Permalänk
Medlem

Vad är Prisvärd P4 478?

Har en 478 Intel Celeron 2.4 400MHz och skall uppgradera.

Funderar på Intel P4 2.4 FSB533 för 890:- eller 3.0 FSB800 för 1.600-1.800:- ca. (Butikspriser + Frakt).

Vad är Prisvärt?
Är Skillnaderna märkbara på 2.4 och 3.0?

Vill snabba upp Photoshop och Adobe Premiere i första hand.

Visa signatur

Intel Celeron 2.4 - 478, AsRock P4VT8+, 1GB RAMminne DDR400. 300 GB HDs, DVD NEC ND-3520A, E-MU 0404, Floppy | Gigabyte 865PE, P4 3.0, 512 RAM

Permalänk
Medlem

Ingendera. Skillnaden mellan P4orna är mestadels statistisk, det ännu högre priset motsvarar definitivt inte den lilla extra prestanda som fås ut.

En begagnad P4 på 2-3Ghz för 200-500kr kan givetvis ge en bra knuff, speciellt om du har en bokstavslös Celeron (dvs, inte D eller M), men nypriserna på så gamla chip får mig att fnissa. Eventuellt kan du fundera på att byta fler delar än bara CPUn.

Visa signatur

Dator: C=64 med bandare och diskdrive.

Permalänk
Hjälpsam

Bästa sättet att få en seriös knuff i Photoshop är en Pentium D 805 (dualcore 2.66ghz) + ASUS P5P800 SE moderkort.

Kostar totalt ca 2000:- och du kan behålla AGP gfxkort samt dina gamla DDR minnen.

Båda de programmen du vill ha den till stödjer SMT/Dualcore och får således ca 90% effektökning av att ha två kärnor jämfört med en, det kan jämföras med att ca 4,5-5GHz Pentium4 att arbeta med.

(PS. den processorn är dessutom ganska klockvänlig så du kan få ut mycket kräm för lite pengar där)

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Lånar tråden lite. Min bror har en p4 1,7ghz, och 1gb ram och 6600 256mb grafikkort. Det är riktigt låg fps i WoW med den datorn. Provar jag graffet i en dator med sempron 3000+ 1gb ram, så flyter de precis som de ska. Är det p4 processorn som gör att fpsen sjunker med mer än 25 jämfört med sempronen? Moderkortet stödjer max p4 2,6ghz. Om jag fixar en 2,6ghzare, kommer de flyta bättre då?

Permalänk
Medlem

Det är inte lönt att uppgradera din CPU så pass lite.

Hur mycket RAM har du? Om något så är Photoshop väldigt beroende av RAM när du jobbar med större bilder.

Visa signatur

Kunskap är en personlig upplevelse. Allt annat är bara information. /A. Einstein

Permalänk
Medlem

Byt till AMD. Ett Asrock 939 dual-sata2 och en 3200+ skulle göra susen det bör ju gå under en 2k eller?

Visa signatur

AMD 7800X3D | ASUS TUF X670E-PLUS | Corsair Vengeance DDR5 32GB EXPO | ASUS TUF 4090 OC 24GB |
Noctua NH-U12A | Corsair 4000D | Corsair AX1200W | Steelseries Apex 7 | Steelseries Sensei Ten | ASUS VG35VQ

https://github.com/Mariusz89B

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Spectryym
Byt till AMD. Ett Asrock 939 dual-sata2 och en 3200+ skulle göra susen det bör ju gå under en 2k eller?

I 2006 är det inte lönt att byta från intel till AMD

Permalänk
Hjälpsam
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Spectryym
Byt till AMD. Ett Asrock 939 dual-sata2 och en 3200+ skulle göra susen det bör ju gå under en 2k eller?

P-D 805 + moderkort är sju resor bättre för just honom för samma prislapp.

Och ja, helst 2gb ram är att föredra till bild/3d/animations redigering.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Bättre råd än Fluf 's kan du inte få på Swec.

Permalänk
Medlem

AsRocken tar MAX 1GB DDR400 nu, dock 2GB om jag körde med DDR333 (3GB med DDR266).

Varför ger den en högre Minneskapacitet med ett Långsammare minne?

Visa signatur

Intel Celeron 2.4 - 478, AsRock P4VT8+, 1GB RAMminne DDR400. 300 GB HDs, DVD NEC ND-3520A, E-MU 0404, Floppy | Gigabyte 865PE, P4 3.0, 512 RAM

Permalänk
Hjälpsam
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Esso
Bättre råd än Fluf 's kan du inte få på Swec.

Kram <3 Esso med

Asrock+AMD är lite halvkul. Men med det föreslagna AMD paketet skulle du få ca +50% prestandaökning i dina applikationer. Mitt förslag till ungefär samma pris ger ungefär +150% prestanda i samma applikationer. Inte så mycket att fundera över (nästan enda tilfälle i hela min swec historia som jag föreslår en Intelprocessor, men detta är det absolut bästa valet för just dig just nu)

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fluf
(nästan enda tilfälle i hela min swec historia som jag föreslår en Intelprocessor, men detta är det absolut bästa valet för just dig just nu)

Du ska inte oroa dig för att vi skulle glöma det iheller... har tagit en print screen för säkerhets skull..

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk

Intel prescott 2.8/3.0ghz med HT är den jäkligt skön s478 CPU !

Visa signatur

Fina datorn: CPU: i7 sandybridge 2600K 3.4ghz Turbo 3.8ghz | Moderkort: Maximus-Extreme-IV | GPU: Asus 780GTX | SSD: 128gb 840pro x2 raid0 | nuclear power plant: Corsair hx1000w | Minne: 16GB 1600mhz corsair vengeance.

Permalänk
Hjälpsam
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gymnasie.elev
Intel prescott 2.8/3.0ghz med HT är den jäkligt skön s478 CPU !

Benägen att inte hålla med. Mycket heldre en Northwood i samma hastighet med HT, svalare och bättre prestanda. Prescots under 3.5ghz är ganska menlöst, det är först på högre hastigheter det gör någon skillnad.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Om det står mellan dom CPUerna trådskaparen valde skulle jag tagit 2.4an.
Den är extremt klockvänlig om man har ett moderkort som funkar att överklocka med.

Visa signatur

2500K @ 4.6<> 16Gb RAM <> Gigabyte Radeon 6970 OC <> 2*OCZ Vertex 3 120Gb

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mikerrer
Om det står mellan dom CPUerna trådskaparen valde skulle jag tagit 2.4an.
Den är extremt klockvänlig om man har ett moderkort som funkar att överklocka med.

Håller med. AMD är mer för spel anser jag. Det är stor skillnad på P4 och Celeron. I ditt fall skulle jag gå på en P4.

Visa signatur

Nätagg: Fractal Design 1000W Platinum CPU: i7 4790k 4,4ghz RAM: 16gb GPU: Palit 1080

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MooDHooDs
I 2006 är det inte lönt att byta från intel till AMD

Anglofiering av språket är underbart...suck.

I vart fall är det inte dumt att köpa en AMD nu eftersom det senare kommer en snabbare Intel. Conroe kommer ändå inte att passa hans gamla moderkort.

Permalänk
Avstängd

inte helt säker men om han köper en 805 och ett P5D800 (eller vad det hette) ska det funka med conroe.

rätta mig om jag har fel

Permalänk
Hjälpsam
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maez
inte helt säker men om han köper en 805 och ett P5D800 (eller vad det hette) ska det funka med conroe.

rätta mig om jag har fel

Fel, I865 chipsettet kan inte hantera Conroe, 965 är att föredra där (även om 975 tydligen skall funka också).

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

min 3.0 prescott vaknar först till liv runt 3.6ghz känns det som vid klockning faktiskt.

Visa signatur

| Arctic Cooling T1 | X2 3800 + Zalman 7700-alcu | Asus A8N-SLI Deluxe | Kingston ValueR. PC3200 4*512 |
| GB HD2600 512mb |

Permalänk
Hjälpsam
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WmB
min 3.0 prescott vaknar först till liv runt 3.6ghz känns det som vid klockning faktiskt.

Netburst a'la Prescott i sin essé. Arkitekturen som är designad för att fungera som bäst mellan 3,5-4,5GHz, dock som alldrig orkade upp till de hastigheterna med rimliga omständigheter.. tyvärr..

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

"En begagnad P4 på 2-3Ghz för 200-500kr kan givetvis ge en bra knuff"

Visst, Show me where!
Har bara sett priser på över 700:- begagnad.

Intel Celeron D 345 3,0GHz finns för 581:- i butik, 704:- med frakt.
Ett prisvärt alternativ till P 4 Prescott 2.4GHz - 478, 533MHz som nu går på 1000 - 1300:- + frakt i butik?

Visa signatur

Intel Celeron 2.4 - 478, AsRock P4VT8+, 1GB RAMminne DDR400. 300 GB HDs, DVD NEC ND-3520A, E-MU 0404, Floppy | Gigabyte 865PE, P4 3.0, 512 RAM

Permalänk
Avstängd

Jag har en ntel Celeron 2.8 om du e sugen?

Permalänk
Medlem

Vad för Celeron? D?

Hur gammal är den?

Är det bara en vanlig och då bara uppgradera 0.4 Mhz är det troligen inte värt med Frakt och allt.

Vad skall du ha för den? Du har stängt av mailkontaktmöjlighet via detta forum.

Och skulle prestandaökningen vara märkbar?

Visa signatur

Intel Celeron 2.4 - 478, AsRock P4VT8+, 1GB RAMminne DDR400. 300 GB HDs, DVD NEC ND-3520A, E-MU 0404, Floppy | Gigabyte 865PE, P4 3.0, 512 RAM