Hur kommer jag åt bios på en gammal 8 MHz-dator?

Permalänk
Medlem

Hur kommer jag åt bios på en gammal 8 MHz-dator?

Hej allihopa jag har en gammal skrot dator här på 8mhz som jag vill klocka men jag kommer inte åt bios. När man startar dator så står det inget om det. finns det någon annan möjlighet att gå in i bios???

Permalänk
Hedersmedlem

*tråd flyttad och topic redigerad*

Permalänk

när den visa post eller där vid så tryck lite på del esc alla F kanpparna brukar oftast vara någon av de.. vet även att de varnågon gammal burk en kompis hade där man holde inne ctrl eller alt var de nog sen om de var en F knapp.. testa lite men va beräd på att du får posta många gånger

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Chansen att du ska kunna klocka datorn genom någon BIOS inställning är lika med noll. Det görs genom byglar direkt på moderkortet, om det nu ens går, väldigt tveksamt...

Visa signatur

Corruptio optimi pessima

Permalänk
Medlem

Tror inte du kan klocka i bios. Men är det en 286a ska det nog finnas ett turbo-läge som överklockar några MHz.

Permalänk
Medlem

x86or klockar man genom att byta ut klockan till den

Men varför vill du klocka en 8MHz dator, inte precis så att den kan köra nå bättre program och os efteråt

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Medlem

så pass gamla datorer brukar kunna ha en speciell diskett man måste använda för att komma åt bios-inställningarna. kolla på tillverkarens hemsida efter något liknande Boot Rom Disk, eller BIOS Setup DISK eller så.

De datorerna brukar klockas antingen via byglar eller genom att byta ut klockan/kristallen direkt på moderkortet

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem

är du seriös?! nåja om så är fallet så även om du kommer in i BIOS så kommer det inte gå att klocka. Tror det var först när P2'orna kom som det började gå att göra sådant i bios.. äldre än så är det bygling av moderkortet som gäller