Permalänk
Medlem

Erfarenheter av Gigabyte K8N51GMF

Är dags för ett budgetbygge till brorsan då han utvecklat ett skrämmande WoW-beroende och nu behöver egen dator. Tänker mig följande komponenter:
Gigabyte K8N51GMF
Gigabyte K8N51GMF
Sempron64 2800+
Corsair Value Select 2x512Mb
Chassi, CD, HDD, skärm etc finnes redan.
Mina funderingar är två till antalet:
1. Är det någon som har erfarenhet av detta moderkort? Kortet verkar ha de features jag vill ha, så jag undrar mest om det är stabilt. Hittar bara reviews på Gigabyte K8N51GMF-9, versionen för s939, och dessa är väldigt positiva. Vågar man lita på att dessa två versioner är i princip identiska?
2. Hur kommer WoW att flyta på 6150? Jag vet att det inte är uberhett direkt, men WoW kräver ju inte sådär jättemycket av GPUn om jag fattat rätt, och han kommer att ha en hyffsad CPU och mycket minne.
Att köra på låga inställningar är inga problem.

Till sist, det går att köpa ett PCI-E-graffe till detta moderkort senare va? Är rätt säker på att så är fallet, men jag vill vara 100%.

Permalänk
Medlem

ja, du kan använda pci-e kort till de gigabyte moderkortet. WoW kommer starta, men de kommer inte vara kul att spela. Men det går. Köp ett grafikkort så snart som möjligt, runt 1500kr. Då kommer de flyta asfint.

Permalänk
Medlem

Här får de upp WoW till 20 FPS med ett MX440: http://hardware.gamespot.com/Story-ST-x-1304-x-x-x&body_pagen...
Med tanke på att 6150 är en del snabbare än MX440(antar jag, rätta mig om jag har fel) och det är OK att skruva ner grafiken borde det väl inte vara några problem? Tänk på att min brorsa inte är jättekräsen direkt.
Observera att ni kan behöva refresha sidan ett par gånger, var iaf så här.

Permalänk
Medlem

Välj 1x1024 istället för 2x512.
AMDs minneskontroller trivs bättre med så få minnen som möjligt.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hardware guy
Välj 1x1024 istället för 2x512.
AMDs minneskontroller trivs bättre med så få minnen som möjligt.

Vet inte hur stor inverkan det har på prestandan, men jag kör på 1x1024 då moderkortet bara har 2 minnesplatser.
Tack för tipset.