Permalänk
Medlem

Har jag fått en sämre dator?

Hej,

På grund av tekniska problem ska jag få min dator utbytt. Min modell har dock utgått så jag får en något nyare.

Eftersom jag inte har koll på den nya processor-tekniken tänkte jag höra en sak med er.

Min tidiager dator var en pIII 2,8Ghz och den jag får nu heter nått i stil med "duo-processor T2400 1,88 Ghz".

Är den bättre än min förra processor? Det är ju lägre Ghz men står duo för att det är dubbla? Tacksam för svar!

Permalänk
Medlem

Har du fått en Core-Duo a´1,88 GHz har du fått en betydligt bättre processor än P3 på 2,8 GHz.

You should be celebrating
Klockfrekvens är inte allt. Antar att du fick en ny dator till det pris du betalade för din gamla?

Visa signatur

#1 AMD A64 3700+ KAB2E 2,8 GHz, 7950GT 512MB @ 600/1600, Abit KN8-Ultra, 1GB PC3200, Audigy SE, 160 GB, Hiper Type-M 530W.
#2 AMD A64 3500+ LEBBE 2,6 GHz, 6800LE @ 16,5 400/900. MSI K8N Neo2 Platinum, 512 MB PC3200, 80 GB, 300 Watt Suntek

Permalänk
Medlem

Självklart får jag en ny utan kostnad, inte mitt fel att deras grejer pajar

Måste kolla upp om det är en core-duo, finns det andra intel duo's? Eftersom klockfrekvensen är det ända jag känner till(lite överdrivet) så går jag på det och 1,88 är mindre än 2,88.. logik

Edit: Har kollat upp vad fraktsedeln säger.
Duo Processor T2400 (1.83Ghz, 2MB L2 cache, 667Mhz FSB)

Permalänk
Medlem

Det fanns väl inga P3:or på 2,8GHz? :S

Och, nej, absolut inte långsammare.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Parren
Det fanns väl inga P3:or på 2,8GHz? :S

vadå "väl"? att du ens tvivlar

Visa signatur

HTPC: Fractal Design Define R4, ASUS Z87-PRO, Intel i7 4770K, Crucial Ballistix Sport 16GB, MSI GeForce GTX 760, Creative Soundblaster Z, Pioneer VSX-527-K.

Laptop: ASUS X502CA-XX009H

Permalänk
Medlem

BMW, 4 hjul

Leksakståg, 16 hjul

Vilken är snabbast?

Visa signatur

[QX6700 @ 3.20Ghz - Tuniq Tower 120 - Abit IN9 32X MAX nForce-680i SLI - 4x1024 PC2-6400 Team Xtreem @ 800Mhz 3338 - GTX260 216 SLI @ 690/1440/2170 - 2x74GB Raptor - Tagan TurboJet 1100W - 6x TT Blue Led VR - CoolerMaster Stacker 830 Evolution - Samsung SH-S183A SATA - Dell UltraSharp 3007WFP-HC - Logitech Z-5500]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ettis
BMW, 4 hjul
http://www.bmw-klub.pl/news/ACS7/pic03.jpg

Leksakståg, 16 hjul
http://www.coco.cc/simg/5523.jpg

Vilken är snabbast?

Hehe, den var bra

Nej, men för att vara seriös, du har verkligen fått en mycket bättre processor i din nya dator. Det där med att man ska ha många mhz gällde för några år sen, nu är det annat som gäller.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ettis
BMW, 4 hjul
http://www.bmw-klub.pl/news/ACS7/pic03.jpg

Leksakståg, 16 hjul
http://www.coco.cc/simg/5523.jpg

Vilken är snabbast?

Haha, tack för svaret! Har du läst pedagogik?

Det fanns en tid då jag hade hyfsad koll på datorer, då var det Hz som räknades. Verkar vara nya tider nu, bra att bli lite upplyst!

Permalänk
Medlem

Du måste ju ha fått en komplett ny dator eftersom det är en helt annan sockel, väl? Hur är det med grafikkort och så, fick du nytt det med. Hela datorn kanske rent utav blev en riktigt fin gratis uppgradering?

Visa signatur

Stek mer! - Flingor - Schampo
Överklockning är är lika överskattat som din dator är överklockad.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av johle
Du måste ju ha fått en komplett ny dator eftersom det är en helt annan sockel, väl? Hur är det med grafikkort och så, fick du nytt det med. Hela datorn kanske rent utav blev en riktigt fin gratis uppgradering?

Jag har inte fått den än men tanken är att jag ska få en helt ny dator. Dock är grafikkort och hårddisk m.m. detsamma. Likadan DVD-läsare också, hade hoppats på en DVD-brännare men man kan väl inte få allt

Permalänk
Medlem

Okej. Skumt att du får samma grafikkort och så. T.ex. lär ju grafikkortet vara PCIe nu istället för AGP. Minnena lär ju vara snabbare också, samma mängd dock. Så datorn lär få ett rejält lyft. DVD-brännare skulle du ju kunna fixa själv lätt. Dock antar jag att du inte får öppna datorn, då blir det destå kärvare. Lyftet på CPU är dock en betydande förbättring.

Visa signatur

Stek mer! - Flingor - Schampo
Överklockning är är lika överskattat som din dator är överklockad.

Permalänk
Avstängd

Re: Har jag fått en sämre dator?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andersw
Hej,

På grund av tekniska problem ska jag få min dator utbytt. Min modell har dock utgått så jag får en något nyare.

Eftersom jag inte har koll på den nya processor-tekniken tänkte jag höra en sak med er.

Min tidiager dator var en pIII 2,8Ghz och den jag får nu heter nått i stil med "duo-processor T2400 1,88 Ghz".

Är den bättre än min förra processor? Det är ju lägre Ghz men står duo för att det är dubbla? Tacksam för svar!

En PIII på 2.8GHz skulle kunna vara riktigt snabb. Men dom finns inte i sånna frekvenser. Du menar P4 på 2.8GHz. Och en Core på 1.83GHz är inte bara ordentligt mycket snabbare, din har två kärnor som var för sig är snabbare än P4an. Med andra ord har du jäkligt mycket finare processor. Dessutom mycket svalare och med mycket bättre batteritid.

Permalänk
Medlem

men är det en bär bar då eller efter som det är core duo !?

Visa signatur

Workstation: Fractal Design Define R4, Core i5-3550, 16GB ram, ASUS P8Z77-V, GTX570, Corsair CX500M, 74GB WD Raptor+4,1TB HDD, 3x Dell P2314H.
Notebook: HP EliteBook 840, i7-4600U, FHD 14", 8GB ram, Samsung 840 PRO 256GB, Intel AC WLan, 4G-LTE.
Htpc: Raspberry pi med rasplex

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kade89
men är det en bär bar då eller efter som det är core duo !?

Eller kanske en sta tio n är?