Permalänk

RAM, 2 eller 3 GB

Det är som så att jag ska skaffa mig en ny dator, och då undrar jag hur mycket minne jag ska gå på.
Ska jag ta 2 GB eller ska jag safta på med 3 GB? Är det något som kräver 3 GB minne nu eller snart kommer göra det? Annars verkar ju 2 GB vara mer än nog för att kunna lira det mesta i så höga inställningar som man vill.

Om det har någon inverkan ser resten av system ut såhär:
AMD X2 4600+
ATi X1800 XT 512MB
2x250GB HDD 7200RPM

Visa signatur

Procrastinators; rulers of tomorrow.
Klicketh!

Permalänk
Medlem

om du skall spela så räcker nog 2gig, om du skall göra riktigt tung datorhantering så kanske du behöver mera, det du behöver veta är att winxp inte kan allokera mer än 2gig till ett program, om man inte kör 64 bitars versionen eller kommer köra med windows vista.
jag kör med 3 gig, program kan inte roffa åt sig mer än 2gig var, men då är det 1gig över till systemet som gör det äkligt snabbt att byta program mm, även att man har tunga saker uppe.

Visa signatur

AMD 939 X2 4600+ | asus A8N-VM CSM | TwinMOS 2*1024 DDR400 cl3 | Silverstone SG01 + Tagan easyconnect 430w | Creative SB live | WD160GB + WD200GB +WD MYBOOK ES 250GB | NEC DVD-brännare | Samsung 913b(TFT) + 753s(CRT) | WACOM Intuos3 a4 |

Permalänk
Medlem

kan alldrig ha för mycket ram hehe. Jag har 4Gb nu lika bra det. kör dock linux så märker igen direckt skillnad så sett men jag använder i bland en 2Gb som ramdisk till att cacha vissa arbeten i villket resulterar i snabbare multitask prestanda då disken är ledig till annat.

Permalänk

Eftersom jag primärt ska spela på den, alternativ bild och filmredigering så låter det ju som att 2 GB räcker. Skulle behovet uppstå skulle jag ju kunna öka på utan större problem. Tack för svaren!

Visa signatur

Procrastinators; rulers of tomorrow.
Klicketh!

Permalänk
Medlem

Yes, två gig räcker till spel... jag har i alla fall inte märkt av några större minnesbegränsningar.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pa1983
kan alldrig ha för mycket ram hehe. Jag har 4Gb nu lika bra det. kör dock linux så märker igen direckt skillnad så sett men jag använder i bland en 2Gb som ramdisk till att cacha vissa arbeten i villket resulterar i snabbare multitask prestanda då disken är ledig till annat.

fungerar det som 2gb cache??

Permalänk
Medlem

2GB ram lär du klara dig på länge...

Men ett tips är att ta en 4400+ istället. Den har dubbelt så mycket cache-minne. Och så kan du klocka upp den 200 Mhz och ha en processor med prestanda liknande en 4800+

pch så sparar du en tusing

Visa signatur

Kan starkt rekommendera Honeygain. Dela din internetuppkoppling och få betalt. Används inte för något konstigt utan saker som SEO, Ad verification och App testing.
Använd gärna min länk så får du $5 att starta med :)
https://r.honeygain.me/PONTU9D128

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wilwarin
om du skall spela så räcker nog 2gig, om du skall göra riktigt tung datorhantering så kanske du behöver mera, det du behöver veta är att winxp inte kan allokera mer än 2gig till ett program, om man inte kör 64 bitars versionen eller kommer köra med windows vista.
jag kör med 3 gig, program kan inte roffa åt sig mer än 2gig var, men då är det 1gig över till systemet som gör det äkligt snabbt att byta program mm, även att man har tunga saker uppe.

Kanske lite gory detail men man kan ändra detta lite. Lägger man till växeln /3GB (har för mig det skrevs så) i boot.ini så får program möjlighet till 3GB men 1 GB för systemet.
Dock måste programmen vara skriva och veta om detta för att kunna använda det har jag för mig.

Blir intressant att se i x86 plattformens slut om spel kanske börjar kräva denna växel för att fungera bra (dvs spelen har som krav att man ska ha mer än 2 GB till just spelet).

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JAZIP
2GB ram lär du klara dig på länge...

Men ett tips är att ta en 4400+ istället. Den har dubbelt så mycket cache-minne. Och så kan du klocka upp den 200 Mhz och ha en processor med prestanda liknande en 4800+

pch så sparar du en tusing

Har en som sagt endast 2800+ just nu kan man försiktigt klocka lite lätt på den i låt oss säga speedfan? Kommer jag märka någon skillnad eller är det mest nummer på skärmen som skiljer sig och jag riskerar bara att få det instabilt ?
Tack