Permalänk

OS X Leopard?

Nån som fått nån info, bilder etc om OS X 10.5 (Leopard)? Det ska ju släppas om ett halvår drygt. Allt av intresse ^^

Visa signatur

ASUS P5Q Pro | Core 2 Duo E8400 | 4GB Corsair XMS2 1066Mhz CL5 | XFX GeForce GTX 260 216SP 55nm | Corsair VX450W | Intel X25-M G2 80GB Retail | 500GB Samsung Spinpoint | DVD-RW | Dell U2311H | Benq FP241W | Philips 200WP7ES | Windows 7 RTM | Samsung ML-1640

Permalänk
Medlem

Re: OS X Leopard?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av sthlmskille82
Nån som fått nån info, bilder etc om OS X 10.5 (Leopard)? Det ska ju släppas om ett halvår drygt. Allt av intresse ^^

Ryktet säger att det kommer vara ett upplösningsoberoende GUI. Men vem vet. Vi kommer få veta massor om det på WWDC.

Visa signatur

Mina boktips: Clean codeHead First Design PatternsHead First Object-oriented Analysis and Design
Innovation distinguishes between a leader and a follower. — Steve Jobs

Permalänk
Medlem

Re: Re: OS X Leopard?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av DrRotmos
Ryktet säger att det kommer vara ett upplösningsoberoende GUI. Men vem vet. Vi kommer få veta massor om det på WWDC.

Det tog länge innan dom fixade.

Visa signatur

"Linux användare, släng er i väggen, fast ni har ju tillräckliga problem med MacOSX som är ett kommersiellt fungerande nix system till skillnad från Linux." - Meme, 2005-07-22 22:10
Självutnämnd expert inom mobil kommunikation.
Solaris Vs Linux, An indepth view. | Halflife.nu

Permalänk

Re: Re: OS X Leopard?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av DrRotmos
Ryktet säger att det kommer vara ett upplösningsoberoende GUI. Men vem vet. Vi kommer få veta massor om det på WWDC.

när är wwdc?

Visa signatur

ASUS P5Q Pro | Core 2 Duo E8400 | 4GB Corsair XMS2 1066Mhz CL5 | XFX GeForce GTX 260 216SP 55nm | Corsair VX450W | Intel X25-M G2 80GB Retail | 500GB Samsung Spinpoint | DVD-RW | Dell U2311H | Benq FP241W | Philips 200WP7ES | Windows 7 RTM | Samsung ML-1640

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: OS X Leopard?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av sthlmskille82
när är wwdc?

Första träffen på Google: 7-11 augusti.

http://developer.apple.com/wwdc/

Visa signatur

MacBook Air

Permalänk
Medlem

Vad innebär upplösningsoberoende?

Allt ska renderas med distans genom OpenGL eller något?

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: OS X Leopard?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av rezuth
Det tog länge innan dom fixade.

Innan de fixade ett upplösningsoberoende GUI?

Mja, kanske, men om det släpps i Leopard så kommer de fortfarande att vara först med det. Vistas GUI är förresten inte upplösningoberoende, så Microsoft lär ju inte få ut något sånt på många år.

För er som inte vet vad ett upplösningsoberoende GUI är, så handlar det om att de sakerna som finns på skärmen (text, menybars osv.) ska vara lika stora oavsett hur stor skärm man har, och vilken upplösning man har på skärmen.

Som det är nu så är det ju så att om man har en väldigt pixeltät skärm så blir allting väldigt litet på den.

Visa signatur

Mina boktips: Clean codeHead First Design PatternsHead First Object-oriented Analysis and Design
Innovation distinguishes between a leader and a follower. — Steve Jobs

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Re: OS X Leopard?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av DrRotmos
Innan de fixade ett upplösningsoberoende GUI?

Mja, kanske, men om det släpps i Leopard så kommer de fortfarande att vara först med det. Vistas GUI är förresten inte upplösningoberoende, så Microsoft lär ju inte få ut något sånt på många år.

För er som inte vet vad ett upplösningsoberoende GUI är, så handlar det om att de sakerna som finns på skärmen (text, menybars osv.) ska vara lika stora oavsett hur stor skärm man har, och vilken upplösning man har på skärmen.

Som det är nu så är det ju så att om man har en väldigt pixeltät skärm så blir allting väldigt litet på den.

För att sätta det i perspektiv. Moster Agda ska kunna redigera sin film på apple 30" utan att behöva förstoringsglas

En annan fördel är att text som är av högre dpi blir mycket bättre för ögonen att läsa. Infom en snart framtid kan vi kanske närma oss den tryckta texten och då är det riktigt bra.
Fast sen finns det juh folk som (har normal syn) gillar små menyer och texter.
Så ja hoppas verkligen att apple låter en ändra storleken på ui't. Fast de vore juh otroligt korkat om man inte kan.

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Re: OS X Leopard?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av DrRotmos
Innan de fixade ett upplösningsoberoende GUI?

Mja, kanske, men om det släpps i Leopard så kommer de fortfarande att vara först med det. Vistas GUI är förresten inte upplösningoberoende, så Microsoft lär ju inte få ut något sånt på många år.

För er som inte vet vad ett upplösningsoberoende GUI är, så handlar det om att de sakerna som finns på skärmen (text, menybars osv.) ska vara lika stora oavsett hur stor skärm man har, och vilken upplösning man har på skärmen.

Som det är nu så är det ju så att om man har en väldigt pixeltät skärm så blir allting väldigt litet på den.

Vista har varit upplösningsoberoende i flera år nu

Visa signatur

"Linux användare, släng er i väggen, fast ni har ju tillräckliga problem med MacOSX som är ett kommersiellt fungerande nix system till skillnad från Linux." - Meme, 2005-07-22 22:10
Självutnämnd expert inom mobil kommunikation.
Solaris Vs Linux, An indepth view. | Halflife.nu

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Re: Re: OS X Leopard?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av rezuth
Vista har varit upplösningsoberoende i flera år nu

Och det kommer antagligen ta flera år innan det släpps med

Visa signatur

as it was in the beginning so it shall be in the end

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Re: Re: OS X Leopard?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av rezuth
Vista har varit upplösningsoberoende i flera år nu

Knappast, ingenting som använder rasterikoner exempelvis är upplösningsoberoende på riktigt.

Dessutom så fungerar tydligen inte Vistas upplösningsoberoende särskilt bra.

Lite läsning på ämnet:
http://www.atrevido.net/blog/PermaLink.aspx?guid=2e30c985-696...

Visa signatur

Mina boktips: Clean codeHead First Design PatternsHead First Object-oriented Analysis and Design
Innovation distinguishes between a leader and a follower. — Steve Jobs

Permalänk
Medlem

Kan ju nämnas att Tiger har funktioner för att vara upplösningsoberoende också, bara det att dom är inaktiverade.

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bogg
Kan ju nämnas att Tiger har funktioner för att vara upplösningsoberoende också, bara det att dom är inaktiverade.

Vilka är de, och var hittar man dem?

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Re: Re: OS X Leopard?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jazzil
För att sätta det i perspektiv. Moster Agda ska kunna redigera sin film på apple 30" utan att behöva förstoringsglas

En annan fördel är att text som är av högre dpi blir mycket bättre för ögonen att läsa. Infom en snart framtid kan vi kanske närma oss den tryckta texten och då är det riktigt bra.
Fast sen finns det juh folk som (har normal syn) gillar små menyer och texter.
Så ja hoppas verkligen att apple låter en ändra storleken på ui't. Fast de vore juh otroligt korkat om man inte kan.

Är det inte bara att ändra till en lägre upplösning? Fast då ändras ju kvalitén på bilden kanske en aning. Är det sådant som inte ändras i leopard då om jag fattat rätt?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Isbjörnen Igor
Vilka är de, och var hittar man dem?

finns lite överallt, bland annat där:
http://www.interact-sw.co.uk/iangblog/2005/05/20/tigerresolut...

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Re: OS X Leopard?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av DrRotmos
sakerna som finns på skärmen (text, menybars osv.) ska vara lika stora oavsett hur stor skärm man har, och vilken upplösning man har på skärmen.

Okej, ingen funktion jag är intresserad av då. När jag kör hög upplösning är det för att få plats med mer. Mer arbetsyta.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av rezuth
Vista har varit upplösningsoberoende i flera år nu

Jasså? Var kan jag köpa Windows Vista då?

Permalänk

Re: Re: Re: Re: Re: OS X Leopard?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa
Jasså? Var kan jag köpa Windows Vista då?

Kan det inte ha funktionen även om det inte går och köpa?
(...även om jag förstår vad du menar)

Visa signatur

"Knowledge amplification. What he learns, we all learn. What he knows, we all benefit from."

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Re: Re: Re: OS X Leopard?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av KentRoyal
Kan det inte ha funktionen även om det inte går och köpa?
(...även om jag förstår vad du menar)

Mjo, men om jag har förstått det rätt så var NeXTStep också resolution independent.

/Adrian

Visa signatur

Medlem i signaturgruppen Appleanvändare för ett fritt SweClockers.

Permalänk

Re: Re: Re: Re: Re: OS X Leopard?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jazzil
För att sätta det i perspektiv. Moster Agda ska kunna redigera sin film på apple 30" utan att behöva förstoringsglas

En annan fördel är att text som är av högre dpi blir mycket bättre för ögonen att läsa. Infom en snart framtid kan vi kanske närma oss den tryckta texten och då är det riktigt bra.
Fast sen finns det juh folk som (har normal syn) gillar små menyer och texter.
Så ja hoppas verkligen att apple låter en ändra storleken på ui't. Fast de vore juh otroligt korkat om man inte kan.

Är det bara sakerna i os x leopard som kommer vara så? tex en websida: kommer bilder/text etc vara lika stort oavsett upplösning? isf vore det det grymmaste inom datorvärlden nånsin!

Och som en tidigare person i tråder påpekade: att kunna ändra storleken på UI:et manuellt vore kung!

Visa signatur

ASUS P5Q Pro | Core 2 Duo E8400 | 4GB Corsair XMS2 1066Mhz CL5 | XFX GeForce GTX 260 216SP 55nm | Corsair VX450W | Intel X25-M G2 80GB Retail | 500GB Samsung Spinpoint | DVD-RW | Dell U2311H | Benq FP241W | Philips 200WP7ES | Windows 7 RTM | Samsung ML-1640

Permalänk
Medlem

Här är lite info:

http://junk.frontslash.org/2006_06_exclusive_keynote_small.mp...

Ja, den är fejk...

Edit: Länken fungerar bättre nu.

Visa signatur

Ryzen 7 3700x | ROG X470-F Gaming | Corsair 16GB 2666MHz/CL18 | GTX 1070 Ti 8GB | 250 GB M.2, 2TB MLC SSD, 2TB 7200rpm | RM750x | DeepCool Matrexx 55 | AOC 24G2U

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xerent
Här är lite info:

http://junk.frontslash.org/2006_06_exclusive_keynote_small.mo...

Ja, den är fejk...

En Mac Pro Cube hade smakat^^

Är det btw nån som vet hur man kan kontakta the higher heads @ Apple i USA? Har en fläskefet idé för dom som jag vill dela med mig av!

Visa signatur

ASUS P5Q Pro | Core 2 Duo E8400 | 4GB Corsair XMS2 1066Mhz CL5 | XFX GeForce GTX 260 216SP 55nm | Corsair VX450W | Intel X25-M G2 80GB Retail | 500GB Samsung Spinpoint | DVD-RW | Dell U2311H | Benq FP241W | Philips 200WP7ES | Windows 7 RTM | Samsung ML-1640

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sthlmskille82
Är det btw nån som vet hur man kan kontakta the higher heads @ Apple i USA? Har en fläskefet idé för dom som jag vill dela med mig av!

De tar inte emot förslag från allmänheten angående förslag på nya produkter.

Visa signatur

Ryzen 7 3700x | ROG X470-F Gaming | Corsair 16GB 2666MHz/CL18 | GTX 1070 Ti 8GB | 250 GB M.2, 2TB MLC SSD, 2TB 7200rpm | RM750x | DeepCool Matrexx 55 | AOC 24G2U

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xerent
De tar inte emot förslag från allmänheten angående förslag på nya produkter.

Då kan dom dra åt helvete

Visa signatur

ASUS P5Q Pro | Core 2 Duo E8400 | 4GB Corsair XMS2 1066Mhz CL5 | XFX GeForce GTX 260 216SP 55nm | Corsair VX450W | Intel X25-M G2 80GB Retail | 500GB Samsung Spinpoint | DVD-RW | Dell U2311H | Benq FP241W | Philips 200WP7ES | Windows 7 RTM | Samsung ML-1640

Permalänk
Medlem

Är det inte meningen att man ska kunna ändra upplösning/storlek på allt efter eget behag? :S

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sthlmskille82
Då kan dom dra åt helvete

tror knappast de är ensamma om att ta lätt på "skitbra" ideér från massa människor som tycker de kommit på en bra ide :D:D

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fog
Är det inte meningen att man ska kunna ändra upplösning/storlek på allt efter eget behag? :S

Troligtvis kommer du enkelt att kunna stänga av det.

Visa signatur

Medlem i signaturgruppen nyliberala datahakkare med POSIX-kompatibla system.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fog
Är det inte meningen att man ska kunna ändra upplösning/storlek på allt efter eget behag? :S

Saken är juh den att om du inte kör din tft display i max upplösningen så kommer bilden att inte bli lika skarp (undantaget är hälften, fjärde del osv.)
Som det är idag om Moster agda ska läsa text på en 30" så får hon ställa ner upplösningen och går miste om mycket av värdet i displayen ... men Leopard däremot så kan hon hålla högsta upplösningen men ändå har stora ikoner och text vilket är mycket bättre för ögonen att titta på.

När displayer i framtiden anser att 2000 linjer är en barnlek så skulle en skärm vara oehört waste av transistorer eller helt omöjlig att kolla på, därför måste man ha ett system där man kan skala ui't. Vi har precis bara fått se gränsen av när denna övergång är ett måste men den kommer, tro mig.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sthlmskille82
En Mac Pro Cube hade smakat^^

Är det btw nån som vet hur man kan kontakta the higher heads @ Apple i USA? Har en fläskefet idé för dom som jag vill dela med mig av!

Vad var det för superidé som de inte tänkt på då?

Visa signatur

Behind every great fortune there is a crime. - Honoré de Balzac
simonb @ irc

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Movement
Vad var det för superidé som de inte tänkt på då?

Kan jag ju inte säga. Jag vill ju ha cred för den! Men jag tror på fullt allvar att Apple hade lyssnat på den idén bara jag fick tag på dom. Det är en genialisk idé! Produkten jag tänkt ut (den är färdigdesignan i mitt huvud in i minsta detalj) hade fått Apple att öka sina marknadsandelar, då produkten är i min mening det enda som saknas i deras produktfält - och det är kanske den absolut VIKTIGASTE produkten i deras produktfält.

Nåja, lyckas nån komma över Steve Jobs (lr nån annan på Apple hehe ) mail adress så får ni gärna ge mig den ^^

Visa signatur

ASUS P5Q Pro | Core 2 Duo E8400 | 4GB Corsair XMS2 1066Mhz CL5 | XFX GeForce GTX 260 216SP 55nm | Corsair VX450W | Intel X25-M G2 80GB Retail | 500GB Samsung Spinpoint | DVD-RW | Dell U2311H | Benq FP241W | Philips 200WP7ES | Windows 7 RTM | Samsung ML-1640

Permalänk
Medlem

steve@mac.com

Det är hans .Mac adress.

Visa signatur

Medlem i signaturgruppen nyliberala datahakkare med POSIX-kompatibla system.