Permalänk
Medlem

Ska jag vänta på Conroe?

Har blivit ställd inför ett rysligt dilemma nu. Jag har bestämmt mig för att köpa ny dator eftersom det är ohållbart att fortsätta med den jag har. Hdd:n är sprängfylld och processorn pallar inte mer. Det är inte helt enkelt att bara lägga till en hdd eftersom jag kör raid 0.

Jag hade precis bestämmt mig för att nu är det dax att köpa ny dator när jag började fråga runt lite. Alla jag pratar med säger att jag ska vänta på Conroe. Hur stor prestandaökning är det vi pratar om, är det så rysligt mycket att det verkligen är värt att vänta och dras med min 4.5år gammla dator i två månader till?

Valet står nu mellan att köpa en AMD X2 AM2 eller vänta och dra till med en Conroe. Det känns lite så också att det kommer nya saker hela tiden, så när väl Conroe släpps så kommer råden gå att vänta på nästa generation.

Visa signatur

Du är min fiende tills motsatsen är bevisad, och bevisbördan ligger hos dig.

Permalänk
Medlem

Läs nyheten som är på topp just nu...

Om uppgifterna om prissänkningarna stämmer, så lär det vara det största som hänt på marknaden på ett ganska bra tag... Därför borde du vänta.

Visa signatur

Gammal och gnällig

Permalänk
Medlem

När kan jag förvänta mig att Conroe släpps? Jag har fått uppfattningen att det är i juli. Hur ska man tolka detta? I början, i slutet, kan man förvänta sig förseningar?

Visa signatur

Du är min fiende tills motsatsen är bevisad, och bevisbördan ligger hos dig.

Permalänk

Läs föstasidan, 23 Juli.

Permalänk

Vänta på Conroe.
Om du inte orkar vänta så blir det billigare att köpa ett 939-system än AM2. AM2 är som 939-system fast med (dyrare) DDR2 minne.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Medlem

Känns som det blir en conroe då, fast 23 juli vågar man väl knappt lita på. AM2 processorerna ska ju vara släppta sen några dagar tillbaka, men de går inet att få tag på någon stanns, "på ingång" över allt.

Visa signatur

Du är min fiende tills motsatsen är bevisad, och bevisbördan ligger hos dig.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pSyChO
Känns som det blir en conroe då, fast 23 juli vågar man väl knappt lita på. AM2 processorerna ska ju vara släppta sen några dagar tillbaka, men de går inet att få tag på någon stanns, "på ingång" över allt.

Om jag vore du skulle jag bara _vänta_ på Conroe, och sedan välja det som är mest konkurrenskraftigt...

Om du får tre 939-system med FX60-processorer för en entry-level Conroe, så kanske det är bättre än att ta en Conroe eller AM2. Eller samma för Intels Pentium D-processorer för den delen...

Dvs. eventuell brist på Conroe på releasedagen behöver inte nödvändigtvis fördröja ditt köp... Du vill bara att prissänkningarna ska hinna slå igenom och _sen_ bestämma dig för vad du ska ha. Right?

Visa signatur

Gammal och gnällig

Permalänk
Medlem

Beror ju lite på hur viktigt pris är och om du kan vänta.
Conroe kommer att bli vassast när det kommer ut.

AMD lär svara med prissänkningar men det kan dröja till hösten, mycket beroende på hur pass tillgänglig Conroe blir i början.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lincoln
Du vill bara att prissänkningarna ska hinna slå igenom och _sen_ bestämma dig för vad du ska ha. Right?

Nä, jag vill ha Conroe speciellt efter man sett överklockningsresultaten.
Hur är det med dagens processorer, är de fortfarande multiplier låsta? Sist jag köpte fick man sitta och måla ihop bryggorna på processorn för att fixa det.

Visa signatur

Du är min fiende tills motsatsen är bevisad, och bevisbördan ligger hos dig.

Permalänk
Medlem

FX cpuerna är upplåsta, dom andra är låsta och går såvitt jag vet inte att låsa upp heller. Jag skulle absolut vänta på Conroe då den enligt preliminära testerna ska vinna rätt mycket över FX-62 t.o.m.!

Visa signatur

If you're havin' girl problems i feel bad for you son
I got 99 problems but a bitch ain't one

Permalänk
Medlem

Jag skulle köpa ett modekort som stöder Conroe samt en billig celeron eller liknande. Klocka den så långt det går. En Celeron D kostar 550kr, då slipper du stressa att köpa Conroe då den släpps och kan vänta ut första hysterin. Får säkert mycket bättre pris på conroen om du kan vänta lite du är ju inte den enda som gått och väntat på conroe kan jag säga.

Permalänk
Medlem

Det är iofs en lösning, kommer Conroe köra på 775 socketen då? Var precis inne och kollade på datorbutiken, där har de en socket 775 och en 775 BTX när man väljer processor, vad är skillnaden och är det samma moderkort som gäller på dom ändå?

Riskerar jag inte att om jag köper ett moderkort nu så är det inte "optimerat" för conroe så att jag missar en massa prestanda på att jag har ett gammalt moderkort? Kommer samma cpu-kylare att passa så att det är lika bra att köpa en rejäl direkt, eller är det bättre att vänta med det och köra med boxed så länge?

Visa signatur

Du är min fiende tills motsatsen är bevisad, och bevisbördan ligger hos dig.

Permalänk
Medlem

Conroe ska fungera med 775 sockel men det gäller att välja moderkort noga alla stöder inte conroe än. Fortfarande lite oklart vilka av dagens kort som stöder conroe, iallfall för mig. Du kommer med största sannolikhet kunna använda samma kylare då är samma moderkort.
Intel D975XBX 'Bad Axe' är ett kort som ska stödja conroe
http://www.hexus.net/content/item.php?item=5692&page=2

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Per_oxid
Conroe ska fungera med 775 sockel men det gäller att välja moderkort noga alla stöder inte conroe än. Fortfarande lite oklart vilka av dagens kort som stöder conroe, iallfall för mig. Du kommer med största sannolikhet kunna använda samma kylare då är samma moderkort.
Intel D975XBX 'Bad Axe' är ett kort som ska stödja conroe
http://www.hexus.net/content/item.php?item=5692&page=2

Det är bara rev 304 som stödjer Conroe och det är väldigt få av dom på marknaden. Se inlägget jag skrev i denna tråden för lite mer info:
http://www.sweclockers.se/forum/showthread.php?s=&threadid=59...

Permalänk
Discokungen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av optimuz
FX cpuerna är upplåsta, dom andra är låsta och går såvitt jag vet inte att låsa upp heller. Jag skulle absolut vänta på Conroe då den enligt preliminära testerna ska vinna rätt mycket över FX-62 t.o.m.!

Conroe Extreme Edition ska också vara helt upplåst.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem

Jo man får passa sig så man inte står med långnäsa då conroe kommer. Men snart lär vi veta vilka modekort som fungerar. Inte så att det står på försäljarnas sidor vilken revision de har direkt.
Det här ska stödja conroe(core duo) enligt asus
http://www.asus.com/products4.aspx?l1=3&l2=11&l3=0&model=1179...
och detta med
http://www.asus.com/products4.aspx?modelmenu=2&model=1178&l1=...

Permalänk

köpa en p3 månaden innan p4a lanseras är väll ändå inte smart byt ut p3 osv mot amd , conroe

Visa signatur

165 @ 2,8Ghz.. Asrock Dual.. Seasonic s12 600w.. 2GB Gskill PC4000 HZ .. Audigy 2.. Tunic Tower 120 (2x120mm)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Getttosmurf
köpa en p3 månaden innan p4a lanseras är väll ändå inte smart byt ut p3 osv mot amd , conroe

Du skriver osammanhängande. Vad menar du?

Visa signatur

Du är min fiende tills motsatsen är bevisad, och bevisbördan ligger hos dig.

Permalänk
Medlem

Det han menar är att det är dumt att köpa en nuvarande generation cpu när det bara är 1 månad kvar tills nästa gen. kommer ut

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pSyChO
Du skriver osammanhängande. Vad menar du?

menar att varför köpa en gammal cpu när den nya kommer om en måndad och är cirka 50% snabbare för ungefär samma kostnad.

är egentligen ett lätt beslut om du inte MÅSTE ha en dator nu.

Visa signatur

165 @ 2,8Ghz.. Asrock Dual.. Seasonic s12 600w.. 2GB Gskill PC4000 HZ .. Audigy 2.. Tunic Tower 120 (2x120mm)

Permalänk
Avstängd

Vad är Conroe? Aldrig hört talas om