Permalänk

Problem med raid/moderkorte

haj haj.. har köpte 1 ny över nätet.. fick alla delarna idag.. satt ihop det..

startar driekt och allt.. men när jag ska formatera hårdisken i win xp installionen så går det typ på 5 s även om jag inte väljer snabb.. sen när det är klar och man läst in nåra filer .. så startas datan. windows laddarna kommer upp går nästan 1 helt "varv" men sen kommer det upp en blå ruta står alltid exakt samma.. datan har starats om för nåt fel med windows. kolla hårdiskarna..

sen kollade jag lite i handboken om moderkorte.. märke det var raid.. och inaktiverade raiden i biosen... men ändå samma problem..

nån som har nån aning???

bör väl ej vara moderortet för är ju samma fel hela tiden?

Visa signatur

ajax

Permalänk
Medlem

Re: Problem med raid/moderkorte

Citat:

Ursprungligen inskrivet av van der vaart
haj haj.. har köpte 1 ny över nätet.. fick alla delarna idag.. satt ihop det..

startar driekt och allt.. men när jag ska formatera hårdisken i win xp installionen så går det typ på 5 s även om jag inte väljer snabb.. sen när det är klar och man läst in nåra filer .. så startas datan. windows laddarna kommer upp går nästan 1 helt "varv" men sen kommer det upp en blå ruta står alltid exakt samma.. datan har starats om för nåt fel med windows. kolla hårdiskarna..

sen kollade jag lite i handboken om moderkorte.. märke det var raid.. och inaktiverade raiden i biosen... men ändå samma problem..

nån som har nån aning???

bör väl ej vara moderortet för är ju samma fel hela tiden?

Trots att du har brutit mot den universellt godtagna reglen att "data" är information i en eller annan form och absolut inget annat, data behöver nödvändigtvis inte ha något med datorer att göra, så skall du få ett tips...

Du behöver installera drivrutinerna för din SATA kontroller för att Windows skall få åtkomst till disken.
Tryck F6 precis när installationen börjar (den blå spash-skärmen).
När den initiella kopieringen av filerna är klar så får du upp en dialogruta - följ anvisningarna.

Och ja.. Just det.. Du behöver lägga drivrutinerna på en 3,5" diskett.

Visa signatur

Det heter DATOR eller DATORN inte "data" eller "datan" era illiterata noobs! Och det stavas DUAL inte duel. Sover ungjävlarna på lektionerna i skolan nu för tiden?
Server #1: Project Hades 3.0
Server #2: Project Pandora