Nyintroducerad AMD FX-62 får stryk av ”Conroe”

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MOrKiz
Det finns ju ett flertal tester där de visar vad den går för i komprimering/encoding, även där vinner den stort. Talar vi om spel så är den åtminstonde 15% snabbare i högre upplösning.

http://www.hothardware.com/viewarticle.aspx?articleid=794&cid...

Komprimering/encoding är självklart något annat och det har jag inte ens ifrågasatt.

Baserar du de 15% på det där testet? Det är ju fortfarande ingen skillnad på tex 100fps i snitt och 150fps i snitt. Det som kan vara skillnad är lägsta FPS, men det går inte att få fram genom att bara se snittet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JackBlack
Komprimering/encoding är självklart något annat och det har jag inte ens ifrågasatt.

Baserar du de 15% på det där testet? Det är ju fortfarande ingen skillnad på tex 100fps i snitt och 150fps i snitt. Det som kan vara skillnad är lägsta FPS, men det går inte att få fram genom att bara se snittet.

Tja, det finns fler tester att gå efter...

http://www.anandtech.com/tradeshows/showdoc.aspx?i=2713&p=2

http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?t=95021

http://www.pcper.com/article.php?aid=219&type=expert <-- nog en av de mer intressanta

http://www.gdhardware.com/hardware/cpus/intel/conroe/001.htm

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JackBlack
Komprimering/encoding är självklart något annat och det har jag inte ens ifrågasatt.

Baserar du de 15% på det där testet? Det är ju fortfarande ingen skillnad på tex 100fps i snitt och 150fps i snitt. Det som kan vara skillnad är lägsta FPS, men det går inte att få fram genom att bara se snittet.

Jo precis för funktionen för att beräkna fps i ett spel är att de som har 150fps har mindre än de som har 100fps om det skulle sjunka till 50fps. <- Otydlig mening...

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem

Gillar det inte att det var så stor skillnad.

Relativt sett så är det ju en stor del av de som verkligen har koll som har kört med AMD nu, och de kommer vara snabba att byta till Intel nu när skillnaden verkar bli så stor.

Nä, har varigt lite orolig för det här. Får se hur det utvecklar sig.

Föredrar att AMD ligger snäppet före intel av den anledningen att jag vill se två stora aktörer och inte en megastor och en jätteliten. Men när jag själv köper så har jag inte råd att resonera så utan då blir det vad som är bäst för mig och det ser ju ut att bli intel tag framöver.
Som tur är behöver jag inte köpa ny processor på drygt ett år skulle jag tro så förhoppningsvis så har AMD kommigt ikapp och förbi då.

Permalänk
Medlem

Skont att det antligen gar framot pa processormarknaden. Den har statt bra still ett tag om man jamfor med grafikkortsmarknaden. Kanske det ar vart att uppgradera min gamla dammiga Athlon XP prolle

Permalänk

Den du pekade på var nog den enda intressanta. De övriga hade alldeles för höga FPS för att man skulle kunna säga något.

Men sedan tyckte jag det testet talade lite tvärt emot testet som denna tråd syftar på. Samt en del andra tester tex detta:

http://www.xbitlabs.com/articles/cpu/display/cpu-games2_4.htm...

Men det är ju vissa skillnader mellan testerna. Kan Conroe prestera nästan 25% mer i prestanda vid så höga grafikinställningar som det är i testet du länkar till så är det ju riktigt bra, jag tvivlar dock lite på det testet.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av strumpan2k
Jo precis för funktionen för att beräkna fps i ett spel är att de som har 150fps har mindre än de som har 100fps om det skulle sjunka till 50fps. <- Otydlig mening...

Jag förstår vad du menar men vad lägsta FPS är vet man inte om man inte tittar på just det. Det är helt individuellt från spel till spel hur stora skillnader det är mellan högsta och lägsta FPS.
__________________

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo

Nä, har varigt lite orolig för det här. Får se hur det utvecklar sig.

AMD ska gå över till 65nm teknik i början av 2007. I och med Conroe så skulle jag gissa på att de kommer göra allt för att lansera det så tidigt som möjligt. Jag tror inte Intel hinner ut med ännu en serie procssorer innan AMDs 65nm, som skulle innebära en enorm prestanda-skillnad jämfört med Intels Conroe som kommer snart. På så sätt så bör bara Intel sitta med ledningsflaggan säkert i några månader.

Jag tror detta kom lite som en chock för AMD. Hade de vetat detta långt innan så hade de nog skjutit på AM2 och släppt den tillsammans med deras kommande 65nm istället redan i höst. Men så blir nog inte fallet.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk

Jag ser gärna Intel gå i konkurs, men inte än. Nån måste ju pressa priserna
även om inte Intel har varit mest kända för det.

Visa signatur

AMD FTW

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ,Atomizer,aaaa
Jag ser gärna Intel gå i konkurs, men inte än. Nån måste ju pressa priserna
även om inte Intel har varit mest kända för det.

suck att man ens kan tänka så...

Visa signatur

Stationär: Ubuntu GB DQ6 P35 | Q6600 | 4GB ram Corsair 2*2gb 800mhz (3.5gb) |1tb SATA + 500gb SATA + 250gb SATA | Sparkle 9800gt Passiv
Laptop: Lenovo 3000 v200 | Ubuntu |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MOrKiz
Pricing: The current road-map pricing is as follows:

Core Extreme Edition Series - 1333MHz FSB, EM64T, EIST, VT, SSE4
Core Extreme Edition - 3.33GHz, 1333MHz FSB, 32+32KB L1, 4MB L2, Dual Core, TDP 95W - $999 - Q3

Core E6000 Series - 1066MHz FSB, EM64T, EIST, VT, SSE4
Core E6800 - 2.93GHz, 1066MHz FSB, 32+32KB L1, 4MB L2, Dual Core, TDP 65W - $720 - Q4
Core E6700 - 2.67GHz, 1066MHz FSB, 32+32KB L1, 4MB L2, Dual Core, TDP 65W - $529 - Q3
Core E6600 - 2.40GHz, 1066MHz FSB, 32+32KB L1, 4MB L2, Dual Core, TDP 65W - $315 - Q3
Core E6400 - 2.13GHz, 1066MHz FSB, 32+32KB L1, 2MB L2, Dual Core, TDP 65W - $240 - Q3
Core E6300 - 1.86GHz, 1066MHz FSB, 32+32KB L1, 2MB L2, Dual Core, TDP 65W - $210 - Q3

Core E4000 Series - 800MHz FSB, EM64T, EIST, SSE4
Core E4200 - 1.6GHz, 800MHz FSB, 32+32KB L1, 2MB L2, Dual Core, TDP 45W - $___ - Q3

Väldans fint med priser. Dock så var det liknande priser på deras nuvarande cpuer innan de kom. Och de stämmer! Dell köper cpuerna till de priserna, och privatpersoner köper dem till skyhöga priser. Tror att det blir samma sak den här gången.
Hur som hellst lär jag inte köpa en cpu från intel inom de närmaste 10 åren. Har bara haft problem med deras cpuer.

Visa signatur

Intel E8400 @ 3.9ghz | Asus P5E | 4x2gb Corsair Dominator TWIN2X | Gigabyte GeForce GTX 460 OC 1GB | Western Digital Velociraptor 320gb | 4x1.5TB blandad lagring | Corsair VX 550w | Lian Li A71FB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JockeTC
Väldans fint med priser. Dock så var det liknande priser på deras nuvarande cpuer innan de kom. Och de stämmer! Dell köper cpuerna till de priserna, och privatpersoner köper dem till skyhöga priser. Tror att det blir samma sak den här gången.
Hur som hellst lär jag inte köpa en cpu från intel inom de närmaste 10 åren. Har bara haft problem med deras cpuer.

Så du är en av dom som pga att du haft ett dåligt köp inte kommer köpa igen? Du kommer alltså medvetet investera i en sämre cpu för att du inte uppskattade deras äldre? Jag tror den korrektra SweC termen för detta är fanboyism.

Btw1: Så borde du hålla dig ajour med nyhetsflödet. Intel slutar med sina stora OEM rabatter.

Btw2: Använde Intel processorer från 1989 fram till 2002-03. Hade aldrig några direkta problem med dom. Vad gjorde du för något?

Permalänk

Mysigt Sitter för tillfället och kramar på en P4 2.6ghz med HT Hoppas att en uppgradering till conroe e6600 + ett gtx8900(eller hur siffrorna nu ska vara) kommer att ge mig en gedigen fartökning

Permalänk
Avstängd

Då blir det nog en Core E6600 för mig.

Hur är det med moderkorten? Vilken sockel kommer conroen vara till?

Visa signatur

All datorprestanda kan jämföras i kronor och ören (kr/poäng). Exempel: Prestanda/krona på grafikkort | www.intrnet.se