Permalänk
Medlem

PCBygge Opteron144 + AGP Moderkort

Mors.

Skall bygga mig en ny dator och har gjort detta innan vid några tillfällen så jag är inte helt ny på området. Är måttligt insatt i märken och modeller men har inte riktigt gått in på djupet till varje enskild del.
Har bestämt mig för att köra på Opteron 144 cpun och ett AGP moderkort eftersom jag nyligen köpt ett 6600GT.
Har ett par TwinMOS 512DDR400-minnen också.

Eftersom jag inte lever på den saftigaste budgeten och gärna prioriterar annat än datorn i första hand så har jag köpt saker månad för månad, har nu råd att lägga lite mer så finns det ett bra moderkort som passar perfekt för 1500 så får det väl vara värt det

Så den egentliga frågan är bara vilket moderkort jag skall välja.
Var på väg att köpa ett MSI K8N NEO-2 nForce3 kort men fick senare höra att mina minnen kanske inte stöds på det.
Vet inte om DFI har några kort till s939 med AGP, har i alla fall inte hittat något.

Som sagt, vill helst inte byta något av det jag redan har.

Hjälp!^^

Visa signatur

I/O-Master 5000 @ 77GHz - 512kb tvärlatensminne - VengeanceXtremeDeathboard Socket-666 - Radeon RV100 DDR

Permalänk

Jag skulle faktist rekomendera asrock dual.. med agp och pci-e.. klockar väldigt bra faktist.. och kostar inte alls mycket.. bara att byta bios till ocw beta så klockar det mycket bra..

Visa signatur

E6750@3,46Ghz| Asus pk5| Crucial PC8500@1066Mhz 4096MB|ATI 4870 | Samsung syncmaster 225bw

Permalänk
Medlem

Yes, har själv ett sådant i en annan dator hemma. Fungerar finfint. Jag har inte testat att klocka dem men några stabilitetsproblem i standardklock har jag itne upptäckt. Datorn är på 24/7.

Visa signatur

Stek mer! - Flingor - Schampo
Överklockning är är lika överskattat som din dator är överklockad.

Permalänk
Medlem

DFI har ett kort också Lanparty nF3 Ultra-D.
Det kortet eller MSI kortet du funderade på ska båda vara bra agp kort till s939.
Jag har själv nF3 Ultra-D och det är lite strul att få allt att fungera men sen jag väl fått till saker och ting så fungerar det fint :), clocken finns i sig. Det klarar ca 330 i HTT innan det dör, tyvärr vill inte min 144:a gå lika långt.

Vet inte hur de står sig mot ASrock dock.

Mvh Markus

Permalänk
Medlem

Har kollat in ASRock kortet lite och det är en jävla massa fixande med BIOS och det verkar inte alltid som moderkortet presterar vad det lovar.
Blev i alla fall ett MSI K8N Neo2 nF3

Tack för alla svar

Visa signatur

I/O-Master 5000 @ 77GHz - 512kb tvärlatensminne - VengeanceXtremeDeathboard Socket-666 - Radeon RV100 DDR

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DokujiN
Har kollat in ASRock kortet lite och det är en jävla massa fixande med BIOS och det verkar inte alltid som moderkortet presterar vad det lovar.
Blev i alla fall ett MSI K8N Neo2 nF3

Tack för alla svar

Jag satt i precis samma funderingar Nytt 6600 GT AGP som jag inte ville avveckla.
Köpte därför mig en Opteron 144 samt MSI K8N Neo2 nF3 som jag fick hem igår.......

För att göra en lång historia kort så hade jag MEGA strul med att klocka över huvudtaget vid 208 ! FSB så gick den inte ens igenom POST.

Lösningen ? Efter många timmars fibblande så tror jag har funnit något som fungerar NEDGRADERA till BIOS 1.8 (Kortet kom med 1.B = URKASS , har prövat 1.9 = inge bra)

fick upp det till 230 FSB imorse innan jag var tvungen att dra till jobbet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maar
Jag satt i precis samma funderingar Nytt 6600 GT AGP som jag inte ville avveckla.
Köpte därför mig en Opteron 144 samt MSI K8N Neo2 nF3 som jag fick hem igår.......

För att göra en lång historia kort så hade jag MEGA strul med att klocka över huvudtaget vid 208 ! FSB så gick den inte ens igenom POST.

Lösningen ? Efter många timmars fibblande så tror jag har funnit något som fungerar NEDGRADERA till BIOS 1.8 (Kortet kom med 1.B = URKASS , har prövat 1.9 = inge bra)

fick upp det till 230 FSB imorse innan jag var tvungen att dra till jobbet.

Har lite problem nu med, ligger och kör på 230 FSB(2070MHz), har låst AGPn (67) men kommer inte högre, inte ens om jag drar upp vcore.
Blir nog ny bios för mig med

Visa signatur

I/O-Master 5000 @ 77GHz - 512kb tvärlatensminne - VengeanceXtremeDeathboard Socket-666 - Radeon RV100 DDR