Permalänk
Medlem

Är detta Normalt?

Min databas ser ut så här just nu

Denna MySQL-server har körts i 0 dagar, 0 timmar, 12 minuter och 49 sekunder. Den startade den 22 maj 2006 kl 22:15

Frågestatistik: 36 604 frågor har skickats till servern sedan den startade.
Totalt--------ø per timme-----ø per minut----ø per sekund
90 k---------- 337,29 k--------- 5,62 k ----------- 93,69

alltså 93 frågor per sec

jag kan även säga att mitt internet går i cirka 1 kb/s när jag starta webservern.
och undrar även om det kan bero på detta? (Jag har 100/100)

Tacksam för hjälp och svar!

Visa signatur

Signatur raderad. Var vänlig läs våra regler (Fel: Se §7)

Permalänk
Medlem

vad använder du den till egentligen?..

Visa signatur

Intel Core i7-3770K | NVIDIA Geforce GTX 980 | 16 GB DDR3 | DELL P2415Q | DELL U2711 | DELL U2410

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MagnusL
vad använder du den till egentligen?..

Jag kör en torrent tracker.

Visa signatur

Signatur raderad. Var vänlig läs våra regler (Fel: Se §7)

Permalänk
Medlem

tbsource eller vad den heter drar ju en del, om du ens använder den, men det på 12 minuter, imponerade att den inte självantände :D! ~3000 querys per minut, hur många users har du?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CIC
tbsource eller vad den heter drar ju en del, om du ens använder den, men det på 12 minuter, imponerade att den inte självantände :D! ~3000 querys per minut, hur många users har du?

Vi är 10 000 användare.
Men vad är det som gör att mitt internet segar ner?
Kan jag ändra på nått?

Nån mer info som jag behöver visa?
Jag vissa lite av det som kanske kan vara nyttigt

Frågestatistik: 99 330 frågor har skickats till servern sedan den startade.

change db 5 k 14,96 k 5,15%
insert 189 581,04 0,20%
select 41 k 126,69 k 43,63%
update 16 k 50,44 k 17,37%

--------------------------------------Hanterare

Handler_read_rnd 6 k (6k står med rött)

Antalet efterfrågningar att läsa en rad baserat på en fix position. Detta värde är högt om du ställer många frågor som kräver sortering av resultatet. Du har förmodligen många frågor som kräver att MySQL avsöker hela tabeller eller du har föreningar som inte använder nycklar på rätt sätt.

Handler_read_rnd_next 641 k (641 k står med rött)

Antalet efterfrågningar att läsa den följande raden i datafilen. Detta värde är högt om du gör många tabellavsökningar. I allmänhet antyder detta att dina tabeller inte är riktigt indexerade eller att dina frågor inte är skrivna för att dra nytta av de index du har.

------------------------------------------Tabeller

Opened_tables 50 ( 50 står med rött)

Antalet tabeller som har öppnats. Om antalet öppnade tabeller är stort är förmodligen ditt tabellcache-värde för litet.

Table_locks_waited 20 (20 står med rött)

Antalet gånger som ett tabellås inte kunde förvärvas omedelbart och en väntan var nödvändig. Om detta värde är högt och du har prestandaproblem bör du först optimera dina frågor och antingen dela upp din tabell eller tabeller eller använda replikering.

Visa signatur

Signatur raderad. Var vänlig läs våra regler (Fel: Se §7)

Permalänk
Medlem

Ja du, men 10.000 aktiva användare.. :), fast är det mölijgt att servern orkar jobba så mycket så att den maxar brandbredden, låter inte troligt då jag inte ens kommer upp i 100 när jag ska flytta filer över lan, och det är ju bara en sak datorn gör då, här ska den ju göra, jag vet inte hura många, massor av beräkningar och saker, så en tracker med massor folk drar massor kraft. Fast trodde inte att den skulle äta så mycket branvidd. Kolla i koden till trackern ( om den nu är php/asp/liknade baserad ) ska du få se vad för tunga querys den kör för att svara på kilent-frågor om alla peers. 10.000! Hur får man så många användare ?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CIC
Ja du, men 10.000 aktiva användare.. :), fast är det mölijgt att servern orkar jobba så mycket så att den maxar brandbredden, låter inte troligt då jag inte ens kommer upp i 100 när jag ska flytta filer över lan, och det är ju bara en sak datorn gör då, här ska den ju göra, jag vet inte hura många, massor av beräkningar och saker, så en tracker med massor folk drar massor kraft. Fast trodde inte att den skulle äta så mycket branvidd. Kolla i koden till trackern ( om den nu är php/asp/liknade baserad ) ska du få se vad för tunga querys den kör för att svara på kilent-frågor om alla peers. 10.000! Hur får man så många användare ?

Nej alltså just nu är det 1500 peers pågrund av jäkla downtime och max 60 users inne samtidigt annars dör min lina.
Ispn säger att det kommer ut massa fel i paketen från servern så jag skulle kolla vad det är men det står still just nu på vad det kan vara.

Visa signatur

Signatur raderad. Var vänlig läs våra regler (Fel: Se §7)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CineFX
Nej alltså just nu är det 1500 peers pågrund av jäkla downtime och max 60 users inne samtidigt annars dör min lina.
Ispn säger att det kommer ut massa fel i paketen från servern så jag skulle kolla vad det är men det står still just nu på vad det kan vara.

Har du gjort trackern själv eller använda det något färdig, i så fall vilken?

Permalänk
Medlem

Om din ISP säger det är dåliga paket så bör du nog kolla dina nätinställningar och nätverksprylar.

Vad är det för platform ?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa
Om din ISP säger det är dåliga paket så bör du nog kolla dina nätinställningar och nätverksprylar.

Vad är det för platform ?

Linux slackware 10.2 är det.
och som jag sa så har jag testat att byta nätverks kort m.m
Så det beror inte på sql servern då?

Visa signatur

Signatur raderad. Var vänlig läs våra regler (Fel: Se §7)

Permalänk
Medlem

Detta kankse borde platsa i UNIX delen lite då.

Men om du kör 'top' och kollar vad alla processerna käkar.

36,000 frågor på 12 minuter är ju rättså rejält.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa
Detta kankse borde platsa i UNIX delen lite då.

Men om du kör 'top' och kollar vad alla processerna käkar.

36,000 frågor på 12 minuter är ju rättså rejält.

Så detta kan bero på att det är så mycket traffik?
Jag tror att det kan vara nått fel nånstans som skapar denna traffik?

Visa signatur

Signatur raderad. Var vänlig läs våra regler (Fel: Se §7)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CineFX
Så detta kan bero på att det är så mycket traffik?
Jag tror att det kan vara nått fel nånstans som skapar denna traffik?

Ja. Men somsagt. Kolla upp vilka processer som körs, och hur mycket de käkar. Kan även vara klokt att kolla hur mycke bandbredd som utnyttjas. t.ex med iptraf..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa
Ja. Men somsagt. Kolla upp vilka processer som körs, och hur mycket de käkar. Kan även vara klokt att kolla hur mycke bandbredd som utnyttjas. t.ex med iptraf..

Det är ungefär 200 kb/s ser jag nu.
Och ungefär 100 paket som skickas varje sec.

Visa signatur

Signatur raderad. Var vänlig läs våra regler (Fel: Se §7)