Permalänk
Medlem

Asrock DUAL-939 SATA2 + SATA2 HD

Jag har precis köpt en ny hårddisk, en Hitachi T7K250 SATA2. Efter att ha installerat Windows XP på den nya håddisken, genom att ha SATA2 drivrutiner redo via en diskett under installationen, verkar allt fungera bra.

Men, en sak undrar jag över... I windows visas en ikon i systray för 'safe device removal' (tror jag det heter) för hårddisken. Precis samma sak som kommer upp när man t.ex. använder ett USB-minne.

Har jag gjort något fel, eller ska det vara så? Kan man inte få bort den ikonen? Jag har inte precis tänkt ta ur hårddisken den närmase tiden...

Mitt moderkort är Asrock DUAL-939 SATA2.

Permalänk
Medlem

Re: Asrock DUAL-939 SATA2 + SATA2 HD

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ansen
Jag har precis köpt en ny hårddisk, en Hitachi T7K250 SATA2. Efter att ha installerat Windows XP på den nya håddisken, genom att ha SATA2 drivrutiner redo via en diskett under installationen, verkar allt fungera bra.

Men, en sak undrar jag över... I windows visas en ikon i systray för 'safe device removal' (tror jag det heter) för hårddisken. Precis samma sak som kommer upp när man t.ex. använder ett USB-minne.

Har jag gjort något fel, eller ska det vara så? Kan man inte få bort den ikonen? Jag har inte precis tänkt ta ur hårddisken den närmase tiden...

Mitt moderkort är Asrock DUAL-939 SATA2.

Samma för mig..
Det är precis som man kan stänga av drivrutinen eller nått. Lite irriterande..

Permalänk
Medlem

Exakt samma för mig, dock har jag ett dfi ultra-d... detta är ett stort frågetecken för mig med?

Visa signatur

i5 4670K, 16GB ram, 1070GTX

Permalänk
Medlem

Har kollat runt lite på nätet och på andra forum, det verkar som detta händer med alla SATA2 hårddiskar eftersom dom har hot-swap stöd, d.v.s. man kan koppla ur dom när datorn är igång. Så det är väl WinXP som är lite konstigt designat, man hade kanske inte tänkt att det skulle finnas sånna hårddiskar när man skapade 'safe device removal' ikonen. Den bör ju i alla fall vara gömd för hårddiskar, hur ofta plockar man ut dom? Jag antar att man får leva med den ikonen... man glömmer den snabbt - det gör i alla fall jag.

Permalänk
Medlem

Hot-swap stöd är väl till för raid konfiguration så det går att byta en trasig
hårddisk utan att stänga ner nätverkssörvrar

Visa signatur

R-SON