Permalänk

Minne

Jag har nyligen köpt Oblivion och jag kan bara ha det på medium Quality.. Men när jag har det så laggar spelet. Så nu tänkte jag prova att skaffa lite mer minne på datan. Men jag kan ju tyvärr inget om minne så jag tänkte fråga om lite hjälp.

Min data för tillfället.

Fujitsu Siemens

Moderkort: Fujitsu Siemens D1826-G

Bildskärm: Samsung SyncMaster 910N/912N/913N [19" LCD]

Grafikkort RADEON X700 SE (256 MB)

Processor: Intel(R) Pentium(R) 4 CPU 3.20GHz

Ram Minne: 2x512 pc3200

Hårddisk: 232 Gb

Det var lite om min dator. Skall investera minne så fort som möjligt. Om ni vet att något mer fattas till Oblivion så skriv gärna det med.

Uppskattar svar så fort som möjligt

Tack på förhand

Permalänk
Medlem

Jag tror ditt grafikkort inte är det bästa att spela Oblivion med. Dock så kräver det spelet rätt mycket ram minne med.

Visa signatur

<(.__.<)

Permalänk

Har du märkes minnen? eller NoName?
ddr eller ddr2? du får ta reda på vilket slags minne du
kan köra på ditt moderkort. Det jag kan rekomendera är
att köpa 2 av dom snabbaste märkes minnena då dessa
arbetar tillsammans bättre än 2 NoName. (ca 20% bättre kräm )
Men dessa kostar dock lite mer....

T. ex: om ska du ha 2048 i minne så ska du ha 2st 512 till av
samma märke, om du har så många platser på moderkortet.
men oftast så har de 4 st.
Om dina minnen är noname så är det ju en kostnadsfråga
Om du vill köpa ett helt nytt kitt med minnen. Köp då 2 st 1024 minnen av de snabbaste typen du kan ha, märkes minne såklart.

Permalänk

1024 MB (PC3200 DDR SDRAM)
Det är det som står. Som sagt vet jag inte mycket om minne men jag hade inte tänkt att köpa allt nytt.. tänkte köpa 1024 mb till i ram.. något förslag på vad för märke man ska köpa ?

Permalänk
Avstängd

Jag har A-DATA och dom är ju billiga och bra.

Har en lite fråga också
Kollarman på DDR minnen står det alltid på infon om minnet: DDR SDRAM. Ett DDR minne kan ju inte fungera tilsammans med SDRAM så varför står det så?

Permalänk
Medlem

Det heter dator och inte data.

Corsair Value Select är prisvärda minnen.

Visa signatur

Intel Core i7 965 EE @ 4 GHz
Foxconn BloodRage X58
ATI HD 4870 + Accelero S1 Rev2 + 2st Zalman 120mm

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tjalve
Det heter dator och inte data.

Ne det heter A-data...
http://www.adata.com.tw/
http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=1024DDRAD400

Permalänk

ok.. har fått lite tips nu.. men om jag köper ett av dessa minnen.. då har jag ju 2 gig i ram.. Men kommer mitt grafik kort att räcka då till t.ex. Oblivion ? Eftersom min data ska användas till detta mestadels.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Danne888
Ne det heter A-data...
http://www.adata.com.tw/
http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=1024DDRAD400

Seriöst, är du dum eller?
Fan, man kan ju tro att många här på Swec har en IQ på -20.
Läs vad han menar! Han pratade inte om nått minnesmärke, utan han pratade om att det heter dator, inte data. Själva burken alltså, den som du sitter vid, den som innehåller alla komponenter, för att förtydliga det ännu mer.
Ursäkta om jag är otrevlig.. men hatar verkligen när folk är så korkade.

ONT:

Tror inte det är minnena som är din flaskhals i förstahand.
Är nog snarare grafikkortet. Mitt system i sign klarar oblivion skitfint (Ärligt talat nu, inte nå skrytar-skitsnack) på höga grafikinställningar.
Men det är ett nytt spel och kräver som sagt mycket minne.
Allt beror ju på var din budget ligger. Det bästa vore ett par 1024mb minnen i dual channel. Tror inte det blir så bra med 2x 512 och 1x 1024.

Visa signatur
Permalänk

Vet inte riktigt óm du har lärt dig läsa.. Men jag har skrivit jag kan inte så mycket om datorer.. Och sen så skulle ajg inte ha en sticka utan 2 st 512... Jag skalla ha 4 st 512

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NysoO
Seriöst, är du dum eller?
Fan, man kan ju tro att många här på Swec har en IQ på -20.
Läs vad han menar! Han pratade inte om nått minnesmärke, utan han pratade om att det heter dator, inte data. Själva burken alltså, den som du sitter vid, den som innehåller alla komponenter, för att förtydliga det ännu mer.
Ursäkta om jag är otrevlig.. men hatar verkligen när folk är så korkade.

ONT:

Tror inte det är minnena som är din flaskhals i förstahand.
Är nog snarare grafikkortet. Mitt system i sign klarar oblivion skitfint (Ärligt talat nu, inte nå skrytar-skitsnack) på höga grafikinställningar.
Men det är ett nytt spel och kräver som sagt mycket minne.
Allt beror ju på var din budget ligger. Det bästa vore ett par 1024mb minnen i dual channel. Tror inte det blir så bra med 2x 512 och 1x 1024.

Det beror på att det nyare folket, som jag, kommer från Fragbite där alla beter sig som 10-åringar, men jag försöker då iallafall.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NysoO
Seriöst, är du dum eller?
Fan, man kan ju tro att många här på Swec har en IQ på -20.
Läs vad han menar! Han pratade inte om nått minnesmärke, utan han pratade om att det heter dator, inte data. Själva burken alltså, den som du sitter vid, den som innehåller alla komponenter, för att förtydliga det ännu mer.
Ursäkta om jag är otrevlig.. men hatar verkligen när folk är så korkade.

ONT:

Tror inte det är minnena som är din flaskhals i förstahand.
Är nog snarare grafikkortet. Mitt system i sign klarar oblivion skitfint (Ärligt talat nu, inte nå skrytar-skitsnack) på höga grafikinställningar.
Men det är ett nytt spel och kräver som sagt mycket minne.
Allt beror ju på var din budget ligger. Det bästa vore ett par 1024mb minnen i dual channel. Tror inte det blir så bra med 2x 512 och 1x 1024.

Varför skulle han skriva att det inte heter data när jag inte ens nämt det ordet i nått annat sammanhang än i märket!!

Permalänk

nu låter ni som min kärring som märker ord hela dagarna jag byter nog ut henne snart!

Visa signatur

Varför göra det enkelt?

Permalänk

Jag skulle nog ha bytt grafikkortet först.
Jag sitter med ett X850XT och kör också medium, flyter inte speciellt bra och då har jag redan 2gb ram.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Danne888
Varför skulle han skriva att det inte heter data när jag inte ens nämt det ordet i nått annat sammanhang än i märket!!

Det kanske inte var riktat mot dig?

Visa signatur

O11D Evo | Aorus Z790 Elite AX | 13600K | Kingston 5200 CL40 32GB DDR5 | Galahad 360 | 7900 XTX Nitro+ | Kingston Fury Renegade 1TB & 2TB NVMe | 2 x 860 EVO 1TB @ RAID0 | Ironwolf 8TB | Asus PB278QR & VG27WQ1B

HP Microserver Gen8 1610 | Samsung 840 120GB | 2x WD RED 1TB RAID 1 | 1x WD RED 2TB | 1x WD Green 1TB