Hur ström snål är AMD jämfört med P4?

Permalänk
Medlem

Hur ström snål är AMD jämfört med P4?

Hej!

jag och en kompis pratade lite om att AMD är bättre (eller snarare att jag tycker och han tycker att P4 är bättre)

så sa jag att AMD är bättre för att den är ström snålare och då blir det mindre värme utveckling men han sa att det inte var så stor skillnad mellan en AMD och P4.

någon som vet hur stor skillnad det är på strömen och värmen på en P4 och en AMD?

Permalänk
Geeks
SweClockers

Googla lite snabbt och hittade siffror för Celeron (P4 Prescott borde dra ännu mer):

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem

Jo Intels P4or drar betydligt mer än AMDs A64or.

http://www.anandtech.com/cpuchipsets/showdoc.aspx?i=2736&p=10

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xphaze
Googla lite snabbt och hittade siffror för Celeron (P4 Prescott borde dra ännu mer):

http://www.xbitlabs.com/images/cpu/sempron-3000/cons-2.png

lol ..

Men strömförbrukningen ser jag personligen inget problem i sig.

Permalänk
Medlem

Personligen tycker jag låg strömförbrukning o låg temp är ett stort plus. En sval dator är en välmående dator

Permalänk
Medlem

är det normalt att en

AMD A64 2x4200+ ligger på 50grader när man spelar?

Permalänk
Medlem

När du spelar är det en hygglig temperatur. Närmar den sig 60 är det dock ett tecken på för svag kylning. Vid 70-75 bör datorn stänga av sig själv.

Visa signatur

Dator: C=64 med bandare och diskdrive.

Permalänk
Medlem

Som sagt, en Prescott-P4 drar förmodligen ännu mer än en Celeron D... illa.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Avstängd

Vill minnas att P4 3,0E (Prescott) låg på ~115-120watt

Visa signatur

[b]MSI K9N Neo V2 - AMD X2 5200+@3GHz - Corsair XMS2-6400 2X1024 Xtreme - Sapphire HD3870 512MB (855/1200)[/b]

Das Blogg. -Lira lite Gubb-CSS?. Moget?

Permalänk
Avstängd

en överklockad p4 dualcore är en mardrömm för många nätagg.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gabriel15
en överklockad p4 dualcore är en mardrömm för många nätagg.

Hmm, reagerade lite på din signatur, (dualsata2 därför jag inte kan klocka så högt)..
Kika runt lite HÄR, så kanske du hittar några nyttiga tips.. För ASRocks Dual SATA2 939 är definitivt inget dåligt MB för klockning.

Visa signatur

[b]MSI K9N Neo V2 - AMD X2 5200+@3GHz - Corsair XMS2-6400 2X1024 Xtreme - Sapphire HD3870 512MB (855/1200)[/b]

Das Blogg. -Lira lite Gubb-CSS?. Moget?