Permalänk
Medlem

Myter om Intel Dual Core?

Hejsan!

Sitter just nu och funderar på att investera i nya datorgrejor, den gamla 1.5ghzarn börjar verkligen kännas trög och slapp i dagens nya spel och program.

Så därför gick mina tankar till Dual Core processorer, eftersom jag gärna vill investera mycket pengar i 3 viktiga delar av burken; CPU, Minnen, Grafikkort och sen kanske inte köpa det nyaste och värsta av de resterande komponenterna.

Aja , tillbaks till frågan, enligt mina vänner så har det varit en jäkla massa krashande och hängande av just Intel's dualcore processorer men inte AMDs X2, vilket jag tycker verkar konstigt förstås eftersom just Intel råkar vara min favorit av de två sen innan och aldrig nånsin haft problem förut med en Intel.

Är det sant eller snackar dom skit?
Föressten, om det nu är en myt bara och det inte är alls något problem med Intels Dual core, lite offtopic sådär, vilket moderkort rekommenderas då högt till den?
(Stor anledning att jag köper ny dator är Elder Scrolls: Oblivion, men enligt dom funkar inte alls Intels Dual core med det spelet heller utan hänger sig och krashar för citattecken, "alla").

Nån anledning jag borde fundera på AMD X2 istället förutom ~3-14% prestanda ökning?

Tack på förhand,
Fredde

Permalänk
Medlem

Det är AMD´s X2 som det varit problem med... Intels går klockrent som vanligt fast dom är lägre presterande...

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Ah ok, jättebra, tack för svar!
En följdfråga dock, läste i FAQ för DualCore att dom bara är ~2ghz + 2ghz, jag har en 1.5ghz nu men självklart överklockad åt det hållet är det en rejäl prestanda ökning ändå för mej då eller kan jag räkna det som en liten prestanda ökning ~500 mhz?

Inte riktigt förstått det där...
Ajustja, medans jag ändå skriver, om jag köper en processor Pentium D bla bla "Boxed", sitter kylblock och fläkten fastmonterad så jag inte får loss skiten? Kan jag använda processorn med några andra fiffiga kylblock och fläktar?

Intel Pentium D Dual Core 950 3.4GHz 2x2Mb 800MHz Boxed (with cpu-cooler!) Socket775, OBS! Kräver i945+ el. motsv. - Så här står det, om jag då köper ett moderkort med i955x, går inte det ihop då? måste jag leta efter ett moderkort med just i945+? (känns som en dum fråga, men frågar hellre en gång för mycket än tvärtom).

Som sagt, lite ringrostig, längesen jag köpte ny dator och inte sett många av dessa termer och nummer

tack på förhand,
Fredde

Permalänk
Medlem

Jag har en Pentium D 820 2,8 Ghz Vilket är den "långsammaste" i dual core serien.

Det är som skruvis säger, jag har ALDRIG haft problem och seriöst min dator har hängt sig kanske 2-3 gånger sen jag köpte den innan jul. Det är bra

Skall förklara lite så du förstår.

Jag tar min processor som ett exempel för den kan jag reletera till.

Om jag spelar ett spel och datorn inte gör någonting annat samtidigt, den laddar inte ner något, spelar ingen musik osv. Då är det ungf som att ha en P4 processor på 2,8 ghz. Eftersom en pentium d processor är en 2,8 + 2,8 och inte en 5,6 ghz processor. Den kan inte "dela på informationen" till två processorer utan varje program kör på en processor.

Om du däremot skulle bränna en skiva samtidigt som du spelade ditt spel skulle ditt spel spelas på ena processorn och skivan på andra, således skulle du få 2,8ghz till spleandet och 2,8 ghz till skivbränningen. Det är skillnaden, för hade du haft en P4 hade både bräninngen och spelandet varit på samma processor.

Om du går in på intels hemsida www.intel.com så förklarar dom det jättebra där.

Däremot finns det spel och kommer komma allt fler som kan utnyttja båda processorerna, och det är då fördelarna med en dual core verkligen kommer in.

Sen till din fråga om fläkten. Den sitter inte fast någge speciellt och är jätte lätt att byta.

Sedan skall du köpa 900 serien inte 800 som jag har. Det där med moderkortet kan jag inte svara på det får någon annan ta.

Visa signatur

C2D E6300@3Ghz|BFG 8800 GTS|Gigabyte DS4|3GB corsair 6400| 860 GB |550W Citera Mig

Permalänk
Avstängd

2ghz+2ghz=4GHZ men om du har en dualcore cpu kommer den inte motsvara 4ghz,många äldra programm kan bara andvända 1 kärna.

om du har dualcore kan du till exempel se på film ,ladda hem saker,ha msn på o spela spel samtidigt.

arkitekturen på en cpu har stor betydelse,en amd på 2ghz är bättre än dagens intel på 3ghz.
mhz är inte lika med prestanda!

skaffa inte intel nu! vänta någon månad tills deras nya cpu (conroe) kommer för den är mycket bättre än amds processorer då

sen kan du köpa ett 7900gt grafikkort för runt 3000kr nytt o det klarar oblivion bra,tänk även på att oblivion måste ha mins 1gig ram o gärna 2gb.

nätagg ska du också köpa nytt om du inte redan har ett som ger över 500w.

Permalänk
Medlem

Du är medveten om att Intel har en ny processorserie på G? Conroe nämligen..

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Men den där Conroe, vilka clockhastigheter ligger den serien på då? och vilka priser snackas det om?

Jo vet ju om att det är arkitekturen som spelar mycket roll, men klockhastigheten måste ju spela en stor roll, annars kan man väl lika gärna inhandla en 1 ghz amd nu då och ändå få snabbare än jag redan har?

Sen har jag nyss stött på ett problem (snyft)...
Letar ju ett moderkort med Sata-2 och 4xddr2 (ska inhandla 4gb ram) samt som har stöd för DualCore (Pentium D) och en snabb hårddisk (hört Sata2 är the shieet om man vill inhandla en snabb hårddisk), men efter att ha letat hela dan på Datorbutiken har jag inte funnit en enda, enda jag fann hade bara Sata-stöd

Aja, kanske ska vänta till Conroe då, men bäst för Asus att dom fixar ett moderkort med Sata2 då, annars får jag ju frispel om jag väntar så länge

Varför ett GeForce? Är inte X1900XTX 512 mb/DDR3 äg då? Eller är det nåt speciellt med det där GFeforce kortet?

Tack för att ni är så tålmodiga och förklarar för en nybörjare som jag
/fredde

Permalänk
Medlem

Klockhastigheten behöver nödvändigtvis inte säga mycket när vi inte pratar om samma kärnor (processorarkitektur). Det säger bara under vilken hastighet vad som händer. Det säger däremot inget om vad som faktiskt händer under en klockcykel. En Yonah kärna i 1,7GHz presterar till exempel bättre en en netburst processor (P4,P-D) på över 3GHz ... Ett annat exempel är att en Conroe 1,86GHz för väldigt lite pengar kommer prestera mycket bättre än vad de flesta processorna gör idag

Priser på Conroeprocessorer:

Det kommer många fler. Bl.a. en XE på 3,33GHz. Dom här processorna är så svala, så effektiva och så jävla snabba. Dom har redan slagit många rekord.

Om man inte överklockar är X1900XTX bäst. Den har även mest "ögongodis". Däremot kan man överklocka Nvidias kort så mycket att dom benchar bättre ....

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Entrecote
Du hade problem med din AMD X2, om jag minns det rätt så var det riktiga problemet moderkortet HP använde sig och inte processorn. Rätta mig om jag har fel.

---

Som ddaarruuddee säger. Köp hellre något ur 900 serien. Jag har såklart ingen erfarenhet av dem men jag tror att dessa är grymt underskattade.

---

Angående Conroe: Det finns en viss chans att dessa processorer är lite överskattade, de har marknadsförts på ett sätt som väcker misstankar. Jag minns hur ATI fantomlanserade X800 serien inför julhandeln -04, bara för att alla inte skulle köpa geforce kort. Jag menar att intel med diverse knep försöker sätta käppa i hjulet för AM2 lanseringen. Jag tror dock fortfarande att Conroe kommer ta prestandakronan tack vare diverse anandtech/xbitlabs artiklar.

Jag hänger inte med?

Vad är det du inte förstår? :S

Och ang. Conroe det som gör att vi vet att den är bra är att opartiska personer har testat den. Det finns gott om engineering samples som har testats av entusiaster och det går att konstatera att Conroe är grymt bra! Om du går in på xtremesystems.com har många redovisat sina resultat där, där kan du se det med egna ögon Rekord har slagits i både superpi och 3dMark tror jag.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gabriel15
2ghz+2ghz=4GHZ

felfelfelfel.. 2ghz + 2ghz = 2ghz + 2ghz och inget annat.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Entrecote
Du hade problem med din AMD X2, om jag minns det rätt så var det riktiga problemet moderkortet HP använde sig och inte processorn. Rätta mig om jag har fel.

Jag hade problem med moderkortet - korrekt... men det var inte det jag utgick ifrån... finns en patch just för X2 ägarna som åtgärdar vissa problem i spel..

www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?t=81429

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Det är AMD´s X2 som det varit problem med... Intels går klockrent som vanligt fast dom är lägre presterande...

Inte riktigt sant, när Intel's dual core var nya hade de problem med dem. Det var bla flera hårdvarusajter som hade problem att köra jämförande test mot AMD's processorer pga att Intel's processorer kraschade programmen efter ett tag.

Det är historia och fixat för länge sedan, men det är därför som det fortfarande cirkulerar rykten att Intel's dual-core är instabil.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WrongTarget
Inte riktigt sant, när Intel's dual core var nya hade de problem med dem. Det var bla flera hårdvarusajter som hade problem att köra jämförande test mot AMD's processorer pga att Intel's processorer kraschade programmen efter ett tag.

Det är historia och fixat för länge sedan, men det är därför som det fortfarande cirkulerar rykten att Intel's dual-core är instabil.

Japp, så var det säkert...

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ddaarruuddee
JOm jag spelar ett spel och datorn inte gör någonting annat samtidigt, den laddar inte ner något, spelar ingen musik osv. Då är det ungf som att ha en P4 processor på 2,8 ghz. Eftersom en pentium d processor är en 2,8 + 2,8 och inte en 5,6 ghz processor. Den kan inte "dela på informationen" till två processorer utan varje program kör på en processor.

Om det är pissigt kodade program är det så. Är programmen däremot multitrådade tas trådarna omhand av båda kärnorna.

Tyvärr har inte Microsoft orkat göra sina operativsystem ordentligt multitrådade ännu så man får inte ut så mycket som man borde ur en flerkärnad processor ännu.

Visa signatur

Tidigare medlem i signaturgruppen militanta Appleanvändare

Permalänk
Medlem

Åhh tack allesammans för era svar och förklaringar
Skulle kommit in i svarat massa igår men lyckades steka nätagget och fick precis tag på ett nytt.

Jag tror faktiskt ni har övertygat mej, jag tar och väntar på Conroe och inhandlar då även x1900xtx (som då troligen har blivit ännu billigare).

Iochmed att Conroe släpps, kommer moderkorten som stöder dessa processorer ha någon ny Ramstandard? Eller är det fortfarande DDR2 som gäller? (DDR-SDRAM)

Hörde nåt om att Windows Vista skulle ha fullt Multitråd stöd och det är ju faktiskt inte så hemskt långt in i framtiden

Angående det ni diskuterat runt processor arkitekturen på conroe, handlar det om nåt nytt sätt processorn arbetar på bara eller handlar det om nytt sätt att koda programmen så processorn arbetar bättre?
(T.e.x Conroe processor och väldigt gammalt program, fortfarande prestanda ökning från nuvarande Conroe eller handlar det om hur programmen är skriven med?)

Tack på förhand,
Freddan

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Entrecote
Jag har sett de där resultaten. Jag är bara väldigt medveten om hur mycket pengar storföretagen har satsat på att AM2 respektive conroe ska bli framgångsrika. Sådana här saker låter ibland helt enkelt nästan för bra för att kunna vara sanna. Det är sådana här siffor alla ser. http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?t=97593

Sen när man börjar läsa lite mer ser man sånt här, (samma tråd)
http://www.xtremesystems.org/forums/showpost.php?p=1419163&po...

Det är fortfarande en grym processor. Länkarna ovan är bara ett litet exempel, jag orkar inte jaga länkar resten av kvällen.

Hmm. Så FX-57@3.6GHz får 8145p medan Opteron 170@2.66GHz får 8347p? Jag antar att det beror på dubbeltrådningen. Därför är första jämförelsen ganska meningslös, då de jämför en singlecore AMD mot en dualcore Intel. No shit att den ena är snabbare om det är dubbeltrådat.

Dessutom är jag lite skeptisk till en sak. Nämligen hur sval Conroe egentligen är. Intel har ju satt 65W som TDP, vilket brukar vara ca 75% av max, vilket gör att den egentligen ligger en bit över.

AMD å andra sidan har satt 89W för sin X2, vilket snarare brukar vara en överdrift. X2 3800+ drar 58W vid standardhastighet och standardspänning. Dessa är ju dessutom 90nm jämfört mot Intels 65nm.

Jag är ingen fanboy dock. Jag väljer det som ger mig mest prestanda för pengarna, och speciellt i förhållande till effekten eftersom jag byggt en tyst dator. Synd bara att vare sig man går på Conroe eller AM2 så måste man byta både CPU, moderkort och ram.

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ddaarruuddee
Jag har en Pentium D 820 2,8 Ghz Vilket är den "långsammaste" i dual core serien.

Det är som skruvis säger, jag har ALDRIG haft problem och seriöst min dator har hängt sig kanske 2-3 gånger sen jag köpte den innan jul. Det är bra

Skall förklara lite så du förstår.

Jag tar min processor som ett exempel för den kan jag reletera till.

Om jag spelar ett spel och datorn inte gör någonting annat samtidigt, den laddar inte ner något, spelar ingen musik osv. Då är det ungf som att ha en P4 processor på 2,8 ghz. Eftersom en pentium d processor är en 2,8 + 2,8 och inte en 5,6 ghz processor. Den kan inte "dela på informationen" till två processorer utan varje program kör på en processor.

Om du däremot skulle bränna en skiva samtidigt som du spelade ditt spel skulle ditt spel spelas på ena processorn och skivan på andra, således skulle du få 2,8ghz till spleandet och 2,8 ghz till skivbränningen. Det är skillnaden, för hade du haft en P4 hade både bräninngen och spelandet varit på samma processor.

Om du går in på intels hemsida www.intel.com så förklarar dom det jättebra där.

Däremot finns det spel och kommer komma allt fler som kan utnyttja båda processorerna, och det är då fördelarna med en dual core verkligen kommer in.

Sen till din fråga om fläkten. Den sitter inte fast någge speciellt och är jätte lätt att byta.

Sedan skall du köpa 900 serien inte 800 som jag har. Det där med moderkortet kan jag inte svara på det får någon annan ta.

Pentium D 805 är den långsammaste på 2,66 GHz per kärna. Den är dessutom just nu mycket prisvärdare än en D 820. Du får en boxed D 805 för ca 1300 kr. Den klockar man utan större problem till mellan 3,4 och 4 GHz.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dunde
Pentium D 805 är den långsammaste på 2,66 GHz per kärna. Den är dessutom just nu mycket prisvärdare än en D 820. Du får en boxed D 805 för ca 1300 kr. Den klockar man utan större problem till mellan 3,4 och 4 GHz.

SKa vi vara riktigt pettiga så klockar den faktiskt till 4,16GHz enligt THG

Permalänk
Medlem

Fast då är den vattenkyld. Har det för att dom klarade upp till 3.8 Ghz med luftkylning.

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG B650E-F | Deepcool LT720 | Gainward Phantom RTX 4090 | 64 GB G.Skill Trident Z5 Neo RGB DDR5-6000 | WD Black SN850X | Lian Li Lancool 216 | Corsair RM1000x SHIFT | LG Oled LX3 (Flex) 42" | Roccat Kone Pro Air | Logitech G915 TKL Brown | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

Det var ju nån här på sweclockers som klarade 3700MHz med stockkylning.

Permalänk

Om trådskaparen önskade spela Oblivion på en dualcore har jag för mig att det finns en patch till Oblivion som delar upp belastningen över kärnorna.

Är inte helt säker dock, kan ha blandat ihop det med SLI patchen.

Visa signatur

1. MSI Z77A-GD65, Core i7-6700K, 16GB, GTX 1080.
2. Gigabyte EX58 Extreme, Core i7 920@4Ghz, 12GB 1300MHz Corsair, 4870X2.

Permalänk
Medlem

Det skulle ju vara skitbra egentligen. Då skulle den verkligen kunna prestera bra! Jag vill ha den patchen själv!!!!

Permalänk
Medlem

conroe under 2006q3 o när va d dx10 kommer?
visserligen kommer du o ha tid på dej o ändra ditt beslut om grafikkort men tänk på att godis du missar om du inte skaffar ett kort som inte klarar dx10, som ja har för mej släpps i "runt" oktober tillsammans med vista

Visa signatur

[DESKTOP] FD Define 7XL | VIII Dark Hero (EK-Monoblock) | 5950x | 128GB ECC | RTX3090 (Vector² ABP) | 2*2TB SN850 [SERVER] i5-13400 | 64GB | 108TB (raw)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tbax
conroe under 2006q3 o när va d dx10 kommer?
visserligen kommer du o ha tid på dej o ändra ditt beslut om grafikkort men tänk på att godis du missar om du inte skaffar ett kort som inte klarar dx10, som ja har för mej släpps i "runt" oktober tillsammans med vista

Enligt Microsoft (kollade upp det förra veckan) så släpps Vista till företag i November 2006 och till privatpersoner Januari 2007.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ickx
Om det är pissigt kodade program är det så. Är programmen däremot multitrådade tas trådarna omhand av båda kärnorna.

Tyvärr har inte Microsoft orkat göra sina operativsystem ordentligt multitrådade ännu så man får inte ut så mycket som man borde ur en flerkärnad processor ännu.

Öhh, du tänker på Windows 98 nu va

Seriöst så är XP och speciellt 2003 Server mycket bra på att hantera flera trådar, även 2000 och till och med NT4 var inte så dåliga.

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!