permalänk

Farför AMD och inte Intel

Jag tänkte bygga en dator på en Intel Pensium P4 651
men fick en massa invändningar att AMD är mycket bättre.
Efterssom att jag bara haft Pensium datorer undrar jag vad skilnaden är..
jag spelar knappt någonting på datorn vill bara att den ska
gå snabbt och stabilt.

- Vilken är den bästa processorn för mig?

- Finns det test eller nått?

- vilket moderkort är det bästa?

Jag har en budget för CPU och Moderkort på ca 5000kr

Permalänk
Medlem

Den här frågan måste vara den mest frågade på hela forumet. Sök lite i äldre trådar och titta.

Visa signatur

dfi lanparty ultra-d ::: amd 3700+ ::: ocz pc4000 2x1024mb (2gb) ::: xfx geforce 7800gt @ 474/1400 ::: 2x samsung spinpont 250gb (500gb) ::: hiper type-r 580w

Permalänk
Avstängd

vanligaste eller mest korkade. hårfin skillnad

Visa signatur

HTPC: Fractal Design Define R4, ASUS Z87-PRO, Intel i7 4770K, Crucial Ballistix Sport 16GB, MSI GeForce GTX 760, Creative Soundblaster Z, Pioneer VSX-527-K.

Laptop: ASUS X502CA-XX009H

Permalänk

men om den är så korkad kan väll du ta och svara på den så att någon "korkad" som mig fattar och kan bestämma sig för vad den ska köpa....

Permalänk
Avstängd

hur svårt kan det vara att försöka ta reda på det själv?

Visa signatur

HTPC: Fractal Design Define R4, ASUS Z87-PRO, Intel i7 4770K, Crucial Ballistix Sport 16GB, MSI GeForce GTX 760, Creative Soundblaster Z, Pioneer VSX-527-K.

Laptop: ASUS X502CA-XX009H

Permalänk

Men om man inte hittar svaret på sin fråga så finns det bara en sak att göra och det är att fråga och hoppas på att man får seriösa svar....

Permalänk
Medlem

Jag skulle nog vänta lite och se hur bra Intels nya prollar är.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk

Prollar?

Permalänk
Medlem

Prolle = Processor (Singular)
Prollar = Processorer (Plural)

Visa signatur

Laptop : Macbook Pro M1

Permalänk
Medlem

va ni hackar på stackarn.

generellt sätt så tycker de flesta att amds processorer är klockvänligare och stabilare PGA att dom är svalare + att deras minneshantering är snabbare vilket resulterar i att cpu'n kan jobba snabbare, eller iallafall skicka mer information genom minnes tunneln.
emelertid tror många att intels nya cpuer kommer putta ned amd från den tronen.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk

Tack för ett seriöst svar...

- Vet du när dom nya kommer?

- Om jag köper den bästa intel cpu:n och den bästa AMD:n i prisklass ca 3500kr.. Vilken är kommer vara bäst för mina behov?

jag har en budget på 5000kr för CPU och moderkort

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nexon_uwh
Tack för ett seriöst svar...

- Vet du när dom nya kommer?

- Om jag köper den bästa intel cpu:n och den bästa AMD:n i prisklass ca 3500kr.. Vilken är kommer vara bäst för mina behov?

jag har en budget på 5000kr för CPU och moderkort

I den prisklassen (Som i så många andra prisklasser) Så är AMD helt klart överlägsna Intels P4or.
Dom är betydligt snabbare, mycket svalare och klockar riktigt bra vilket ger ännu mer prestanda. Jag skulle valt en AMD X2. Dubbla kärnor får du då. Det ger en råstark men samtidigt väldigt kvick burk.
Prestandamässigt så har inte en P4 något att säga till om mot AMDs processorer.

Intel kommer med stor sannolikhet slå tillbaka i framtiden då AMD har varit snabbast i snart tre år. Och varit det majoriteten av tiden dom senaste 7 åren. Och det ryktas om att intel kommer försöka ta igen det mot sensommaren/hösten.

Permalänk
Medlem

Re: Re: Varför AMD och inte Intel

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Entrecote

I din förra tråd var vi tre stycken som skrev att en A64 3700+ ger dig mer prestanda för pengarna. Därefter blev du tipsad om olika moderkort liksom Asus A8N-e, MSI K8N Neo4 -Fi, Asus A8N 32 deluxe, DFI Lanparty SLI-D.

En X2 eller Opteron är ju idagsläget mer framtidssäker, börjar ju komma spel och applikationer som stödjer multitasking.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Om du ska arbeta vid datorn och inte har tid/ork att vänta när du ska byta mellan program/ska göra många krävande saker samtidigt så är en AMD X2 att rekommendera. Instegsmodellen X2 3800+ går att få för lite drygt 3000kr, och det är en väldigt bra processor.

Vad ska du göra vid datorn? Jag vet att du inte ska spela, men det finns väldigt mycket annat man kan göra också Ska du encoda film, skriva i word, surfa på internet, packa upp/ner stora saker, programmera och kompilera? allt ovanstående samtidigt? För att inte göra dig en björntjänst när det gäller ditt köp av processor så behöver vi så mycket info som möjligt

Jag rekommenderar dock fortfarane AMD X2 3800+ till de flesta. Både till de som spelar och till de som gör annat. Den processorn klarar av så gott som allt man kan slänga på den

Visa signatur

Var med och vik proteiner med Sweclockers du också!

Permalänk

Jag vill tacka för alla era svar och jag tror jag börjar förstå lite grann allafall...

Nu Ska jag ut på nätet och leta efter en AMD 2X och ett moderkort hehe...

tyvär så funkade ingen av de här länkarna

http://images.anandtech.com/reviews/cpu/intel/core-vs-k8/cach...

http://images.anandtech.com/reviews/cpu/intel/core-vs-k8/marc...

Permalänk

Jag misstänker att det är

AMD Socket 939

jag ska ha...

men frågan är hur stor är skilnaden mellan 1mb cach och 2mb... vilken skillnad märker jag?

vad tycker ni om den här?
http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=309862

eller ska man ha
http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=309861

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jaomi
Prolle = Processor (Singular)
Prollar = Processorer (Plural)

Hur kan du bli "förvånad" över att han frågar? alla har inte en egen hempulad ordbok

Permalänk

Vad är det för skilnad på en processor som är boxad och en som har tray?

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=64363,64362

jag trodde att det var att en som är boxad är just inslagen i en box.
men varför är den som är "Tray" dyrare?

Permalänk

Tack för all hjälp

Permalänk
Medlem

skaffa en intel conroe så kommer den spöa amd hur lätt som helst !!!!

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pytonOrm
skaffa en intel conroe så kommer den spöa amd hur lätt som helst !!!!

Fast frågan är hur prisvärd den kommer att vara.

En bra artikel angående detta på Overclockers.com
- http://www.overclockers.com/tips00960/

Ed skriver mycket BS oftast, men i den artikeln har han några poänger helt klart.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Avstängd

Får väl hoppa in som den opartiske i tråden..
Klart du ska ha en AMD, för dom är ju bäst.
Klart du ska ha en intel, för dom är ju bäst.

Det är väl ungefär så det brukar se ut om man slår ut det statistiskt på svaren i detta forum vill jag påstå..

Mitt tips är väl att du köper den du känner för, en prolle för 5000:- lär knappast göra dej besviken i vilket fall ändå.

Visa signatur

[b]MSI K9N Neo V2 - AMD X2 5200+@3GHz - Corsair XMS2-6400 2X1024 Xtreme - Sapphire HD3870 512MB (855/1200)[/b]

Das Blogg. -Lira lite Gubb-CSS?. Moget?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ilg@dd

Mitt tips är väl att du köper den du känner för, en prolle för 5000:- lär knappast göra dej besviken i vilket fall ändå.

Det är ju klart. Men skulle jag lägga ner 5 lök på en prolle så vill jag ha den absolut bästa för den prisklassen.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sunnis
Det är ju klart. Men skulle jag lägga ner 5 lök på en prolle så vill jag ha den absolut bästa för den prisklassen.

Precis. Dessutom tycker jag man bör fråga sig ifall man verkligen bör köpa en så dyr processor. Har man lite halvdålig koll så att man behöver stor hjälp för att se att kanske Prescott inte är det bästa alternativet, har man då verkligen tillräckligt stor koll för att inse i vilket prissegment man bör köpa?

Är man inte speciellt insatt på ett område bör man inte börja med att säga "jag ska köpa för så här mycket pengar" utan snarare specificera vilka krav man har och möjligen hur mycket pengar man maximalt tänkt lägga ut, sen kolla vad de som är mer insatta på området säger.
Detta gäller generellt, oavsett om det är en CPU, ett grafikkort, en bil eller whatever man ska köpa.

Jag skulle själv aldrig köpa en processor för 5k och då är ändå datorer mitt största intresse, något jag spenderar en förhållandevis stor del av min inkomst på. Det är helt enkelt inte prisvärt och det finns så mycket annat man kan köpa för pengara, där pengarna gör mer nytta.

Nu är det iofs både processor och moderkort som tillsammans ska kosta 5k, och det är underförstått 5k är maxbeloppet, så min rant passar kanske inte in just i denna tråd, men principen grabbar, PRINCIPEN!

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Medlem

Bra sagt. Kolla på mig, jag sitter med en prolle för lite över två lax och jag är helnöjd.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vicotnik
Precis. Dessutom tycker jag man bör fråga sig ifall man verkligen bör köpa en så dyr processor. Har man lite halvdålig koll så att man behöver stor hjälp för att se att kanske Prescott inte är det bästa alternativet, har man då verkligen tillräckligt stor koll för att inse i vilket prissegment man bör köpa?

Är man inte speciellt insatt på ett område bör man inte börja med att säga "jag ska köpa för så här mycket pengar" utan snarare specificera vilka krav man har och möjligen hur mycket pengar man maximalt tänkt lägga ut, sen kolla vad de som är mer insatta på området säger.
Detta gäller generellt, oavsett om det är en CPU, ett grafikkort, en bil eller whatever man ska köpa.

Jag skulle själv aldrig köpa en processor för 5k och då är ändå datorer mitt största intresse, något jag spenderar en förhållandevis stor del av min inkomst på. Det är helt enkelt inte prisvärt och det finns så mycket annat man kan köpa för pengara, där pengarna gör mer nytta.

Nu är det iofs både processor och moderkort som tillsammans ska kosta 5k, och det är underförstått 5k är maxbeloppet, så min rant passar kanske inte in just i denna tråd, men principen grabbar, PRINCIPEN!

Som vanligt hävdar jag att Prescotten är en jäkligt bra prolle, om än het och drar "mycket" ström..
Men min nuvarande Opteron går inte heller av för hackor, dock saknar jag multitaskingegenskaperna som Prescotten hade + att det gick mycket smidigare och snabbare med filmhanteringen.

Visa signatur

[b]MSI K9N Neo V2 - AMD X2 5200+@3GHz - Corsair XMS2-6400 2X1024 Xtreme - Sapphire HD3870 512MB (855/1200)[/b]

Das Blogg. -Lira lite Gubb-CSS?. Moget?

Permalänk
Hedersmedlem

Nån gång måste jag köpa mig en P4 med HT och själv uppleva detta under av multitaskning som jag undgår att märka av på både min A64 3500+ och min gamla Opteron 165.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vicotnik
Nån gång måste jag köpa mig en P4 med HT och själv uppleva detta under av multitaskning som jag undgår att märka av på både min A64 3500+ och min gamla Opteron 165.

Jämfört med Opteron 165 lär du inte märka någon större skillnad vad det gäller multitasking.
Lustigt att du är så "anti"-intel om du nu aldrig haft och provat en sådan.

Visa signatur

[b]MSI K9N Neo V2 - AMD X2 5200+@3GHz - Corsair XMS2-6400 2X1024 Xtreme - Sapphire HD3870 512MB (855/1200)[/b]

Das Blogg. -Lira lite Gubb-CSS?. Moget?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ilg@dd
Jämfört med Opteron 165 lär du inte märka någon större skillnad vad det gäller multitasking.
Lustigt att du är så "anti"-intel om du nu aldrig haft och provat en sådan.
http://www.gunnarsson.biz/bbb/images/smiles/bicycle.gif

Haha, vilken klockren smiley.

Visa signatur

dfi lanparty ultra-d ::: amd 3700+ ::: ocz pc4000 2x1024mb (2gb) ::: xfx geforce 7800gt @ 474/1400 ::: 2x samsung spinpont 250gb (500gb) ::: hiper type-r 580w

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ilg@dd
Jämfört med Opteron 165 lär du inte märka någon större skillnad vad det gäller multitasking.
Lustigt att du är så "anti"-intel om du nu aldrig haft och provat en sådan.
http://www.gunnarsson.biz/bbb/images/smiles/bicycle.gif

Det är just det som är grejen. Folk beskriver HT som väldigt bra för just multitasking, det blir lite som en dualcore, right? Ingen väntan när man switchar mellan applikationer och sånt.
Grejen är att jag inte upplever några problem av det slaget alls och märker ingen skillnad på den punkten mellan min Winchester 3200+, Opteron 165 och Venice 3500+. Jag misstänker helt enkelt att det är Windows som är problemet och främst då Windows hantering av det virtuella minnet. Jag har "stängt av" det virtuella minnet och har alltså inga problem.

Sen är jag inte anti-Intel på något sätt, dock väldigt anti-Prescott och anti-NetBurst rent allmänt.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |