Permalänk
Medlem

Ett fel som ni nog aldrig stött på!

Jag köpte ett abit kn8 sli och ett xfx 7900gt 520m från komplett.

trodde först att mobot var total paj testade allt. det spann upp som det skulle och alla lampor på bordet lyste exact som dom skulle men jag fick ingen bild och ena cd läsaren lös konstant.
senare på kvällen så tänkte jag att jag inte brukar ge upp så lätt så jag plockade då ut batteriet ur mobot och monterade det sedan, trodde verkligen inte att det skulle gå.
MEN det startar direkt utan problem. jaha tänkte jag fixxat...eller?

Nej problemet kvarstår. om jag startar om datorn så fungerar det MEN sänger jag av datorn med knappen så startar den inte igen det blir precis som jag breskrivit ovan men om jag drar ur ström pluggen bak och väntar sisådär 10-20 sekunder så startar det upp utan problem och minns allt eftersom jag inte plockat ur batteriet.

förövrigt så är det superstabilt och fungerar utan några som hellst problem!

hårdvaran:
cpu: operton 144 @2.7ghz
minne: gskill @ 250mhz(ddr500)
hdd: 3st hdds 1st är sata
nätagg:antec neopower 480watt

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

det har jag varit med om. rma på mobo.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem

tar dom imot det då? för om dom testar och det startar då?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Har stött på liknande problem med samma moderkort..

Var en kund som köpt en hel dator av mig med samma moderkort han fick också nollställa BIOS varje gång och vi utförde alla olika möjliga tester, bytte ut grafikkort, hårddisk, minnen m.m. ... hans problem var att han inte kunde öppna sidor som innehöll JAVA bl.a .. till slut testade vi att byta ut processor och gissa vad som händer??? jo datorn fungerade klockrent. Processorn var en INTEL P4.

kan du ha samma problem?

Visa signatur

Fallis - A.K.A Grizzlybjörnen för luden kropp :D

Permalänk
Medlem

snackar vi om samma moderkort här? jag kör operton på mitt moderkort. så den stöder inte p4a.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Jag hade ett liknande problem, och då hade jag satt en distans för mycket under moderkortet så att det blev kortslutning.

Visa signatur

Opteron 165@2250Mhz, Asus 7900GT, 1.5Gb, 2*200Gb Seagate Barracuda

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SirMacke
det har jag varit med om. rma på mobo.

rma för en okunnig?

Permalänk
Medlem

ingen distans för mkt under och tror inte det är CPU'n eftersom den fungerar på mitt andra moderkort utan problem, har skickadt rma ansökan till komplett iallafall.
blir det kortis borde ju inte datorn starta alls?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Kortis/Glapp, kall-lödning. Kalla det vad du vill, defekt moderkort.

Permalänk
Medlem

ja, nu väntar jag bara på att komplett ska skicka sina reklamations instruktioner så jag kan få iväg mobot någongång.
glömmer aldrig när jag reklamerade ett agg till kylning.com, hade tappat bort kvittot och allt. deras svar: skicka hit agget, begärde inget kvitto eller så. fick ett nytt bara några dagar senare.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Hade liknande problem på mitt moderkort (DFI) och jag löste problemet genom att byta platser som minnena skulle sitta i (från dom gula till dom oranga på mitt moderkort), det kan inte vara någonting liknande på ditt kort?

Visa signatur

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]

Permalänk
Medlem

testade även det = ingen skillnad men tack endå!
har skickad iväg mobot nu så nu dröjer det väll några veckor antar jag...aja tråkigt att jag fick smak för mitt 7900gt kort, känns surt att det bara ska ligga där nu...

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk

Låter ungefär som det problemet jag hade. Starta om datorn gick bra men stänga av o starta direkt igen var omöjligt, var bara vänta några minuter innan man kunde starta igen. Funkade annars klockrent när den var igång.

Visade sig att det var nätagget som skulle bytas. Nåt att fundera på kanske.

Visa signatur

ASUS B450-f gaming||AMD Ryzen 3600||16Gb ram@3GHz||RTX 3080 10Gb||Dell S2721DGF||Logitech G305

Permalänk
Medlem

jag var tvungen att dra ut kabeln, nätagget har fungerat prima 1 det året jag haft det samt att det ligger en bit över specifikationerna(480 watt från antec)
samt att jag bara testade med de mest vitala delarna(cpu,bildkort,ramsticka)
men OM det skulle vara det skjuter jag mig själv i huvvet med en pistol!

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk

Mina problem började när jag byte från Barton till A64. Hade funkat klockrent innan men inte efter. Funkade dock med ett sunkigt q-tec 350W agg. Jag hade ett Antec 380W så borde inte varit för lite kraft iaf. Märkligt var det.

Kör nu med ett Tagan 430W och det funkar kanon.

Visa signatur

ASUS B450-f gaming||AMD Ryzen 3600||16Gb ram@3GHz||RTX 3080 10Gb||Dell S2721DGF||Logitech G305

Permalänk
Medlem

skulle vara extremt surt om det var aggets fel

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av davidrone
Låter ungefär som det problemet jag hade. Starta om datorn gick bra men stänga av o starta direkt igen var omöjligt, var bara vänta några minuter innan man kunde starta igen. Funkade annars klockrent när den var igång.

Visade sig att det var nätagget som skulle bytas. Nåt att fundera på kanske.

Jag hade samma problem med mitt KN8-SLI när jag fick det och samma lösning som du. Nytt nätagg så funkade det prima.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fallis
Har stött på liknande problem med samma moderkort..

Var en kund som köpt en hel dator av mig med samma moderkort han fick också nollställa BIOS varje gång och vi utförde alla olika möjliga tester, bytte ut grafikkort, hårddisk, minnen m.m. ... hans problem var att han inte kunde öppna sidor som innehöll JAVA bl.a .. till slut testade vi att byta ut processor och gissa vad som händer??? jo datorn fungerade klockrent. Processorn var en INTEL P4.

kan du ha samma problem?

Påstår du på fullt allvar att det satt en P4 på ett AMD-moderkort?

Visa signatur

Religion och vidskepelse är smittsamma psykiska sjukdomar, den biologiska motsvarigheten till datorvirus.
"-Pappa, pappa, idag firade vi födelsedag och hela dagis fick gå på McDonalds. - Vems födelsedag då? - En farbror som hette Lenin."

Permalänk
Medlem

var aggets fel TROR jag eftersom jag skaffade SLI i samma veva sen dess har den fungerat orkar inte kolla om det var agget eller kortet...

ulvenstein: han kanske var trött eller något?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.