Permalänk
Medlem

MOBO --->minne Fråga

de fleste Nya MOBO står att de kan ha:

4st 184-pin DIMM Dubbla DDR 400/333/266 kanaler Maximalt 4GB

- Innebär detta att dessa MÅSTE ha DDR2 Minnen? , antar Dubbla DDR är samma sak som DDR2 ...

- kan inte mina gammla DDR400mhz TwinMos passa ens då?
- eller är Mobo minnena bakåtkompatibla?

känns inge kul & "kasta" mina fina minnen=1gig

- Fråga 2 kan mitt gammla ATX 420Watt PSU passa moderna MOBOn?

Visa signatur

-- AMD Phenom2 X4 955, Gigabyte 790XTA-UD4, XFX HD 5830 1GB, X-Fi Platinum, 12GB Corsair, XMS3 HD = Samsung 1TB S-ATA 2 Mfl. Fractal Design Tesla 650W, Win7--

Permalänk
Medlem

Dubbla DDR är inte detsamma som DDR2, jag vet inte riktigt vad de menar med "dubbla DDR", men jag antar att de menar Dual Channel. Moderkort som stödjer DDR2 är inte heller bakåtkompatibla, dvs du kan inte sätta i ett DDR-minne i en DDR2-slot. Dels är det olika tekniker, dels är det inte samma slot.

Som svar på fråga 2 så är nog svaret mest troligt "ja".

Permalänk
Medlem

Tack för svaret. men de va JÄKLA trist å veta..

att man troligen Inte kan behålla de gammla minnena i dagens Mobo..

Visa signatur

-- AMD Phenom2 X4 955, Gigabyte 790XTA-UD4, XFX HD 5830 1GB, X-Fi Platinum, 12GB Corsair, XMS3 HD = Samsung 1TB S-ATA 2 Mfl. Fractal Design Tesla 650W, Win7--

Permalänk
Medlem

Du behöver inte alls uppgradera till DDR2, tekniken är inte mycket snabbare än DDR (om den ens är bättre). Så att köra på ett mobo med DDR funkar ju helt klart.

Permalänk
Medlem

OK tack.. Hörde även att AM2 med DDR2 minnen INTE ger resultat i bättre minnen OM inte CPU'n är Över 4000Mhz =/

dit ska int jag än ändå så.. (idag)

Visa signatur

-- AMD Phenom2 X4 955, Gigabyte 790XTA-UD4, XFX HD 5830 1GB, X-Fi Platinum, 12GB Corsair, XMS3 HD = Samsung 1TB S-ATA 2 Mfl. Fractal Design Tesla 650W, Win7--