Permalänk

Linux i din skola?

Hur skulle du ställa dig om din skola bytte till Linux?
Skriv vad du tycker skulle vara för och nakdelar.
Har du redan Linux på din skola så vilken kör dom? freeBSD, Redhat?
Hur tycker du att det funkar med Linux på skolan, och tycker du att det finns några små respektive stora för och nackdelar men det.

Permalänk

FreeBSD är inte Linux.

Permalänk
Medlem

det skulle vara grymmt! jag har länge kämpat för linux på skolan men inte kommit längre än att jag får köra det själv...

Visa signatur

ubuntu 16.04

Permalänk
Medlem

Jag kör redan Linux på skolan. Jag har det ju på mitt USB minne
Lärarna är inte så glada över det ibland, de tror jag "hackar skolan".

Jag sitter i skolans "IT-råd" och har där fått igenom att Firefox ska installeras på alla datorer och att Open Office ska installeras på prov.

Många bäckar små...

Visa signatur

Medlem i signaturgruppen nyliberala datahakkare med POSIX-kompatibla system.

Permalänk
Medlem

"hackar skolan" lol

Men jag skulle vara mer än possetiv... jag skulle vara extatisk!
det skulle dessutom spara pengar så vi får nya böcker....

(Linux? GNU/Linux!)

Visa signatur

@gegoxaren på identi.ca
min personliga Blag ^_^
#python #cSharp #php #sqlite #freetard #loonix

Permalänk
Inaktiv

Dom kör RedHat Enterprise vet inte vilken version.
Det ger fördelen att man kan köra en x-server hemma och använda alla program som finns på skolan genom ssh. Man kan även göra sitt konto lite mer personligt.

Enda nackdelen är väl att word inte finns att köra direkt till linux. Openoffice är ju bra men ingen annan använder det, och att spara i doc från Openoffice ändrar alltid någonting litet.

Permalänk
Medlem

abiword är bätter på de viset.. men det är inte lika bra som ooo 2.0.x....
men du kan väll bara laddaner ooo och spara allt i .odt?

Visa signatur

@gegoxaren på identi.ca
min personliga Blag ^_^
#python #cSharp #php #sqlite #freetard #loonix

Permalänk
Medlem

Jag skulle var mycket positiv Ett litet länk tips: http://www.gnu.org/philosophy/schools.html

Permalänk

Skulle tycka det var bra att dem kollade upp mer gratis/open source alternativ istället för att ge windows monopol.

Visa signatur

Asus Maximus II formula, E8400 @ 3.9GHz, 4GB Dominator DDR2, Radeon HD4850.

Permalänk
Medlem

Om det var på klientsidan skulle jag bli mycket besviken, Sämre val kan man nog inte höra rent användarvänligt. Ge oss Mac OS X i skolan, Det är det vi vill ha

Visa signatur

"Linux användare, släng er i väggen, fast ni har ju tillräckliga problem med MacOSX som är ett kommersiellt fungerande nix system till skillnad från Linux." - Meme, 2005-07-22 22:10
Självutnämnd expert inom mobil kommunikation.
Solaris Vs Linux, An indepth view. | Halflife.nu

Permalänk
Medlem

... har inte testat men jag tycker om att man kan spara pengar gemon att använda någon form av fri programvara

Visa signatur

@gegoxaren på identi.ca
min personliga Blag ^_^
#python #cSharp #php #sqlite #freetard #loonix

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nosnahoj
Dom kör RedHat Enterprise vet inte vilken version.
Det ger fördelen att man kan köra en x-server hemma och använda alla program som finns på skolan genom ssh. Man kan även göra sitt konto lite mer personligt.

Enda nackdelen är väl att word inte finns att köra direkt till linux. Openoffice är ju bra men ingen annan använder det, och att spara i doc från Openoffice ändrar alltid någonting litet.

Vad heter din skola?
Men visst skulle det funka om man använde program som Wine för att "Emulera" windows program?

Permalänk
Medlem

Jag upptäckte faktiskt här om dagen att en sliten burk i ett avlägset rum i min korridor körde Linux. Vet inte direkt vilket dist eller version det var. Hann inte kolla så mycket heller då jag var på väg att boka ett studiebesök.

Tror dock inte skolan är beredd på Linux än. Mac OS X säger jag också (som också är ett bättre val).

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av (ThE)[Snowman]
Vad heter din skola?
Men visst skulle det funka om man använde program som Wine för att "Emulera" windows program?

CTH
och det finns servrar man kan köra rdesktop till, men det är ju lite jobbigt, egentligen.

Permalänk
Hedersmedlem

Red Hat Enterprise Linux 4 körs på CTH, iaf på de flesta avdelningar. Har hört talas om vissa sektioner som bara kör Win-maskiner fortfarande (*host* arkitekterna *host*).

När jag först kom hit så stod det gamla Solaris-burkar som sett sina bästa år i våra datorsalar, men efter nån månad så hade de bytt ut alla datorer mot de nuvarande Linux-datorerna.

Smidigt att det går att SSH:a utan problem hemifrån och tom köra program med X-forwarding om det krisar sig. Jag har även mountat min hemkatalog på skolan i en katalog i filsystemet på min egen dator så jag kan arbeta med samma filer som på kontot på skolan här hemma precis som om de varit lagrade lokalt. En annan positiv sak är att man som har lite Linux-vana kan dominera hårt i datorsalarna när folk inte kan något annat än Win.

Av de erfarenheter jag har av Windows i skolan så tycker jag mig märka att det var mycket mer problem med Win-maskiner i tid och otid med datorer som vägrade starta och ominstallationer mest hela tiden. De Linux-maskiner vi har just nu är inte ofelbara, men jag skulle tro att de inte kräver lika mycket underhåll. Sen kan man diskutera om andra lösningar på min sektion på CTH, som att använda gamla 20" CRT-skärmar från Sun istf smidiga TFT-skärmar, att man valt att ha de datorerna fysiskt stående i datorsalarna istf samlade i något annat rum på något sätt så att man fick ner buller/värme/stöldrisk/skaderisk mm.

Ska som sagt gå att köra Win på burkarna med remote desktop men det är ingenting som jag någonsin känt mig manad att försöka göra.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem

phz11n: vad läser du? (års kurs?)
Sedan kan man undra varför vissa datorer på cth försöker göra nfs boot och failar varje boot för att sedan boota från hdd tillslut . För att inte tala om hur jobbigt när våran labbsal fick en läcka i fibern och där var så klart allt nfs mountat, roliga fel man fick då :S

Det enda jag stör mig på är att de har tagit irssi från chalmers serverar .

Visa signatur

Plan9 fan. In glenda we trust.

Permalänk
Medlem

se.linux.org har några bra sidor angående linux i skolan.
Värt att läsa iaf.
http://se.linux.org/taxonomy/term/24
http://se.linux.org/arbetsgrupper/liskola/index_html
http://se.linux.org/arbetsgrupper/liskola/varfor

Annars är Norge ett bra exempel på hur långt man kommit, de har ju SkoleLinux som är byggt på debian.
En artikel ang detta:
http://www.diu.se/nr1-04/nr1-04.asp?artikel=s24

/niclas

Visa signatur

Har bytt namn från: nulleman ~ Blogg: http://skorpion.se
MacBook Pro: 15.4' ~ 1.83GHz ~ 1512MB RAM ~ 80GB HDD
Medlem i signaturen blodtörstiga Appleanvändare

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rezuth
Om det var på klientsidan skulle jag bli mycket besviken, Sämre val kan man nog inte höra rent användarvänligt. Ge oss Mac OS X i skolan, Det är det vi vill ha

Är du igång och trollar igen? Du vet att du får mycket mer fisk om du trollar ute på havet va? För övrigt så finns det alla möjliga operativsystem på min skola. Solaris, osX, Windows eller Centos.

Visa signatur

#apple.se @efnet - Frihet, Jämlikhet, Mac.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dagle
Det enda jag stör mig på är att de har tagit irssi från chalmers serverar .

Irssi finns bland unsup programmen.
Kör "echo "unsup" >> ~/.vcs4/pathsetup" så ska det funka sen.

Har även sett Gentoo maskiner i några labbsalar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jaif
Irssi finns bland unsup programmen.
Kör "echo "unsup" >> ~/.vcs4/pathsetup" så ska det funka sen.

Har även sett Gentoo maskiner i några labbsalar.

Jo vet att irssi ligger i unsup på de vanliga burkarna men hittade inte den sist jag tittade på en av remote serverna :/ . (och nu kommer jag inte häller in på den (remote1) )

Visa signatur

Plan9 fan. In glenda we trust.

Permalänk
Medlem

Jag hade uppskattat det, om det hade varit ordentligt gjort. Men risken är att det hade blivit mycket slarvigt och halvdant gjort. Men Novell har ju en enhetlig lösning på denna klient/server historia numera.

Annars är Windows ett bra Desktop OS, Precis som OSX. Men något jag däremot hade velat se är Firefox på alla datorer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haffe
Är du igång och trollar igen? Du vet att du får mycket mer fisk om du trollar ute på havet va? För övrigt så finns det alla möjliga operativsystem på min skola. Solaris, osX, Windows eller Centos.

¨
Jag kan ju inte göra annat än trolla tydligen nej då lilla gubben. Jag uttrycker min åsikt sen att du trollar när du ska ifråga sätta den är en annan femma

Kan du inte bara acceptera att jag anser att Linux har en bit kvar tills den verkligen står sig på klient sidan? Jag tycker vi ska lära ut och använda det system som är mest använt i dagensläge alltså Windows. Sen att jag själv vill se Mac OS X är en annan sak

Visa signatur

"Linux användare, släng er i väggen, fast ni har ju tillräckliga problem med MacOSX som är ett kommersiellt fungerande nix system till skillnad från Linux." - Meme, 2005-07-22 22:10
Självutnämnd expert inom mobil kommunikation.
Solaris Vs Linux, An indepth view. | Halflife.nu

Permalänk
Medlem

På våran skola kör de windows rakt igenom
Jag skulle bli väldigt glad om de körde Linux även om man inte skulle kunna spela LAN i större utsträckning.

Och påstå inte att GNU/Linux inte är ett bra OS till skolan som dekstop det duger verkligen till det som man gör i skolan de vill säga surfa / skrivar desutom tjänar man några miljoner per år då man inte behöver betala några licenskostnader med det finns faktiskt några få skolor som bytt http://sr.se/ekot/ekonomiekot/artikel.asp?artikel=766567
Och fler lär det väl bli tror de kör Suse med Novell de flesta.

Våran kommun är verkligen för dum man måste ha IE för att kunna läsa sina mail

Permalänk
Medlem

Jag skulle dock vara glad om kan kunde byta på något snabbt sätt så dom som ville köra linux fick det

Visa signatur

"Linux användare, släng er i väggen, fast ni har ju tillräckliga problem med MacOSX som är ett kommersiellt fungerande nix system till skillnad från Linux." - Meme, 2005-07-22 22:10
Självutnämnd expert inom mobil kommunikation.
Solaris Vs Linux, An indepth view. | Halflife.nu

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rezuth
¨
Jag kan ju inte göra annat än trolla tydligen nej då lilla gubben. Jag uttrycker min åsikt sen att du trollar när du ska ifråga sätta den är en annan femma

Kan du inte bara acceptera att jag anser att Linux har en bit kvar tills den verkligen står sig på klient sidan? Jag tycker vi ska lära ut och använda det system som är mest använt i dagensläge alltså Windows. Sen att jag själv vill se Mac OS X är en annan sak

Det är skillnad på hur man uttrycker sin åsikt. Att jag säger att du är en idiot är ett exempel på en trollning, att jag däremot säger att jag tycker att du kanske inte är fullt kompetent att uttala dig i visa frågor är det inte.

Visa signatur

#apple.se @efnet - Frihet, Jämlikhet, Mac.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haffe
Det är skillnad på hur man uttrycker sin åsikt. Att jag säger att du är en idiot är ett exempel på en trollning, att jag däremot säger att jag tycker att du kanske inte är fullt kompetent att uttala dig i visa frågor är det inte.

Kan du inte försöka få dig att se mindre patetisk ut?
Jag förstår att du som linux fanatiker måste dementera allt som har med MS och Apple att göra men du kan ju åtminstone fråga varför folk tycker som dom gör istället för att agera som en idiot

OnT: Jag ser gärna Linux på datorerna men kanske inte i dagsläget då det inte är så vanligt på arbetsplatser. Att det kan sänka kostnader är ju otroligt bra men det gäller att få resten av världen att använda det nu istället för Windows.

Visa signatur

"Linux användare, släng er i väggen, fast ni har ju tillräckliga problem med MacOSX som är ett kommersiellt fungerande nix system till skillnad från Linux." - Meme, 2005-07-22 22:10
Självutnämnd expert inom mobil kommunikation.
Solaris Vs Linux, An indepth view. | Halflife.nu

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rezuth
Kan du inte försöka få dig att se mindre patetisk ut?
Jag förstår att du som linux fanatiker måste dementera allt som har med MS och Apple att göra men du kan ju åtminstone fråga varför folk tycker som dom gör istället för att agera som en idiot

OnT: Jag ser gärna Linux på datorerna men kanske inte i dagsläget då det inte är så vanligt på arbetsplatser. Att det kan sänka kostnader är ju otroligt bra men det gäller att få resten av världen att använda det nu istället för Windows.

Jaså? Jag är linuxfanatiker? Det är därför jag skriver det här från en Solarismaskin, samtidigt som jag kollar bankkontot för att se om jag har råd med en macbook? Vad det handlar om är att du uppenbarligen är ute efter att provocera.

Visa signatur

#apple.se @efnet - Frihet, Jämlikhet, Mac.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haffe
Jaså? Jag är linuxfanatiker? Det är därför jag skriver det här från en Solarismaskin, samtidigt som jag kollar bankkontot för att se om jag har råd med en macbook? Vad det handlar om är att du uppenbarligen är ute efter att provocera.

Och jag smeker min Powerbook just nu samtidigt som min fina lilla slackware server går tyst i garderoben. Vad är DU ute efter?

Visa signatur

"Linux användare, släng er i väggen, fast ni har ju tillräckliga problem med MacOSX som är ett kommersiellt fungerande nix system till skillnad från Linux." - Meme, 2005-07-22 22:10
Självutnämnd expert inom mobil kommunikation.
Solaris Vs Linux, An indepth view. | Halflife.nu

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rezuth
men det gäller att få resten av världen att använda det nu istället för Windows.

Så det du menar är att det kan / ska bara vara ett OS, i värden som standard för att allt ska funka? låter urdumt. Det gäller ju bara att vi som konsumenter ställer kraven på företagen, att deras program ska funka till Windows och Linux!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av (ThE)[Snowman]
Så det du menar är att det kan / ska bara vara ett OS, i värden som standard för att allt ska funka? låter urdumt. Det gäller ju bara att vi som konsumenter ställer kraven på företagen, att deras program ska funka till Windows och Linux!

Nej men jag antar att meningen med skolan är att man ska lära sig saker som kommer till användningen i arbetslivet. Det vill säga lära sig att använda det OS som används mest och det är helt enkelt Windows. Sen att man skulle kunna blanda så man lär sig använda båda är en helt annan sak. Sen anser jag också starkt att skolorna både använda sig av OpenOffice och FireFox men det är väl inget som någon bryr sig om

Visa signatur

"Linux användare, släng er i väggen, fast ni har ju tillräckliga problem med MacOSX som är ett kommersiellt fungerande nix system till skillnad från Linux." - Meme, 2005-07-22 22:10
Självutnämnd expert inom mobil kommunikation.
Solaris Vs Linux, An indepth view. | Halflife.nu