Permalänk

FreeBSD 6.1

FreeBSD 6.1 har släppts:

Citat:

Date: Fri, 08 May 2006 18:40:04 -0700
From: Scott Long <scottl@FreeBSD.org>
To: freebsd-announce@FreeBSD.org
Subject: [FreeBSD-Announce] FreeBSD 6.1 Released

It is my great pleasure and privilege to announce the availability of FreeBSD 6.1-RELEASE. This release is the next step in the development of the 6.X branch, delivering several performance improvements, many bugfixes, and a few new features. These include:

* Addition of a keyboard multiplexer. This allows USB and PS/2 keyboards to coexist without any special options at boot.
*Many fixes for filesystem stability. High load stress tests are now run successfully on a regular basis as part of the normal FreeBSD QA process.
*Automatic configuration for many Bluetooth devices, as well as automatic support for running WiFi access points.
*Addition of drivers for new ethernet and SAS and SATA RAID controllers.
*BIND updated to 9.3.2
*sendmail updated to 8.13.6

Announcement: http://www.freebsd.org/releases/6.1R/announce.html
Release Notes: http://www.freebsd.org/releases/6.1R/relnotes-i386.html
Hardware Notes: http://www.freebsd.org/releases/6.1R/hardware-i386.html

Hemsidan har dessutom uppdaterats med den nya logotypen: http://www.freebsd.org

edit. ...och här hittar ni lite andra kul prylar: http://www.freebsd.org/logo.html

Visa signatur

"Linux is good because it keeps people out of real kernels"

Permalänk
Medlem

Finemang! Nu ska jag se om jag kan paja min nuvarande 6.0 med en update.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ilja
Nu ska jag se om jag kan paja min nuvarande 6.0 med en update.

Låter sunt. Ska göra samma sak jag med

Permalänk
Medlem

Trivs för bra med NetBSD för att ta mig tid och kraft att pröva.

Permalänk
Medlem

varför har dom inte gått över till Xorg 7.0 istället för 6.9. då Xorg kommer att vara modulärt i framtiden...

Visa signatur
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av spaam
varför har dom inte gått över till Xorg 7.0 istället för 6.9. då Xorg kommer att vara modulärt i framtiden...

Att stoppa in 6.9 i ports var vid tidpunkten när beslutet togs betydligt enklare än att göra detsamma med 7.0. Portningen av 7.0 är i slutskedet, men det anses inte ha någon högre prioritet, eftersom den enda skillnaden dem emellan är just den modulära uppbyggnaden av 7.0. Krutet kommer därför att läggas på 7.1 istället, som inte är speciellt långt bort i tiden.

Visa signatur

"Linux is good because it keeps people out of real kernels"

Permalänk
Medlem

Coolt. Dags för mitt vanliga test: klarar datorn av att startas fem ggr i denna version utan att den hänger sig på ett nytt ställe varje gång? (5.4 och 6.0 betedde sig på detta sätt).

Visa signatur

Stationär: Intel-baserad, Arch + KDE
Bärbar: Dell XPS 13, Arch + KDE

Permalänk
Medlem

Trevligt

Får hoppas man får tid att köra igång nån testmaskin. Vill egentligen fan så mycket hellre köra FreeBSD.

Permalänk
Medlem

Skit fint jag test kör det nu under vmware ska fixa in det på någon blivande server

Visa signatur

8D

Permalänk

Har kört 6.1-PRERELEASE ett tag nu på flera datorer. Blir snart att uppdatera till 6.1-RELEASE . 6.1 är en mycket trevlig release.

Talavis: låter som dålig hårdvara

Permalänk
Medlem

Har flera gånger försökt att installera fbsd på mina servrar, för att alltid återvända till linux.. En av dom största anledningarna är att hårdvarustödet inte är lika bra/utbrett som på linux tycker jag. Är det någon som vet om 6.1 har stöd för nforce410? senaste gången jag installerade har jag för mig att inget nforce funkade (nic hårddiskar mm)? Så kanske jag kan ta och prova en gång till

Edit: nu när jag har rotat lite i det så verkar det som om att det mesta stöds enligt http://www.freebsd.org/platforms/amd64/motherboards.html

Network card is not detected, no drivers for the sound card. Everything else works, except ACPI. ljud är ju inga probem.. men nic och acpi kan ju vara bra att ha.

Tack för tipset föresten!

Visa signatur

"With a rubberduck one's never alone"

Permalänk

nForce4 fungerar bra med undantag för inbyggda nätverket på mitt asus a8n-e.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Talavis
Coolt. Dags för mitt vanliga test: klarar datorn av att startas fem ggr i denna version utan att den hänger sig på ett nytt ställe varje gång? (5.4 och 6.0 betedde sig på detta sätt).

Hade precis samma problem. Berodde på en defekt minnesmodul.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TheGoodOne
nForce4 fungerar bra med undantag för inbyggda nätverket på mitt asus a8n-e.

Funkar inte nve(4)?

Visa signatur

"Linux is good because it keeps people out of real kernels"

Permalänk

Får nog säga att jag inte testat speciellt mycket, fick lite timeouts vid första booten så jag disablade det i bios och kör med ett pci-kort från 3Com i stället.

Har läst så mycket om problem med det så jag tog det säkra före det osäkra.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TheGoodOne
Får nog säga att jag inte testat speciellt mycket, fick lite timeouts vid första booten så jag disablade det i bios och kör med ett pci-kort från 3Com i stället.

Har läst så mycket om problem med det så jag tog det säkra före det osäkra.

Ja, nve(4) har aldrig varit någon höjdare. Däremot såg jag någon commit härromdagen som uppenbarligen fixade till saker och ting för många användare. Vet inte om den nått -STABLE än dock.

nfe(4) har portats från OpenBSD, och den kan ju också vara värd att testa, eftersom man slipper Nvidia's binära bubbla. Den ligger dockfortfarande på teststadiet och har inte hunnit nå -CURRENT än.

Visa signatur

"Linux is good because it keeps people out of real kernels"

Permalänk

Jo såg det också, vi får hoppas nfe (4) blir bra, den har iaf bättre potential än nve (4).

Permalänk
Medlem

Trevligt
Ska ta och testköra lite under VMWare, alltid varit nyfiken på FreeBSD men har aldrig haft nån vettig dator att labba med.

offtopic: vad betyder siffran inom parentes efter modulnamnet(4:an i nve(4))? Alltid undrat över detta

Permalänk

Det specificerar i vilken sektion av man information om det finns i. 4:an betyder Kernel interfaces manual.

Permalänk
Medlem

Hmm jag har funderat på freeBSD på en gammal laptop är det som slackware? Finns ndiswrapper?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ilja
Hade precis samma problem. Berodde på en defekt minnesmodul.

Låter lite mysko att det skulle vara hårdvarufel, aldrig haft problem när jag använt Slackware :/ (dock lyckas jag krasha Windows hela tiden, men det tror jag är för att jag är en naturbegåvning på det). Ska kolla med brorsan om han har några delar över som jag kan få låna för att kontrollera.

Visa signatur

Stationär: Intel-baserad, Arch + KDE
Bärbar: Dell XPS 13, Arch + KDE

Permalänk
Citat:

Date: Fri, 08 May 2006 18:40:04 -0700

Jag vet inte vilket datumsystem de kör men jag har inte upplevt någon fredag 2006-05-08

Typiskt att det ska komma en ny version en vecka efter det att jag testar FreeBSD för första gången. Leker just nu med FreeBSD 6.0 på en gammal SUN Ultra5, får se om det kan bli något seriöst.

Visa signatur

I don't want to be human! I want to see gamma rays! I want to hear X-rays! And I want to - I want to smell dark matter!

Permalänk

Så personliga åsikter? Hade chansen att köra in den från start men valde att välja 6.0 som jag vet säkert är stabil, hade inte riktigt tid att googla fram vad folk tyckte och eventuella problem.

Visa signatur

Asus Maximus II formula, E8400 @ 3.9GHz, 4GB Dominator DDR2, Radeon HD4850.

Permalänk

Jag kör 6.1 nu och det funkar finfint
dock ballar ldcpp (Linux dc++ ur som fan om sharen ligger på en NFS )
Men men, det finns torrents

Visa signatur

If windows is the anser you don't understand the question

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cable_guy6
Jag vet inte vilket datumsystem de kör men jag har inte upplevt någon fredag 2006-05-08

Tror allt det är Kent-Mustafas mailklient som är lite konstig
Står inget om veckodag i mailet.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TheGoodOne
Tror allt det är Kent-Mustafas mailklient som är lite konstig
Står inget om veckodag i mailet.

Min mailklient är inte konstig. Jag tog datum och announcement från den här sidan. Datumfelet är dock fixat.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Swedishpsycho
Så personliga åsikter? Hade chansen att köra in den från start men valde att välja 6.0 som jag vet säkert är stabil, hade inte riktigt tid att googla fram vad folk tyckte och eventuella problem.

6.1 känns betydligt hetare än 6.0, inte minst för att man fixat en del rätt allvarliga stabilitetsproblem i filsystemet.

Visa signatur

"Linux is good because it keeps people out of real kernels"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kent-Mustafa
Min mailklient är inte konstig. Jag tog datum och announcement från den här sidan. Datumfelet är dock fixat.

Aha, såg inte att de hade med såna headers på websidan så jag antog det var ett mail

Permalänk
Medlem

FreeBSD udo.***.*** 6.1-STABLE FreeBSD 6.1-STABLE #0: Wed May 10 19:54:24 CEST 2006 root@udo.***.***:/usr/obj/usr/src/sys/UDO i386

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Medlem

Nu när en tråd finns uppe om freebsd så kan jag lika gärna fråga här. Jo det är så har att jag har installerat apache i freebsd med pkg_add sen så startade jag apache med /usr/local/etc/rc.d/apache2.sh start
men när jag surfade in på serverns ip så hitta den inte det blir samma med typ allt förutom ssh.

Visa signatur

8D

Permalänk

Du måste lägga till denna raden i /etc/rc.conf innan för att den ska starta.

apache2_enable="YES"