Permalänk
Medlem

Den feta Sun-tråden

Tyckte det vart dags o starta en tråd för alla som kör sun burkar av olika slag

Här kan man ju samla tips osv också.

Har själv nydligen fått snurr på min gamla ultra1e med FreeBSD 6.0-release

Har dock problem med att jag inte får nätverket att fungera.
Går bra att pinga localhost men får ingen extern kontakt.
Anger gateway o nameserver samt statisk ip under installationen men om jag pingar 192.168.0.1 som är min gateway får jag bara beskedet att det saknas route to host.

Min Creator3D framebuffer ballar också ur efter en stund med artifakter, någon som varit med om detta o vet om det är firmware det hänger på (stoppade i ett kort som ja hade löst) eller om den är att kasta.
Kör med en vanlig Creator framebuffer nu och det funkar fint, hade dock gärna haft den andra då den nog är bättre om man vill köra X

Min burk

Sun Ultra1e 200Mhz, 384MB ram, 2*4GB diskar

Om någon sitter på en mus så skulle jag vara intresserad, kan byta mot en 2Gigs disk till en ultra1 eller något kanske.

Ni får gärna dela med er om vad ni kör på era burkar också

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

SUN maskiner kräver Solaris!

Varför kör du inte Solaris på den?

Visa signatur

Kriga mot min brute: http://gunnard.se.mybrute.com om du vågar :D

Permalänk
Medlem

Jag har haft FreeBSD på alla mina unixmaskiner, utom sparc 5an som ja hade openBsd på, ansåg mig kunna FreeBSD bäst.

Men visst, skall erkänna att det är lite lockande att testa solaris på den.
Har laddat ner ison till solaris 9..
Hur går det med grafiskt skal osv på den ? Räknar naturligtvis inte med en räcer..

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

gnome och CDE finns till solaris vad jag vet.

Visa signatur

8D

Permalänk
Medlem

Jag kör Fluxbox på min Ultra2:a med Solaris 9. Kompilerade det själv. Det gick ganska smärtfritt och snurrar på hyggligt bra. Snabbare och bättre än gnome och CDE i alla fall. Kunde jag bara få ordning på Fluxbox i dtlogin menyn också så vore det finnemang...

Visa signatur

I am not a politician and my other habits are also good.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Jag är inte vegetarian för att jag älskar djur, jag är vegetarian för att jag hatar växter.

Permalänk
Medlem

1st Ultra5, 360mhz, 256mb ram, 8gb disk.. som snurrar med FreeBSD 6.0.. körs som router/fw och apache körs på den också..

1st Ultra10, 333mhz, 256mb minne och 20gb disk som jag kör FreeBSD 6.1 på och labbar/leker lite med. kör xorg och hela köret på den... funkar väl helt ok.. tar lite tid att starta Mozilla och såna program på men det kan man väl leva med

Har kört Solaris på båda förut men FreeBSD snurrar bra mycket snabbare på mina gamla spurcar.

Permalänk
Medlem

Sun Sparcstation 20, 2x75Mhz, 512MB, 9,1GB... Inget OS.. används ej..

Solaris va för segt.. OpenBSD tål jag inte.. NetBSD känns inte bekvämt..
Linux eller FreeBSD ska det vara..

Permalänk
Medlem

Lyckades ge bort mina 32-bits SUN:ar för länge sedan.

Har en U10 440/1M med 512(1024)MB RAM och 40G disk. Den kör Gentoo. Den kan bli en X-terminal nån gång, fast jag väntar på att Linux 2.6 tycker om Creator-kortet bättre än nu. Dock tycker moderkortet inte om 256MB-minnen, i det fall jag får en annan maskin som har bättre användning för minnena så avskaffar jag den här.

Sen har jag en U10 440/1M till som reservdelsburk. Blev erbjuden nog med U10 och gamla icke-ultror för att bygga en bro till Estland.

Visa signatur

Dator: C=64 med bandare och diskdrive.

Permalänk
Avstängd

Helgerån. Solaris 10 >> *BSD

Permalänk
Medlem

Synd att gamla SUN burkar ska vara så hypade i pris.

Annars hade jag gärna skaffat en lite vassare spurc.
En U60 hade varit kul

Permalänk
Medlem

Jag har en SUN Enterprise 250. Dubbla 300MHz, 768 MB RAM, och 6st 18GB diskar. Den kör linux 2.6, solaris litar jag inte på...

Bild: http://kryo.se/e250/DSC00087.JPG (finns fler och suddigare i den katalogen)

Visa signatur

4 datorer: 9 cpuer (plats för 4 till), 10scsi+1satadisk, 7.75gb ram, bara Linux
http://isitfika.net http://code.kryo.se

Permalänk
Medlem

Funderar på att köpa en billig Ultra1, 170mhz, 128mb, ca 3gb hdd totalt bara för att leka lite med. Blir antagligen inget solaris utan istället att testa lite NetBSD och FreeBSD och till slut gå tillbaka till OpenBSD.

Permalänk
Medlem

Varför tycker ingen om solaris för? Tyvärr kör jag det på en vanlig athlon Köper gärna en Netra T1 så fort man hittar en till vettigt pris!

Visa signatur

Windows användare sedan 1995 (Windows 95A)
Linux användare sedan 1998 (Red Hat 5.2)
Mac användare sedan 2005 (Mac OS 10.3)

Permalänk
Medlem

Jag kör Linux på min sunburk för att jag behövde använda den (inte bara leka med) hyfsat akut och därför installerade en plattform som jag behärskar (Gentoo). Detta gör att jag slipper en massa problem när jag ska sätta upp brandvägg, tunnlar, pakethantering osv. Om jag hade haft en lekburk över och en massa tid så kanske jag hade testat solaris. Jag gjorde ett försök med solaris på x86 för länge sen, men hade stora problem med brister på drivrutiner.

Visa signatur

4 datorer: 9 cpuer (plats för 4 till), 10scsi+1satadisk, 7.75gb ram, bara Linux
http://isitfika.net http://code.kryo.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Csoft
Varför tycker ingen om solaris för? Tyvärr kör jag det på en vanlig athlon Köper gärna en Netra T1 så fort man hittar en till vettigt pris!

Som vanlig hemma användare tycker jag att det är trevligare med FreeBSD, ports med ny och fin mjukvara osv..

Vad är det du gillar med Solaris?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av l0ki
Som vanlig hemma användare tycker jag att det är trevligare med FreeBSD, ports med ny och fin mjukvara osv..

Vad är det du gillar med Solaris?

Som vanlig hemma användare finns det nog bättre alternativ än en Sun Workstation också

Som server OS kan jag väll hålla med om att innan Solaris 10 har det varit lite tråkigt (Har lekt lite med Solaris sedan 7an) och då har *BSD, Linux varit mycket trevligare (om man nu inte var beroende av arkitekturen pga mjukvara för solaris). Nu ser jag bara fördelar.. främst då med zoner och zfs. Och det nya "Service Management Facility" är ju kanon!. Lite tråkigt bara att köra det på min nuvarande pc bara

Tanken är att jag också kommer köra Solaris 10 som Workstation os eftersom jag vill köra Catia på en riktig maskin. Hoppas på att införskaffa en Blade 2000 efter sommaren

MvH Bylund

Visa signatur

Windows användare sedan 1995 (Windows 95A)
Linux användare sedan 1998 (Red Hat 5.2)
Mac användare sedan 2005 (Mac OS 10.3)

Permalänk
Medlem

Har en del Sunmaskiner. Kör givetvis Solaris på dem.

3x SparcServer/Station 10 Blandade config någon med 2x150Mhz en med 60Mhz + 50Mhz (ja, det går att blanda CPUhastigheter) 64-256Mb ram.
Sun Ultra 1 200Mhz 256Mb ram 8Gb disk
Sun Ultra 5 270Mhz 384Mb ram 20Gb disk
2x Sun Ultra 10 44Mhz 640Mb ram + SCSIkort.
4xSunBlade 100 550Mhz 128-768Mb ram 15-20Gb disk
Enterprise 250 2x350Mhz 2Gb ram 4x9Gb + 2x18Gb
Enterprise 450 - Avliden (RIP). Snart sätter jag vinkelkapen i denna och bygger om till filserver med en AMD64. Givetvis ska den köra... Solaris. )

Permalänk
Medlem

Oj va trevligt med lite sun-are.

Någon som haft problem med sin ultra1 att nätverkskortet inte fungerar ?

Får det inte o funka i varken solaris 9 (cd-booten) eller i freebsd.
Funderar på om det är fel på moderkortet

Kan dessa va tjuriga på vad man har för switch ?

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Avstängd

INTE LITA PÅ SOLARIS???? Dummaste jag hört. Googla lite på "Solaris 10 review" så ska du få se vad linux sajterna anser om Solaris, Yarrick! *HMPFH*

http://www.idg.se/ArticlePages/200606/07/20060607133720_LXW/2...

"Dock framstår både Windows och Linux som opålitliga i jämförelse med Unix-baserade operativsystem, som HP-UX och Sun Solaris 10, uppger Yankee Group."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av emilsson
INTE LITA PÅ SOLARIS???? Dummaste jag hört. Googla lite på "Solaris 10 review" så ska du få se vad linux sajterna anser om Solaris, Yarrick! *HMPFH*

http://www.idg.se/ArticlePages/200606/07/20060607133720_LXW/2...

"Dock framstår både Windows och Linux som opålitliga i jämförelse med Unix-baserade operativsystem, som HP-UX och Sun Solaris 10, uppger Yankee Group."

Jag bryr mig inte om man idg rapporterar för FUD, inte heller vad man säger om solaris på linux-sajter. Jag känner till att Solaris har en del nya fina finesser, men inget som kan ta ut fördelarna jag får av att köra en unix-klon som jag redan behärskar. Mitt linuxsystem har nu rullat på fint i snart 130 dagar, om så inte hade varit fallet så kanske solaris hade fått en chans.

Visa signatur

4 datorer: 9 cpuer (plats för 4 till), 10scsi+1satadisk, 7.75gb ram, bara Linux
http://isitfika.net http://code.kryo.se

Permalänk
Medlem

Just som liten företags server eller en "hobbyserver" så har ju solaris både för och nackdelar... och linux har kanske lite fler fördelar just på den fronten.
När man kommer upp på lite fler affärskritiska server med många användare och mycket trafik så är det först då man märker skillnad på solaris och andra lägre stående unix kloner (en smula humor bara)

MvH Bylund

Visa signatur

Windows användare sedan 1995 (Windows 95A)
Linux användare sedan 1998 (Red Hat 5.2)
Mac användare sedan 2005 (Mac OS 10.3)

Permalänk
Medlem

De flesta kör väl linux för att det är det de kan bäst sen är det ju inte så bra stöd för hårdvara i solaris

Btw Har sun försökt satsa på sparc för hemmanvändare eller är det bara företag?
Öch någon som testat ubuntu på sin sparc ?

Permalänk
Medlem

SUN riktar inte in sig på privatpersoner ö.h.t enligt vad jag förstått tänkte beställa tangentbord och lite sådant innen men dom frågar efter företag direkt!

Anledningen till att dom har X och CDE (och nuförtiden Gnome) är ju för deras Workstation´s. Som jag nämnde innan kommer jag nog införskaffa mig en blade med lite högre prestanda än dom gamla sparcstation just för att köra Mekanisk 3D Cad. Återkommer med hur det fungerar eftersom det kommer bli min primär dator blir det nog Linux på den också som Desktop os så man kan köra skype och webcam! fast dom har ju portat v4l till solaris

Någon som har någon erfarenhet av detta? man vill ju helst slippa köra windows

MvH //Bylund

Visa signatur

Windows användare sedan 1995 (Windows 95A)
Linux användare sedan 1998 (Red Hat 5.2)
Mac användare sedan 2005 (Mac OS 10.3)

Permalänk
Medlem

"we have joy, we have fun, we have linux on our sun"

Visa signatur

"Let the children of Zion be joyful in their King. Let them praise His name in the dance...sing unto God, sing praises to His name; exolt HIM that rideth on the heavens by His name JAH, and rejoice before HIM...sing unto HIM a new song; play skillfully with a loud noise..." Selah!

Permalänk
Medlem

Jag har en Sun Ultra 10 som jag kör OpenBSD-sparc64 på.

Tycker att det fungerar bra, dock så verkar inte pci bussen stödjas så bra i OpenBSD då jag i stort sett inte får några expansionskort att funka utom suns egna (t.ex quad fast ethernet).

Kanske borde prova Solaris 9 eller 10 eller liknanade, har endast använt Solaris på jobbet tidigare.

Mvh
Henrik

Visa signatur

Workstation: -€ Corsair Carbide 500R -€ DFI DK X58 -€ Intel Core i7 920 -€ 2 X GTX670 SLI

Permalänk
Avstängd

URK.

Solaris är överlägset linux, anser många linux människor. Googla lite på "review solaris 10", ska du få se att linux sajterna verkligen säger så. Om linux människorna själva skriver att solaris är bättre så får du kalla det fud från min sida, om du vill. Jag kallar det inte FUD. Jag bara upprepar vad linux sajterna anser.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gtihenke
Tycker att det fungerar bra, dock så verkar inte pci bussen stödjas så bra i OpenBSD då jag i stort sett inte får några expansionskort att funka utom suns egna (t.ex quad fast ethernet).

Skulle tro att det är PCI-bussen som är designad trasig. Mig veterligen är den inte buffrad och därmed apslö. Ungefär lika dålig som den inbyggda IDE-kontrollern.

Visa signatur

Dator: C=64 med bandare och diskdrive.

Permalänk
Medlem

någon som kan förstå var man får tag på 13w3->hd15-konverterare?

om någon har en över kan jag muta med en bättre beg ultra1e...

Visa signatur

bitte kein Hotlinking!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tubgirl
någon som kan förstå var man får tag på 13w3->hd15-konverterare?

om någon har en över kan jag muta med en bättre beg ultra1e...

Kjell & Co hade iallafall innan. Annars är ju Ebay ett alternativ.

//dojtoll