Permalänk
Medlem

Göra om silverklump till kylare

Silver leder väl kyla bäst?
Titta vad jag hitade på Tradera: http://www.tradera.com/auction/auction.aspx?aid=28668980

Vad tror ni händer om man smälter ner den där om gör om den till en fin kylare med en fläkt över?

Visa signatur

Corsair 520w | Gigabyte EP42-DS3 | Core2Duo E8500 | 4GB PC6400 CorsairXMS2 | Powercolor HD4870 512mb | HP 22" w2216

Permalänk
Medlem

vetifan, om det inte är rent så kan det ju vara lite riskigt, men det skadar inte att prova! bara man ställer moderkakan till att varna/reboota vid överhettning..

Visa signatur

Gaming: 5800x, 32Gb Dual Rank B-Die 3800MHz 16-16-16-32, RTX4080S
Desktop: 4750G, 32Gb 3200MHz, A300 DeskMini Hotrod
På huvudet: ZMF Auteur & Verité closed, Feliks Echo 2, Topping E30

Permalänk
Medlem

jaoo.. Smart Men smakar det så kostar det Någon som vill köpa den där lilla klumpen åt mig? *faller på knä^^*

Visa signatur

Corsair 520w | Gigabyte EP42-DS3 | Core2Duo E8500 | 4GB PC6400 CorsairXMS2 | Powercolor HD4870 512mb | HP 22" w2216

Permalänk
Medlem

Köp en klump koppar istället, antagligen bättre för samma pris (cm3-priset är lägre).

Visa signatur

Silvertejp, silvertejp!

Permalänk
Medlem

Är inte silver bättre?

Visa signatur

Corsair 520w | Gigabyte EP42-DS3 | Core2Duo E8500 | 4GB PC6400 CorsairXMS2 | Powercolor HD4870 512mb | HP 22" w2216

Permalänk

jo och dyrare, samt den dära oren

Permalänk
Sötast

Oren silverklump... kan vara vad som helst i den.

Först ska du smälta ner den,(* sedan rena den, )sen måste du fräsa den med högprecision så att ytan är jämn både för bättre värmespridning och för att du inte ska skada din processor.

*Om den nu skulle vara oren.

Sen efter det får du antingen fräsa om den till vattenblock/"räffla?" ) den så att den kan bli luftkyld.

GL HF

Permalänk
Medlem

Re: Göra om silverklump till kylare

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wheeliee
Silver leder väl kyla bäst?
Titta vad jag hitade på Tradera: http://www.tradera.com/auction/auction.aspx?aid=28668980

Vad tror ni händer om man smälter ner den där om gör om den till en fin kylare med en fläkt över?

Nehej... Diamant har mer än dubbelt så bra värmeledningsförmåga

Permalänk
Medlem

Då köper jag väl Diamant då... Någon som har en länk till en tillräckligt stor?

Visa signatur

Corsair 520w | Gigabyte EP42-DS3 | Core2Duo E8500 | 4GB PC6400 CorsairXMS2 | Powercolor HD4870 512mb | HP 22" w2216

Permalänk

äru seriös????

Permalänk
Medlem

Vad tror du? Tror du jag är nån sorts biljonär eller?

Visa signatur

Corsair 520w | Gigabyte EP42-DS3 | Core2Duo E8500 | 4GB PC6400 CorsairXMS2 | Powercolor HD4870 512mb | HP 22" w2216

Permalänk

Köp vattenkylning!
Billigare/bättre/roligare!

Permalänk

man vet alldrig xD

Permalänk
Medlem

Silver leder värme bättre än koppar och aluminium, men det är långt i från det som leder bäst. Många mer exklusiva vattenblock tillverkas i silver istället för koppar. (Ofta på grund av att materialkostnaden är liten jämfört med tillverkningskostnaden.) Två block med identisk design, ett tillverkat av koppar och ett av silver ger nästan exakt samma temp. Max 1-2 graders skillnad. På en luftkylfläns ger det troligtvis ännu mindre skillnad. Dessutom har silver nackdelen att det är ganska mjukt och därför deformeras lätt.

Om vi ska leka "vad leder värme bäst" igen så drar jag fram mitt vanliga bidrag, nanokolfiberrör.

Permalänk
Medlem

Men silver måtte väl leda bättre än diamant ?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av joakim_r
Men silver måtte väl leda bättre än diamant ?

nej diamant leder bättre. Dimanter är rätt spännande faktiskt ;P Naturens hårdaste material.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av XperienZe
Köp vattenkylning!
Billigare/bättre/roligare!

Ännu bättre... GÖR en egen vattenkylning! Om det ligger stort intresse i hela den "göra-själv" prylen.

Gjorde egen vattenkylning av plexi och koppar samt fontänpump som jag stal av morsan *host*
Plexi från Clas Ohlson och koppar finns i överflöd om man hittar bra 2:nd-handbutiker eller antikaffärer med fina köksprylar som kastruller och pannor i det materialet. DÅ får man bra tjocklek på kopparen åxå!

Visa signatur

- AMD Opteron 144 CAB2E 0542EPMW w. Zalman CNPS7000B Cu - 2 x 512Mb TwinMos PC3200 CL2.5 - Sapphire Radeon X800GTO2 @ XT PE - 2 x 200Gb Maxtor DiamondMax 10 samt 1x80Gb Maxtor DiamondMax 10 -

Permalänk
Medlem

Så ni menar att man kan bygga en vattenkylning istället för o köpa en för 3000kr? Jag vill ju ha en bra kylning med tre 120mm fläktar! Den ska gå till cpu, nordbrygga och grafikkort?

Visa signatur

Corsair 520w | Gigabyte EP42-DS3 | Core2Duo E8500 | 4GB PC6400 CorsairXMS2 | Powercolor HD4870 512mb | HP 22" w2216

Permalänk
Medlem

Men är det inte lite falshit att säga: "min CPU kylning är i silver"?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wheeliee
Så ni menar att man kan bygga en vattenkylning istället för o köpa en för 3000kr? Jag vill ju ha en bra kylning med tre 120mm fläktar! Den ska gå till cpu, nordbrygga och grafikkort?

Hmm... ja självklart så är man väl mer eller mindre tvungen att köpa en radiator från butik eller begagnad om man inte är väldigt händig. Provade att göra en egen men det var mer plock o pill än det var värt :-/

Men visst... cpu, gpu och NB-block samt vattentank har jag gjort själv och det var inga problem. Pumpen var en vanlig fontänpump som pumpade ca 750 liter/timme

Visa signatur

- AMD Opteron 144 CAB2E 0542EPMW w. Zalman CNPS7000B Cu - 2 x 512Mb TwinMos PC3200 CL2.5 - Sapphire Radeon X800GTO2 @ XT PE - 2 x 200Gb Maxtor DiamondMax 10 samt 1x80Gb Maxtor DiamondMax 10 -

Permalänk
Medlem

Fontänpump? Hur ska man koppla slangarna till en sån? HUr bygger man ett cpu, gpu och nb-block då? Är det int viktigt att ha bra kylning på grafikminnena också? Eller räcker det med passivt på dem?

Visa signatur

Corsair 520w | Gigabyte EP42-DS3 | Core2Duo E8500 | 4GB PC6400 CorsairXMS2 | Powercolor HD4870 512mb | HP 22" w2216

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wheeliee
Fontänpump? Hur ska man koppla slangarna till en sån? HUr bygger man ett cpu, gpu och nb-block då? Är det int viktigt att ha bra kylning på grafikminnena också? Eller räcker det med passivt på dem?

Grafikminnena brukar klara sig rätt bra med passiv kylning. Dock är det såklart att rekommendera att kyla dem.

Visa signatur

Stek mer! - Flingor - Schampo
Överklockning är är lika överskattat som din dator är överklockad.

Permalänk
Medlem

Det är inget konstigt att bygga egen vattenkylning

Blocket borrar o fräser man ut, enkla block relativt lätt, lite mer avancerade kanske kräver finare utrustning..

Pump köper man i en akvarieaffär.

Radiator tar man värmepaket från en bil ex vis.

Så fick vi göra innan allt blev storindustri o alla småungar skulle kyla

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Världens bästa vattenblock för cpu användning, om inte någon skapade någonting nytt bakom ryggen på mig medans jag skrev det här, är Storm G7. Det är tillverkat av Cathar, en hobbist, med för mycket, eller för litet, fritid, beroende på hur man ser det. Eftersom han saknade maskin till det, är själva fräsjobbet utlagt på en mekanisk verkstad, men designen är inte mer komplicerad än att vem som helst som kan skapa egna fräsar, kan göra jobbet. För att klarifiera, det ger 1-3c's skillnad mot ett identiskt block i koppar...och är mycket riktigt i silver.

Det avancerade i Storm designen är inte fräsningen, utan designen, som var/är revolutionerande. Det finns en anledning till att Cathar blev uppsökt, och fick erbjudande om att sälja designen.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=Mr_B=-
Världens bästa vattenblock för cpu användning, om inte någon skapade någonting nytt bakom ryggen på mig medans jag skrev det här, är Storm G7. Det är tillverkat av Cathar, en hobbist, med för mycket, eller för litet, fritid, beroende på hur man ser det. Eftersom han saknade maskin till det, är själva fräsjobbet utlagt på en mekanisk verkstad, men designen är inte mer komplicerad än att vem som helst som kan skapa egna fräsar, kan göra jobbet. För att klarifiera, det ger 1-3c's skillnad mot ett identiskt block i koppar...och är mycket riktigt i silver.

Det avancerade i Storm designen är inte fräsningen, utan designen, som var/är revolutionerande. Det finns en anledning till att Cathar blev uppsökt, och fick erbjudande om att sälja designen.
B!

jag byggde världens sämsta kylare av ull! men inte fn har någon kontaktat mig!

Visa signatur

AMD X4 945ee @ 3,8 Ghz | Asus M3N-HT Deluxe | 8GB Corsair PC8500 | SLI: Asus + Gigabyte GTX 275 @ 696Mhz | 1TB+1TB Seagate 7200.12, Samsung F3 | X-Fi XtremeGamer | FD Define R2 | Corsair 750W | Dell 2209WA @ 75Hz | Windows 7 RC | www.minhembio.com/Camper | Datorn som Produktlista

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HAxxel
Men är det inte lite falshit att säga: "min CPU kylning är i silver"?

Eller varför inte: "Mitt CPU-block är i DIAMANT"

Diamant och nanorör av kol leder värmen riktigt bra, men nanorören leder endast värme i "rörets" riktning

Nanorör från Wiki....

Visa signatur

Min hemsida med galleri
[Tell me, and I forget. Show me, and I remember. But let me do, and I understand]
Hur hittar man saker på internet? Jo klicka på länken!

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tobb100
Eller varför inte: "Mitt CPU-block är i DIAMANT"

Diamant och nanorör av kol leder värmen riktigt bra, men nanorören leder endast värme i "rörets" riktning

Nanorör från Wiki....

Citat:

en god ledare av ström (1000 gånger bättre än koppar) och en bättre värmeisolerande förmåga än diamant

Isolerande är nog raka motsatsen till ledande... fast vad vet jag

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk

nanorör låter inte billigt :/

Visa signatur

Någon dator med tillhörande skärm

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bomber3
Isolerande är nog raka motsatsen till ledande... fast vad vet jag

Jo visst är det väl så, dock är det i två helt olika sammanhang

Visa signatur

GA-Z170X-G7 | i7-6700K | HyperX Predator 32GB | G1 Gaming 980 Ti
512GB 950 PRO | 2x850 EVO 500GB | 2x2TB HDD
CM Storm Scout II | Corsair AX860i | 3x Eizo Forris 24" | Logitech G19s

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bomber3
Isolerande är nog raka motsatsen till ledande... fast vad vet jag

Det är den svenska översättningen som är ******
Så när man tittar på den engelska wiki sidan så ser man att diamanter (och nanorör) är riktigt bra på att leda värme!

wiki:
Diamant
"Thermal properties
Unlike most electrical insulators, diamond is a good conductor of heat because of the strong covalent bonding within the crystal. Most natural blue diamonds contain boron atoms which replace carbon atoms in the crystal matrix, and also have high thermal conductivity. Specially purified synthetic diamond has the highest thermal conductivity (2000–2500 W/(m·K), five times more than copper) of any known solid at room temperature. Because diamond has such high thermal conductance it is already used in semiconductor manufacture to prevent silicon and other semiconducting materials from overheating."

Nanorör är säkert inte allt för billigt i dagsläget, men förhoppningsvis så kommer det bättre framställningsmetoder så att det kommer till masproduktion. Först då kan det bli tänkbart med dessa produkter för gemene man. Diamant är säkert inte heller så billigt

Visa signatur

Min hemsida med galleri
[Tell me, and I forget. Show me, and I remember. But let me do, and I understand]
Hur hittar man saker på internet? Jo klicka på länken!