Barton 2800+ tror att den är 1250mhz snabb..

Permalänk

Barton 2800+ tror att den är 1250mhz snabb..

Hej!
Hoppas det ligger i rätt forum.

Sista tiden har min dator fått ett märkligt fel -den klockar ner sig.
Vid uppstart anger BIOS att den är en "AMD 1250mhz", istället för det den är och var förrut, en "AMD 2800+".

Kan inte sätta fingret på vad som utlöst problemet, men jag har provat återställa CMOS, både mjukvarumässigt och hårdvarumässigt, men utan bättre resultat än att den startar "rätt" en gång.
Ibland verkar den också åtgärda sig efter en omstart eller två men det är knappast tillförlitligt.

Problemet ligger i FSB att den är sänkt från 166mhz till 100mhz.

Har ni några idéer på hur jag ska lösa det här? Är det om-flashning som gäller?

Datorn besitter följande specifikationer:
AMD Barton 2800+
ASRock K7S8X
2*512MB Kingston DDR400

Visa signatur

Barton 2800+@3200+, 256 ddr400, 200gb hdd, TNT2

Permalänk

coon n quite?

Visa signatur

Fina datorn: CPU: i7 sandybridge 2600K 3.4ghz Turbo 3.8ghz | Moderkort: Maximus-Extreme-IV | GPU: Asus 780GTX | SSD: 128gb 840pro x2 raid0 | nuclear power plant: Corsair hx1000w | Minne: 16GB 1600mhz corsair vengeance.

Permalänk

Höj FSB.

Permalänk
Medlem

Gå in i BIOS och ändra FSB till 166 sen sparar du inställningarna.

Visa signatur

Bastun skall vara varm när kylan drar in över kalfjället.

Permalänk
Medlem

C&Q gäller väl inte Barton?
BIOS verkar ha k*kat ur, så försök återställ det till default.

Visa signatur

Life is pain, love makes you weak, the world is a cold and hard place and in the end, we all die alone! So cheer up!

Permalänk
Medlem

hade liknande fel på mitt moderkort för många år sedan. hade en 2000+ som skulle gå i 133buss. men den ställde ner sej nångång till 100buss. men va bara dra på 166buss å tuta å köra nått år till

Permalänk
Medlem

Har också en barton 2800+, brukar få det problemet när ja klockar för mycket eller resetar cmos. Bruckar räcka med att gå in bios och välja save new settings typ och sen gå ur o starta om!

Permalänk
Medlem

hände mig när jag fäst min cpu kylare fel.
så kolla så att inte cpukylaren är full av damm etc

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ragin Pig
hände mig när jag fäst min cpu kylare fel.
så kolla så att inte cpukylaren är full av damm etc

Nu när du säger det så slog det mig att jag tog loss och rengjorde den ganska nyligen, har dock inte kopplat samman det, en möjlighet alltså!
Men det låter väldigt konstigt att den påverkar FSBn, eller?

Tack ni andra för tipsen, har provat ställa FSBn manuellt i BIOS men den ignorerar vad jag sagt och kör på med 100mhz FSB.
Provade också att flash om BIOS men inte heller det gjorde någon skillnad.

Visa signatur

Barton 2800+@3200+, 256 ddr400, 200gb hdd, TNT2

Permalänk
Medlem

tror det var något inbyggd överhättnings skydd. dvs att den ställde ner all klocking på default.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk

Hmm, nu har jag provat alla möjliga konstiga lösningar till mitt ännu konstigare fel..

Dock har jag äntligen lyckats få fram ett felmedelande från BIOS när man startar, den säger "The host frequency is not working for your CPU".

Betyder det här att det är min prolle som är orsaken till felet, den är paj alltså?
Det märkliga är att den ibland finner sig själv och säger att den är en 2800+ varför håller den på och jävlas så här?

Visa signatur

Barton 2800+@3200+, 256 ddr400, 200gb hdd, TNT2

Permalänk
Medlem

Min kompis hade samma problem men om du läser manualen lite nogrannt så står det att du måste ändra en bygling. Är inte säker på att han hade exakt samma moderkort men det var iaf ett ASRock.

Men ändra på byglingen så ska du se att problemet försvinner

Visa signatur

MSI K8N NEO4, a64 3500+, 1024MB pc3200, Gainward 6600gt, 2*200 gb,

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av simon6
Min kompis hade samma problem men om du läser manualen lite nogrannt så står det att du måste ändra en bygling. Är inte säker på att han hade exakt samma moderkort men det var iaf ett ASRock.

Men ändra på byglingen så ska du se att problemet försvinner

Tack för tipset, men som jag skrev längre upp, så har den fungerat tidigare.
Har inte ändrat om jumprarna.

Visa signatur

Barton 2800+@3200+, 256 ddr400, 200gb hdd, TNT2

Permalänk
Avstängd

den kan väl ha byglat om sig själv eller så kom du kanske imot något när du rengjorde flänsen som du skrev att du nyss gjort.