Grafikkort ati eller nvidia?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av carl89a
klarar min 380 w nätagg av ett 7900gtx eller 1900xtx?

Det tvivlar jag på, tyvärr...

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DataNusse
Hur relevant är det för majoritet av datoranvändare? Och hur många kör på 1600X1200 upplösning idag tror du?
Mindre än 2% tror jag. Så att X1900/X1800 klarar sig fint på 1600X1200 och uppåt betyder lite för den som tänker köra 1280X1024. Eftersom GTX och XT/XTX ligger lika i de upplösningar så kan man titta på andra delar, som t ex strömförbrukning/värmeutvekling, storleken på kortet och ljudnivå.

Men nu var ju just den här diskussionen om bildkvalitet inget annat. ATI = Högre bildkvalitet.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gambit_2K
Men nu var ju just den här diskussionen om bildkvalitet inget annat. ATI = Högre bildkvalitet.

I vissa fall ja. Jag är inte så väldigt insatt i just bildkvalitetsdebatten just nu (eftersom det är ganska lika mellan tillverkarna idag, till skillnad från hur det var tidigare) men har ATi verkligen nån större fördel på den punkten annat än att deras kort klarar HDR+FSAA?

Hur är det med transparenta texturer t.ex.? Vet att nVidia varit bättre på den punkten när det gäller AA tidigare iaf.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av carl89a
klarar min 380 w nätagg av ett 7900gtx eller 1900xtx?

tveksamt iaf inte något ATi kort som är nyare. ett 7900Gt funkar utmärkt iaf.

handlar så klart om vilket märke, och vilken ampere på 12v+ rail.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vicotnik
I vissa fall ja. Jag är inte så väldigt insatt i just bildkvalitetsdebatten just nu (eftersom det är ganska lika mellan tillverkarna idag, till skillnad från hur det var tidigare) men har ATi verkligen nån större fördel på den punkten annat än att deras kort klarar HDR+FSAA?

Hur är det med transparenta texturer t.ex.? Vet att nVidia varit bättre på den punkten när det gäller AA tidigare iaf.

Om jag inte har helt fel nu ger Ati's 4*AA lika bra kvalitet som nVidias 6*AA. Och vid 6*AA på båda korten så tar nVidia större prestanda hit än ATI och då ser samtidigt bilden bättre ut på Ati kortet. Och det är större skillnad nu än det varit tidigare iom 1000 serien med sin interna 512 bit bus.

Sen om vi snackar temporal AA och allt vad det heter vet jag inte.

Derox Om vi skulle göra en poll där vi frågar hur många som har CRT och hur många som har TFT skulle nog CRT vinna skulle du se. Och som sagt om du har en CRT köpt inom 10 år så klarar den 1600*1200 @ 85 HZ och ofta högre.

Jag tycker forfarande att om man spelar mkt är CRT ett bättre val med tanke på den grymt varierande kvaliten som finns bland TFT's, och fusket med specifikationerna.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gambit_2K
Om jag inte har helt fel nu ger Ati's 4*AA lika bra kvalitet som nVidias 6*AA. Och vid 6*AA på båda korten så tar nVidia större prestanda hit än ATI och då ser samtidigt bilden bättre ut på Ati kortet. Och det är större skillnad nu än det varit tidigare iom 1000 serien med sin interna 512 bit bus.

Kan du länka till ett test som styrker detta? Jag bläddrade runt lite på Anandtech och hittade inget som tyder på detta, det känns som det är något som Anand & Co skulle påpeka i alla test där FSAA-prestanda jämförs dessutom.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
det man behöver finns på båda korten. HDR+AA är inget man behöver och finns bara nåt spel som hanterar det. Nvidia kmr ju så klart ha detta men jag tror att G80 kommer slå hårdare för nvidia än för ati , aspekter så klart men ska bli riktigt intressant och se vad som händer med ati och nvidia

I och med att ATI nu kan tvinga på HDR + AA utan utvecklarens inblanding tycker jag betydelsen av denna funktion har vuxit. De lär ju högst sannolikhet arbeta hårt med att försöka ge stöd för HDR + AA i både äldre (Splinter Cell t ex) och nya/kommande spel där utecklaren själv inte lagt med det stödet (vilket kunde hintas i intervjun med chuck). Jag personligen tyckere att denna funktion nu väger klar mer än kortets strömförbrukning.

...

Vad gäller bildkvaliten (bortsett från HDR + AA) så är det ite längre med AA som ATI har en fördel (tycker de är jämnbördiga på den punkten) utan det är AF. ATI erbjuder AF på polygoner oavsätt deras vinkel vilket inte nVidias kort gör.

Permalänk
Medlem

Ska bli kul att se vad G80 och R600 (?) har att erbjuda. nVidia och ATi borde ha lärt sig lite a varandra, så det kommer nog bli en rätt tuff fight...

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av S_Z
I och med att ATI nu kan tvinga på HDR + AA utan utvecklarens inblanding tycker jag betydelsen av denna funktion har vuxit. De lär ju högst sannolikhet arbeta hårt med att försöka ge stöd för HDR + AA i både äldre (Splinter Cell t ex) och nya/kommande spel där utecklaren själv inte lagt med det stödet (vilket kunde hintas i intervjun med chuck). Jag personligen tyckere att denna funktion nu väger klar mer än kortets strömförbrukning.

...

Vad gäller bildkvaliten (bortsett från HDR + AA) så är det ite längre med AA som ATI har en fördel (tycker de är jämnbördiga på den punkten) utan det är AF. ATI erbjuder AF på polygoner oavsätt deras vinkel vilket inte nVidias kort gör.

problemet här med HDR+AA är väl bara att HDR finns det 2 spel som är ute som stöder eller ?

om inget annat så släpper dom ju nya spel, men inte en suck att varken mitt X1900Xt eller ett XTX hänger med i spelen om du ska maxxa HDR+AA så därför känns det helt meningslöst. och vem vill lira i 800*600.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gambit_2K
Om jag inte har helt fel nu ger Ati's 4*AA lika bra kvalitet som nVidias 6*AA. Och vid 6*AA på båda korten så tar nVidia större prestanda hit än ATI och då ser samtidigt bilden bättre ut på Ati kortet. Och det är större skillnad nu än det varit tidigare iom 1000 serien med sin interna 512 bit bus.

Vad jag har sett gemförelse mellan X1800XT och 7800GT i HL2 i 1280x1024 och AA/AF så ser man ingen större skillnad mellan de två. I visa delar så ser nVidia bättre ut och i andra delar ser ATI bättre ut. Men i grunden ser man absolut ingen skillnad mellan ati's och nvidias's AA/AF. Men hur dessa AA/AF påverkar prestanda, det är en helt annan femma.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Medlem

Angående bildkvalitet och lite om prestanda.

http://www.anandtech.com/video/showdoc.aspx?i=2552&p=6

Från anandtech:

"As if all of these enhancements weren't enough to top off ATI's already industry leading antialiasing (NVIDIA's grid aligned sample patterns just can't touch ATI's fully programmable sample patterns in quality), ATI has also vastly improved antialiasing performance with the X1000 generation of hardware. Neither NVIDIA nor previous generation ATI hardware can match the minimal performance hit the X1000 series incurs when enabling standard AA. The performance we see is likely due to a combination of the improvements made to the AA hardware itself along side enhancements to the memory architecture that allow for higher bandwidth and the prioritization of data moving on the ring bus."

Från Firingsquad:

http://www.firingsquad.com/hardware/ati_radeon_x1800_xt_xl/pa...

"After market forces have their way with ATI and prices come out more or less on par with performance characteristics, the new X1000 lineup will have quite a bit of value, especially for those who wish to enable AA/AF all the time."

Vicotnik Angående det du sa om tranparenta texturer så verkar det stämma bra.

As far as new features go, we are quite happy with the high quality anisotropic filtering offered by ATI and we hope to see NVIDIA follow suit in future products as well. As for ATI's Adaptive AA, we prefer NVIDIA's Transparency AA in both quality and performance. Unfortunately, Transparency AA is only available on NVIDIA's 7 series hardware while Adaptive AA is able to run on all recent ATI products.

Det är självklart upp till var en vad de tycker men jag tycker det är skillnad.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk

frågan är vad man är berädd att betala ?
har man pengarna som slänga på något man inte behöver så slänger man ut det på ati så klart. Nvidia är ett bättre val idag för alla. folk snackar super prestanda AA/AF/HDR och allt vad det heter och hans mormor. ja ati har bra presterande kort inget snack om saken och presterar just nu lite bättre än nvidias flaggskepp men till vilket pris ? och det är inget som någon människa märker idag.

bildkvaliteten är individuell vill jag på stå, och det är sån liten marginal skillnad att det är löjligt. vissa spel syns det ja men inte speciellt många.

ja sen kmr hdr+aa. men är man kräsen så köper man ati som har stöd för detta idag hdr+aa men till vilket pris igen och det spelar egentligen ingen roll. finns inget ati kort som flyter på alla spel med max ingame (inget nvidia heller). så varför tänka på hdr+aa ? då vill man så klart lira i dom högre upplösningarna.

sitter själv med X1900Xt ifrån sapphire och går som XTX hastighet. monster så klart, men inte att man slänger ut mer än en tusing på de för att få vadå ? mer värme ?, att det låter mer ? att deras ccc suger ? nej man behöver inte använda ccc men det finns ju en anledning till varför man inte behöver installera den heller, för att ati som resten utav världen vet som äger ett ati kort att ccc suger hårt och är itne alls bra. Man kan inte avinstallera menysystemet i nvidia, för att inte tillräckligt många människor har klagat på det och därför har det inte ens tagits upp hos nvidia.

drivisarna hos ati är det inget fel på. men ccc är balle, och ja man kan installera ATT men då knasar tv.out inställningarna ist och måste leta upp ett annat program för tv-ut, den här skiten slipper du med nvidia kort, det är punkt här efter. att ni andra med ati kort inte kan förstå det här. köp er ett nvidia kort istället och märk skillnaden eller testa ett nvidia kort i ert system som är de senare korten så klart och sitt i lugn och ro och pilla så ska ni få se, för det roliga är här att många argumenterar utan att överhuvudtaget sitte rmed ett nvidia kort " aa men jag hade Fx5700 och det sög" vad har det med saken att göra idag till exempel ?.

som jag skrev tidigare. Nvidas fördelar väger upp Ati . kanske tyvärr men så är det.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

Hela tråden startade med att en kille som ville ha ett grafikkort för minst 4000. Han sa inget om ljudnivå eller värme. Och ska kortet kosta 4000 varför inte ett X1900XT? Du får bättre prestanda (oftast) och fler funktioner. För att inte nämna att AVIVO är gratis.

Om han hade sagt ett pris runt 3000 kr hade ju man kanske rekommenderat ett 7900GT men nu är det inte så. Och att CCC inte fungerar för minoritet är inget argument man ens bör tänka över. Isåfall kan man lika gärna tänka över argumentet att det inte behöver installeras alls om man inte vill.

I 4000 kronors klassen är det ATI som är det solklara valet enligt mig, i 3000 kronors är det 7900GT, men inte nödvändigtvis.

I nya shaderintensiva spel (ditt utvecklingen pekar) verkar Ati ha ett litet övertag denna generationen samt att de har stöd för HDR som säkert kommer användas flitigt i framtiden. Så om du tänkt ha ditt kort i mer än 1 år framöver tycker jag fortfarande att Ati är det solklara valet.

Men nu drar jag mig ur diskussionen, det här Ati Vs. nVidia är sedan länge alldeles för tröttsamt.

DX10 är nästa anhalt.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Hedersmedlem

Tack för länkarna Gambit_2K.

Angående ditt sista inlägg så har även nVidias kort stöd för HDR, dock inte HDR och FSAA samtidigt till skillnad från ATis kort i samma generation. Bara för att klargöra.

ATi har satsat på features, nVidia har satsat på slimmade och relativt strömsnåla kort. ATi hoppas att de potentiella kunderna ska tycka att deras alternativ är intressant nog att överskugga den höga strömförbrukningen och att framtiden kommer att göra dessa features viktiga.
nVidia visar att de lärt sig något av problemen med FX-serien och hoppas att deras relativt strömsnåla men ändå väl presterande kort ska klara sig bra trots att viss funktionalitet som ATi har på sina kort saknas på nVidias.

Smaksak vad man väljer som sagt. Jag gillar strömsnåla grejor så för mig är valet enkelt.

Jag håller med om att diskussionen börjar bli tröttsam, det mesta har redan sagts.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Medlem

Priserna på X1900XTX och 7900GTX är på väg ner, tror det är datorbutiken som har GeCubes x1900xtx modell för 4600kr nu. Medans shg.biz har Inno3Ds 7900GTX för 4900kr, tror även Gigabytes modell ligger på den summan. Värt att tänka på är att Nvidia har nya kort på g som skulle släppas nu i slutet på maj (har jag för mig).. Då kommer priserna på high-end korten vi har nu att trilla ner lite mer...