Permalänk

Suck suck, skitkort?

Jahapp, då hängde sig min nya burk då, baserat på ett asus A8N32-SLI-deluxe. Och det kan man ju inte acceptera (mitt i natten, ingen last alls). Eller hängde och hängde sig, nätverket slutade funka, det gick inte att läsa från några diskar eller köra nått program, men det gick att få en ny rad i konsollen genom att trycka på enter.. (linux alltså)

Kortet är lite konstigt på andra sätt också, ofta startar det inte när man slår på strömmen (även om fläktarna etc går igång). Och en av kylflänsarna verkar vara lite böjd i ett hörn (?). Man får trycka på reset-knappen en gång för att den ska gå igång.

Så jag tänkte byta till ett

MSI - Socket 939 - ATX nForce 4 Ultra (K8N DIAMOND PLUS) - PCI-E / 2x16x SLI

Verkar det vettigt?

Permalänk

Låter som ett måndagsexemplar. Kortet vad jag vet är funktionellt och bra.

Permalänk

Jo, jag brukar ju försöka köpa de bästa grejerna, såvitt jag vet. Det kan ju vara värmerelaterat? Jag har dragit ut alla chassifläktar, ska se om jag kan provocera fram en hängning på det sättet..

Det känns som om nått på moderkortet gick fel, låter det som rätt diagnos?

(inga felmeddelanden från operativet, det brukar man ju annars få rättså mycket av så fort den öht upptäcker nått)

Så jag byter väl moderkort då. När du säger att det är bra kort, menar du asuskortet eller msi-kortet eller båda?

Permalänk
Medlem

Kan va att systemet får för lite ström.. vad har du för nätagg och vad är resten av komponenterna?

Visa signatur

"I do not know with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones." -Albert Einstein

Permalänk

Kan vara, men jag tror inte det (just nu kör jag med ett tagan 580w, tidigare har jag provat med ett silverstone 600w, som iofs hade lite glapp i kontakterna, det var därför jag bytte ut det..)

Jag har rättså mycket diskar i maskinen, 10st. Men inget grafikkort (värt att räkna med). Dock ett separat kontrollerkort.

Jag är väldigt tacksam för alla åsikter som jag kan få. Det kändes nästan som om nått på moderkortet dog och tog 2 av diskarna (de som sitter på moderkortets sata-platser) och nätverkskortet med sig. Dock funkade tangentbordet och skärmen fortfarande, jag kunde skriva ls innan allt tvärdog

Så kortet känns lite skakigt, eftersom det heller inte bootar så bra. Nått fel med strömförsörjningen på moderkortet? Dåliga kondensatorer? Iofs kanske ovanligt på ett nytt kort.

Jag är lite paranoid med sånthär, som nån kanske märker ;).

Permalänk

Tycker du ska titta på Abits kort istället för MSI, Abit har ett fint kort heter KN8 SLI om du ska ha sli annars finns det som ultra. billigare.

Visa signatur

[size="1"]Signatur raderad, max 3 rader i size 1. Läs reglerna. - Vicotnik[/size]

Permalänk
Medlem

har du kopplat in kabeln från nätagget som har fyra pinnar ovanför processorn?

edit: bild

Visa signatur

|Athlon 64 3000+ @ 2520mhz, Thermaltake Big Typhoon| |Gainward 6600GT 256mb, Zalman VF900-cu| |A8N-SLI Deluxe| |2 x 1024mb Corsair CMX1024-3200C2 @ 230mhz 3-3-3-8 1T| |Chieftec Dragon Midi| |Tagan Easycon 430W|

Permalänk
Avstängd

Skräm inte upp mig nu, har just köpt ett asus A8N32-SLI-deluxe. Jag e så less på att datorn krånglar

Permalänk

Jodå, allt är inkopplat (tom extraströmkontakten som de har på mitten av moderkortet). Och allt rullar när det väl går igång, tills det hänger sig, efter nån vecka. Jag har provat att dra ut alla chassifläktar också, och det höjde bara tempen med 5 grader, ingen annan skillnad.

Det ska ju dock vara ett bra kort, så jag vet inte om det bara är nått konstigt med mitt. MSI-kortet kommer på måndag, så vi får se hur det går med det.

Permalänk
Avstängd

Har du på datorn i en vecka och den inte hämger sig är det väl riktigt bra?

Permalänk

Njae, jag kör linux på den, så jag räknar med att den ska kunna hålla sig igång ett halvår i alla fall. Och sen vill man ju att den ska starta igen om strömmen går...